Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Rooibos

Rooibos

28-05-2009 om 12:10

Achternaam baby

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rooibos

Rooibos

29-05-2009 om 16:47

Nog even

in vervolg op mijn vorige berichtje. Ik hou wel rekening met de mogelijkheid dat het mis zou kunnen gaan, maar merk dat ik er tijdens mijn zwangerschap af en toe ook echt bang voor ben. Neem aan dat dat wel eens met de hormonen te maken kan hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2009 om 23:47

Ik voel me oud

Als ik al jullie reacties lees begin ik me echt oud te voelen Ik vind het zo normaal om als gezin de naam van de man aan te houden en het niet erg te vinden om bij een eventuele scheiding kinderen te hebben die de naam van hun vader dragen. In mijn beleving moet er wel een heel bijzondere reden zijn om af te zien van de naam van de vader. Het is zelfs nooit bij me op gekomen om het anders te doen. Voor mij voelt dat goed, maar dat is voor iedereen anders. Ik had er ook geen moeite mee om mijn achternaam niet meer te gebruiken. Ik gebruik hem nog wel als ik ergens voor moet inloggen en bij officiële situaties onderteken ik ook met man's en eigen achternaam.

Fem

Fem

30-05-2009 om 07:57

Angst

Rooibos,
Als je relatie, vooral als dat dat geheel onverwacht gebeurde, al eens eerder is verbroken, kun je niet meer blanco in een nieuwe relatie stappen. Dat onbezonnen en naïeve is er dan wel af, inderdaad. De angst dat je weer hetzelfde zal overkomen zal altijd sluimerend aanwezig bljven.
Doordat je nu een kindje krijgt met je nieuwe partner, verbind je je opnieuw met iemand. Dat zet je natuurlijk wel aan het denken. Waarschijnlijk heb je dat al wel gedaan voordat jullie besloten graag een kindje van jullie samen te willen. Maar nu je zwanger bent, kun je als het ware niet meer terug. Ik vind het niet gek dat je er nu zo mee bezig bent. En natuurlijk wordt het allemaal nog eens lekker opgeblazen door je hormonen.
Onze jongste is een cadeautje dat veel eerder kwam dan gepland. Ik herken die gevoelens die jij nu hebt dan ook helemaal. En ik moet je zeggen; nu de baby er eenmaal is, zijn al mijn zorgen als sneeuw voor de zon verdwenen. Het gaat gewoon super. Geniet er enorm van. Des te meer doordat ik heb ervaren dat het allemaal niet vanzelfsprekend is.
Zolang je je angsten niet de overhand laat krijgen is er niets aan de hand. Je zult zien dat het straks allemaal heel anders is.
Fem

Vic

Vic

30-05-2009 om 11:34

Begrijpelijk

Als je bedenkt dat meer dan de helft van de tweede huwelijken strandt, is het niet zo vreemd dat je daar in je achterhoofd rekening mee houdt. Mijn relatie strandde al voordat de baby er was. Het hele item mijn naam/zijn naam was dus helemaal niet aan de orde. Het kind kreeg mijn naam en ik kreeg het gezag. Voor de invulling van het vaderschap maakt dat geen bal uit.

Agnet

Agnet

31-05-2009 om 10:44

Verbinding

Ik heb 2 kinderen uit een vorig huwelijk die de achternaam van mijn ex hebben. Met mijn huidige vriend heb ik ook een kindje en die hebben we bewust mijn achternaam gegeven. Als hij de achternaam van vriend zou hebben was er voor ons geen "verbinding" tussen de kinderen. Omdat ik van alledrie de moeder ben en dus mijn naam altijd ook in verbinding staat met de oudste twee, vonden wij dat fijner. Het liefst had ik de twee oudsten ook mijn naam gegeven, maar daar was ex heel erg op tegen. Nu denk ik: had ik verdorie maar gewoon gedaan wat ik wilde.

Rooibos

Rooibos

31-05-2009 om 15:09

Fem ea

Bedankt voor jullie berichtjes, het is wel prettig dat anderen mijn gevoel herkennen. En nog prettiger dat het na de geboorte zomaar allemaal anders kan zijn. Dat geeft de burger moed
Wel jammer dat dit soort gevoelens en gedachten nu spelen, deze zwangerschap is daardoor toch een stuk minder zorgeloos dan de eerste.

2 achternamen

Je kunt ook nog altijd kiezen voor 2 achternamen; die van je vriend en die van jou. Mijn broer heeft het ook zo gedaan. Dus niet een achternaam als voornaam gebruiken, zoals Ankie van Grunsven, maar gewoon 2 achternamen. Weet overigens niet of dat overa is toegestaan, in Amsterdam trapten ze er in elk geval gewoon in.

En verder gewoon blijven genieten van je zwangerschap hoor, het is geen kwestie van leven of dood.

groetjes van Charlotte

Tinus_p

Tinus_p

05-06-2009 om 11:57

Charlotte

Charlotte:
'Je kunt ook nog altijd kiezen voor 2 achternamen; die van je vriend en die van jou. Mijn broer heeft het ook zo gedaan. Dus niet een achternaam als voornaam gebruiken, zoals Ankie van Grunsven, maar gewoon 2 achternamen. Weet overigens niet of dat overa is toegestaan, in Amsterdam trapten ze er in elk geval gewoon in."
Het gebruik van achternaam als voornaam is één van de weinige dingen, die in NL expliciet verboden is. Er is wel een uitzondering; als de achternaam ook een 'gebruikelijke' voornaam is.

Tirza G.

Tirza G.

05-06-2009 om 14:22

Nouououou

De zoon van Anky van Grunsven heet Yannick Janssen. Daarbij is Janssen zijn tweede voornaam.

Tirza

Tirza

Dan heeft er iemand niet opgelet. Want het is écht expliciet verboden...

Vic

Vic

05-06-2009 om 17:33

Jessica

Het is toch ook 'verplicht' om kinderen van dezelfde ouders dezelfde achternaam te geven? Moet je ze dan straks niet alsnog een andere achternaam geven als de erkenning en het gezag geregeld zijn?

Vic

Vic

06-06-2009 om 09:57

Erkennen

Je kunt toch ook nog het vaderschap laten vaststellen via een gerechtelijke uitspraak? Ik ken het begrip voogdij niet zo goed, maar is je partner dan wel de juridische vader? Voor zover ik weet moeten kinderen van dezelfde (juridische) ouders dezelfde achternaam krijgen.

Even op een rij

De stand van zaken op dit moment:

een kind van samenwoners heeft alleen de moeder als ouder, tenzij het wordt erkend, voor of na de geboorte. Bij erkenning kan gekozen worden voor de achternaam van de vader, gebeurt dat niet dan heeft het kind de achternaam van de moeder. Bij gehuwden krijgt het kind bij niet-kiezen de naam van de vader.

Is eenmaal voor een achternaam gekozen dan krijgen volgende kinderen van dezelfde ouders automatisch dezelfde achternaam. Is een kind eerst niet erkend, en later wel, en heeft het oudere brusjes dan krijgt het alsnog erkende kind ook alsnog automatisch de eerder voor de brusjes gekozen achternaam.

Met erkenning is het gezamenlijk gezag nog niet geregeld, dat moet geregeld worden via de kantonrechter (formuliertje indienen volstaat, en is bij mijn weten gratis).

Groeten,

Temet

Klopt temet!

Voor wat betreft gezamenlijk gezag. Wij moesten een geboorte uitreksel halen (dat kost wel geld), daar staat op de vader erkend heeft, dat hebben we naar de rechtbank gebracht, even wachten en we kregen gelijk een papier met handtekening mee: gezamenlijk gezag is geregeld!

Ik wil nog wel iets benadrukken: regel alsjeblieft het gezamenlijk gezag. Bij erkenning heeft vader alleen plichten (allimentatie) geen rechten (bezoekrecht). Pas bij gezag wel! Helaas heb ik in mijn werkomgeving meegemaakt dat moeders psychisch in de goot lagen en vaders konden fluiten naar hun kind (die in crisisopvang zat) omdat vader alleen maar erkend had, dus mocht vader van jeugdzorg niet het kind in huis. (terwijl moeders daar ook mee accoord gingen!) Pas na een rechtzaak werd het goed gekeurd. En dit was nog voor het 'savannah/maasmeisje' tijdperk, waar ik mee wil zeggen dat ze toen al heel streng waren, nu nog meer...

groetjes

Marsy

"Bij erkenning heeft vader alleen plichten (allimentatie) geen rechten (bezoekrecht). Pas bij gezag wel! " Klopt niet echt, ook erkenning schept in principe al recht op een omgangsregeling (daarmee is namelijk het juridisch ouderschap een feit, en de wet zegt ' het kind en de ouder hebben recht op omgang met elkaar').

Gezag geeft wel meer bevoegdheden. Dat kan trouwens voor een moeder ook een reden zijn om het maar niet te regelen

Belangrijkste reden om gezamenlijk gezag wel te regelen is dat als moeder wat overkomt, het gezag niet open komt te vallen waarna er het nodige geregeld moet worden (met tussenkomst van de rechter etc): bij gezamenlijk gezag blijft er een ouder-met-gezag over als moeder overlijdt (of uit het gezag wordt ontheven)

Groeten,

Temet

Rooibos

Rooibos

08-06-2009 om 10:18

erkennen en gezag wilden we wel vooraf regelen, vandaar dat we het er over eens moeten zijn welke achternaam we kiezen. Die dubbele achternaam, ik wist niet dat dat ook mocht, maar vind dat ook weer wat overdreven Denk dat het toch de achternaam van mijn vriend wordt, hebben beide kinderen de achternaam van hun vader, is ook wel weer wat voor te zeggen.

Gezag kan je niet vooraf regelen

Erkennen kan voor de geboorte al (is m.i. om praktische redenen ook aan te raden) maar gezamenlijk gezag kan pas geregeld worden als het kind geboren is. Maar voor de naamskeuze is alleen de erkenning van belang, gezag en naam hebben niets met elkaar te maken.

Groeten,

Temet

Sascha2

Sascha2

15-06-2009 om 10:20

Erkenning voor de geboorte

Je kunt voor de geboorte de vader erkennen (en hij het kind), maar ook na de geboorte. Praktisch gezien is het handiger om dit voor de geboorte te doen. Indien beide erkenningen voor de geboorte zijn gedaan, dan kan het kind de achternaam van de vader krijgen. Dat kan ook nog na de geboorte bij de aangifte, maar dan zal de moeder mee moeten naar het gemeente/stadhuis voor de naamskeuze bij de aangifte en dat kan natuurlijk een probleem zijn vlak na de bevalling.
Bovendien is het erkende kind vanaf de erkenning, dus ook al is het nog ongeboren, erfgenaam van de erkende vader.
Inderdaad, het ouderlijk gezag kan pas na de geboorte worden geregeld. Bij ons ging dat eigenlijk heel makkelijk. Mijn man, toen nog vriend, gaf onze eerstgeborene aan en kreeg direct voorgedrukte formulieren mee. Deze hoefden wij alleen nog te ondertekenen en te dateren en op te sturen naar de rechtbank. Een paar dagen later was er al een bevestiging van het vestigen van het ouderlijk gezag. Kostte een paar minuten dus.
Succes ermee!

Tinus_p

Tinus_p

15-06-2009 om 10:33

Voor

Sascha2:
"Je kunt voor de geboorte de vader erkennen (en hij het kind), maar ook na de geboorte. Praktisch gezien is het handiger om dit voor de geboorte te doen. Indien beide erkenningen voor de geboorte zijn gedaan, dan kan het kind de achternaam van de vader krijgen. Dat kan ook nog na de geboorte bij de aangifte, maar dan zal de moeder mee moeten naar het gemeente/stadhuis voor de naamskeuze bij de aangifte en dat kan natuurlijk een probleem zijn vlak na de bevalling."
Er is nog een wat cynischer reden om die erkennign zsm te doen. Als de moeder in het kraambed overlijdt, kan ze geen toestemming meer geven en kan de vader het kind niet meer erkennen....

Sascha2

Sascha2

15-06-2009 om 12:46

Tinus

Ik zal je eerlijk zeggen dat dat ook een van de redenen was, dat wij indertijd de erkenning voor de geboorte hebben geregeld. Zowel de kans (hoe klein ook) op mijn overlijden als die van vriend speelde voor ons mee. 't Is cru, maar wel een punt om bij stil te staan, vind ik. Terechte aanvulling dus.

Pien

Pien

15-06-2009 om 15:00

of het kindje overlijdt tijdens/vlak na de bevalling, dan staat er geen vader geregistreerd, en bij vader geen kind geregistreerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.