Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
28-10-2013 om 12:00
Mijn vriend en ik zijn in 2012 de supertrotse ouders geworden van een zoon. Mijn (duitse) vriend heeft ons kind tijdens de bevalling al erkend, en we hebben meteen besloten om het kind de achternaam van zijn vader te geven. Dit mocht (volgens de gemeente Amsterdam, waar we al jaren wonen) niet VOOR de bevalling geregeld worden, vanwege een verdrag tussen Nederland-Duitsland, en dit moest NA de bevalling officieel geregeld worden, wat ik al meteen vervelend vond, maar het was niet anders. Ons zoontje kreeg dus helaas automatisch meteen na de geboorte mijn achternaam (omdat ik nederlandse ben), ook al wilden we dit niet.
Na de geboorte heeft mijn vriend dan ook meteen in Duitsland alles geregeld (precies zoals ons werd aangeraden te doen) en kreeg onze zoon een Duits paspoort, duite nationaliteit en heeft hij op dat paspoort zijn correcte Duitse achternaam, en heeft hij dus in Duitsland de naam die we willen, de naam van zijn vader.
Maar nu komt het; wil ik dit nu, zoals gepland, in Nederland gewoon aanpassen, komen ze nu met het nieuws dat ik hiervoor 835 euro moet betalen?
Ik schrok hier enorm van... Naamsverandering... maar voor ons heeft onze (duitse) zoon gewoon zijn duitse achternaam en vreemd genoeg heet hij de helft van de tijd in NL ook zo omdat we altijd zijn duitse paspoort gebruiken als legitimatie (bijv bij de kinderopvang, zijn verzekering, als we reizen etc). Maar bij de officiele nederlandse instanties (bijv. bij de GGD) is het wel zijn NLe achternaam. Ik ga naar de GGD en zeg automatisch dat ik kom voor Kind XXX en dan kunnen ze hem nooit vinden, totdat ik besef dat " OH JA! Foutje, bedankt, hij heet YYY...." Verwarring alom!
Is het niet zo dat de bedoeling van de achternaam wijziging is voor Nederlandse mensen die besluiten dat ze graag de achternaam van de partner willen kiezen (of juist de eigen achternaam, na een scheiding bijv.) en het kind krijgt dus een "nieuwe" achternaam, wat bij ons niet het geval is, onze zoon heeft namelijk zijn Duitse achternaam al sinds een paar weken na zijn geboorte, en is overal gewoon "bekend" met juist die naam. Wij hebben ook plannen om weer in duitsland te gaan wonen, vandaar dat we hem ook de duitse nationaliteit wilden geven.
Mijn vraag: Is er een andere manier om dit aan te pakken en deze extreem hoge kosten te vermijden? Onze zoon uitschrijven in NL en weer inschrijven met zijn duitse paspoort? Als een Duits persoon in Nederland komt wonen en zich inschrijft in NL houdt hij/zij ook natuurlijk automatisch zijn/haar achternaam. Zou dit een oplossing kunnen zijn?
Of kan dit mss via Duitsland geregeld worden? Zijn de twee namen niet gelijk aan elkaar in waarde en waarom zou ik dan in NL 835 euro moeten betalen voor een naam die hij al heeft?
]
Iemand iemand iemand die hier ervaring mee heeft?
Alvast vriendelijk bedankt!
matollo
18-11-2013 om 10:04
Matollo
Vergeet het maar. De Nederlandse regels over namen en burgerlijke stand zijn zo soepel als een heiblok en daar valt op geen enkele manier beweging in te krijgen, of het moet zijn met een beroep op mensenrechtenverdragen oid. Maar daarvoor moet er dan wel vaak eerst geprocedeerd worden.
Gelukkig komt het voor jou nu in orde, dat is wel fijn.
Groeten,
Temet
22-11-2013 om 10:35
wauw
..ik dacht dat dat soort dingen alleen in ontwikkelingslanden voorkwamen.... zo ken ik wel iemand wiens voornaam verkeerd is gespeld en zodoende met een vreemde spelwijze door het leven gaat (bwvs "Jaaps"). En iemand anders die officieel geboren is op 31 juni Kunnen ze ook niet veranderen, geeft altijd een hoop gedoe, want de computer kent geen 31-06 natuurlijk....
22-11-2013 om 18:58
twee nationaliteiten
Goed nieuws, dat de fout nu wordt rechtgezet.
Het is overigens ook mogelijk om een eerste nationaliteit te behouden bij naturalisatie wanneer er een huwelijk/geregistreerd partnerschap met een Nederlander bestaat.
'Als u getrouwd bent met een Nederlander, mag u uw eigen nationaliteit houden. Dit geldt ook bij een geregistreerd partnerschap'
bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/dubbele-nationaliteit
Mijn Britse partner krijgt binnenkort de Nederlandse nationaliteit en behoudt zijn Britse nationaliteit. De wet van het land van herkomst moet natuurlijk wel meewerken....
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.