matollo
28-10-2013 om 12:00
achternaam
Mijn vriend en ik zijn in 2012 de supertrotse ouders geworden van een zoon. Mijn (duitse) vriend heeft ons kind tijdens de bevalling al erkend, en we hebben meteen besloten om het kind de achternaam van zijn vader te geven. Dit mocht (volgens de gemeente Amsterdam, waar we al jaren wonen) niet VOOR de bevalling geregeld worden, vanwege een verdrag tussen Nederland-Duitsland, en dit moest NA de bevalling officieel geregeld worden, wat ik al meteen vervelend vond, maar het was niet anders. Ons zoontje kreeg dus helaas automatisch meteen na de geboorte mijn achternaam (omdat ik nederlandse ben), ook al wilden we dit niet.
Na de geboorte heeft mijn vriend dan ook meteen in Duitsland alles geregeld (precies zoals ons werd aangeraden te doen) en kreeg onze zoon een Duits paspoort, duite nationaliteit en heeft hij op dat paspoort zijn correcte Duitse achternaam, en heeft hij dus in Duitsland de naam die we willen, de naam van zijn vader.
Maar nu komt het; wil ik dit nu, zoals gepland, in Nederland gewoon aanpassen, komen ze nu met het nieuws dat ik hiervoor 835 euro moet betalen?
Ik schrok hier enorm van... Naamsverandering... maar voor ons heeft onze (duitse) zoon gewoon zijn duitse achternaam en vreemd genoeg heet hij de helft van de tijd in NL ook zo omdat we altijd zijn duitse paspoort gebruiken als legitimatie (bijv bij de kinderopvang, zijn verzekering, als we reizen etc). Maar bij de officiele nederlandse instanties (bijv. bij de GGD) is het wel zijn NLe achternaam. Ik ga naar de GGD en zeg automatisch dat ik kom voor Kind XXX en dan kunnen ze hem nooit vinden, totdat ik besef dat " OH JA! Foutje, bedankt, hij heet YYY...." Verwarring alom!
Is het niet zo dat de bedoeling van de achternaam wijziging is voor Nederlandse mensen die besluiten dat ze graag de achternaam van de partner willen kiezen (of juist de eigen achternaam, na een scheiding bijv.) en het kind krijgt dus een "nieuwe" achternaam, wat bij ons niet het geval is, onze zoon heeft namelijk zijn Duitse achternaam al sinds een paar weken na zijn geboorte, en is overal gewoon "bekend" met juist die naam. Wij hebben ook plannen om weer in duitsland te gaan wonen, vandaar dat we hem ook de duitse nationaliteit wilden geven.
Mijn vraag: Is er een andere manier om dit aan te pakken en deze extreem hoge kosten te vermijden? Onze zoon uitschrijven in NL en weer inschrijven met zijn duitse paspoort? Als een Duits persoon in Nederland komt wonen en zich inschrijft in NL houdt hij/zij ook natuurlijk automatisch zijn/haar achternaam. Zou dit een oplossing kunnen zijn?
Of kan dit mss via Duitsland geregeld worden? Zijn de twee namen niet gelijk aan elkaar in waarde en waarom zou ik dan in NL 835 euro moeten betalen voor een naam die hij al heeft?
]
Iemand iemand iemand die hier ervaring mee heeft?
Alvast vriendelijk bedankt!
matollo
Leen13
28-10-2013 om 12:54
ben benieuwd
Hier kinderen die door onhandigheid van ambtenaren de achternaam van hun vader dubbel hebben. Daar was geen kruid tegen gewassen, ook niet bij de bestuursrechter. Dus ik heb het maar geaccepteerd. Ik ga dat soort bedragen ook niet betalen.
matollo
28-10-2013 om 12:56
niet te geloven, serieus???
Ja, we zitten er ook aan te denken om het mss maar zo te laten... dan heet hij bij de GGD gewoon anders
Maar vraag me af of dit later geen problemen oplevert?
Leen13
28-10-2013 om 12:59
documentatie
Zorg gewoon dat je goede documentatie hebt van de adviezen. Die heb ik ook niet hoor, bij ons was het een advies aan de balie, maar als dat kan is het het enige denk ik. Zou het niet weten.
Ik leg het weleens uit als er vragen over zijn, maar ik zou niet kunnen bedenken wanneer dat nou een probleem zou kunnen zijn.
Misschien kun je een Nederlands paspoort regelen, dan heb je kans dat er zich iets voordoet.
matollo
28-10-2013 om 14:02
Goede tip inderdaad...
Goede tip inderdaad... Ik zal eens alles verzamelen en in een mapje netjes opbergen
Ik kan een NL paspoort aanvragen, maar dan staat op zijn NLse paspoort zijn NLse achternaam, en op zijn duitse paspoort zijn duitse achternaam... toch maf... alsof het om 2 verschillende personen gaat!
Net het juridisch loket gebelen ze waren super aardig en gaan informatie verzamelen voor ons, maar het kwam erop neer dat ze het ook niet wisten. Wat ze wel wisten is dat ik zeker niet die 835 euro moet betalen, omdat ik de naam niet wil veranderen, maar ik de naam die hij al heeft (in duitsland) wil laten overnemen in NL. we zullen zien waar ze mee komen.
Maar kan toch niet dat er niet meer mensen zijn die dit Duitsland/Nederland probleem hebben?
---
Maar jouw kinderen hebben nu letterlijk twee keer dezelfde achternaam achter elkaar? Dus: Pietje Puk Puk?
Leen13
28-10-2013 om 14:21
puk inderdaad
Die ambtenaren blunderen wat af.
Op advies van de ambtenaar gaf mijn man het kind op met de voornamen en de beoogde achternaam, de laatste naam van zijn eigen namenreeks. Als hij dan zijn paspoort zou krijgen zouden de namen van de kinderen net als bij hemzelf gescheiden worden. De eerste namen de voornamen en de laatste naam de achternaam.
Echter toen het zover was bleek dat onmogelijk, ze plakten de laatste naam van ex, zijn nieuwe Nederlandse achternaam, achter de namen die de kinderen al hadden.
Bovendien beweerde de ambtenaar dat ex die 5 namen had in zijn namenreeks er maar 2 als voornaam mocht houden. Ze vergiste zich denk ik met een achternaam die uit maximaal 2 namen mag bestaan. Ik had er toen graag de chef bijgehaald, maar ex kwam zo in gewetensnood, hij vond het veel te spannend om een dubbele nationaliteit te hebben of te moeten kiezen tussen de ene of de andere nationaliteit. Dat ik dat toen ook maar heb geaccepteerd want zonder paspoort was weer een heel ander probleem.
Ook had een ambtenaar van het kleine stadje waar we wilden trouwen geeist dat ex zijn namenreeks door de ambassade zou laten scheiden in een Nederlandse situatie met voornamen en een achternaam. Ondanks dat ambtenaren van Amsterdam die gemeente op ons verzoek hebben opgebeld om het uit te leggen waren ze daar niet vanaf te brengen.
Dus zijn we toen maar in Amsterdam getrouwd.
Waarschijnlijk kun je nog wel honderd van dat soort verhalen lezen op het forum van buitenlandse partner. Of op expatfora.
Leen13
28-10-2013 om 14:46
haha...
Ambtenaren zijn een onuitputtelijke bron van paarse krokodillen.
Maar ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat we door sommige ambtenaren van Amsterdam echt heel goed geholpen zijn. Er lopen namelijk ook gewone echte mensen rond gelukkig.
Leen13
28-10-2013 om 14:51
geen probleem
Mijn ex heeft dus verschillen in de naamgeving van zijn beide paspoorten. Dat heeft tot nu toe, afkloppen....., nog nooit tot problemen geleid. Je hebt natuurlijk wel kans dat als je kind een diploma haalt dat het dan niet de naam van je man erop krijgt. Dat is jammer, maar niet onoverkomelijk.
Overigens hebben ze ex bij het verlengen van zijn NL paspoort ook wijs gemaakt dat hij dan zijn buitenlandse paspoort moest opgeven. Dus ex naar zijn ambassade, paspoort ongedaan gemaakt (huh?... hoe doe je dat?). Hij was totaal ontdaan over de procedure.
Maar navraag leerde mij dat dat niet mag, dat zijn vast pvv-ers geweest of aanverwante ambtenaren. Ex heeft in oorsprongsland een geboorteakte opgevraagd en zijn paspoort gewoon weer gekregen. Geen probleem.
Francesca
28-10-2013 om 17:45
AnneJ
Anne, dat hangt van het buitenland af of je je buitenlandse paspoort moet inleveren. Zo weet ik dat Marokkanen hun nationaliteit nooit kwijt kunnen raken als ze de Nederlandse nationaliteit krijgen. Die hebben dan twee nationaliteiten, Toen mijn vader werd genaturaliseerd, moest hij zijn buitenlandse nationaliteit en paspoort opgeven.
Maar goed, de vraag van de topicstarter is wel bijzonder! Wat een kafkaiaanse situatie.
Leen13
28-10-2013 om 17:56
onzin
Het koningshuis heeft vast al die paspoorten niet hoeven inleveren. Duits, Canadees, Brits en Nederlands. Dat blijft gewoon onbesproken naast elkaar bestaan. En zolang je belangen hebt in het land van herkomst is het helemaal niet handig om een nationaliteit op te geven. Je kunt dan bijvoorbeeld niet erven van familieleden daar.
Temet
28-10-2013 om 21:16
matollo
Oef en nog eens oef. Dit klinkt ingewikkeld. Nou zou ik best willen proberen om hier in te duiken (ik ben jurist maar niet per se heel deskundig op dit punt) maar daar heb ik vermoedelijk de eerste dagen geen tijd voor. Wat ik wel weet: de gemeente Amsterdam heeft een speciale afdeling of in elk geval een speciale meneer voor ingewikkelde internationale burgerzakenkwesties. Ik heb zijn nummer niet, ik ken hem ook niet maar heb zijn naam door collega's wel eens horen noemen en hij heet Van Benthem, zodoende heb ik het onthouden. Een raar schot voor de boeg misschien, maar als je nou echt niet verder komt zou je misschien kunnen bellen en kijken of je die meneer te spreken krijgt (misschien lukt het niet, maar wie weet...)
Ik zou ook denken dat hier niet zomaar de procedure voor achternaamswijziging moet worden gevoerd, maar helemaal zeker ben ik daar ook niet van. Overigens: als het een procedure tot wijziging van de geboorteakte wordt is dat vrees ik ook niet kosteloos, tenminste, als er een rechter aan te pas moet komen (en die kans is aanzienlijk).
Ik hoop hier later in de week nog op terug te kunnen komen. Tenzij zich natuurlijk iemand met de gouden tip meldt, maar die mazzel moet je maar net hebben.
Groeten,
Temet
Francesca
28-10-2013 om 21:33
Onzin AnneJ, voor mij bedoeld?
Nu haal je het koningshuis erbij! Denk je dat voor de leden van het koningshuis dezelfde wetten gelden als voor ons gewone burgers? Nee dus.
En JIJ kunt wel vinden dat je bij bijvoorbeeld naturalisatie je originele nationaliteit niet hoeft op te geven, maar het vaderland van mijn vader denkt daar nog steeds anders over. Als hij zich wilde naturaliseren moest hij die nationaliteit opgeven. Van de Nederlandse staat hoefde dat helemaal niet.
En over dat erven: dat is nou totale onzin. Je hoeft helemaal niet de nationaliteit van een land te hebben om van familieleden daar te erven. Wij hebben gewoon van oma's, opa's en tante's geld ge-erft. Ook mijn vader.
Misschien kun je je beter alleen met je hetze tegen jeugdzorg bezighouden, dan weet ik tenminste dat ik die stukjes moet overslaan. Je slaat hier wel heel rare zijpaden in: Rene Diekstra, het koningshuis.
Philou
28-10-2013 om 21:49
Nou, nou, Francesca toch
meid, je bent over de rooien en wat een grove grove mond! En dat met een valse nick ook nog. Maar dat is stoer.
'Misschien kun je je beter alleen met je hetze tegen jeugdzorg bezighouden, dan weet ik tenminste dat ik die stukjes moet overslaan."
Je bent niet alleen echt heel naief over jeugdzorg, je hebt geen sjoege van een discussie. Dat is echt wat anders dan met moddergooien.
matollo
29-10-2013 om 21:40
jasam
haha jasam - ik moest heel hard lachen om je stukje van Javier Guzman! Zo herkenbaar (helaas...).
matollo
29-10-2013 om 22:10
Temet
Hi Temet, Heel erg bedankt voor de info! Vandaag weer gesproken met iemand van het gemeentehuis maar wederom "begrepen" ze niet goed wat ik nou precies wilde en werd me weer gewezen op een naamsverandering ("mevrouw, ik begrijp uw probleem niet, het is volgens mij heel simpel, u moet gewoon via Justis een naamsverandering aanvragen. Kost U 835 euro en formuliertje kunt u online downloaden".
Eeeeeeh nee....
Anyway, ik heb donderdag weer een afspraak bij de gemeente, zeer benieuwd waar ze nu mee komen (en ik zal ook zeker vragen naar Dhr van Benthem!)
Ik heb trouwens fijne, goede informatie gekregen van het Juridisch Loket, dit ging ook over internationale verdragen en reglementen. Maar ook over het burgerlijk wet boek; en dat het inderdaad niet de bedoeling is dat ze een naamsverandering uitvoeren, maar een wijziging aanbrengen. Ik ga er natuurlijk van uit dat dit wel iets zal kosten (wat is tegenwoordig nog gratis, niets toch) maar neem aan dat dit geen 835 euro zal zijn.
Mijn vriend en ik vinden het echt niet te geloven hoeveel gedoe dit allemaal is... terwijl ze in Duitsland zo simpel, makkelijk en snel waren -- mss geluk gehad, geen idee).
Waarom hier in Nederland ZOOO moeilijk doen
matollo
30-10-2013 om 15:56
nou jaaah!
Dit is erg: net afspraak gehad bij de gemeente en ze kwamen erachter dat er een fout is gemaakt. Het had bij de erkenning wel al gewoon de achternaam van zijn vader moeten/kunnen krijgen. De regel dat het niet zou mogen was helemaal niet van toepassing - ik begrijp het ook niet allemaal, maar wat ik wel begrijp is dat we nu naar de rechtbank moeten (want ze mogen zelf de fout niet aanpassen) en ja, het gaat ons 835 euro kosten. Ze zoeken nog even uit of de kosten door de gemeente betaald gaan worden, maar ze keek een beetje moeilijk toen ik ernaar vroeg dus ben bang dat wij dit moeten betalen... wat zuur!
Of, we moeten gaan trouwen. Maar ja, wij zijn van die vervelend irritante "ubermoderne" anti-trouwen mensen (jaja) en baal er nu van dat wij "vriendelijk geforceerd" worden om te gaan trouwen - dan is het probleem namelijk opgelost.
Dus, even een recap; iemand maakt een fout, wij "moeten" trouwen of 835 euro betalen en dan krijgt ons kind de achternaam die WIJ willen? How about; iemand maakt een fout; hij gaat het oplossen?
Wordt vervolgd...
Ginny Twijfelvuur
30-10-2013 om 17:20
Nou nou
Daar zou ik dan toch een juridisch dingetje van maken. De gemeente zit gewoon fout. En dat is nog toegegeven ook. Waarschijnlijk is de betreffende medewerker niet bevoegd om een beslissing te nemen over schadeloosstelling. Wellicht dat het dan helpt als je het wat hogerop zoekt. Voor een gemeente is dit geen hoog bedrag. En ik vind dat ze het gewoon aan jou verplicht zijn om deze kosten op zich te nemen.
matollo
30-10-2013 om 19:23
ginny
ja, ik hoop het... Ze gaat me zsm bellen en/of emailen met de verdere opties die we hebben en dan zal ik het horen.
dirksmama
30-10-2013 om 20:11
koningshuis
Maxima KAN haar Argentijnse paspoort niet opgeven, omdat Argentinië net als Marokko het niet toestaat die nationaliteit op te geven. Eens een Argentijn of Marokkaan, altijd Argentijn of Marokkaan. Niets aan te doen. Dus ook als je als volwassene Nederlander wordt KUN je die oude nationaliteit niet opgeven.
Omgekeerd, Nederland staat, net als veel andere landen, maar één nationaliteit toe. Dus als je als Nederlander Argentijn wordt, dan moet je je Nederlandse paspoort inleveren.
Volgens mij zijn die andere paspoorten van het Koningshuis urban legends. Maar probleem is wel dat onze toekomstige koningin, als dochter van een Argentijnse, gewoon een Argentijns paspoort kan aanvragen.
Temet
30-10-2013 om 21:26
matollo
Als het belletje of mailtje de zaak niet oplost zou ik er een vriendelijk briefje aan wijden waarin je de zaak nog eens uiteenzet (chronologisch), bevestigt dat aan jou is meegedeeld door meneer of mevrouw X op datum Y dat de gemeente heeft misgekleund (kortom, je doet aan dossiervorming), herhaalt dat jij hebt begrepen dat er nu een procedure bij de rechtbank nodig is en dat jij van mening bent dat de gemeente de kosten daarvan zal moeten voldoen. En of men alstublieft wil bevestigen dat de gemeente dat zal doen. Levert dat niet het gewenste resultaat, dan een kopie van die brief een niveau hoger. Werkt ook dat niet, vraag dan de gemeentelijke ombudsman om een interventie, gelet op het belang (je wilt niet eindeloos wachten op de uitkomst van een procedure). Uiteraard kopieën van alles bewaren.
Twee voordelen aan de gemeentelijke ombudsman: 1) hij is gratis en 2) hij kan dingen soms sneller voor elkaar krijgen met voorbijgaan aan procedures, gewoon door ahw de gemeente streng aan te kijken en te roepen 'kom op jongens, nou niet lopen emmeren' - ernstig gesimplificeerd uiteraard, maar daar komt het in de praktijk wel op neer.
Een procedure bij de rechtbank is niet die van die ruim 800 euro denk ik, dat is een procedure tot achternaamswijziging bij het Ministerie (daar komt geen rechtbank aan te pas). Voor de rechtbankprocedure is vermoedelijk een advocaat nodig (voor gefinancierde rechtsbijstand, zie www.rvr.org) en er moet griffiegeld worden betaald. Hoe hoog de totale kosten zijn is nu nog niet helemaal te overzien, dat hangt ook van jullie inkomen af. Neemt niet weg dat het al met al ook al snel rond (of voorbij) die 800 kan oplopen.
Nou ja, hoe dan ook: de gemeente moet betalen, imho. En nee, niet trouwen. Dat is geen reëel alternatief, dat brengt een serieuze wijziging teweeg in jullie juridische positie, als je die bewust niet wilt hoef je dat soort suggesties niet in overweging te nemen.
Succes ermee
Temet
GS
30-10-2013 om 23:56
Ik dacht al ...
Je kunt tegenwoordig kiezen welke achternaam een kind krijgt, dat van de vader of de moeder. Dat is in ieder geval voor getrouwden zo, voor ongehuwden was ik niet zeker en google-de even op 'kind naam moeder'.
Op ouders online (sic!) trof ik deze info die ik hieronder voor je heb gecopy-paste:
Als je niet getrouwd bent
Marja en Kees zijn niet getrouwd en willen graag dat hun kind de achternaam van Kees krijgt. Als Marja zwanger is gaan ze samen naar de burgerlijke stand. In het bijzijn van de aanstaande moeder erkent Kees het kind. Op het moment dat het kind erkend wordt, wordt ook de achternaam vastgelegd. Erkennen kan eventueel ook na de geboorte van het kind, maar het verdient de voorkeur het vooraf te regelen.
Wanneer Kees en Marja pas na de geboorte besluiten dat het kind de achternaam van de vader krijgt, moeten ze binnen drie dagen na de bevalling samen naar de burgerlijke stand.
Het kan zijn dat Kees en Marja er niet over hebben gesproken of geen keuze hebben gemaakt. Het kind krijgt dan de achternaam van de moeder. Kees of Marja kunnen in dat geval ook alleen aangifte doen.
Bij het doen van aangifte kan Kees het kind niet zijn naam geven als er voorheen niets is vastgelegd in het bijzijn van de ambtenaar van de burgerlijke stand.
matollo
31-10-2013 om 09:07
Temet + GS
Temet, super bedankt voor de duidelijke info - heel erg fijn en goed om tips te lezen van een outsider - voelt allemaal weer iets positiever nu
En GS: Ook bedankt voor de info. Het probleem bij ons was/is dat mijn vriend Duits is en daarom was het (volgens de ambtenaar) niet mogelijk om de achternaam van mijn parnter aan het kind te geven (vanwege een verdrag tussen duitsland en nederland). Dit kregen wij te horen toen mijn vriend ons kindje ging erkennen, toen ik zwanger was. Volgens deze man konden we dit NA de geboorte regelen via het Duitse Consulaat etc. Dat is allemaal gelukt; ons kind heeft de duitse nationaliteit plus zijn duitse achternaam, maar wijzigen in NL doen ze nu moeilijk over.
Tja, mss heeft iemand hier iets aan in de toekomst; een nederlandse vrouw met duitse vriend die een kindje verwachten...
Sinilind
31-10-2013 om 10:58
Herkenbaar...
Mijn ex komt van een voormalige Sovjet-republiek en had dus op zijn Sovjet paspoort, volgens Russische gebruik, een eerste naam, dan middennaam, dan achternaam, zeg maar iets van Piet Jaapovitch Achternaamovitch.. Zo ingeschreven dus bij de gemeente in Amsterdam, in 1990. 1 jaar later wordt zijn land onafhankelijk en krijgt hij een nieuwe paspoort uit Estland waar hij gewoon Piet Achternaam heet volgens Estse gebruik. Het heeft 7 jaar geduurd voordat de blunder herstelt werd. En heeft voor ontzettend verwarring gekost. Gelukkig niet meegemaakt met de kinderen, de Franse en Estse ambassades hebben gelukkig hun werk goed gedaan en de kinderen hebben sowieso geen NL nationaliteit.
Sini
Gemeente ambtenaar
01-11-2013 om 21:48
Huh?
Ik krijg dagelijks mensen aan mijn balie voor 'erkenning ongeboren vrucht' en ik heb nog nooooit gehoord over de regels/het verdrag in/met Duitsland. Maar moet nu geloof ik eens diep in de boeken gaan duiken.
Als het een fout van de Gemeente betreft, dan moeten zij toch opdraaien voor de kosten die jij moet maken?
Gemeente ambtenaar
01-11-2013 om 21:52
Gs schrijft: 'Wanneer Kees en Marja pas na de geboorte besluiten dat het kind de achternaam van de vader krijgt, moeten ze binnen drie dagen na de bevalling samen naar de burgerlijke stand'
Dit hoeft niet binnen drie dagen, het kan ook later. Het kind krijgt na de geboorte de naam van de moeders, en bij erkenning kan het worden gewijzigd in de naam van de vader.
matollo
17-11-2013 om 18:49
Gelukt!
Jaah!
Gelukt!
Ze zijn er nog mee bezig, maar hebben toegegeven dat ze inderdaad een fout hebben gemaakt en dat ze het daarom dus gaan (moeten) rechtzetten. De medewerker die ons deze info had gegeven heeft gekeken naar het Duits Recht (vanwege de vader) en niet naar het Nederlandse recht. Terwijl hij helemaal niet had moeten kijken naar het Duitse recht maar gewoon naar het NL recht.
Volgens het Duitse recht kun je blijkbaar dus pas na de geboorte de achternaam van de vader aannemen als je niet getrouwd bent - hier dus niet, dat kan bij de erkenning (zoals we bijna allemaal weten). Hij heeft in feite zijn werk TE goed gedaan door zich te verdiepen in het Duitse recht.
Ze gaan het nu dus aanpassen, maar jammergenoeg stonden op de eerste papieren alweer allebei onze namen verkeerd geschreven (zowel mijn naam - wat een vrij simpele naam is, maar ze wisten er een prachtige onuitspreekbare naam van te maken; een mooie mix), en de naam van mijn vriend ook verkeerd. Dit gaat dus nog even duren ben ik bang, hahahaha!!
Maar iig hebben ze het dus toegegeven en ziet het ernaar uit dat alles goed komt, zonder dat wij 835 euro hoeven te betalen...
Pfeeeeew!!!
Bedankt allemaal voor de hulp en info!
albana
17-11-2013 om 20:46
ook erg
Mijn schoonzus en broer zijn getrouwd in het buitenland, waar mijn schoonzus haar familie van orgine vandaag komt. Geen nationaliteitengedoe want mijn schoonzus is al in Ned. geboren en getogen. Idem dito haar ouders, maar ze hebben daar nog een leuke locatie die zeer geschikt is om te trouwen. Vandaar dus. Nu heeft schoonzus daar in dat land ook gestudeerd. Ze is dus bij de autoriteiten etc. bekend. Met haar eigen achternaam en geboorteplaats (in ned. dus) en al. In dat land krijg je zodra je trouwt de naam van je man. Schoonzus krijgt dus broers achternaam in het document dat hun trouwakte is. Ze gaan naar Ned. retour en schrijven hun huwelijk in bij de burgerlijke stand. Welke naam wilt u houden mw? Vraagt de ambetnaar? Man's naam+erachter mijn meisjesnaam meneer.
En vanaf die dag heet ze man's naam+man's naam want die stond in die trouwakte als zijnde háár naam!
Kunnen jullie het nog volgen?
Schoonzus pikt dit niet...en maakt er veel heisa van. Maar toen na 5 jaar hun eerste kind ter wereld kwam was er ondanks een batterij aan advocaten nog steeds niets geregeld. Want haar 'meisjesnaam' bestaat namelijk officiëel niet meer. Omdat die in dat land gewoon gewist wordt als je trouwt en Ned. dat dan gewoon klakkeloos overneemt ook als je dat niet wil.
Dat heeft dus 8 jaar geduurd inclusief een rechtszaak, maar nu dan eindelijk is het gelukt.
En weet je wat de gemeente had als advies? Mw. misschien moet u gaan scheiden officieel, ja we bedoelen niet écht officieel, alleen op papier en dan krijgt u vanzelf u échte meisjesnaam retour en dan in ned. weer trouwen.
En nu zitten ze nog met het feit dat als gevolg van deze heisa hun eerste kind een andernaminge moeder als moeder heeft dan de volgende 2. En ja daar zouden ze wéér voor moeten procederen. Want nee mw. regels zijn regels en ja u hebt daar wel gelijk gekregen van de rechter, maar in die tijd heette u toch écht zo...
De moed om wederom te procederen ontbreekt nu een beetje...en je wordt er zo moedeloos van van zulke ambtenaren.
groeten albana
Leen13
17-11-2013 om 21:17
wow
Gefeliciteerd Matollo! Die moeite is niet voor niets geweest en gelukkig wordt het door de gemeente rechtgezet. Geweldig. Want anders blijft het wel een ergernis(je).
matollo
17-11-2013 om 22:02
albana
jeetje zeg - af en toe denk ik; kunnen ze niet een beeeeeeeeeeeetje menselijk zijn ipv als een robot reageren (het zijn de regels...) ?!
Scheiden en dan weer trouwen... alsof het niks is...
Heel erg!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.