Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Anne

Anne

15-01-2009 om 09:52

5 dagen na keizersnede aan het werk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2009 om 00:57

Sjees

Als het zo extreem is ga je er niet mee naar je werk. Ik denk niet dat je een uitzondering bent. Bij de een verloopt het nu eenmaal soepeler of erger dan bij de ander.
Je leest wel eens dat vrouwen na een paar weken alweer zin in seks hebben, dan vraag ik me ook altijd af hoe dat mogelijk is. Ik was alleen al een paar weken kwijt voor alles weer enigzins fris en fruitig was en ik had ook helemaal geen behoefte aan al die polonaise aan mijn lijf.

Coco

Coco

17-01-2009 om 11:19

Sini

"Vroeger en nu nog in 3de wereld-landen gingen vrouwen ergens achter een struik bevallen, wikkelde het kind in doeken en gingen weer aan de sleg."
Je vergeet erbij te vermelden hoe hoog het sterftecijfer bij kraamvrouwen toen was (en in sommige derde wereldlanden nog steeds is).
Ik weet niet wat de reden was voor haar keizersnee, maar in die situatie had ze de hele bevalling misschien niet overleefd (of anders het kind niet). Had Frankrijk mooi zonder minister van Justitie gezeten (want kennelijk is ze onvervangbaar)!

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2009 om 11:52

Daar heb je gelijk in coco

Dat had ik bewust nog maar even erbuiten gehouden. De kans is groot dat ik bij een struikbevalling het leven had gelaten.
Misschien zijn we wat soft in de westerse maatschappij en is het als je harder voor jezelf bent niet meteen schadelijk voor je gezondheid, maar er zijn grenzen aan wat een lichaam kan hebben.

Kaaskopje

of misschien is dat 'even achter de struik bevallen' wel gewoon een hardnekkige mythe. Zou mij helemaal niets verbazen.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2009 om 13:10

Kan ook nog

Ik weet wel dat bepaalde volken op hun manier heel hygiënisch handelen. In onze ogen misschien nog steeds niet zoals wij dat zouden doen, maar het heeft allemaal zijn nut. Ik vraag me dan ook af of een net bevallen vrouw zomaar verder mag werken op het land of in het huishouden. Misschien wel in landen waar geen sprake meer is van 'primitief', maar van misstanden. Ik zeg maar wat hoor.

liora

liora

17-01-2009 om 14:03

Soft

Wij zijn in NL allerminst soft! We bevallen thuis, of in het ziekenhuis en zijn enkele uren later thuis.
In andere landen lig je echt wel een dag of 5 in het ziekenhuis.

Ik vind ons helemaal niet soft maar reeel. En ik vind na 5 dagen weer gaan werken gekkenwerk. Lijkt me lichamelijk ronduit slecht, maar ook emotioneel lijkt het me heel erg vreselijk.
Deze minister geeft wat mij betreft een heel slecht voorbeeld.

Liora

Mythe

idd is dat echt onzin, achter een struikje bevallen en dan kind op de rug, verder werken. Waar komt dat vandaan ? Misschien uit het slaventijdperk ?

Wat ik weet van culturen die nog primitief leven in midden Afrika is dat juist vrouwen een week of wat in een hutje afgezonderd worden met hun kind. Er mogen dan maar enkele mensen bij om moeder en kind te verzorgen, pas na een week of wat mag de vader bijvoorbeeld pas kijken. Dit allemaal om infectie/bacterieén etc te voorkomen. De hoge sterfte onder baby's (1 op 5 sterft gemiddeld in Afrika) in Afrika komt niet omdat vrouwen te vroeg weer moeten werken, het komt door armoede (geen medicatie kunnen betalen of kunnen krijgen) slechte gezodheid van de moeder, aids, geen hulp bij moeilijke bevallingen/complicaties, infecties etc.

Ook traditioneel in Zuidoost Azie wordt de vrouw nog iig een week in bed gehouden, je word daar compleet verzorgt, lekker eten, gewassen. Het is nog steeds gebruikelijk dat je in Korea pas na een maand weer je bed en kraamkamer uit komt.

Ik heb eerder het idee (maar ben geen antropologe) dat vooral in het westen, landen zoals Nederland dus van oorsprong veel te snel weer verlangd werden van vrouwen (agrarische cultuur) dat ze aan de slag gingen.

peach

peach

17-01-2009 om 19:26

Westerse landen

Je hoeft helemaal niet zo ver weg of zo ver terug te kijken om voorbeelden te krijgen van vrouwen die snel na de bevalling weer aan het werk gaan. In Amerika is geen standaard recht op betaald zwangerschapsverlof (alleen als je geluk hebt en het in je contract staat). Onbetaald zwangerschapsverlof (totaal 12 weken) is officieel wel een recht, maar alleen als je ergens minimaal 12 maanden gewerkt hebt. Omdat de bijstand daar ook een stuk minder geweldig geregeld is dan hier, en er nauwelijks ontslagbescherming is, moet je als moeder vaak wel snel weer aan de slag. Niet ideaal nee, en ik had het ook niet gekund, maar ik vind dat iedereen hier wel erg vanuit haarzelf regeert. Ik kon ook na 10 weken nog niet aan het werk, maar zou niet beweren dat moeders die dat wel kunnen daarom slechte voorbeelden geven of zichzelf of hun kind tekort doen.

Sarah Palin, die in de Amerikaanse media als supermoeder werd afgeschilderd, was drie dagen na de geboorte van haar jongste kind (met Down Syndroom) alweer aan het werk. De bevalling deed ze ook even tussen de bedrijven door.

Ik ben het eens met Camille, denk niet dat dit soort vergelijkingen en beschuldigingen nuttig zijn, en dat we wel wat meer loyaliteit mogen hebben voor andere vrouwen die in moeilijke omstandigheden moeilijke keuzes maken.

Nuttig

ik denk dat het juist wel nuttig is om als minister of zoals Palin als gourverneur te laten zien dat een vrouw tijd nodig heeft om goed te herstellen. Kijk wat moet dat moet, maar is dat hier ook het geval ?

Stront en beschuldigingen in persoonlijke keuzes zoals die vast hier gemaakt zijn is nooit sympathiek. Maar ik denk dus wel dat het handig is -uit loyaliteit naar alle andere vrouwen op deze aarde- om te benadrukken dat vrouwen de tijd gegund moet zijn om goed te herstellen en die eerste tijd met de verse baby zo ongestoord mogelijk door te kunnen brengen. Hier speelt mi de rol van een eventuele vader ook mee, die heeft mi in Nederland nu een te (2 dagen verlof !) lage prioriteit.

Je kan door meteen weer te beginnen als politica laten zien hoeveel hart je hebt voor je zaak, maar of ik daar zo van onder de indruk ben, neu je kan best een weekje of 4 tenminste met reces gaan, het zomerreces bijvoorbeeld in NL duurt 2 maanden.

Camille, en vic: ik ook geen topvrouw....

Wel fijn jouw verhelderende verhaal te lezen, Camille. Ik vind het eigenlijk erg triest dat het zo moest gaan voor die minister.

Ikzelf ben ook allerminst een topvrouw, wat dat betreft. Na een week had ik pas weer de moed om even naar buiten te gaan, wat zag de wereld er gek uit... ook pas na een tijdje ging ik wandelen met mijn dochter.... Wat moet, moet, maar ik ben heel blij dat ik het allemaal in mijn eigen tempo heb mogen doen...

Groetjes,
Vonda

groene specht

groene specht

21-01-2009 om 10:27

Struikjesmythe

Ja, er zijn plekken in Afrika waar vrouwen tussen het landbewerken door even achter de struikjes hurken en een kind krijgen. Maar Afrika is groot en cultureel heel divers. Afrika is echt niet het land van de nobele wilden die allemaal nog zuiver contact met de natuurlijke manier van leven hebben. Die struikjesmythe werkt zo'n beeld heel erg in de hand, ik heb daar als Afrikareiziger echt een flinke hekel aan.
Ik herinner me dat ik heb gelezen dat de oma van Ayaan Hirsi Ali beviel achter de struikjes. Dat was in een omgeving in Oost-Afrika waar vrouwen niet echt een fijne positie hebben. Die vrouwen zijn bikkels omdat ze moeten.
Maar er zijn veel meer volken in Afrika waar voor de geboorte van een kind een speciale hut of ruimte is, en waar geboorte omgeven is met rust, regelmaat en reinheid.
Wat de Franse minister betreft: die heeft blijkbaar ook geen andere keuze.

Prulletje

Prulletje

21-01-2009 om 11:05

Ach ja

In Afrika gaan ook veel meer vrouwen dood als het niet goed gaat. En de Franse minister leeft waarschijnlijk de eerste maanden op een ongezonde dosis paracetamol of iets dergelijks.
Ik lag zelf vijf dagen na mijn keizersnede en bloedtransfusies nog in het ziekenhuis.

Prulletje

Wat is de lichamelijke impact?

5 dagen na een keizersnee wordt je over het algemeen het ziekenhuis uitgejaagd en wordt je verondersteld voor je kind te kunnen zorgen. Als je dat kan, dan kun je ook wel werken. De grootste impact in mijn herstel na twee keizersnedes was bij de eerste het bijkomen van de uren van (achteraf nutteloze) wee-en. Bij de tweede heb ik die niet gehad en was ik heel wat fitter. Als ik toen niet de nachtelijke voedingen had hoeven doen was ik best in staat geweest te werken. Ok, ik had geen hele einden gewandeld of dozen getild, maar nadenk werk en dossiers afhameren lijkt me goed te doen. Het is maar wat de omstandigheden zijn. Blijkbaar heeft ze de zorg goed geregeld. Hoeft ook helemaal niet nadelig te zijn voor het kind, die kan zich ook aan een vaste (andere) verzorger hechten. En dat het kind geen goede herinneringen aan zijn moeder zou overhouden vraag ik me ook af. Ik heb bijvoorbeeld hele warme herinneringen aan mijn oma, die zag ik ook heus niet heel regelmatig.
Het probleem wat wij ermee hebben is dat het niet strookt met onze (nederlandse) ideeen over moederschap. Gek genoeg mogen vaders na 5 dagen wel weer werkdagen van 80 uur draaien. Wat is het verschil?

Nasha 1st

Nasha 1st

21-01-2009 om 22:42

Nou

ik werd dan wel het ziekenhuis "uitgejaagd" binnen 5 dagen, maar niet voor ik en het ziekenhuis zeker wist dat ik voldoende kraamhulp had thuis hoor!

Nasha

En die kraamhulp komt dan 3 a 4 uur per dag. Deze mevrouw heeft 24/7 hulp!

Nasha 1st

Nasha 1st

21-01-2009 om 22:55

Nee....

na een keizersnee heb je recht op meer, ik kreeg gewoon volle dagen, tot en met de 10e dag zelfs....door de kraamhulp zelf aangevraagd, omdat mijn man nog niet vrij was....

Chantelle

Chantelle

21-01-2009 om 23:33

Ik...

Ik vind een ks geen ramp (3 x ervaring). Maar inderdaad.... ik kreeg 3 keer extra kraamhulp zonder te hoeven zeuren. En hoewel ik bij ks 3 na een dag fluitend onder de douche stond en op dag 3 naar huis mocht, ben ik blij dat ik het heel rustig heb aangedaan (lees: 9 dagen op bed ben gebleven). Je herstelt dan toch het beste. En hoe je het ook wendt of keert, het is toch een zware buikoperatie.

Ik ga er vanuit dat die minister er zelf écht geen bal aan vindt om zo snel weer aan het werk te gaan. Zij wil ook natuurlijk erg graag bij haar kindje zijn. Maar de omstandigheden beslissen dus anders.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2009 om 00:34

Vaders

Gek genoeg mogen vaders na 5 dagen wel weer werkdagen van 80 uur draaien.
Tja, die hebben dan ook geen uitgerekte buik, beurse 'onderkant', hormoonuitverkoop, een bloedende wond waarvoor ze de hele dag door schone verbanden in hun onderbroek moeten frommelen. Ik vind het verschil wel duidelijk. Maar op emotioneel gebied gun ik vaders ook van harte meer tijd. Als je als vader alweer na vijf dagen aan het werk moet kan dat natuurlijk liggen aan het soort werk wat je doet. Als zelfstandige bijvoorbeeld kun je vast niet wekenlang in de wieg staren, of als je net een nieuwe baan hebt wordt het ook moeilijk, maar als je gewoon je werk doet zonder dat soort belemmeringen kun je verlofdagen voor die periode reserveren. Mijn man heeft vrij geregeld voor na de bevalling zodat hij er ook in alle rust van kon genieten. Bevallingsverlof is natuurlijk ideaal, maar zolang dat er niet is moet je soms ook een beetje creatief zijn.

Guinevere

Guinevere

22-01-2009 om 11:42

Langer weg dan kraamverlof

Ik zie om me heen vooral mensen die helemaal niet snel aan het werk kunnen. De meesten blijven zelfs nóg langer weg dan het formele kraamverlof en dan niet omdat ze nog met de baby willen cocoonen, maar omdat ze nog niet fit genoeg zijn.
En de kansen op niet fit zijn na een bevalling (al dan niet natuurlijk) zijn natuurlijk fors. Hechtingen, bloedarmoede, bekkenproblemen, rugklachten, spierpijnen, gebroken nachten, voedingen, naweeën...ga maar door.
Wel goed om te weten dat de struikjesmythe niet de standaard gang van zaken is in Afrika.

Guinevere

"Wel goed om te weten dat de struikjesmythe niet de standaard gang van zaken is in Afrika."

Huh, dat je dat verbaasd !

Je hebt in Afrika zelfs echte grote steden, met snelwegen en universiteiten, ziekenhuizen, technologie etc.

Fit of niet

Het maakt natuurlijk wel uit wat voor werk je hebt, zoals Louise (toch?) ook al aanstipt. Als je op een eigen werkkamer zit en je eigen dag mag indelen (lees: op gezette tijden uit het raam kan staren) heb je het in dat opzicht een stuk minder zwaar dan wanneer je achter de lopende band of de kassa van AH zit.
Wat dat betreft is die minister denk ik tot op zekere hoogte in het voordeel.

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

22-01-2009 om 12:48

Jaja manda

Ja, ik heb het een beetje dom neergezet. Wat ik bedoel is dat die mythe toch stiekum steeds door mijn achterhoofd speelt. Zo van "in Afrika kunnen de vrouwen prima doorgaan tot aan de bevalling en daarna ook, dus doorzetten". Hoewel ik tijdens mijn eigen gammele zwangerschappen me toch wel afvroeg hoe het toch kwam dat ze in Afrika geen last hebben van bekkeninstabiliteit...dom ja.

Tirza G.

Tirza G.

22-01-2009 om 14:04

Tja

en zo vertelt een huisarts hier altijd (jaaaaaren in Afrika gewoond en gewerkt) dat zwangerschapsmisselijkheid daar onbekend is. Hij schaart dat dus ook onder "psychisch" of anders onder "te veel eiwitten".
Misschien moeten we allemaal een poosje van land ruilen.

Tirza

mem

mem

22-01-2009 om 22:16

Tirza

zo was het commentaar van schoonmoeder dat zij geen last van misselijkheid gehad had omdat zij zo blij was geweest eindelijk zwanger te zijn. Ik weet wel hoe ze was en dat ze het zo niet bedoelde en toch voel ik me na 19 jaar nog steeds wat gekrenkt.
Verder vond ik mijn geplande keizersnee best zwaar tegenvallen, heb dan ook anderhalve dag zware pijnkillers gehad,ziekenhuis vond dat ik eigenlijk pas op de zesde dag naar huis mocht. ( en dan mag je niets dragen...5 kinderen thuis, eten koken, de was enz...)
Vaderschapsverlof gaat niet op voor alle beroepen, sommige dingen moeten nou eenmaal doorgaan, ok als man doodvalt dan zal er idd een vervanger gezocht worden en sommige dingen gaan gewoon (tijdelijk)niet door.

Verklaart veel

En dit verklaart ook haar haast: ze wilde gewoon haar baan redden!

Gebeurt wel vaker

In Frankrijk. een minister op een post waar veel hervormingen verwacht worden,wordt op korte termijn erg onpopulair en wordt gewoon vervangen. Bij aanvaarding van deze post wist ze dat de hervormingen die de regering Sarko ging doen veel verzet zou geven.
Voor de kenners van de franse politiek(ik woon er) ook geen enorme verrassing. Blijf het ook vreemd vinden ,dat wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.