Anne
15-01-2009 om 09:52
5 dagen na keizersnede aan het werk?
Tijdens een moment van verveling zat ik wat te surfen op het net en kwam via via via op een bericht dat de Franse minister van justitie 5 dagen na haar keizersnede weer aan het werk was gegaan.
http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1114684/French-minister-Rachida-Datis-return-work-just-days-giving-birth-sparked-great-NO-TERNITY-debate.html
Heeft iemand enig idee of dit waar is? Hoe krijg je dat voor elkaar? En is een minister van justitie echt zo onmisbaar dat ze zo snel weer aan het werk gaat/moet?
Groet, Anne
rodebeuk
15-01-2009 om 10:30
Klopt hoor
heeft in alle franse kranten gestaan. Er heeft zich daar ook al een hele discussie ontwikkeld tussen voor- en tegenstanders van de vraag of zwangerschapsverlof verplicht zou moeten worden gesteld. Ze is alweer gefotografeerd in een strakke outfit en de fles wordt gegeven door een dag-en-nacht-kinderjuffrouw. Het zal er wel meer dan één zijn want alleen alleenstaande ouders voeren die functie 24/7 uit....
Ik weet niet zo goed wat ik er zelf van vind. Je kunt dit toch niet beoordelen voor een ander? Ik weet wat ik het liefste zou willen. Dat is heel lang bij de kinderen blijven en tegelijkertijd een baan hebben waarin ik mijn ei kwijt kan. Onmogelijk dus.
En wat een ander moet doen...geen idee.
Kiki
15-01-2009 om 11:15
Ik was ook twee weken na mijn bevalling weer aan het werk
Wel thuis en tussen de slaapjes van mijn zoon door.
Ieder moet dat toch voor zich weten.
Kaaskopje
15-01-2009 om 11:59
Gelukkig
zit een minister niet levenslang op die post. Kindlief weet later alleen maar uit verhalen en oude krantenberichten dat zijn moeder minister was.
Ik vind het overigens ook wel erg snel hoor. Ze moet het inderdaad helemaal zelf weten, maar ze heeft wel een voorbeeldfunctie. Als zij het kan kunnen vrouwen die een gewone kantoorbaan hebben het ook... toch?
tonny
15-01-2009 om 12:01
Boodschap
de boodschap die zij uitstraalt is 'werk is véél belangrijker dan een kind krijgen' en als dat haar boodschap is - het zij zo.
Maar ik snap er niks van!
tonny
Manda Rijn
15-01-2009 om 12:08
Pebbels
was ook meen ik 4 dagen na de sectio weer aan de slag, soms moet het gewoon. Ik was nadat ik het ziekenhuis uit was ook zo blij dat ik weer thuis was, heb de 1e dag vooral lekker achter photoshop gezeten om het geboortekaartje af te maken en mijn email te beantwoorden, zalig.
sjees
15-01-2009 om 12:13
En dat bloeden dan
Sorry voor dit detail, maar ik voelde me 2 weken na mijn bevallingen best OK maar bloedde nog als een rund, tot 4 weken na de bevalling. Hoe kan je zo in godsnaam naar je werk? Hadden jullie dat niet?
Kiki
15-01-2009 om 12:21
Sjeez, weet je dat ik dat niet eens meer weet?
Volgens mij was het bij mij na twee weken niet zo erg meer.
Ik was natuurlijk wel gewoon thuis. Maar mijn zoontje sliep vrij veel de eerste 6 weken, dus kon ik vrij veel werk nog verzetten.
Afspraken met klanten heb ik inderdaad na 12 weken pas gedaan.
Manda Rijn
15-01-2009 om 12:22
Na sectio
bloed je volgens mij ook niet zoveel als bij een vaginale bevalling omdat ze de baarmoeder spoelen in de ok. Ik had wel wat bloedverlies de eerste week maar daarna nauwelijks meer.
Kaaskopje
15-01-2009 om 12:24
Ongesteld
Op de tweede dag van mijn menstruatie bloed ik een paar uur lang ook als een rund. Ik ben altijd blij als ik toevallig vrij ben, maar ik kan er moeilijk voor thuisblijven. Het bloeden op zich hoeft geen reden te zijn om thuis te blijven. Het gaat meer om het herstel in het algemeen en het aan elkaar hechten. Je hebt de eerste weken gewoon nodig om aan elkaar te snuffelen en wonden te laten helen. Thuis photoshoppen is niet hetzelfde als je werk weer oppakken.
Anne
15-01-2009 om 12:25
Verschil
Ik zat 's middags ook even achter de computer, kijken naar de emailreacties van vriendinnen. En ik wandelde na 5 dagen wel weer een ommetje, maar 5 dagen na een keizersnede= operatie! al op hoge hakken vrolijk lachend je werk gaan doen? Ik vind het fysiek gezien ook niet verstandig
Als het moet dan moet het? ook een minister van justitie is vervangbaar lijkt me! Overigens: wel weer leuk om te zien dat voor de een een eerste kind krijgen, een totale omslag van het leven is (ikzelf) en dat een ander na 5 dagen alweer de concentratie op kan brengen om verantwoordelijk werk te doen.
Manda Rijn
15-01-2009 om 12:32
Kaaskopje
tenzij je voor je werk dagelijks photoshop gebruikt zoals ik.
Guinevere
15-01-2009 om 12:36
Niet gezond
Ik kan me niet voorstellen dat het gezond is om na 5 dagen alweer op je naaldhakken volop aan het werk te gaan. Zonder naaldhakken hetzelfde trouwens. Ik kan me wel voorstellen dat je het niet kan laten en alvast voorzichtig aan een paar dingen weer gaat oppikken. Is ze nu gelijk weer volop gestart, of is ze gewoon een paar uurtjes gaan kijken op het werk?
Ik liep zelf na de eerste (natuurlijke) bevalling op de 5e dag alweer door de stad op weg naar een terrasje, nadat ik zelf aangifte van de geboorte had gedaan. Maar dat was wel bijna het enige dat ik op die dag heb uitgevoerd. Werken kwam al helemaal niet in mijn hoofd op.
Kaaskopje
15-01-2009 om 12:38
Maar je deed je werk toch niet manda?
Je was thuis toch lekker ontspannen een geboortekaartje aan het ontwerpen? Er is niemand die zegt dat dat niet kan.
Manda Rijn
15-01-2009 om 12:41
Kaaskopje
"Thuis photoshoppen is niet hetzelfde als je werk weer oppakken"
Of ik nou een geboortejkaartje voor mijzelf of een interieur moet uittekenen dat maakt niet uit, ik zit op die stoel te photoshoppen.
Waarom er een punt van maken eigenlijk, maakt het voor jou uit dan ?
tonny
15-01-2009 om 13:54
Privesfeer
al die functionarissen hebben voorlichters die bepalen wat er naar buiten komt.
Als zo'n minister in mantelpak en op hakken vijf dagen na een keizersnede weer aan het werk gaat en daarmee in diverse kranten staat, wordt daarmee naar mijn idee een andere boodschap afgegeven dan dat we hier lezen dat Manda kort na de bevalling zit te fotoshoppen (al dan niet voor een klant) of Guinevere (toch?) naar een terrasje wandelt.
Kaaskopje heeft het over het 'aan elkaar snuffelen' in de eerste fase na de geboorte, al dan niet per keizersnede. Als je al op dag vijf je kind 24/7 overlaadt aan een beroepskracht, komt er van dat 'snuffelen' weinig terecht.
Al zullen er vast mooie plaatjes worden gemaakt/ gefotoshopt.
Het lijkt me niks als al je doen en laten door de krant en door voorlichters wordt geregeld!!
tonny
dynastie
15-01-2009 om 16:40
Dit lijkt me gewoon onverantwoord
Dit lijkt me echt onverantwoord. Voor je gezondheid lijkt het me toch echt beter om je te realiseren dat je een zware buikoperatie hebt ondergaan. Naar het kind heeft ze blijkbaar geen omkijken, dat scheelt, maar ik zou iets zuiniger op mezelf zijn. Ik las op de site van het CNV het volgende:
Wanneer je eerder aan het werk wilt, kan dat alleen als je tenminste zes weken verlof na de bevalling hebt opgenomen.
Een prima regel, wat mij betreft, wellicht geldt zoiets in Frankrijk niet, jammer.
Manda Rijn
15-01-2009 om 17:12
Ben ik het mee eens
ik weet het niet meer exact maar ik was nog maanden na de sectio slap en zwak, lijkbleek doodmoe constant infecties en verkouden geen enkele weerstand, ik had gewoon geen energie. Misschien heeft zij geen bloedverlies gehad (ik ben toen 2 liter verloren !) en geen bv gegeven ofzo maar ik vind 6 weken ook onverantwoord.
Kaaskopje
15-01-2009 om 19:40
Sini
Je schrijft dat bijvoorbeeld in Afrika een vrouw even achter de struiken bevalt en weer aan de slag gaat, maar dan wordt het kind waarschijnlijk wel op haar rug gebonden. Zo blijven ze toch bij elkaar.
Iedereen moet voor zich weten hoe snel het een en ander weer wordt opgepakt. Zoals vroeger dat je 10 dagen het (kraam)bed moest houden hoeft gelukkig niet meer. Als algemene tendens lijkt het mij echter niet wenselijk dat er al na 5 dagen een beroep op een net bevallen vrouw gedaan kan worden.
Vonda
15-01-2009 om 22:06
Ik snap het wel
Is waarschijnlijk slechts een kwestie van goed plannen geweest. Even uitrekenen wanneer dat weekje reces is voor de ministers, op tijd klussen met manliefje, afspraak maken voor een keizersnede om 20.00 uur aan het einde van de laatste werkdag, "keizersneetje", even bijslapen (je wordt toch best een beetje moe van zo'n operatie), de volgende ochtend even kennismaken met de baby, alvast de agenda van de volgende week doornemen, de dagen daarna regelen dat anderen de baby verzorgen en dat verder thuis alles op rolletjes blijft lopen, op dag 4 de kleren (laten) klaarleggen en.... op dag 5 weer fris en fruitig staan! Wat een prestatie!!!
Vonda
Nasha 1st
15-01-2009 om 23:53
Ook na ks
heb je gewoon bloedverlies, en kan ook best behoorlijk zijn door de extra wond.....kan er over meepraten....verder moet deze mevrouw doen wat zij prettig vind, ik was er niet toe in staat in ieder geval....
Starry Night
16-01-2009 om 01:20
Op de vierde dag...
... vroeg ik de verloskundige wanneer kraamvrouwen eigenlijk doorgaans het bed gingen verlaten om eens wat voorzichtig rond te scharrelen. "Nou... eh... nu wel zo'n beetje", antwoordde ze op een hèhè-ik-dacht-dat-je-er-nooit-over-zou-beginnen-toon. Maar ik ben dan ook geen topvrouw;-P
sonj@
16-01-2009 om 07:01
Goh
Ik heb ook een ks gehad, maar was echt nog niet in staat om toen alweer te gaan werken. De trap op vond ik al een hele onderneming.
Knap dat zij het al wel redde! Wou wel dat het bij mij ook zo was geweest, maar ja ...
groetjes, Sonja
Camille75
16-01-2009 om 08:16
Nuance
Ik woon in Frankrijk en denk dat het goed is eea te nuanceren in deze discussie:
Dati heeft niet veel keus, ze heeft in korte tijd de hel magistratuur tegen zich in het harnas weten te jagen en zit gewoon op de wipstoel. De laatste weken werd steeds meer gespeculeerd over ontslag van dati en vervanging door Borloo.
Daarbij is er van manlief niet echt sprake. De vader is bij het grote publiek niet bekend (zoals ze zelf zegt "mijn priveleven is gecompliceerd") en ze is dus "gewoon" een alleenstaande moeder die (waarschijnlijk met heel wat meer middelen dan de gemiddelde alleenstaande vrouw, maar dat terzijde) haar baan veilig moet stellen. Gelukkig heeft ze veel familie om zich heen die zich ook met veel liefde om de baby kan bekommeren. Er bestaat geen zwangerschapsverlof voor ministers en dus "moest" ze wel terug, overigens ook dankzij Sarkozy die op de woensdag na haar bevalling een belangrijk wetsvoorstel in de ministerraad op de agenda zet. Kortom het is minder zwart/wit dan op veel plekken geschetst wordt. Ik denk niet dat we kunnen spreken van een harteloze vrouw die maar gewoon (en waarvoor eigenlijk?) een kind op de wereld zet om vervolgens met haar eigen egoistische zelf een paar dagen later weer vrolijk fluitend en strak in het pak aan het werk gaat. Dat ze daarmee de indruk wekt dat het voor vrouwen peanuts is om binnen no time weer aan het werk te gaan is natuurlijk absoluut waar, en het is daarom goed te benadrukken dat deze vrouw in een bijzonder lastige (publieke) situatie zit waarin ze niet veel opties heeft. En dat het dus voor de "gewone" vrouw niet te doen is om een week na de bevalling alweer op het werk te verschijnen. Minister-zijn is een openbaar beroep en wij kunnen niet zien wat er achter haar masker en achter de deuren gebeurt/overwogen/gezged wordt. Dat de wetgeving in Frankrijk op dat gebied veranderd moet worden lijkt me duidelijk, maar voor Dati komt dat te laat en ondertussen krijgt zij alle emmers stront over zich heen. Iets meer loyaliteit naar een collega-vrouw en - moeder had ik wel verwacht.
Groet, Camille
Ardnax
16-01-2009 om 09:47
Willen
Misschien wilde ze het wel gewoon ?
Wat is er mis met een vrouw die 5 dagen na een sectio aan het werk WIL ?
Ik ben zelf op maandag bevallen van een tweeling, liep op vrijdag in de stad om kerstkadootjes te kopen en had die dinsdag daarna mijn eerste veragdering, waar ik ook voorwerk voor moest verrichten.
Ik had geen dag/nacht juffrouw voor de flesjes, want ik gaf volledige borstvoeding.
Als je het kan en als je het wilt is er toch helemaal niks mis mee ?
Grtz.
Ardnax
Suzanne
16-01-2009 om 09:50
Tja.. voor iedereen verschillend.
Heb zelf 2 x een sectio gehad. Eerste keer veel bloedverlies en slap, was toen ook nog niet 'in' om meteen weer op te staan, ik moest toen echt nog een paar dagen 'plat' en pas op de 8ste dag naar huis. Is 16 jaar geleden. De 2e sectio was in een ander ziekenhuis en verliep veel beter. Niet - of weinig - bloedverlies, geen slap gevoel, hier was het beleid 'meteen weer je bed uit'. Voor mij werkte dat prima, ik voelde me kiplekker en kon na 4 dagen naar huis. Ik ben toen niet aan het werk gegaan, maar het had prima gekund, thuis wel meteen weer alles gaan doen en de kraamhulp hebben we afgezegd. Man was ook thuis en samen rooiden we het prima. Ik ben zeker geen supervrouw, maar kan me wel voorstellen dat het mogelijk is, de vijfde dag weer aan het werk.
tonny
16-01-2009 om 11:08
Verschillen
Nou ja, dan ben ik duidelijk geen supervrouw.
Heb na elke natuurlijke bevalling echt wel tijd nodig gehad om op te starten.
En de keizersnede was een pure ramp; ik was al grieperig toen deze wegens de noodsituatie met spoed moest gebeuren, heb erg veel bloed verloren, kreeg daarna een allergische reactie op een bepaald antibioticum. Nee, als ik die Franse minister was geweest, had ik met de komst van een kind mijn baan verloren. Dat staat vast.
tonny
Sjees
16-01-2009 om 11:10
Kaaskopje
Wat ik had leek niet op een zware ongesteldheid, daar blijf ik natuurlijk ook niet voor thuis. Ik heb het over op kraammatrassen moeten slapen en met 2 kraamverbanden tegelijk moeten lopen. Maar kennelijk ben ik een uitzondering..het speelt wel altijd door mijn hoofd als ik iemand zo kort erna aan het werk zie.
Vic
16-01-2009 om 13:18
Alsof
Ik voelde me na mijn bevallingen alsof ik door een tractor was overreden. Geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om na vijf dagen aan het werk te gaan. Bij de tweede stond ik na een week wel weer op het schoolplein om mijn oudste weg te brengen. Om daarna thuis weer snel in bed te kruipen Die 10 weken verlof heb ik echt hard nodig gehad om volledig te herstellen.
an-ka
16-01-2009 om 17:30
Soms moeten dingen
Een week na de bevalling mijn tweelingdochters was ik alweer vol in de running. Ze waren 2 maanden te vroeg. Elke dag ging ik twee keer naar ze toe in het ziekenhuis (ze zijn er 6,5 en 10 weken gebleven, inclusief operatie en IC). Het ging, maar vraag mij niet hoe. Ik had meer lichamelijke en geestelijke inspanning, dan dat ik in die periode aan het werk was geweest met de meisjes thuis bij een vertrouwde oppas...
Kiest deze mevrouw ervoor, of moet ze gewoon?