Manda Rijn
11-04-2011 om 10:19
2 dochters maakt het gelukkigst
http://www.telegraph.co.uk/family/8429386/Want-to-be-happy-have-two-daughters.html
Mooi, check hier aanwezig.
Grappig om te lezen dat 4 dochters de meeste stress oplevert
Manda Rijn
11-04-2011 om 10:21
Nederlandse bron
http://www.nu.nl/lifestyle/2485953/gezin-met-twee-dochters-maakt-gelukkigst.html
AMSTERDAM - Ouders met twee dochters zijn het gelukkigst. Uit alle gezinsvariaties blijken twee meisjes voor het meest harmonieuze gezinsleven te zorgen. Het hebben van vier dochters leidt echter niet tot een vreugdevoller gezinsleven.
Uit onderzoek onder meer dan 2.000 ouders van kinderen onder de 16 jaar blijkt dat twee dochters het minst vechten, lief met elkaar spelen en een plezier zijn om in de buurt te hebben.
Ouders met vier dochters kwamen het slechtst uit het onderzoek. Zij ervaren het opvoeden van vier dochters, die geregeld ruziën en weten hoe ze elkaar op stang kunnen jagen, als een grote druk, zo meldt The Telegraph.
Verschillende combinaties
De studie onderzocht gezinnen met twaalf verschillende combinaties van kinderen, met uitzondering van gezinnen met één kind. Op de tweede plaats eindigden gezinnen met een zoon en een dochter, 68 procent van deze ouders zegt dat hun kinderen net vrienden zijn.
Ouders met vier zoons bereikten de zesde plaats, terwijl gezinnen met vier dochters juist op de twaalfde en dus laatste plaats eindigden
Fascinerend
“De resultaten waren absoluut fascinerend. We gaan er vaak vanuit dat kleine meisjes zich als engeltjes gedragen. Als je twee dochters hebt, is dit ook zeker zo, maar hoe meer het er zijn, hoe onhandelbaarder ze worden”, aldus Faye Mingo, woordvoerster een Britse babycommunity.
“We verwachtten dat twee, drie of vier zoons uit het onderzoek zouden komen als de moeilijkste combinatie van kinderen, vanwege hun energieke en onstuimige persoonlijkheden. In feite blijkt het verdubbelen van twee naar vier dochters veel meer impact te hebben op de ouders dan het verdubbelen van het aantal zoons.”
Manda Rijn
11-04-2011 om 10:47
Volgens mij maakt
het ook nogal wat uit hoeveel jaar er tussen zit. Hier 6,5 jaar en er is geen spraken van jaloezie. Ze hoeven ook nauwelijks spullen te delen en in die zin hebben ze elkaar niet nodig om zich tegen af te zetten oid.
Wat wel echt opmerkelijk hier is is dat mijn oudste dochter zo ontzettend gek op dat kleine zusje is, ondanks alle afwijzingen die dat zusje keihard uit (mandarijntje is geen knuffelig type en de oudste juist wel).
Een vriendin van mij was langs met haar 2 kinderen (zelfde leeftijdverschil) en die vond het enorm opvallend hoe mijn dochters met elkaar om gingen. Dat komt allemaal door mijn oudste, kwestie van pure mazzel dat die oudste zo in elkaar zit (enorm geduldig en vrolijk/zacht naar kleintjes). Haar oudste toont gewoon minder interesse in dat kleine zusje, daar kan hij niet zoveel mee. Zoiets had ik van te voren hier eerder ook verwacht.
Vic
11-04-2011 om 10:54
Hmmm
Ja, ik had het gelezen. Mijn ervaring met 2 meiden is dat 1+1 maakt (minstens) 6. Ze schelen bijna 6 jaar in leeftijd, maar dat doet niets af aan de energie die zich soms tussen hen ontwikkelt.
Vertigo
11-04-2011 om 11:27
Hoedanook
Kun je het dus beter bij 2 houden? Als ik nog een zusje voor de 2 broers zou regelen, zakken we 5 plaatsen ! Haha. Ben dat toch wel van plan.. Versie 1 en 2 zijn al zo leuk geworden..
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Fiorucci
11-04-2011 om 11:29
Nou....
Ik had ALTIJD ruzie met mijn zus vroeger, dus die vlieger gaat niet altijd op,mijn ouders werden er gek van.
Ik heb nu twee zoons en een dochter, en de grootste uitdaging zal toch echt haar puberteit worden, de grote finale noemen wij dat,zucht......
liora
11-04-2011 om 11:30
Haha
Manda, ik wachtte er al een beetje op dat jij dit zou posten!
Pelle, ben het met je eens dat het misschien meespeelt dat vrouwen vaak liever meisjes willen.
En tot slot: het gelukkigst ben je met MIJN kinderen. Wat zijn ze geweldig!!
Manda: ik herken helemaal dat er geen (of weinig) jaloezie is en ik had nooit nooit nooit verwacht dat mijn twee zonen zo lief en tegen elkaar zouden zijn. Als de jongste wakker wordt, is het eerste wat hij zegt hai mama, en daarna: broer!
Liora
Manda Rijn
11-04-2011 om 12:06
Liora
ik zag het net pas op twitter voorbij komen, een week te laat. Maar indd echt nieuws wat mij dan blij maakt ! Nou was ik net zo gelukkig geweest als mijn combi onderaan had gestaan dus zo veel waarde moet niemand er aan nemen.
Wij hebben wel echt geluk hoor, zoals die vriendin zei is het bij haar anders (wel jaloers onderling, weinig interesse en behoefte aan elkaar).
margje van dijk
11-04-2011 om 12:27
Lego
Hier drie jongens.
Laatst kwam mijn middelste (11) thuis met het bericht dat een buurjongetje in zijn eentje net zo veel lego heeft "als wij met z'n drieën". Dus ik zeg: ja, maar hij heeft ook geen broers. Wat zou je nou liever hebben, een broer of vijf dozen lego.
Hij neemt de vraag serieus op, denkt even na, en zegt dan: "Jongste zou ik wel houden tegen vijf dozen lego. Maar oudste mogen ze voor één doos wel hebben".
Toch zijn ze hier een echt gebroederschap, ze spelen ontzettend veel met elkaar en meestal ook in goede harmonie. Al valt dat blijkbaar niet alle broers op
Zelf ben ik er erg gelukkig mee. Een meisje had ik ook fantastisch gevonden, maar ik ben gewoon heel erg blij met de kinderen die ik heb.
Margje
Temet
11-04-2011 om 12:29
Nou ja, tweede is ook mooi...
Nou kijk, hier een van elk dus dat is dan toch bijna het mooiste dat je hebben kunt.
Waar bij komt dat mijn zoon, zoals ik wel vaker opmerk, waarschijnlijk ook als meisje heel geslaagd was geweest. Staat dan weer tegenover dat mijn dochter vermoedelijk ook als jongetje niet was opgevallen dus dat maakt dan per saldo weer weinig uit
Groeten,
Temet
Kaaskopje
11-04-2011 om 12:36
Zelf 1 van 3 en 2 dochters
Ik ben zelf de jongste van 3 meisjes. Doordat mijn zussen in leeftijd maar 2 jaar schelen, hadden zij meer met elkaar dan met mij. Ik kan me geen rivaliteit herinneren tussen de zussen en tussen mij en de zussen ook niet. Bij ons waren de problemen direct tussen ouders en kind en niet onder elkaar. Althans... voor zover ik het mij kan herinneren.
Wij hebben 2 dochters. Er is wel eens gemok over en door elkaar, maar ik vind het in dat opzicht erg meevallen. Ik had niet verwacht dat ze alles van elkaar leuk vinden en vind dat dus normaal. Ze hebben veel met elkaar opgetrokken in hun vrije tijd en delen nog steeds 2 vriendinnen.
Toen ze jonger waren vroeg ik me wel eens af of ze voor elkaar opkomen als het nodig is, maar dat blijkt zich heel gezond ontwikkeld te hebben. Zeker van de oudste naar de jongste toe.
Ik kan me best voorstellen dat 2 kinderen van een ander geslacht anders werkt dan van hetzelfde geslacht. Ik had vroeger een vriendin met een jongere broer en die gingen écht niet vriendschappelijk met elkaar om. Hij was lastig en zij was stom. Eenmaal volwassen veranderde dat wel een beetje geloof ik, maar het bleef haar jongere broer en toch een beetje van een andere planeet dan de hare.
Primavera
11-04-2011 om 12:45
Een groter huis en auto kopen maakt ongelukkig?
Ik vindt die 'gelukkigheidsonderzoeken' zo vreemd omdat ze aan de hand van een paar vaiabelen proberen vast te stellen wanneer je gelukkig bent.
Eén van de nadelen die wordt genoemd van 4 meisjes (12de plaats) is dat er een grotere auto en groter huis gekocht moeten worden. Goh, ik wist niet dat je daar ongelukkig van werd en ik vraag me af waarom vier jongens of een combinatie van geslachten ineens minder ruimte schijnen in te nemen dan 4 meiden.
Ik krijg het idee dat Geluk hier wordt gelijkgesteld aan brave kinderen, die zoet met elkaar spelen en door hun aantal niet teveel ruimte innemen of aandacht vragen. Mwah!
Groeten Primavera met 11de plaats, kan niet lager zakken
Manda Rijn
11-04-2011 om 12:56
Nou dat huis
om maar weer even een boompje op te zetten over geld en meer kinderen: als je al krap zit qua financien en je krijgt nog een 4e kind en het huis dan te klein wordt (grof gezegd hebben de doorsnee eengezinswoningen in Nl 4 slaapkamers inclusief zolder) en je moet groter wonen dan geeft die financiele druk natuurlijk negatieve gevolgen.
Ik denk in die zin dat je alleen aan een 4e kind (5e kamer) moet beginnen als je of de financiele ruimte hebt om groter en duurder te gaan wonen (en dat dus meenemen in je beslissing) of je al een huis hebt waar dat allemaal in past (meerdere kinderen op 1 kamer bijvoorbeeld). Ik zelf snap nooit zo goed waarom mensen kiezen voor een duurder huis en nog een kind als ze het al krap hebben.
het verschil tussen 4 jongens en 4 meisjes met die woning snap ik ook niet.
Vic
11-04-2011 om 13:31
Zou dat het zijn?
Ik heb twee meiden. De oudste is echt een lief en rustig meisjemeisje, maar jongste is van een heel ander kaliber. Waar oudste op haar 4e ofzo voor het eerst een pleister nodig had, had ik met jongste tegen die tijd al een aantal bezoekjes SEH achter de rug. Ze is nu 6 en heeft een litteken boven haar wenkbrauw, eentje op haar kin, twee grijze voortandjes (gelukkig melktandjes). Afgelopen weekend is ze gelanceerd toen ze met een aantal kindjes op een trampoline ging springen. Pal op haar gezicht gevallen en heeft nu een schaaf/brandwond op het puntje van haar neus. Op school speelt ze ook (bijna) alleen maar met jongens en doet echt niet voor die knullen onder.
Vertigo
11-04-2011 om 13:34
Tja
Ik moet zeggen dat ik mezelf nu wel een jongens- moeder vind.. De 3e zou uiteraard weer een jongen zijn maar een meisje zou ik wel heel spannend vinden en graag willen.
Alleen lijken moeder-dochters vaak veel ingewikkelder/ pittiger dan moeder-zoon relaties.. Zo heb ik het als dochter beleefd.
Temet
11-04-2011 om 13:40
Margje (ot)
Geweldige opmerking, van jouw middelste.
Doet me denken aan de autobiografie van Annie Schmidt, waarin ze vertelt dat haar oudere broer op een gegeven moment thuiskomt met de mededeling "ik kom Zus halen, ik heb 'r geruild voor een kalf"
Groeten,
Temet
Avalon
11-04-2011 om 14:39
Echter..
moest ik lang nadenken om in mijn omgeving een gezin met twee meisjes te ontdekken. Dus ws. klopt het wel. Al die gezinnen met twee meisjes waren zo gelukkig en het liep allemaal zo soepeltjes dat ze er nog een kindje bij wilden. Want ik ken wel vrij veel gezinnen met twee meisjes en een jongen of drie meisjes of drie meisjes en een jongen of vier meisjes!
Jammer dat het geluk daarna als een cake inelkaar zakte.
Avalon (ook ergens onderin het lijstje!)
Jeanne
11-04-2011 om 14:58
11e plaats
Ons gezin staat "slechts" op de elfde plaats met 2 jongens en 2 meiden, maar wij zijn er gelukkig erg gelukkig mee.
krin
11-04-2011 om 15:46
Ik kom van een nummer 10
van huis uit, en ben daar niet ontevreden over. Mijn eigen gezin staat niet eens op de lijst, want maar een nazaat en ook nog van de mannelijke variant, dus ik zal vast diepongelukkig zijn. Zolang ik daar niets van merk, heb ik er geen bezwaar tegen.
Overigens, Pelle: Ik ken zo al vier vrouwen, onder wie ikzelf, die ook als ze het voor het zeggen hadden niet per se een meisje wilden, of zelfs stiekem liever een jongen kregen*
* jaha, natuurlijk wilden ze allereerst een redelijk gezond KIND met genoeg in huis om ook nog redelijk gelukkig te worden.
Manda Rijn
11-04-2011 om 16:04
Een jongen
oh ik dacht echt dat mijn jongste een jongetje was, oh ik had al helemaal fantasieen over dat allerschattigste jongetje wat ik zou krijgen, ik had het ook over 'hij'. Maar toen was het bij de echo een meisje, het drong pas door toen ik het nog een keer vroeg. En toen was ik ook weer zo blij, 2 dochters ach geweldig, je mag gewoon blij zijn dat je uberhaupt zwanger wordt en blijft en een gezond kind krijgt.
Ach ik had best een zoon als 2e kind gewild, bij de oudste wou ik echt heel erg graag een meisje. En nu, nu ach ik ga niet zakken van die 1e plaats natuurlijk (want ik moet geen 3e kind zou om allerlei redenen geen goed idee zijn), maar als er nog een keer een kindje hier voor de deur ligt in een mandje (die krijgen ze nooit terug) dan maakt het mij echt geen ruk uit of het een jongen of meisje is. Achteraf snap ik mezelf niet zo met die drang naar een meisje toen.
Als toekomstig oma lijkt het mij leuk om jongens en meisjes te krijgen, kan ik allerlei soorten speelgoed en activiteiten met ze doen.
Valkyre
11-04-2011 om 16:37
Nou moe
"De studie onderzocht gezinnen met twaalf verschillende combinaties van kinderen, met uitzondering van gezinnen met één kind."
Want 1 kind is geen gezin? Net als krin heb ik maar 1 kind, een prachtige zoon, en daar ben ik uitermate gelukkig mee, want 't is (zoals mijn moeder pleegt te zeggen) " een lekker jong." Toch moet ik heel stiekem toegeven dat ik wel droom van nog een meisje erbij... Een jongen is ook goed, hoor, maar ons binkie wil zo graag een zusje
Manda Rijn
11-04-2011 om 16:41
Valkyre ot
en toch komt het goed met jou en je 2e, dat is gewoon zo. En dan zit je met je baby op schoot en dan denk je opeens 'he manda had het toen goed, het is gelukt want hier is hij/zij' en dan maakt het je op dat moment helemaal niet uit dat het een jongetje of meisje is.
Asa Torell
11-04-2011 om 20:41
Ojee
ga ik over een paar maanden toch zomaar ineens van plaats 2 naar plaats 8 duikelen! Wat nu .
Margriet*
11-04-2011 om 21:21
Onder de 16
Meerdere vriendinnen van mij hadden een zus en konden elkaar gedurende de pubertijd en adolescentie niet uit staan. Ze gunden elkaar niets, waren jaloers op alles. Pas als ze beide kinderen hadden trokken ze weer naar elkaar toe.
Ik scoor zelf 8.
Volgens mij hebben moeders graag dochters omdat ze naar de toekomst kijken . Oma worden van een kind van je dochter is anders dan oma worden van een kind van je zoon. De afstand is groter. Dat zie ik in mijn omgeving heel veel terug en is mijn eigen ervaring. Dat is het moedergevoel dat je overdraagt op je dochter een schoondochter is niet zo close als je eigen bloed (er zijn uiteraard uitzonderingen).
Valkyre
11-04-2011 om 21:26
Oh manda (ot)
Wat ontzettend lief! Ik moest even een traantje wegpinken. Elke maand weer die hoop...
Vertigo
12-04-2011 om 08:52
Aantal
Wij zijn met 4 broers en zussen en door de jaren heen heb je dan altijd wel iemand waarmee het goed klikt. Vooral voor later zou ik meer dan 2 kinderen willen denk ik.. Het is vaak gewoon fijn om met meer te zijn behalve natuurlijk als je elkaar niet kunt uitstaan of je rotouders hebt..
Natuurlijk is het aandachtstecjnisch gezien weer lastiger met meer. Enz enz enz
mirreke
12-04-2011 om 09:16
En maakt de positie van de jongens/meisjes nog uit?
Hier 3 jongens, 1 meisje. In ons geval is meisje de oudste, en zijn die drie jongens af en toe idd wel een drukke toestand hoor. Omdat ze vrij veel op elkaar zitten spelen ze veel en graag met elkaar maar daardoor slaat ook snel en heftig ineens de vlam in de pan. Ik denk wel eens dat als er een meisje tussenin zou zitten, dat het dan wat meer getemperd zou kunnen worden.
Wat ook meespeelt qua heftigheid is dat een van de jongens ASS heeft, waar een van de andere jongens bijzonder slecht mee kan omgaan.
Overigens vind ik het zalig, vier kinderen...
mirreke
12-04-2011 om 09:17
Niet veel op elkaar zitten, maar
dicht op elkaar zitten, bedoelde ik, qua leeftijd. Zo staat het er een beetje raar...
liora
12-04-2011 om 10:10
Haha asa
Oh jee, misschien nog een vierder? Of wordt het dan alleen maar erger met je ranking?
Silone
12-04-2011 om 10:24
Ha!
Ik kom uit een gezin met 4 meisjes (arme paps en mams) en heb zelf drie jongens. Ik zou eerlijk gezegd niet zo goed weten wat ik met dochters aan moest vangen. Tenminste niet met van die echte meisjesmeisjes. Ik was zelf vroeger ook jongensachtig en ben nog steeds niet van de makeup, kleding, tutten, sauna's, kapper etc.
Dus ja, ik ben blij!
Wel raar dat het onderzoek blijft steken bij 4 kinderen. Ik ken een paar gezinnen met meer dan 4 kinderen.