Stiena
02-02-2015 om 11:55
12 jarige met 6 jarig zusje samen naar school per bus en lopend?
Voor onze jongste dochter van 6 (groep 3) hebben wij om dat wij beiden werken en vroeg moeten beginnen een nanny die haar vanuit ons huis in de ochtend naar school brengt. De oudste van 12 (groep 8) gaat zelfstandig met de fiets. De nanny gaat met de jongste per bus (5 minuten) en daarna 10 minuten lopend naar school.
Nu is het geval dat de nanny een baan als oproepkracht heeft aangenomen en het zo kan zijn dat zij in de ochtend ons laat weten niet de onze jongste naar school kan brengen. Zou je onze 12 jarige dochter de verantwoordelijkheid mogen geven om in voorkomende gevallen per bus en lopend de reis naar school met zijn tweeën te maken? Mijn man en ik verschillen van mening. Hij denkt dat dit moet kunnen, ik denk een keer ruzie onderweg en er wordt niet goed opgelet bij oversteken...er gebeurd iets; dan zou mijn 12 jarige dochter daar voor verantwoordelijk zijn? Ze is nog een kind. Graag visie/ ervaring van andere ouders.
Ginny Twijfelvuur
02-02-2015 om 12:05
Ik denk
Andere Nanny...
Hier hebben we ook een 12 jarige en een 6 jarige in huis. En ze kan er best goed mee overweg, maar als je 12 bent is je begeven in het verkeer al ingewikkeld genoeg voor jezelf alleen. Daar zou je niet ook nog de verantwoording voor een ander bij moeten hebben.
Ik zou er hier eerder voor kiezen dat jongste in fietsstoel achterop meegaat. Maar zelfs dat vind ik eigenlijk maar zozo. Ze moeten hier 5 minuten fietsen door een vrijgelegen fietspad dat dwars door het park gaat. Ik heb Zelfs mijn oudste van 16 die verantwoording nog niet gegeven.
SamS
02-02-2015 om 12:10
Inderdaad
Andere Nanny. Zij heeft een baan als oproepkracht genomen die mogelijk overlapt met haar baan bij jullie. Raar.
Ik zou oudste dochter in elk geval nog niet de verantwoordelijkheid geven over de jongste, tenzij het een extreem makkelijke en veilige route is.
Hoe ga je het over een paar maanden doen, als de oudste naar het VO gaat?
Nur
02-02-2015 om 12:22
In principe kan het wel maar een en ander is natuurlijk afhankelijk van de karakters van kinderen. Ik liep vroeger drie kwartier naar school samen met mijn kleine broertje en zusje maar het is natuurlijk wel een andere tijd (meer verkeer)
Onze oudste had ik op die leeftijd nog niet verantwoordelijk gemaakt voor een jonger broertje en zusje. Hij had daar nog niet genoeg overzicht en gezond verstand voor. Mijn tweede zoon en oudste dochter is een heel ander verhaal. Die hebben een heel ander karakter. Mijn oudste dochter is 12 en natuurlijk neemt ze soms stomme beslissingen maar ik zou haar dit wel toevertrouwen. Ze is verantwoordelijk genoeg.
Stiena
02-02-2015 om 12:36
op zoek naar andere oplossing
We zijn op zoek naar een andere oplossing (= andere nanny) maar die is niet 1-2-3 te vinden zo voor de ochtend uren alleen. We hebben onze nanny niet via een officieel bureau maar via een advertentie. Voorheen gingen ze naar de voorschoolse opvang, maar dit was een niet wenselijke situatie voor ons gezin. Als nog ideen hoe aan een opvang te komen; hoor ik tips graag. De kinderen moeten twee keer op een druk punt oversteken op weg naar school. Om dan als 12 jarige bij een keertje ruzie of gedoe de verantwoordelijkheid over je pittige zusje te kunnen nemen? Ik denk zelf eigenlijk van niet.
Christel
02-02-2015 om 12:44
Moeder van school?
Is er niet een moeder van school die het fijn vindt om op deze manier wat bij te verdienen? Dan kan je de kinderen (of alleen de jongste) daar 's ochtends brengen.
Barvaux
02-02-2015 om 12:58
precies
Laat iedere ouder die je spreekt weten dat je iemand zoekt die tegen betaling jouw dochter 's ochtends opvangt en naar school brengt. Waarom je daar een nanny voor nodig hebt is mij een raadsel.
Juno
02-02-2015 om 13:04
Buurvrouw?
Is er niet een buurvrouw die 's ochtends je kinderen kan brengen? Of een ouder van een andere groep? Doe een oproepje in de nieuwsbrief van school.
Thursday Next
02-02-2015 om 13:10
nee
Ik zou het niet doen. Pas als het jongste kind de reis ook alleen zou kunnen doen zouden ze van mij samen mogen. Zeker met 2 drukke oversteken.
Evanlyn
02-02-2015 om 13:16
zelf wel
Mijn ouders deden dit vroeger zonder er ook maar een seconde over na te denken. Het zijn voor mij erg gezellioge herinneringen, we gingen extra vroeg wegom onderweg meer tijd te hebben. Het hangt dus ook van de relatie af. En natuurlijk was het een andere tijd, maar wij moetsen toch ook een behoorlijk drukke weg over.
Kaaskopje
02-02-2015 om 14:04
Een kind van 12 moet in staat zijn op te letten
Zijn de kinderen van nu echt volledig anders dan de kinderen van pak 'm beet 50 jaar geleden?
Wat vindt de oudste zelf van het idee?
Woon je in Nederland, of in Engeland, oid, waar wij de verkeersomstandigheden niet kennen?
Je moet natuurlijk helemaal zelf weten of je een oppas voor je jongste wilt inhuren puur en alleen voor het wegbrengen, maar ik zou in deze situatie eerst maar eens kijken of er een oplossing is zonder oppas.
Moni
02-02-2015 om 14:09
Wij deden het wel
Ook groep 8 en groep 3. Maar dan ophalen en nog een uurtje samen thuis zijn zonder ouder.
Verschil:
- alleen lopend, wel druk kruispunt met stoplichten
- geen pittige jongste
Hier ging het verantwoordelijkheid geven aan oudste heel goed. Ze kreeg een euro per keer. Ze stelde zich ook helemaal op als oppas. Ging leuke dingen doen met jongste.
Jongste vond het samen lopen en samen thuis zijn erg stoer.
Als ze gewend zijn om met een bus te reizen, lijkt me dat ook wel kunnen.
Dan houd je de vraag over hoe bepalend de pittigheid van jongste of de handigheid van oudste is.
creabea
02-02-2015 om 14:39
hier
willen de kinderen van 9 en 6 graag alleen naar school, tot dusver een paar keer samen geweest. Maar goed, hier zijn ze aardig voor elkaar en geen druk verkeer. School ligt op een kleine kilometer afstand en als ze alleen gaan lopen ze ipv op de fiets. Er lopen ook wel eens vriendjes (van de oudste) mee terug
Natuurlijk een beetje afhankelijk van de oudste, maar de gemiddelde 12-jarige kan toch wel veilig oversteken in het verkeer en daarbij op een jonger kind letten? Vraag de kinderen wat ze willen, probeer het eens uit en als het goed gaat kun je het misschien best doen.
Ely
02-02-2015 om 15:55
Als ik het zo lees
Is het een gevalletje van 'bij twijfel niet doen'. Hier lopen sommige kinderen met zes, zeven alleen naar school maar autoluw dorp dus heel anders. Eerlijk gezegd vind ik de vergelijking met 'vroeger' ook niet opgaan; het verkeer is enorm veranderd de afgelopen 30,40,50 jaar. Onvoorstelbaar veel veranderd zelfs. Dus het nu doen omdat het vroeger ook kon is dezelfde nonsens als het doen omdat het in een ander land oid ook kan.
Ik zou het ook zoveel mogelijk vertellen op school en evt social media dat je hulp zoekt en in de tussentijd even op je werk tijdelijk andere afspraken maken.
Stiena
02-02-2015 om 16:01
vroeger was het anders
Het is inderdaad een druk verkeer in een middel groot stadje.
Met name de middelbare scholieren en mensen met veel haast op de fiets laten mij ook nog wel eens schrikken.
Temet
02-02-2015 om 16:31
tja
Ik zou dit mijn zoon (de oudste) wel toevertrouwen, aangezien het hier om bus en lopen gaat. Ga ik er even vanuit dat er geen gevaarlijke oversteken zonder verkeerslichten inzitten, en dat je 6-jarige ook luistert naar de oudste. Maar de oplossing die Barvaux noemt lijkt me de beste: gewoon een andere ouder van school zien te strikken.
Succes ermee
Temet
Thursday Next
02-02-2015 om 16:36
vroeger
liep ik ook vanaf dat ik een jaar of 6 was alleen naar school en naar huis.
Vroeger (eind jaren 80) waren er ruim 80% meer verkeersdoden onder kinderen dan nu.
Ruim 80 %!! Ondanks drukker verkeer. In die tijd 4 per 100.000 inwoners, nu nog niet eens een. En dat is er uiteraard nog 1 te veel.
bron: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Kinderen.pdf
Adama
02-02-2015 om 17:15
vroeger was het drukker
Vroeger, in de jaren '70-'80, was het in de buurt waar ik toen woonde, drukker dan nu wat betreft verkeer. Er waren geen verkeersdrempels en andere maatregelen om het verkeer langzamer te laten rijden. De auto's hadden veel meer ruimte dan nu en maakten daar volop gebruik van. Auto's reden hard door rood. Er was nog geen ringweg, de straat waar ik woonde was daarom een doorgangsroute, nu veel minder. Er waren geen fietspaden, fietsstroken en fietsvoorsorteervakken bij stoplichten.
Dus mijn moeder heeft ons in de jaren '70 nog heel lang naar school gebracht. En ons geleerd om nooit een groen stoplicht te vertrouwen maar ALTIJD goed uit te kijken.
Barvaux
02-02-2015 om 18:26
Thursday
Ik denk dat de doden toen vooral ook IN de auto vielen (rondvliegende kinderlichaampjes bijv) en minder in het verkeer van en naar huis en school omdat er toen veel minder auto's werden gebruikt in het verkeer naar school (vader ging met zijn auto naar het werk).
Moni
02-02-2015 om 18:27
Op die factsheet wordt onderscheid gemaakt tussen
fietsverkeer, lopend of met de auto.
Ik vond de cijfers heel verhelderend.
Al die maatregelen en bewustwording hebben zeker zin gehad.
Barvaux
02-02-2015 om 18:27
Ik bedoel
Ik kwam amper auto's tegen in mijn kilometer naar school. Vaders waren al naar hun werk en we waren thuis voor die weer thuis kwamen. Moeders hadden geen tweede auto.
creabea
02-02-2015 om 20:46
verkeer wel veiliger
als ik kijk naar mijn eigen kindertijd (25-30 jaar geleden) waren er toen nog weinig aparte fietspaden, geen fietsstroken, drempels, rotondes, van die snelheidsbeperkende plantenbakken op straat en dergelijke. Ook 30 km. en 60 km. zones zijn volgens mij ook nog een redelijk recente uitvinding. Laatst was ik op bezoek bij vrienden in Engeland en daar gefietst in een middelgrote stad; deed mij denken aan hoe het fietsen vroeger ging, zonder fietsstrook tussen het 50 km/u rijdend verkeer en gewoon héél goed uitkijken.
Ik denk dus dat het verkeer over het algemeen wel veiliger is geworden voor (jonge) fietsers; bij scholen zal alleen wel het aantal auto's toegenomen zijn.
Pirata
03-02-2015 om 16:30
ettelijke malen gedaan
Hier heeft de oudste broer heel vaak zijn broertje naar school meegenomen. Vanaf een jaar of 5, oudste was toen 10. Nooit misgegaan, ongeveer een kilometer. Lopend of met d fiets of achterop.
Maar eh... hoe ga je dat oplossen als je oudste op het VO zit? Is een constructieve langetermijnoplossing niet beter? Zelf later naar het werk vertrekken bijvoorbeeld of toch VSO?
Emine
04-02-2015 om 23:09
Het gevaar hiervan....
....vind ik dat voor het oudste kind niet meer duidelijk is dat het geen opvoeder is. Het ene moment moet het zich echt opstellen als verantwoordelijk voor zusje en zelfs streng zijn als het moet, het andere moment zijn ze weer gelijkwaardig. Zou dat problemen kunnen geven? Behalve bovenop wat al gezegd is.
Evanlyn
04-02-2015 om 23:14
vroeger
Zo zagen wij dat helemaal niet. We gingen gewoon samen en ik had niet het gevoel dat ik verantwoordelijk was. Het volgende jaar was ik van school en ging hij alleen.
creabea
05-02-2015 om 08:57
halen jullie er nu niet vanalles bij?
"Het gevaar hiervan....
....vind ik dat voor het oudste kind niet meer duidelijk is dat het geen opvoeder is. Het ene moment moet het zich echt opstellen als verantwoordelijk voor zusje en zelfs streng zijn als het moet, het andere moment zijn ze weer gelijkwaardig."
Kom zeg, we zijn toch allemaal verantwoordelijk voor elkaar en niet alleen voor onszelf? Dat hoort ook wel een beetje bij de opvoeding hoor, en het leven in het algemeen. Je hebt nu eenmaal een oudste kind, en die is gewoon iets meer verantwoordelijk dan een jongste kind. En het jongste kind zal toch wel een beetje opkijken naar de oudere zus (zeker als het leeftijdsverschil zo groot is?) Het lijkt me vanzelfsprekend dat de oudste bij wijze van spreken haar zusje onder een auto laat lopen en dat andersom de jongste best wat beter oplet en naar de oudere zus luistert waar nodig. Tenzij ze helemaal niet met elkaar op kunnen schieten of de jongste een eigenwijze draak is, dan wordt het een ander verhaal.
Nur
05-02-2015 om 12:18
Emine
Oudere kinderen hebben vaak invloed op jongere kinderen en hebben zo toch ook al een soort opvoedrol. Ze hebben immers een voorbeeld functie voor de jongere kinderen. Niet dat ik het zo benoem maar natuurlijk kijken onze jongste kinderen op tegen de oudste kinderen.
Als mijn oudste kinderen oppassen leg ik altijd aan de jongste kinderen uit dat wij als ouders de baas zijn maar dat als wij zeggen dat nu x even de baas is dat x dan de baas is. En zij moeten dan doen wat x zegt maar x moet ook lief voor ze zijn. En als er een probleem is dan lossen wij het op als we thuiskomen of aan de telefoon.
Dat is echt prima te begrijpen voor jongere kinderen. Onze oudste kinderen begrijpen ook prima dat als ze oppassen dat ze dan inderdaad meer mogen (in de zin van beslissingen maken) maar ook meer moeten (in de zin van de oudste en de wijste zijn).
Evanlyn
05-02-2015 om 12:40
Ja,
precies hetzelfde verschil. En ik vroeg me nooit af wie nou evrantwoordelijk voor wie was eigenlijk. Dus in principe moet je het jongste kind dan ook vertrouwen.
Maar ook nu ze pubers zijn vind ikhet best fijn als ze samen gaan eigenlijk.Hoeft niet, maar is wel prettig.
Emine
05-02-2015 om 14:30
Nou oke
...als je kinderen dat stuk begrijpen, dan is dat probleem er voor jullie niet. Prima!
Leen13
05-02-2015 om 15:26
vroeger
Vroeger bestaat niet meer. Toch verlang ik er weleens naar terug. Ik zie nu ook weleens kinderen in de bus die samen naar school gaan. Gaat meestal prima. Ze letten op elkaar. En ja, risico's horen erbij, het leven is niet altijd zonder gevaar. Maar kinderen groeien er ook van.
Ik denk dat ik in de hulpverlening terecht ben gekomen omdat ik zelf ook vaak met meerdere broers en zussen naar school liep.
Denk niet dat mijn moeder dat deed. Niemand deed dat.
Ik ging, zelf onderbouw basisschool, met zeer jonge broers en zussen 's morgens in alle vroegte naar zwemles, krentenbol in de hand en lopen maar.
En bijna naar het voortgezet onderwijs liep ik met hetzelfde ploegje naar school, moesten we ook oversteken. En moest ik soms vechten om pesters die mutsen van de hoofden liepen af te trekken van ons af te slaan.
Dat was geen gebrek aan zorgzaamheid maar iedereen ging zelf naar school. En fietste 's avonds naar het meisjeskoor in het donker of naar de puberavond in de kerk. Denk niet dat mijn ouders mij kwamen ophalen als ik 's avonds van de stad naar het dorp fietste.
We zijn alleen steeds minder bereid om dat relatief kleine risico te nemen. En hoe minder mensen er op straat zijn des te meer de straat overgeleverd wordt aan mensen met minder goede bedoelingen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.