Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Wie wordt er blij van contact met volwassen kind?


Mijn kinderen hebben ook veel meer gestudeerd dan ik en ik begrijp zeker niet altijd wat ze precies doen. Ik doe er wel mn best voor om het te begrijpen. Ik vraag altijd hoe het is geweest op werk en wat ze zoal gedaan hebben. Ook vraag ik naar collega's hoe het daar mee gaat.  Ik heb gewoon veel interesse in mijn kinderen, ook al zal ik heus wel eens een domme vraag stellen. Ik draag ze op handen allemaal. En zij dragen mij op handen!!  Ik hou zielsveel van al mijn kinderen aanhang en kleinkinderen.  Buiten mijn werk, hobbies vrienden familie zijn zij de rode draad in mijn leven. En dat zal atijd zo blijven.

Tuinfluiter schreef op 21-07-2024 om 10:52:

[..]

Ook als je wel hbo of wo bent opgeleid is het lastig om te kunnen volgen wat iemand doet die in een heel ander gebied van de wetenschap werkt. Als je aan mensen buiten je vakgebied wilt uitleggen wat je doet zal je dat als wetenschapper in begrijpelijke taal moeten doen. Het is dus niet gek dat je als ouder bepaalde zaken niet of heel moeilijk kunt begrijpen.

Ik ken verschillende wetenschappers die alles over hun vakgebied weten maar daar buiten weinig algemene kennis hebben. Dan vind ik het ook lastig om een gesprek gaande te houden.

Ik zou dan vooral kijken welke raakvlakken jullie wel hebben. In mijn gezin zijn we in heel verschillende richtingen opgeleid en praten we maar vluchtig over werk. We delen verschillende interesses (natuur, cultuur, kunst, lekker eten, politiek, sport) en daar praten we over.

Ja dat lijkt me een goede manier. Dat probeer ik ook.

Anoniemvoornu schreef op 21-07-2024 om 14:13:

[..]

Jeetje wat een hoop vooroordelen heb jij over heel veel mensen , je lijkt mensen echt in hokjes te plaatsen ik denk dat dat meer voor afstand zorgt als de opleiding van je kinderen

Ik lees niet perse vooroordelen, hoor, het is namelijk algemeen bekend dat sociale achtergrond een belangrijke factor is in op welk vervolgonderwijs je terecht komt, of dat nu terecht is of niet. En ook binnen die opleidingsstromen heb je natuurlijk heel veel verschillende mensen, maar Wilmama beschrijft dat haar dochters binnen die omgeving kennelijk in hele andere (sub)populaties terecht zijn gekomen. Je kunt toch niet ontkennen dat door de vroege voorsortering in ons onderwijs echt bubbels in onze samenleving ontstaan van mensen die soms nog maar beperkt met mensen uit andere bubbels in contact komen. Wilmama zegt ook nergens dat alle jongeren in MBO richtingen bepaalde denkwijzen hebben, maar alleen dat dit in dochters vriendengroep zo is. 

kaatjecato schreef op 21-07-2024 om 19:23:

[..]

Ik lees niet perse vooroordelen, hoor, het is namelijk algemeen bekend dat sociale achtergrond een belangrijke factor is in op welk vervolgonderwijs je terecht komt, of dat nu terecht is of niet. En ook binnen die opleidingsstromen heb je natuurlijk heel veel verschillende mensen, maar Wilmama beschrijft dat haar dochters binnen die omgeving kennelijk in hele andere (sub)populaties terecht zijn gekomen. Je kunt toch niet ontkennen dat door de vroege voorsortering in ons onderwijs echt bubbels in onze samenleving ontstaan van mensen die soms nog maar beperkt met mensen uit andere bubbels in contact komen. Wilmama zegt ook nergens dat alle jongeren in MBO richtingen bepaalde denkwijzen hebben, maar alleen dat dit in dochters vriendengroep zo is.

Ik ontken niets zei alleen dat het kan helpen minder in hokjes te denken zoals ik in het begin van dit topic al zei , want to haar dochters hebben beide een ander niveau en wel contact met elkaar als ik nergens overheen gelezen heb dus komen wel in contact met andere bubbels

Wilmamaa

Wilmamaa

21-07-2024 om 22:20 Topicstarter

Ik snap niet waarom Anoniem-voor-nu zo heftig  reageert op het verschil tussen mijn dochters studie en sociale omgeving. Zo zit dat nu eenmaal bij ons.Er zijn toch wel meer gezinnen waarin het ene kind uni doet en het andere BBL?

 Wat ik zeg over de vriendenkring van jongste, heeft niet met de opleiding van die vrienden te maken. Er zijn genoeg uni-studenten en artsen die volop snuiven. Haar vriendenkring is zo door hun eigen problematiek. 

Jongste zit niet in de drugswereld dóórdat ze op het MBO zit.  Ze zit in de drugswereld en toevallig ook op een soort MBO (speciaal onderwijs voor een speciale doelgroep). Het is een enorme prestatie dat ze waarschijnlijk volgend jaar uberhaupt een diploma gaat halen. Ze heeft met haar zware ADHD zoveel klappen en teleurstellingen gehad op elke school waar ze heen ging. Op een bepaald moment trok ze het kennelijk niet meer en vluchtte ze in drugs en alcohol. En vond ze vrienden die het ook niet trekken en ook steun zoeken in drugs en bij elkaar. Ze was van school getrapt, hing op straat en nu toch via speciaal onderwijs weer naar school. Daar kun je alleen maar bewondering voor hebben. Maar die drugs en het dealen...nee, dat niet!

Wilmamaa

Wilmamaa

21-07-2024 om 22:23 Topicstarter

Anoniemvoornu schreef op 21-07-2024 om 19:45:

[..]

Ik ontken niets zei alleen dat het kan helpen minder in hokjes te denken zoals ik in het begin van dit topic al zei , want to haar dochters hebben beide een ander niveau en wel contact met elkaar als ik nergens overheen gelezen heb dus komen wel in contact met andere bubbels

Nee, mijn dochters hebben vrijwel geen contact met elkaar. Maar hebben in hun eigen situatie best wel contact met andere "bubbels". En ik zelf ook. 

Wilmamaa schreef op 21-07-2024 om 22:20:

Ik snap niet waarom Anoniem-voor-nu zo heftig reageert op het verschil tussen mijn dochters studie en sociale omgeving. Zo zit dat nu eenmaal bij ons.Er zijn toch wel meer gezinnen waarin het ene kind uni doet en het andere BBL?

Wat ik zeg over de vriendenkring van jongste, heeft niet met de opleiding van die vrienden te maken. Er zijn genoeg uni-studenten en artsen die volop snuiven. Haar vriendenkring is zo door hun eigen problematiek.

Jongste zit niet in de drugswereld dóórdat ze op het MBO zit. Ze zit in de drugswereld en toevallig ook op een soort MBO (speciaal onderwijs voor een speciale doelgroep). Het is een enorme prestatie dat ze waarschijnlijk volgend jaar uberhaupt een diploma gaat halen. Ze heeft met haar zware ADHD zoveel klappen en teleurstellingen gehad op elke school waar ze heen ging. Op een bepaald moment trok ze het kennelijk niet meer en vluchtte ze in drugs en alcohol. En vond ze vrienden die het ook niet trekken en ook steun zoeken in drugs en bij elkaar. Ze was van school getrapt, hing op straat en nu toch via speciaal onderwijs weer naar school. Daar kun je alleen maar bewondering voor hebben. Maar die drugs en het dealen...nee, dat niet!

Valt mee hoor.

Dandy schreef op 22-07-2024 om 07:07:

[..]

Valt mee hoor.

12 tot 15 procent 

Hoger dan gemiddeld 

Zegt google 

Diyer schreef op 21-07-2024 om 18:04:

[..]

Dat past als uitspraak idd bij mensen die blind zijn voor hun eigen aandeel.

Mijn aandeel in wat ?

Roos55 schreef op 22-07-2024 om 07:11:

[..]

12 tot 15 procent

Hoger dan gemiddeld

Zegt google

En dat is harddrugs, ik schrik wel van dat cijfer, zoiezo vraag ik me af of de mensen die zo tegen de blowende jeugd is hetzelfde had gedacht over die jeugd als ze alleen aan de wijn hadden gezeten ? En of die mensen de cijfers kennen van jeugd die door een overdosis alcohol overlijdt en de jeugd die overlijdt aan een overdosis cannabis 

Wilmamaa schreef op 21-07-2024 om 22:20:

Ze zit in de drugswereld en toevallig ook op een soort MBO (speciaal onderwijs voor een speciale doelgroep). 

Ik vind het interessant dat die werelden voor jou zo gescheiden zijn. Veel van mijn getrouwde corporate collega's met kinderen en fulltime banen slikken pilletjes als ze naar een festival gaan. Snuiven "stiekem" op het toilet tijdens een bedrijfsfeestje... Die "drugswereld" is voor mij heel erg verweven met "de echte wereld".

Lieveheersbeest schreef op 22-07-2024 om 08:38:

[..]

Ik vind het interessant dat die werelden voor jou zo gescheiden zijn. Veel van mijn getrouwde corporate collega's met kinderen en fulltime banen slikken pilletjes als ze naar een festival gaan. Snuiven "stiekem" op het toilet tijdens een bedrijfsfeestje... Die "drugswereld" is voor mij heel erg verweven met "de echte wereld".

Er is een groot verschil tussen recreatief drugsgebruik (op een feestje) door mensen die verder hun leven op orde hebben en dagelijks gebruik in de thuisomgeving (en eventueel dealen) door mensen die niet goed in staat zijn om hun leven op de rit te krijgen. Ik denk dat Wilmama het laatste beschrijft.

Mijn dochter begint gelukkig langzaam uit het dagelijkse gebruik te kruipen en is nu alleen nog maar "fervent recreatief gebruiker". En er is idd een enorm verschil tussen een x een pilletje nemen als je naar een festival gaat of een feestje hebt.
In tegenstelling tot 4 x per week behoorlijk onder invloed zijn met soms ronduit gevaarlijke drugs (miauw of hoe je het ook schrijft). Mijn dochter had een dealer die ze kon bellen om de bestelling langs te brengen. En de rest van de dagen bracht ze blowend door.
Dan ben je alle dagen van de week beneveld en is dat doorgaans toch echt merkbaar op alle aspecten van je leven: vaak geen studie, geen werk, geen geld, slechte zelfzorg, hetzelfde soort vrienden dat voornl. bij elkaar komt om te 'gebruiken', geen perspectief, boos op mensen die zich met je 'bemoeien'. Ook bij mijn dochter etiketten, heeft een jaar met Iriszorg te maken gehad en sindsdien gaat het gelukkig de goede kant uit. 

Wilmamaa schreef op 21-07-2024 om 22:20:

Ik snap niet waarom Anoniem-voor-nu zo heftig reageert op het verschil tussen mijn dochters studie en sociale omgeving. Zo zit dat nu eenmaal bij ons.Er zijn toch wel meer gezinnen waarin het ene kind uni doet en het andere BBL?

Is gewoon een uit de tent lok reactie zoals wel meer doen. Het is heerlijk makkelijk om op basis van een paar zinnen een ander weg te zetten als 'zie je wel, het ligt aan jou, want jij zegt x'. Want dan krijgt iemand de neiging zich te willen verdedigen en dat is weer lekker voer om te reageren in opmerkingen als 'het raakt je, dus dan zit er vast een kern van waarheid achter'. Ik probeer er overheen te lezen waar ik kan.

Diyer schreef op 22-07-2024 om 09:56:

[..]

Is gewoon een uit de tent lok reactie zoals wel meer doen. Het is heerlijk makkelijk om op basis van een paar zinnen een ander weg te zetten als 'zie je wel, het ligt aan jou, want jij zegt x'. Want dan krijgt iemand de neiging zich te willen verdedigen en dat is weer lekker voer om te reageren in opmerkingen als 'het raakt je, dus dan zit er vast een kern van waarheid achter'. Ik probeer er overheen te lezen waar ik kan.

Ook lekker makkelijk om andermans reacties als zodanig neer te zetten, diyer , maar nogmaals de vraag waar moet ik volgens jou mijn eigen aandeel in zien?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.