Natje1812
14-11-2024 om 20:34
Vriend van dochter heeft geen verblijfplaats
Mijn dochter heeft sinds 2/3 weken een nieuwe vriend.Hij is wees en sinds hij meerderjarig is heeft hij geen vaste verblijfplaats meer.Hii woonde alleen in een studio maar verblijft nu in een hostel.Staat onder begeleiding maar door zijn meerderjarigheid schiet daar niet zoveel van over,…Mijn dochter laat hem nu altijd maar bij ons slapen en douchen.Ik ben hier niet mee akkoord maar ze komt elke dag wel met een uitleg/smoesjes en is hij hier weer.Hoe erg ik die situatie ook vind,ik ken hem niet,ik ken zijn achtergrond niet,hij werkt niet,studeert niet…
Mijn dochter verwijt mij dat ik hem niet help…Ze zet me met mijn rug tegen de muur en profiteert er van dat mijn man (haar stiefvader) niet thuis is.Hij is op zee tot 4/12.Ik wil geen jongen van 18 op straat laten slapen doch vind ik het absurd dat ik tegen mijn zin in deze situatie word gestoken.
paintingspider6
19-12-2024 om 23:06
Het is begrijpelijk dat je je zorgen maakt als je hoort dat de vriend van je dochter geen vaste verblijfplaats heeft. Dit kan verschillende redenen hebben en het is belangrijk om hier op een zorgvuldige manier mee om te gaan.
Schemerlampje
19-12-2024 om 23:10
paintingspider6 schreef op 19-12-2024 om 23:07:
[Quote verwijderd]
Gemeld
EmmaT
19-12-2024 om 23:34
Schemerlampje schreef op 19-12-2024 om 23:10:
[..]
Gemeld
Ja, en ook al die andere posts
Natje1812
20-12-2024 om 20:26
De situatie is ondertussen nog steeds hetzelfde jammergenoeg.Ze wil hem persé helpen en gaat hiervoor tot het uiterste…Deze week had hij weer geen geld voor een verblijfplaats en heeft in de auto geslapen van mijn moeder.Mijn dochter heeft haar voorlopig rijbewijs en rijd geregeld met haar auto.Ze had hem de sleutel gegeven en ik had gemerkt dat de auto niet voor onze deur stond en dat de sleutel van haar sleutelbos was.Ondertussen ook informatie genomen bij instanties maar zonder zijn medewerking kan er niet veel veranderen.Hij werkt nog steeds niet.Het contact is ondertussen serieus verzuurd.Hij komt hier nog maar gaat meestal als een dief in de nacht mee met mijn dochter naar boven.Hij is hier wel veel minder wat het voor ons wel wat draagelijker maakt.
Yumi
20-12-2024 om 22:07
Natje1812 schreef op 20-12-2024 om 20:26:
De situatie is ondertussen nog steeds hetzelfde jammergenoeg.Ze wil hem persé helpen en gaat hiervoor tot het uiterste…Deze week had hij weer geen geld voor een verblijfplaats en heeft in de auto geslapen van mijn moeder.Mijn dochter heeft haar voorlopig rijbewijs en rijd geregeld met haar auto.Ze had hem de sleutel gegeven en ik had gemerkt dat de auto niet voor onze deur stond en dat de sleutel van haar sleutelbos was.Ondertussen ook informatie genomen bij instanties maar zonder zijn medewerking kan er niet veel veranderen.Hij werkt nog steeds niet.Het contact is ondertussen serieus verzuurd.Hij komt hier nog maar gaat meestal als een dief in de nacht mee met mijn dochter naar boven.Hij is hier wel veel minder wat het voor ons wel wat draagelijker maakt.
De auto stond niet voor de deur, en hij heeft erin geslapen... niet gereden? Let daarop, als hij schade rijdt dan draait je moeder daarvoor op.
Ik vind het erg voor jullie dat de situatie nog hetzelfde is. Probeer hulp te krijgen, misschien dat huisarts/maatschappelijk werk je daarin op weg kan helpen.
Sterkte
Eigenaar auto draait op voor de schade
Wie betaalt de schade als je je auto uitleent? Dat is de eigenaar van de auto. Het maakt voor de autoverzekeraar niet uit of jij op dat moment wel of niet aanwezig was. Een autoverzekering sluit je af op het voertuig. Kortom, deze is gekoppeld aan de (uitgeleende) auto en niet aan jou als persoon. Let op: Rijdt een vriend die de auto leent schade? Dan is het niet mogelijk om de schade te claimen op de aansprakelijkheidsverzekering van degene die de auto heeft geleend.
Valentijn101
20-12-2024 om 22:57
dus hij pakt de auto van je moeder zonder toestemming en je doet geen aangifte van diefstal? Waarom laat je zo over je heen lopen? Als dochter hem zo graag wil helpen kan ze met haar eigen inkomsten zijn hostelovernachting betalen.
kaatjecato
20-12-2024 om 23:01
Valentijn101 schreef op 20-12-2024 om 22:57:
dus hij pakt de auto van je moeder zonder toestemming en je doet geen aangifte van diefstal? Waarom laat je zo over je heen lopen? Als dochter hem zo graag wil helpen kan ze met haar eigen inkomsten zijn hostelovernachting betalen.
Als dochter hem de sleutel geeft, is er geen sprake van diefstal. En het lijkt mij überhaupt in niemands belang om de boel te escaleren. Je kunt ook de sleutel van de auto innemen, maar het lijkt mij dat de moeder van TO (de eigenaar van de auto) daar ook iets over te zeggen heeft.
Yumi
20-12-2024 om 23:05
kaatjecato schreef op 20-12-2024 om 23:01:
[..]
Als dochter hem de sleutel geeft, is er geen sprake van diefstal. En het lijkt mij überhaupt in niemands belang om de boel te escaleren. Je kunt ook de sleutel van de auto innemen, maar het lijkt mij dat de moeder van TO (de eigenaar van de auto) daar ook iets over te zeggen heeft.
Precies, die is vast dol blij dat er een dakloze in haar auto rijdt en slaapt...
tsjor
21-12-2024 om 08:11
Valentijn101 schreef op 20-12-2024 om 22:57:
In elk geval een serieus gesprek met dochter over het helpen. Het is op zich goed natuurlijk, ze komt iemand tegen waartoe ze zich aangetrokken voelt, die is dakloos en dan doet ze wat ze denkt dat goed is, namelijk helpen.
In elk geval nemen beiden serieus dat ze weten dat hij niet zomaar kan overnachten bij TO.
Maar daar houdt het goede nieuws dan ook op voorlopig.
Er moet dus een goed gesprek plaatsvinden met dochter over het helpen. Wat zijn haar mogelijkheden, waar liggen haar grenzen, begrijpt ze dat het uitlenen van de sleutel van de auto van haar oma over een grens heen gaat, begrijpt ze praktische problemen daarvan, en emotionele of sociale problemen? Dochter zomaar adviseren om geld te geven zou ik niet meteen doen (als ze dat al niet doet). De jongen krijgt geld voor overnachtingen, dus het is goed als ze zich afvraagt waarom hij dan geen geld meer heeft en als dat niet helder is, dat er dan een eindeloze put achter kan zitten. Maar oprecht met haar meedenken zou ik wel proberen, zodat ze zelf de problemen ziet, haar afwegingen kan maken en het kontakt tussen TO en dochter goed blijft.
Tsjor
kaatjecato
21-12-2024 om 08:25
Mooie post, Tsjor. Dochter doet dit natuurlijk vanuit goede intenties, maar moet ook inzien dat er grenzen zijn. Je wilt vooral dat dochter beter inzicht krijgt in welke situatie haar vriend zich bevindt, wat hij daar zelf aan kan doen, en hoe je iemand wel helpt en hoe je iemand eigenlijk niet helpt (of juist verder van de regen in de drup).
S.ndra
21-12-2024 om 08:45
Ik begrijp dat je hiervan schrikt. Maar ik denk dat het ook aangeeft hoe moeilijk de situatie voor je dochter en hem is. Ik zou toch nog een keer met je dochter en evt met hem gaan praten. Voor haar is hij geen dakloze maar haar vriend. Het is lief van haar dat ze hem wil helpen, maar stiekem de auto uitlenen kan niet en voor hem is in een auto slapen uiteindelijk ook geen oplossing. Wat je dochter aan hulp kan bieden is beperkt. Hij zit in een moeilijke situatie en hij heeft adequate hulp nodig. Misschien kan je dochter hem bewegen om weer begeleiding te aanvaarden.
Het begint toch met een plek om te blijven. Een hostel is dat niet. Het lijkt me heel moeilijk om als 18-jarige in de winter in een daklozenhostel te moeten slapen waar ook mensen tussen zitten met forse psychische- of verslavingsproblemen. Misschien voelt het niet zo veilig voor hem in dat hostel en slaapt hij daarom liever bij het vriespunt in een auto of stiekem bij jullie boven. Misschien kan hij in aanmerking komen voor een sociale huurwoning? Of is er een project voor begeleid wonen voor dakloze jongeren?
Jij ergert je dat hij niet werkt. Maar het kan wel zijn dat er meer speelt dan vermeende luiheid. Werken is net als veel andere dingen moeilijk als je geen officieel adres hebt. Je hebt in elk geval een postadres nodig. En daarnaast is het moeilijk als je geen plek hebt om te douchen, je kleren niet kunt wassen, slecht geslapen hebt in het hostel of de auto, niet kan koken etc. En gewoon geen thuis hebt. Het kan ook zijn dat als hij gaat werken dat wat hij verdient, wordt afgetrokken van zijn leefloon.
Zoals het nu gaat is er weinig perspectief. Hoe denken je dochter en hij daarover? Wat wil hij? Heeft hij zijn school afgemaakt? Wil hij een opleiding volgen of werken? Hij is jong en heeft begeleiding nodig om zijn leven en toekomst vorm te geven.
Roos57
21-12-2024 om 10:02
kaatjecato schreef op 21-12-2024 om 08:25:
Mooie post, Tsjor. Dochter doet dit natuurlijk vanuit goede intenties, maar moet ook inzien dat er grenzen zijn. Je wilt vooral dat dochter beter inzicht krijgt in welke situatie haar vriend zich bevindt, wat hij daar zelf aan kan doen, en hoe je iemand wel helpt en hoe je iemand eigenlijk niet helpt (of juist verder van de regen in de drup).
Dit
oudmaarnognietkoud
21-12-2024 om 11:07
kaatjecato schreef op 20-12-2024 om 23:01:
[..]
In dit geval is het dus verduistering en uiteraard eveneens strafbaar. In het geval dat hij schade rijdt blijft jouw moeder dus met de brokken zitten. Dat moet je niet willen. Aangifte doen dus.
Hij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeëigent, wordt, als schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Joszy
21-12-2024 om 12:01
oudmaarnognietkoud schreef op 21-12-2024 om 11:07:
[..]
In dit geval is het dus verduistering en uiteraard eveneens strafbaar. In het geval dat hij schade rijdt blijft jouw moeder dus met de brokken zitten. Dat moet je niet willen. Aangifte doen dus.
Hij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeëigent, wordt, als schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Maar wie heeft die auto verduistert? Vriend of dochter, die hem gewoon de sleutels geeft?
Valentijn101
21-12-2024 om 12:46
Joszy schreef op 21-12-2024 om 12:01:
[..]
Maar wie heeft die auto verduistert? Vriend of dochter, die hem gewoon de sleutels geeft?
Beide. Dochter heeft sleutel gepakt. Vriend wist dat er geen toestemming was.