Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Vriend van dochter heeft geen verblijfplaats

Natje1812

Natje1812

10-12-2024 om 08:36 Topicstarter

Ik vind het jammer dat hij niet in gang schiet,…want ik wil echt wel dat die jongehem zich geen zorgen moet maken dat hij een dak boven zijn hoofd heeft.Werken is nu eenmaal de enige optie maar hij redeneert niet zo jammergenoeg.Mijn dochter begint vrijdag zelf te werken en zal ze zelf in het weekend lange dagen maken.Hoewel ik hem niet ken voel ik me vaak schuldig.Ik wil ook niet dat hij op straat moet slapen.Voor mijn man zou het een groot verschil uitmaken moest hij werken en tonen dat hij vooruit wil…Het is echt een moeilijk situatie…en zijn begeleiding schiet echt tekort ze laten hem aan zijn lot over.

TS, aub hou op met hem onderdak geven. Dit is niet je zoon, maar je dochters neukertje van net een maand. Ik zou je dochter eens goed door elkaar schudden en zeggen dat als zij die jongen onderdak wil geven dat ze dan maar zelf een huis moet vinden. Je bent Sinterklaas niet. Ik zou er echt niet goed van worden. En waarom duikt je dochter zo intens in een relatie? Wat is er mis met haar? En als het uitgaat wat dan? Ga je dan nog steeds voor die jongen zorgen? 

Natje, jullie kunnen van alles willen en bedenken wat het beste is, maar met pubers en jongvolwassenen werkt het niet zo dat als volwassenen dat zeggen dit ook gebeurt. Hij zal zelf bepaalde keuzes moeten gaan maken, en jullie kiezen hoe vaak en op welke momenten hij welkom is in huis. Ik zou gewoon vasthouden aan de afspraken die jullie gemaakt hebben. Je hoeft alleen maar van afstand een zorgzame aanwezigheid te zijn. Als hij hulp wil, kan hij daar om vragen. Verder hoeven jullie niks. Probeer er ook gewoon even niks van te vinden, hoe moeilijk dat ook is. Dat de zorg weinig voor hem doet is mogelijk ook omdat alles wat ze voorstellen niet aangenomen wordt. Hij moet tot het besef komen dat alleen hij andere keuzes kan gaan maken. Zolang anderen blijven zeggen wat hij moet doen, zijn het niet zijn keuzes en voelt hij waarschijnlijk weerstand.

Baken dus heel goed af: wat is onze rol? Wat doen we wel? Wat doen we niet?

Jullie zijn de ouders van zijn vriendin. Hij is in het weekend welkom als jullie dochter ook thuis is. Als hij behoefte heeft aan een gesprek is hij welkom. Als hij behoefte heeft aan advies, kun je dat geven. Dat is het.... Probeer hier stevig en kalm in te gaan staan. Daar help je hem en je dochter ook het meeste mee uiteindelijk

Het zou mooi zijn Natje1812 als hij zomaar op basis van wat jij zegt (ga werken en zoek een dak boven je hoofd) zou gaan denken: oh ja, wat een goed idee! Soms moeten mensen de bodem van de put raken, voordat ze weer omhoog kruipen. Dan pas kan de hulpverlening ook weer iets doen. Houd het ondertussen heel dicht bij jezelf: als het voor jou en je gezin goed te doen is om hem i het weekend in huis te hebben, dan is dat goed. Maar probeer je reddersfantasieën een beetje te negeren, hoe lastig dat ook is. Hopelijk kan je man de beschuldigende insteek verlaten. Dan heeft je dochter gewoon een gecompliceerd vriendje die een andere benadering vraagt dan je vooraf had kunnen bedenken.

Tsjor

Pubers drammen door, 
testen je grenzen, 
gaan altijd de strijd aan, 
lijkt alsof ze alleen aan zichzelf denken.
Ouders maken zich zorgen om de toekomst.
Voelen zich niet gehoord door hun jong volwassenen.

Jou tips gaan pas werken als ze zich vertrouwd voelen bij je.
Als je begrijpt wat er echt speelt in hun, daarvoor moeten zij jou toelaten in hun brein.

Onthou dit: "Het komt altijd wel goed."
En je doet het heel erg goed.

Ik vind dat de laatste posts wel makkelijk praten hebben! (Alles komt altijd goed, man moet beschuldigende insteek laten varen, wat is 'onze' rol, pubers willen niet luisteren, doe wat je normaal ook zou doen, ..., ...). Ik ken toch verschillende voorbeelden van jongelui bij wie het hé-le-maal niet goed is gekomen. Een gans leven miserie, aanraking met justitie, enkel kommer en kwel. Die beschuldigende insteek gaat er in mijn ogen ook over als iemand in zijn eigen huis niet meer mag zeggen hoe hij wil dat het loopt, en dat in combinatie met het feit dat dit een jongen is die ze tot voor kort van haar of pluim kenden. Pubers die niet willen luisteren, dat kan je deels tolereren van je kinderen maar toch niet van een kerel die plots bij je aan komt waaien en met geen stokken meer de deur uit te krijgen is. En ik wil ook niet medogenloos zijn hoor! Wat de rol van TO is? Als TO niet wil heeft ze imo geen rol te spelen. En alles wat ze doet is meegenomen. En daar mag ie dankbaar voor zijn. Het is niet aan TO om deze jongen nog een late opvoeding te geven.

Jullie vergeten dat dit niet TO's zoon is. Dan kan je al dit gedrag met de mantel der liefde bedekken en zeggen: het blijft mijn zoon/dochter. Als deze gast wel zo volwassen is om uit te gaan, pintjes te drinken, dan moet hij ook groot genoeg zijn om te weten dat dat geld voor uitgaan en drinken niet uit de hemel valt. De tering moet naar de nering gezet worden. En iedereen wil van 's morgens tot 's avonds in zijn luie zetel zitten en er dan nog op alle gebied een luxeleventje op na houden. OK, deze gast mist misschien een heel deel opvoeding, maar hij zal toch niet achterlijk zijn! Vindt hij het echt normaal dat een wildvreemde (sorry TO) familie zich zo voor hem inzet en dat elke stap die zij in zijn richting zetten, voor hem een kans is om weer een pas achteruit te gaan? Inderdaad, het minste wat je kan doen is werk zoeken en/of een bijdrage leveren aan de mensen die je alsnog een kans geven. Financieel of in hulp (hond uitlaten, garage poetsen, boodschappen doen). Hij snapt veel van het leven niet, maar dat hij bij TO met zijn gat in de boter is gevallen, dat lijkt hij maar al te goed te snappen. Want er is geen beweging meer in te krijgen.
En - ik heb een goede indruk van TO - eens dat haar dochter ook tot de jaren van verstand komt, dan zal ze inzien dat deze jongen niks voor haar is. Volgens mij heeft dat meisje een fatsoenlijke opvoeding gekregen en gaan haar ogen nog wel een keer open. Zowel naar haar moeder/ouders toe als naar het vriendje toe. Want - dat weet je toch zo - deze relatie zal niet blijven duren. 
Luister anders maar eens naar het lied van Boudewijn de Groot, meisje van 16.

TO, in mijn ogen heb je al veel meer gedaan dan wat je verplicht bent en veel meer gastvrijheid getoond dan wat vele mensen bereid waren te geven. Zelfs met een onverwachte maar dankbare inwoner in je huis.

letterkoekje schreef op 10-12-2024 om 16:42:

Ik vind dat de laatste posts wel makkelijk praten hebben! (Alles komt altijd goed, man moet beschuldigende insteek laten varen, wat is 'onze' rol, pubers willen niet luisteren, doe wat je normaal ook zou doen, ..., ...). Ik ken toch verschillende voorbeelden van jongelui bij wie het hé-le-maal niet goed is gekomen.

Ik zeg zeker niet dat het makkelijk is, om meer op je handen te gaan zitten. Sterker nog, ik denk dat dat het moeilijkste is wat er bestaat.

Natje zegt zelf dat ze deze jongen niet op straat wil zetten. En hij is gewoon de vriend van haar dochter. Dus je kunt hem helemaal uit huis willen weren, maar dat is de snelste manier om de relatie met je eigen kind te verslechteren.

Ik zeg juist; je doet al genoeg door hem in het weekend te laten slapen en je hoeft niet meer te doen.

En tuurlijk, als zij hem niet meer als logé willen in het weekend is dat aan hen, maar koppel dat niet aan werk. Ik waarschuw ervoor dat het slapen voorwaardelijk maken aan het vinden van werk waarschijnlijk een doodlopende route is. Je kunt hopen dat hij dan ineens het licht gaat zien, maar de kans is groter dat dochter zich van haar ouders afkeert en hij zich vooral onbegrepen en uitgekotst voelt.

En soms moet het eerst slechter met iemand gaan voordat het beter gaat. Maar Natje hoeft zich alleen bezig te houden met hoe het gaat als hij ben hen thuis is. Hebben ze dan last van hem? Meer dan als het andere jongen zou zijn?

Eigenlijk maak je je eigenaar van zijn problemen als je hem gaat proberen te managen en naar werk te sturen. Laat het probleem bij wie het hoort, en richt je alleen op wat bij jou hoort (is hij als gast in het weekend welkom en hoe loopt dat).

Dat deze jongen opeens verstandige keuzes gaat maken omdat jullie dat zeggen, is sowieso wel wensdenken. Anders had hij dat al lang gedaan omdat begeleiding dat zegt. En jongeren die dat uit zichzelf snappen, hebben ook geen intensieve begeleiding nodig.
Een baan zoeken is dan één, een baan behouden een tweede uitdaging. 

Jullie doen nu wat je kunt. Relaties kunnen in het weekend blijven slapen en doordeweeks niet. Dat is voor iedereen duidelijk en ook redelijk. Houd je daar dan ook aan.

ik vraag me ook af er bij deze jongere geen depressie of trauma meespeelt. Ook omdat hij niet in staat lijkt te zijn om tot werk zoeken en überhaupt te kunnen werken...
Heeft hij werkervaring?

En is hij als jongere van de straat niet vooral aan het overleven? Stap 1 is toch een stabiele leefomgeving in de vorm van een kamer/ flatje/ huisje waar alles op orde is. Dan pas 'ruimte' om te werken.

Natje1812

Natje1812

10-12-2024 om 20:46 Topicstarter

Er is sowieso trauma aanwezig als je als 16 jarige je moeder verliest aan alcoholverslaving…wat heeft hij de jaren ervoor allemaal niet gezien en meegemaakt.Daarom vond ik het een goed idee om te wonen en te werken in het hostel.Dan moest hij hem over huisvesting toch even geen zorgen maken.Hij slaapt dan ook bij het personeel maar ja dat wou hij dan niet doen en toen ik hem op het hart hebt gedrukt het wel te doen hebben ze hun voorstel ingetrokken.

Het leger des heils vangt deze jongeren ook op, zij krijgen dan een begeleider soms (afhankelijk van de plaats) van de gemeente, die de hulpvragen van de jongeren in kaart brengt en hen daarmee verder begeleiden. Deze jongeren stromen dan door naar opvanglocaties met 24 uurs begeleiding speciaal voor jongeren. Dan heb ik het ook over jongeren van 18plus. Het is niet zo dat je als je 18 jaar bent en geen huisvesting hebt, op straat moet slapen. Als hij hulp wil is die er zeker. Werk zelf in deze sector met mensen van alle leeftijden die dakloos raken. 

Labyrinth schreef op 10-12-2024 om 21:51:

Het leger des heils vangt deze jongeren ook op, zij krijgen dan een begeleider soms (afhankelijk van de plaats) van de gemeente, die de hulpvragen van de jongeren in kaart brengt en hen daarmee verder begeleiden. Deze jongeren stromen dan door naar opvanglocaties met 24 uurs begeleiding speciaal voor jongeren. Dan heb ik het ook over jongeren van 18plus. Het is niet zo dat je als je 18 jaar bent en geen huisvesting hebt, op straat moet slapen. Als hij hulp wil is die er zeker. Werk zelf in deze sector met mensen van alle leeftijden die dakloos raken.

En dat bieden ze in België? 

Meesje schreef op 10-12-2024 om 22:36:

[..]

En dat bieden ze in België?

Wat l'Armée du Salut in België heeft opvangcentra, maar wellicht minder dan hier in Nederland. Verder biedt het CAW in Belgie opvangplekken. CAW heeft ook jongerenopvang. https://www.caw.be/hoe-wij-helpen/opvang/opvang-voor-jongeren/

Heel goed dat er over Leger des Heils, CAW en l' Armée du Salut (wat ik niet ken) als opvangmogelijkheid wordt gesproken . Maar ik heb er allemaal geen goed oog in. Als deze kerel de goedbedoelde, bijna-gratische, op-zijn-maat-gemaakte-opvang-bij-TO niet respecteert, wat zou hij dat dan doen in een voor hem onbekende organisatie waar hij zich - zonder pardon - aan de regels moet houden?  Want: als hij zich niet schikt zijn er tien anderen die het ook nodig hebben en die zich wel weten te gedragen. 

TO, intussen is jouw man terug aan land. Hoe heeft zijn aanwezigheid het gedrag van deze kerel beïnvloed en hoe lang is jouw man thuis om de problemen samen met jou binnen de perken te houden?

Natje1812

Natje1812

11-12-2024 om 17:49 Topicstarter

Er is idd begeleiding in België van het CAW tot 25 door 1 of andere reden niet voor hem.Hij had tot op een zeker moment een studio maar hij moest daar weg voor geluidsoverlast en omdat zijn begeleiding de huur niet betaalde…Volgens hem dus hier geloof ik sowieso niet veel van … Hij blijft onduidelijk over alles.

Mijn man is meer vastberaden of ik.Hij slaapt hier niet in de week enkel in het weekend.Hij heeft hem ook al aangesproken over het feit dat hij zal moeten gaan werken maar dan zegt hij gewoon ik weet het maar doet er verder niks mee.

Ik heb hem 2 dagen geleden een vacature doorgegeven heel laagdrempelig,afwassen/afruimen.Op loopafstand van zijn hostel en een full time contract hij zou dus genoeg kunnen verdienen om zijn hostel te betalen.In horeca zaken wordt ook vaak een maaltijd aangeboden…Maar hier heeft hij ook nog niks mee gedaan.Dus ja ik laat het nu even zijn beloop.Leger des Heils zoek ik wel nog even op.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.