Natje1812
14-11-2024 om 20:34
Vriend van dochter heeft geen verblijfplaats
Mijn dochter heeft sinds 2/3 weken een nieuwe vriend.Hij is wees en sinds hij meerderjarig is heeft hij geen vaste verblijfplaats meer.Hii woonde alleen in een studio maar verblijft nu in een hostel.Staat onder begeleiding maar door zijn meerderjarigheid schiet daar niet zoveel van over,…Mijn dochter laat hem nu altijd maar bij ons slapen en douchen.Ik ben hier niet mee akkoord maar ze komt elke dag wel met een uitleg/smoesjes en is hij hier weer.Hoe erg ik die situatie ook vind,ik ken hem niet,ik ken zijn achtergrond niet,hij werkt niet,studeert niet…
Mijn dochter verwijt mij dat ik hem niet help…Ze zet me met mijn rug tegen de muur en profiteert er van dat mijn man (haar stiefvader) niet thuis is.Hij is op zee tot 4/12.Ik wil geen jongen van 18 op straat laten slapen doch vind ik het absurd dat ik tegen mijn zin in deze situatie word gestoken.
Valentijn101
23-11-2024 om 15:41
je bent veel te lief en meegaand. Laat hem maar onderdak verdienen.
Stel eisen:
-vandaag schrijf je je in bij de VDAB en informeert ook naar een GTB traject
-je gaat alle uitzendbureaus langs en schrijft je daar in.
-je gaat niet van dag tot dag informeren bij het hostel waardoor er geen plaats is maar je gaat je nu inschrijven en een plek voor elke dag regelen
-vandaag inschrijven bij Ons Dak voor een woonruimte
Als je dat gedaan hebt mag je in het weekend langs komen. Anders niet!
Als hij bij jullie rond hangt en niet werkt mag hij zeker iets terug doen om de kosten voor mee-eten en douchen te verdienen.
-tuin onderhoud
-poetsen
-koken
-de was doen
je bent toch zeker Sinterklaas niet…..😉
Natje1812
23-11-2024 om 15:57
Ik heb hem gesproken en gezegd dat hij weg moet zijn tegen 29/11.Ik heb gezegd dat hij in het weekend en met de feestdagen welkom is dat het niets persoonlijk is maar dat het gewoon ons petje te boven gaat en dat hij het verder moet regelen met zijn begeleiding.
Meesje
23-11-2024 om 19:58
Natje1812 schreef op 23-11-2024 om 15:57:
Ik heb hem gesproken en gezegd dat hij weg moet zijn tegen 29/11.Ik heb gezegd dat hij in het weekend en met de feestdagen welkom is dat het niets persoonlijk is maar dat het gewoon ons petje te boven gaat en dat hij het verder moet regelen met zijn begeleiding.
29-11 is vrijdag. Dan mag hij dus blijven omdat het weekend is?
Hoe reageerde hij? En je dochter?
Natje1812
23-11-2024 om 21:11
Hij begreep het wel…Ik vind het ook erg voor hem maar hoe langer hij bij ons blijft hoe moeilijker het zal worden.Hij heeft blijkbaar nog een stiefvader die opgenomen is met een depressie waar hij dus ook niet veel aan heeft maar aan de andere kant vind ik wel dat hij nog meer verantwoordelijk is dan ons dan ook al is hij biologisch niet de vader hij heeft hem toch gedeeltelijk opgevoed en weet meer van zijn situatie of wij.Het is een schrijnende situatie en ik hoop uit de grond van mijn hart dat ze hem op zijn minst een kamer kunnen aanbieden zodat hij een vaste stek heeft.
Schemerlampje
23-11-2024 om 21:36
Heeft die stiefvader geen huis? Zou hij daar niet in kunnen zolang stiefvader is opgenomen?
MamaE
23-11-2024 om 22:16
Schemerlampje schreef op 23-11-2024 om 21:36:
Heeft die stiefvader geen huis? Zou hij daar niet in kunnen zolang stiefvader is opgenomen?
Dat dus. Heel erg dat de stiefvader is opgenomen, maar dat is niet per se een reden om op straat te staan. Zeker niet als er verder niemand in het huis is.
En verder inderdaad kijken naar wanneer er wel plek is in het hostel en een periode vooruit boeken. Als je per dag kijkt, is de kans kleiner, maar dat is nu niet erg want hij kan dan toch bij zijn vriendin slapen. Inschrijven bij allerlei instanties is ook nodig zodat je daar in beeld bent. Zo lang hij bij jullie blijft, is hij voor hun geen probleem of prioriteit.
Natje1812
24-11-2024 om 05:58
Nee,de stiefvader heeft geen huis en de plaats waar hij is opgenomen is ergens waar velen definitief verblijven.Hij staat onder bewindvoering dus er zal ook meer aan de hand zijn dan depressie.Maar ik weet ook niet alles dat maakt het zo moeilijk als je iemand nog maar 3 weken kent natuurlijk….
Sarada
24-11-2024 om 06:38
Voor deze jongen zou de verlengde jeugdwet aangevraagd moeten zijn. Ik kan me niet voorstellen dat dat toen hij 17 was niet is gedaan door de voogd! Of heeft jongeman zelf niet meegewerkt? Verder wordt er voor dit soort jongeren ALTIJD naar een passende woonplek gezocht. Hij wordt niet los gelaten met 18. Dan heeft hij zelf tegen gewerkt!
Tevens zeggen dat je hem alleen helpt, als hij begeleiding toestemming geeft alles met je te delen. Je moet echt in samenwerking gaan. Dadelijk trekken zij zich terug en zit jij ermee!
Als hij geen toestemming geeft heeft hij wat te verbergen, of je hulp niet zo hard nodig.
Natje1812
24-11-2024 om 07:28
Hij had een studio maar dat was meer een studentenkamer en daar moest hij weg voor nachtlawaai … maar dit heb ik ook al gezegd tegen mijn man.Dit zal niet van 1 feestje geweest zijn ofzo.Er zijn nog zeer veel dingen die we niet weten en die jongen heeft het waarschijnlijk idd zelf verbrot.Toch vind ik dat hij aangezien zijn geschiedenis en leeftijd toch nog een kans zou moeten krijgen en had ik graag eens zelf gebeld met zijn begeleiding.Ik heb hem dat ook voorgesteld maar hij geeft mij het nummer nog niet gegeven waarschijnlijk omdat hij niet wil dat ik alles weet (?) maar dan kan ik natuurlijk niet zoveel voor hem doen.
tsjor
24-11-2024 om 07:49
Dat laatste zou ik echt tot een eis maken: als je hier verblijft, langer een 'normale' logeerpartij van 2 of 3 dagen, dan wil ik contact met je begeleiding. Dus dat telefoonnummer moet nu boven tafel komen, anders kun je helemaal niets voor hem doen en moet hij meteen vertrekken. Daar hoef je je man niet voor te bellen, dat kun je zelf regelen. Je zult toch veel beslissingen zelf moeten nemen, aangezien je man alleen maar op basis van jouw verhalen iets kan bedenken, maar hij kan geen eigen oordeel vormen.
Tsjor
tsjor
24-11-2024 om 07:52
Overigens: houd er rekening mee dat, mocht hij een eigen verblijfplaats vinden, en er veel fricties zijn geweest tussen jou, hem en je dochter, dat je dochter dan ook bij hem in kan gaan trekken.
Tsjor
Roos57
24-11-2024 om 08:12
Natje1812 schreef op 24-11-2024 om 07:28:
Hij had een studio maar dat was meer een studentenkamer en daar moest hij weg voor nachtlawaai … maar dit heb ik ook al gezegd tegen mijn man.Dit zal niet van 1 feestje geweest zijn ofzo.Er zijn nog zeer veel dingen die we niet weten en die jongen heeft het waarschijnlijk idd zelf verbrot.Toch vind ik dat hij aangezien zijn geschiedenis en leeftijd toch nog een kans zou moeten krijgen en had ik graag eens zelf gebeld met zijn begeleiding.Ik heb hem dat ook voorgesteld maar hij geeft mij het nummer nog niet gegeven waarschijnlijk omdat hij niet wil dat ik alles weet (?) maar dan kan ik natuurlijk niet zoveel voor hem doen.
Er is vast een algemeen nummer van wie jeugd begeleid. Wijkagent al gebeld? Of de gemeente?
Valentijn101
24-11-2024 om 09:06
tsjor schreef op 24-11-2024 om 07:52:
Overigens: houd er rekening mee dat, mocht hij een eigen verblijfplaats vinden, en er veel fricties zijn geweest tussen jou, hem en je dochter, dat je dochter dan ook bij hem in kan gaan trekken.
Tsjor
Ik denk dat dochter er dan achter komt dat hij erg weinig moeite doet om te zorgen voor werk of studie. En hopelijk de conclusie trekt dat hij dus erg weinig moeite doet om er alles aan te doen om een goede toekomst samen op te kunnen bouwen.
Joszy
24-11-2024 om 09:13
Roos57 schreef op 24-11-2024 om 08:12:
[..]
Er is vast een algemeen nummer van wie jeugd begeleid. Wijkagent al gebeld? Of de gemeente?
Maar ik mag toch hopen dat die niet zo maar allerlei informatie over deze jongen gaan delen zonder zijn toestemming! Ik denk dat als TO echt iets wil betekenen, ze eerst moet investeren in een vertrouwensband.
Roos57
24-11-2024 om 09:17
Joszy schreef op 24-11-2024 om 09:13:
[..]
Maar ik mag toch hopen dat die niet zo maar allerlei informatie over deze jongen gaan delen zonder zijn toestemming! Ik denk dat als TO echt iets wil betekenen, ze eerst moet investeren in een vertrouwensband.
Je kunt wel overleggen. Waarom geen tweede kans ?
Daarnaast kan je prima werken aan een vertrouwensband .