Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
QB!

QB!

08-08-2024 om 16:41

Vervanger voor een drankje


Sertraline is medicatie tegen angststoornissen en depressies.
Zolang er geen sprake is van een angststoornis of depressie, zal ze dit niet voorgeschreven krijgen.

als ze nog onder de 25 is kan het natuurlijk ook gewoon bij de puberteit jongvolwassenheid horen al die onzekerheid en verlegenheid. Hordes mensen hebben daar last van hebben vooral in die fase.

Moederkareltje schreef op 09-08-2024 om 13:50:

als ze nog onder de 25 is kan het natuurlijk ook gewoon bij de puberteit jongvolwassenheid horen al die onzekerheid en verlegenheid. Hordes mensen hebben daar last van hebben vooral in die fase.

Mee eens, laat haar gewoon zichzelf zijn. Bovendien, als je haar medicatie wil toedienen kweek je misschien dat ze daarvan afhankelijk wordt om goed te kunnen functioneren. Dat lijkt me nou toch ook niet wat jij zou moeten willen. 

Moederkareltje schreef op 09-08-2024 om 12:34:

ik zou dit niet perse linken met add of hsp. Mijn man heeft dat beide namelijk ook en wordt juist nog slomer met drank dan zonder drank, niet socialer, hij is van nature iemand die zonder angst met iedereen praatje maakt of durft te maken. Het lijkt mij meer een verlegenheid wat hier speelt en als ze er last van heeft noem je dat angstig en daar helpen middelen als sertraline tegen.

In de OP staat minder in de "overthink modus" met een wijntje. 

Zelfmedicatie



Mensen met ADD voelen zich vaak onrustig, hebben een hoofd vol gedachten en komen moeilijk toe ontspannen. Drank en/drugs kunnen de symptomen van ADD tijdelijk onderdrukken. Het komt dan ook regelmatig voor dat mensen met ADD bovengemiddeld vaak alcohol of drugs gebruiken om tot rust te komen. Deze vorm van zelfmedicatie geeft tijdelijk wat verlichting, maar is op de langere termijn vaak destructief.

Verdoving



Als je hoofd continu ‘aan de gang blijft’ en met enige regelmaat overweldigd wordt door gedachten, emoties, prikkels en negatieve gevoelens, is het begrijpelijk en logisch dat je op zoek gaat naar een manier om jezelf te verdoven.

Alcohol en drugs zoals wiet, hasj enkalmeringsmiddelen (benzodiazepinen) onderdrukken het centrale zenuwstelsel en kalmeren hyperactieve hersengebieden.


https://www.afkickkliniekwijzer.nl/mentale-gezondheid/add/





En dan hebben mensen met AD(H)D ook nog eens een hogere verslavingsgevoeligheid en minder remmingen. Dat kan tot rammen leiden.

Daarom hebben wij wel gekozen voor medicatie (methylfenidaat dus), en dus medisch toezicht. Mijn zoon neemt het met periodes, dit spul hoef je namelijk niet op-of af te bouwen. Je kunt het prima de ene dag nemen en de andere dag niet.

Poezie schreef op 09-08-2024 om 13:59:

[..]

Mee eens, laat haar gewoon zichzelf zijn. Bovendien, als je haar medicatie wil toedienen kweek je misschien dat ze daarvan afhankelijk wordt om goed te kunnen functioneren. Dat lijkt me nou toch ook niet wat jij zou moeten willen.

Ik had in mijn jeugd heel graag de beschikking gehad over methylfenidaat.

Poezie schreef op 09-08-2024 om 13:59:

[..]

Mee eens, laat haar gewoon zichzelf zijn. Bovendien, als je haar medicatie wil toedienen kweek je misschien dat ze daarvan afhankelijk wordt om goed te kunnen functioneren. Dat lijkt me nou toch ook niet wat jij zou moeten willen.

Mensen met een hart probleem slikken toch ook dagelijks medicatie om goed te kunnen functioneren? Waarom is het opeens anders als het gaat om adhd? 

Het ding is juist dat zij zonder dus moeite heeft met goed functioneren Op dit gebied. Die medicatie niet nemen gaat dat niet veranderen. Behalve misschien dat ze vaker naar zelfmedicatie gaat grijpen en dat is iets dat je volgens mij Juist niet moet willen

"In de OP staat minder in de "overthink modus" met een wijntje."

Dat geldt voor zoveel angstige, onzekere en verlegen mensen.

hoeveel mensen drinken wel niet om zich wat losser te voelen, daar hoef je geen add voor te hebben.

Poezie schreef op 09-08-2024 om 13:59:

[..]

Mee eens, laat haar gewoon zichzelf zijn. Bovendien, als je haar medicatie wil toedienen kweek je misschien dat ze daarvan afhankelijk wordt om goed te kunnen functioneren. Dat lijkt me nou toch ook niet wat jij zou moeten willen.

Tsss, wat een onwetendheid kun jij kwijt in deze 3 zinnen! Kinderen met ADD worden in hun ontwikkeling geremd doordat hun hoofd zo vol zit en/of ze zo snel zijn afgeleid en/of de hele dag stuiteren. Daarnaast kweken ze een vreselijk laag zelfbeeld omdat ze zo zelden kunnen laten zien wat ze echt in huis hebben. Doorlopend mislukken hun pogingen om iets (wat dan ook) te doen. En met een beetje pech worden ze daar door hun omgeving nog eens fijntjes op gewezen. Met medicatie krijgen veel kinderen juist de rust in hun hoofd om WEL tot leren, presteren, iets maken, iets lezen te komen. Juist door de inzet van medicatie kan therapie ook beklijven. Dat betekent niet dat ze er (misschien) van afhankelijk worden. Dat betekent dat ze zich kunnen ontwikkelen totdat ze op een dag de skills hebben om het ook zonder medicatie te kunnen.

Als je onwaarheden verkondigt doordat je geen kennis van zaken hebt kun je misschien beter niet reageren in een draadje waarin iemand zoekend is naar de juiste hulp.

QB!

QB!

09-08-2024 om 16:32 Topicstarter

Ritalin ( en iets soortgelijks) heeft ze wel eens geslikt tijdens haar schoolperiode. Daar werd ze niet leuker van maar erg afgevlakt. De rebound in de avond was ook geen pretje. De rem gaat er idd af met een drankje op en dat is zo heerlijk om te zien. Normaal denkt ze veel te veel na en als ze wat gedronken heeft praat ze met iedereen en is het een heerlijke sociale meid. Dat is ze in haar vaste en vertrouwde kringetje ook wel, maar naar minder goede bekende en vreemde mensen kan ze echt een soort van angst hebben en nadenken over wat andere wel niet zullen denken. Als ze dan een soort van sociaal heeft moeten doen is ze daarna helemaal uitgeput. Ik gun haar dus een middeltje wat dat teweeg brengt i.p.v. dat ze eerst alcohol op moet hebben. Het zou wat zijn dat ze eerste elke dag een paar drankjes achterover moet werken, dan hebben we er straks echt een probleem bij . Dopamine zit volgens mij alleen in ritalin achtige pilletjes, toch? 

Dank alvast voor alle tips. Ik ga me er eens in verdiepen. 

QB! schreef op 09-08-2024 om 16:32:

Ritalin ( en iets soortgelijks) heeft ze wel eens geslikt tijdens haar schoolperiode. Daar werd ze niet leuker van maar erg afgevlakt. 

 Dopamine zit volgens mij alleen in ritalin achtige pilletjes, toch?

Domine zit voor zover ik weet alleen in je hersenen. Je kunt het niet innemen in een pilletje. Je kunt wel zorgen dat er meer dopamine in je hersenen komt en blijft, dat gebeurt met bepaalde medicatie.

Ritalin is niet het enige middel, er zijn ook andere middelen die eerder aan 18+'ers worden voorgeschreven.

Ik zou iemand vragen die er echt verstand van heeft. Als je nu eens met het bovenstaande verhaal naar je huisarts gaat en haar laat doorverwijzen naar een (neuro)psychiater, dan kom je echt verder.

Misschien is ze tijdens de wachttijd ook geholpen met iets wat haar alleen maar ontspant, zoals (duur)sporten, yoga, (mindfulness)meditatie, evt valeriaan enz. 

QB! schreef op 09-08-2024 om 16:32:

Ritalin ( en iets soortgelijks) heeft ze wel eens geslikt tijdens haar schoolperiode. Daar werd ze niet leuker van maar erg afgevlakt. De rebound in de avond was ook geen pretje. De rem gaat er idd af met een drankje op en dat is zo heerlijk om te zien. Normaal denkt ze veel te veel na en als ze wat gedronken heeft praat ze met iedereen en is het een heerlijke sociale meid. Dat is ze in haar vaste en vertrouwde kringetje ook wel, maar naar minder goede bekende en vreemde mensen kan ze echt een soort van angst hebben en nadenken over wat andere wel niet zullen denken. Als ze dan een soort van sociaal heeft moeten doen is ze daarna helemaal uitgeput. Ik gun haar dus een middeltje wat dat teweeg brengt i.p.v. dat ze eerst alcohol op moet hebben. Het zou wat zijn dat ze eerste elke dag een paar drankjes achterover moet werken, dan hebben we er straks echt een probleem bij . Dopamine zit volgens mij alleen in ritalin achtige pilletjes, toch?

Dank alvast voor alle tips. Ik ga me er eens in verdiepen.

Geef niet te snel op met medicatie. Het vinden van de juiste dosering is een kwestie van steeds opnieuw uitproberen. Er zijn vele middelen en vele vormen. Er is bijvoorbeeld ook langwerkend methylfenidaat, dan heb je dus veel minder last van rebounds. Ga alsjeblieft via de huisarts naar een goede psychiater die haar hierbij kan begeleiden en ook psycho-educatie voor haar en jullie als ouders kan bieden en ga niet (alleen) af op wat volkomen vreemden op een forum schrijven.

Als ik jouw beschrijving zo lees zou het trouwens ook iets als sociale angst kunnen zijn. Dat behoeft een andere aanpak. Dus ook daarom: ga met haar naar de huisarts, die kan jullie verder helpen.

Jonagold schreef op 09-08-2024 om 16:22:

[..]

Tsss, wat een onwetendheid kun jij kwijt in deze 3 zinnen! Kinderen met ADD worden in hun ontwikkeling geremd doordat hun hoofd zo vol zit en/of ze zo snel zijn afgeleid en/of de hele dag stuiteren. Daarnaast kweken ze een vreselijk laag zelfbeeld omdat ze zo zelden kunnen laten zien wat ze echt in huis hebben. Doorlopend mislukken hun pogingen om iets (wat dan ook) te doen. En met een beetje pech worden ze daar door hun omgeving nog eens fijntjes op gewezen. Met medicatie krijgen veel kinderen juist de rust in hun hoofd om WEL tot leren, presteren, iets maken, iets lezen te komen. Juist door de inzet van medicatie kan therapie ook beklijven. Dat betekent niet dat ze er (misschien) van afhankelijk worden. Dat betekent dat ze zich kunnen ontwikkelen totdat ze op een dag de skills hebben om het ook zonder medicatie te kunnen.

Als je onwaarheden verkondigt doordat je geen kennis van zaken hebt kun je misschien beter niet reageren in een draadje waarin iemand zoekend is naar de juiste hulp.

Ik heb zelf behoorlijke symptomen van add, waarschijnlijk komt daar mijn onnozelheid vandaan. 

Moederkareltje schreef op 09-08-2024 om 15:25:

"In de OP staat minder in de "overthink modus" met een wijntje."

Dat geldt voor zoveel angstige, onzekere en verlegen mensen.

Maar omdat jouw man anders reageert op dat wijntje wil het niet zeggen dat iedereen dat doet. En overthink modus is niet automatisch angstig en verlegen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.