Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
QB!

QB!

08-08-2024 om 16:41

Vervanger voor een drankje

Ik wist even geen andere titel te bedenken, hahaha.

Mijn dochter is bekend met add/hsp.
Drinkt af en toe een een wijntje/biertje en wordt dan een totaal ander mens. Veel socialer naar iedereen toe, en natuurlijk veel minder in de "overthink" modus. Logisch natuurlijk, dat doet alcohol nou eenmaal met je. 

Maar......ik gun haar deze vrijheid in haar hoofd altijd, maar elke dag drank erin zou wat zijn he . Is er een natuurlijk supplement wat het tekort van het stofje (serotine?) in haar hoofd wat alcohol dus wel opwekt, aanvult? Is iemand hier bekend mee?


Dopamine. Ik denk dat je het moet zoeken in voedsel.

Kwam ook dit tegen
https://www.sohf.nl/blog/onderzoek-gaba-vermindert-angst-en-verbetert-slaap



Als we veel prikkels binnen krijgen, zorgt GABA dat onze overactieve zenuwcellen in werking worden geremd. Samen met de andere neurotransmitters in ons lichaam, zoals dopamine, adrenaline en serotonine, zorgt GABA dus voor een mooie balans tussen stimulatie en relaxatie.

Ritalin?

Misschien weet een homeopaat iets?
Dat heeft mij geholpen met meer rust in mijn hoofd.

interessant topic. Ik lees even mee.

5htp.
Is een voedingssuplement wat de aanmaak van serotonine ondersteunt/stimuleert.

Sporten!
Maar ik weet niet of ze een tekort heeft aan serotonine. Alcohol ontremt ook, dat kan het effect ook verklaren.

SuzyQFive schreef op 08-08-2024 om 17:29:

Ritalin?

Dat zou ik ook denken. Ik functioneer veel beter in een groep met ritalin dan zonder. Helaas is het voor mij zo dat ik opgegroeid ben zonder, dus in mijn hoofd zit nog steeds dat groepen verschrikkelijk zijn. 

Ja, mijn kind wordt ook socialer en vrolijker van Ritalin. Sporten is ook een goede tip,  maar het effect is veel minder krachtig. Ik heb ook al goede dingen gehoord over 5htp, maar hier in huis heeft niemand er ervaring mee.

Het stofje in Ritalin is methylfenidaat. Ik ben zelf net begonnen met de goede dosis proberen te vinden voor mijn add. 

mucuna pruriens capsules bevatten relatief veel dopamine.

Wil ze elke dag een biertje of wijntje dan? Af en toe is natuurlijk niet zo'n probleem. Of is ze nog minderjarig? 
Medicatie kan natuurlijk, maar is ook weer een stap. Het kan wel heel helpend zijn.

heb je dit al aan een arts gevraagd?

Kan me inderdaad een meisje herinneren dat alleen nog maar durfde te leven als ze dronk want zonder drank was ze zó geremd dat ze geen enkel contact meer aan durfde te gaan.

Ik heb het tegenovergestelde met drank.

ik zou dit niet perse linken met add of hsp. Mijn man heeft dat beide namelijk ook en wordt juist nog slomer met drank dan zonder drank, niet socialer, hij is van nature iemand die zonder angst met iedereen praatje maakt of durft te maken. Het lijkt mij meer een verlegenheid wat hier speelt en als ze er last van heeft noem je dat angstig en daar helpen middelen als sertraline tegen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.