Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Uit huis

Zoonlief heeft eindelijk iets voor zichzelf gevonden! Hij blijft in ons dorp gelukkig.
Maar wat heeft hij allemaal nodig? Hij heeft straks best wel de ruimte.
Ik kom niet verder dan stofzuiger, strijkplank, strijkijzer


Gingergirl schreef op 14-10-2022 om 19:54:

De halve Ikea

Dit eigenlijk. Toen ik op mijzelf ging wonen toen ging ik eerst een middag met mijn moeder naar de Ikea. Dan kom je vanzelf allerlei dingen tegen zoals een pannenset, glazen, bestek, beddengoed, lampen, kleding hangers, wasrek, keukengerei etc. Een stofzuiger en wat schoonmaakspullen zijn ook handig inderdaad, daarvoor zou ik even een rondje Blokker doen. En dan gaandeweg koop je wat je mist in je huishouden.

Madeliefjees schreef op 14-10-2022 om 19:35:

En waarom moet het volgens sommigen hier van de kringloop komen? Heb je daar zelf ook je pannen vandaan? Hij heeft vast al heel lang kunnen sparen.

Ja eigenlijk wel. Ik had helemaal niets nieuw toen ik op mezelf ging. Ik begrijp niet wat daar gek aan is, ik doe het niet alleen om geld te besparen. Nog steeds kijk ik eerst of ik het tweedehands kan krijgen.

Inmiddels heb ik wel nieuw linnengoed en dat koop ik ivm slijtage ook bij voorkeur nieuw maar de rest niet.

Ik denk dat de tip van tweedehands ook gegeven wordt omdat je daar misschien niet meteen aan denkt.

Dingen als een kapstok dat lijkt me nou bij uitstek iets waar je vanzelf achter komt en dan kun je nog bedenken of je een paar haken aan de muur wil hebben of zo'n staand geval.

Wat ik wel echt handig vind, volgens mij las ik die tip ooit op het Ouders-forum. Een doos of kist met vakjes, waarin je allemaal noodspul stopt dat handig is om te hebben maar wat een jongere niet zo gauw zelf koopt.
Een reisnaaisetje (voor een afgesprongen knoop), een klosje touw, wat paperclips, pleisters, een paar postzegels (voor die ene keer dat je iets per brief moet versturen), elastiekjes. Et cetera.

Ook handig: een basissetje gereedschap. Een hamer, wat schroevedraaiers, een combinatietang, een bahco.

Eventueel in combinatie met bovenstaande doos: een thuisapotheek. Ontsmettingsmiddel, norit, een pincet, paracetamol, wat gaasjes, een thermometer. Eventueel wat tampons voor vrouwelijk bezoek.

Allemaal dingen waar een jongere zo gauw zijn geld niet aan uitgeeft en waarvan je als ouder sneller bedenkt wat handig is en wat niet.

Madamecannibale schreef op 14-10-2022 om 20:36:

[..]

En dan gaandeweg koop je wat je mist in je huishouden.

Dit inderdaad...stel dat hij gaat verhuizen en de eerste dag thuiskomt en denkt: hee ik kan mijn jas nergens ophangen! Dan regelt hij daar iets voor. (Of niet...) ik zou me niet te druk maken, hij kan altijd dingen lenen of kopen die hij mist toch?

Mija schreef op 14-10-2022 om 20:30: Ik ga vaak eerst een paar keer bij verschillende kringloopwinkels kijken. Pas als ik het daar niet kan vinden, koop ik het nieuw. Maar goed, daar moet je zin in hebben: het is ook een beetje een liefhebberij.


Dat heb ik ook. Ik ben in de 50 en koop nog steeds van alles tweedehands van MP of bij de kringloop. Het is een beetje een liefhebberij inderdaad maar ook vanuit duurzaamheid gedacht. Het heeft alleen wel als bijverschijnsel dat ik wat narrig kan worden als heel jonge mensen ervan uitgaan dat alles nieuw moet zijn.



Ik kom niet verder dan stofzuiger, strijkplank, strijkijzer

Je kookt man kookt en jij doet de rest van het huishouden?

Lali

Lali

14-10-2022 om 21:10 Topicstarter

rebmaaviv schreef op 14-10-2022 om 20:58:



Ik kom niet verder dan stofzuiger, strijkplank, strijkijzer

Je kookt man kookt en jij doet de rest van het huishouden?

Ha nee hoor, ik ben helemaal niet huishoudelijk aangelegd. Mijn man gelukkig wel en door zijn werk heeft hij daar regelmatig ook veel meer tijd voor.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

14-10-2022 om 21:21

Lali schreef op 14-10-2022 om 21:10:

[..]

Ha nee hoor, ik ben helemaal niet huishoudelijk aangelegd. Mijn man gelukkig wel en door zijn werk heeft hij daar regelmatig ook veel meer tijd voor.

Ik heb pas een woonruimte klaar moeten maken voor verhuur en heb alles bij Ikea besteld. Bestek, losse messen, startservies, koffiemokken, snijplanken, afdruiprek, pannen en meubilair. Handdoeken heb ik bij dekbeddiscounter gekocht omdat ze daar mooie pakketten in de aanbieding hadden. Zelf gekozen voor donkere handdoeken omdat het toch handiger is icm de was. Thee en keukendoeken bij Action, ook donker gekleurd. En een MOA koffiecupmachine vanwege de reviews. 

ik weet niet of witgoed aanwezig is? dus koelkast, wasmachine, vriezer (niet perse nodig), maar ook koffiezetapparaat, waterkoker, oven, gasfornuis of inductie, tv. 

Ik heb nog een hele andere tip. Heeft hij niet een lievelingsbeker of iets dergelijks bij jou? Geef hem die! Of lijst een leuke kindertekening in, maak een boek met zijn lievelingseten/ -recepten of iets karakteristieks uit het ouderlijk huis. 

Loop een rondje door de ikea en je komt een heleboel tegen wat je nodig hebt.
Meubels, borden, bestek, messenset, pannen, snijplanken, waterkoker, koffiezetapparaat, stofzuiger, lampen, schoonmaakmiddelen, bureau, bureaustoel, beddengoed, wasmachine, gordijnen (indien niet aanwezig), boodschappentassen, naaisetje, ehbo setje, trapladder, eventueel een accessoire voor aan de muur of op de vensterbank.

https://www.ladylemonade.nl/uitzetlijst-uit-huis-spullen-nodig/

Onderaan kan je de lijst downloaden en/of uitprinten. 

Toen ik 30 jaar geleden op mezelf ging, heb ik gewoon alles nieuw gekocht, ook de meubels. Had er hard voor gespaard. Dus datbis heus geen schande of verwend.

Pannenset, borden, bestek,glazen,mokken
Broodrooster,eierkoker, frituurpan,tostimaker,mixer
Tv, bank,tafel
Bed,kledingkast,nachtkastjes
Wasmachine/droger

loungeset voor buiten, parasol, bbq

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.