Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Stiefzoons van 25 en 23 gaan nog steeds mee met vakantie


Evelien74

Evelien74

09-07-2022 om 23:22 Topicstarter

Jonagold schreef op 09-07-2022 om 22:36:

Zeg, mag TO ook zelf bepalen welke afspraken ze maakt met haar man, en hoe ze haar geld besteedt? Jullie praten over haar alsof ze een of ander dom mokkel is dat zich laat uitbuiten door een stel gehaaide graaiers. Ze heeft al uitgelegd wat de afspraken zijn. Alleen de passieve houding van haar stiefzonen bevalt haar niet en ze vraagt suggesties hoe daar op een prettige manier iets in te veranderen. Dus beperk je svp daartoe en praat niet zo laatdunkende over haar. Dat is net zo min erg netjes als haar stiefzonen die vragen om een ijsje.

Exact. Dank! En verder: ach. Ik weet zelf hoe het zit en dat is voldoende😉✨

Evelien74

Evelien74

09-07-2022 om 23:24 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 09-07-2022 om 22:53:

[..]

Misschien ken jij ze niet, maar zoals je kunnen lezen zijn er meerdere mensen hier die al gemeld hebben de vakantie (ook) van hun volwassen kinderen te betalen.

En nu ga ik afsluiten, want wij gaan morgen op vakantie met onze volwassen kinderen waarvan wij de hele vakantie betalen. Shoot me!

Hahaha fijne tijd!!

Evelien74

Evelien74

09-07-2022 om 23:36 Topicstarter

bedankt allemaal voor de verschillende reacties en invalshoeken. Ik neem het mee, althans: dat wat mij aanspreekt. Het is ook mooi en grappig om van onbekenden allerlei visies te lezen en hiermee iets te doen of juist te ervaren dat iets niet bij mij of mij situatie past.
Alle goeds (ik stop dus nu met reageren!). Fijne zomer voor jullie allen! 

Fijne vakantie toegewenst, enne
Stuur die jongvolwassenen met hun vriendinnen om de beurt elke morgen naar de bakker voor verse croissants of koffiebroodjes. Dat is het minste wat ze voor jullie uit dankbaarheid kunnen doen; elke dag brunch met verse sinaasappelsap, thee aardbeien etc. Is een goed begin van de dag.

Plan een activiteit om de dag; ene dag bv met zijn allen kanoën, dag er op vrij van verplichtingen.
Kijk voor leuke activiteiten op tripadvisor. Boomtoppen klimmen, fietstocht of bootje huren, vissen, noem maar op. 
Voel je je niet verplicht hen te vermaken.

UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

10-07-2022 om 14:20

Begrijpelijk dat je stopt met reageren, TO. Ik heb zelf geen oordeel over het betalen voor volwassen kinderen of kinderen van anderen. Als je het kunt missen en het normale mensen/kinderen zijn, waarom niet. Het lijkt mij juist gezellig als de kinderen af en toe nog eens mee gaan. Ik vind geld niet het allerbelangrijkste en zit er niet zo principieel in. Ze kunnen ook op een andere manier laten zien dat ze dankbaar zijn en wie weet dat in de toekomst de rollen nog eens omgekeerd zijn. Ik zou wel iets meer moeite hebben met de hele situatie als de volwassen kinderen, zoals in jullie geval, zich echt enorm als kinderen gedragen en om geld voor ijs vragen. Op die leeftijd zou het toch mooi zijn als je elkaar wat meer als gelijke ziet. Natuurlijk hoeven zij geen hele etentjes of iets te betalen als ze nog niet zoveel inkomen hebben maar ik denk dat het voor jou al heel veel uit zou maken als ze 2 of 3 keer een ijsje voor iedereen betalen tijdens de vakantie. Het gaat dan natuurlijk vooral om het gebaar. Dat lijkt me toch iets (geven en nemen) dat in de opvoeding wellicht iets meer aandacht had kunnen krijgen.

Aiden schreef op 08-07-2022 om 13:10:

[..]

Dat was vroeger, waar moet je tegenwoordig heen? Geen huis te vinden, op een kamertje gaan zitten als je niet meer studeert? Mijn kinderen kunnen pas het huis uit áls ze een relatie vinden met wie ze samen een huis kunnen kopen. Ik neem aan dat al die beoogde partners ook nog thuis zitten

Het is maar net wat voor eisen je stelt aan het ergens anders wonen toch?

Mijn zoon is 22 en woont zelfstandig in een containerwoning. Is een feite een studio met eigen badkamer en keuken. 
Mijn dochter is net 21 en heeft een half jaar geleden een huis gekocht met haar even oude vriend. Nee, ze wonen niet in de stad maar daarbuiten in een kleinere stad. 
Snap niet zo goed wat er mis is met op kamers wonen 🤷🏼‍♀️. Leren op je eigen benen te staan kan beter op een kamer dan in een dure woning. En ja, die kamers zijn best wel te krijgen. 

Jesse_1 schreef op 09-07-2022 om 22:53:

[..]

Misschien ken jij ze niet, maar zoals je kunnen lezen zijn er meerdere mensen hier die al gemeld hebben de vakantie (ook) van hun volwassen kinderen te betalen.

En nu ga ik afsluiten, want wij gaan morgen op vakantie met onze volwassen kinderen waarvan wij de hele vakantie betalen. Shoot me!

Inclusief ijsjes mag ik hopen? Of ben jij zo'n krent die ze dat zelf laat betalen?

SuzyQFive schreef op 10-07-2022 om 14:47:

[..]

Het is maar net wat voor eisen je stelt aan het ergens anders wonen toch?

Mijn zoon is 22 en woont zelfstandig in een containerwoning. Is een feite een studio met eigen badkamer en keuken.
Mijn dochter is net 21 en heeft een half jaar geleden een huis gekocht met haar even oude vriend. Nee, ze wonen niet in de stad maar daarbuiten in een kleinere stad.
Snap niet zo goed wat er mis is met op kamers wonen 🤷🏼‍♀️. Leren op je eigen benen te staan kan beter op een kamer dan in een dure woning. En ja, die kamers zijn best wel te krijgen.

Inderdaad. Mijn zoon van 22 woont met zijn vriendin van 20 in een recreatiewoning. Is niet helemaal legaal, want officieel mag er niet overnacht worden. Ze staan dus bij ons ingeschreven. Maar hebben dus wel een klein (25 m2) vrijstaand huisje op een leuk tuintje. Met gratis parkeerplek.

Ze hebben ook ingewoond bij een echtpaar in een drive-in woning die de ruimte beneden naast de garage als appartement in hadden gericht. Ook niet groot, geen zelfstandige woonruimte, maar wel eigen badkamer, eetkeuken en woon/slaapkamer.

Beide plekken zijn best betaalbaar met zijn tweetjes. En allebei in een middelgrote stad in de buurt van Den Haag, dus echt ook wel een omgeving met flinke woningnood. Je moet alleen wel goed zoeken.

De opmerking'je moet wel goed zoeken' vind ik in deze nogal flauw. Je geeft daarmee al die mensen die niets geschikts kunnen vinden een trap na. Want ze doen het blijkbaar niet goed.
Je moet maar net het geluk hebben dat je tegen iets dergelijks aanloopt zoals jij beschrijft. De woningnood is schijnend en voor velen is het echt een onmogelijke zaak iets te vinden.

Als die vader en zijn kinderen het op deze manier prima vinden, wie zijn wij dan om er een probleem van te maken? 

Ik ben zelf al jong de deur uit gegaan en ben daarna ook nooit meer afhankelijk geweest van mijn ouders door ze bijv. op te laten passen. Dat is hoe ik het fijn vind. 

Maar ik geloof niet dat het één beter is dan het ander. Je kan na je 25ste ook echt nog zelfstandig leren wonen en hele volksstammen vinden het juist prettig dat hun ouders mede-verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van hun kinderen. Doe gewoon wat bij jou en je familie past. 

Jammer dat TO hier niet terug komt. Ik ben wel benieuwd naar hun oplossing. 

SuzyQFive schreef op 10-07-2022 om 14:47:

[..]

Het is maar net wat voor eisen je stelt aan het ergens anders wonen toch?

Mijn zoon is 22 en woont zelfstandig in een containerwoning. Is een feite een studio met eigen badkamer en keuken.
Mijn dochter is net 21 en heeft een half jaar geleden een huis gekocht met haar even oude vriend. Nee, ze wonen niet in de stad maar daarbuiten in een kleinere stad.
Snap niet zo goed wat er mis is met op kamers wonen 🤷🏼‍♀️. Leren op je eigen benen te staan kan beter op een kamer dan in een dure woning. En ja, die kamers zijn best wel te krijgen.

Op een kamer bij anderen in huis en een douche delen? Mijn volwassen kinderen werken gewoon he? Ze zouden het prima vinden in die containerwoning, kom maar op. Een huis kopen: zouden ze prima vinden maar geen relatie. Koop maar eens een huis met een goede vriend? Dát zou eens makkelijker moeten zijn. Dus als de een er weer uit stapt dat je dan iemand anders zoekt die er in stapt. 

Makkelijk praten: jouw kinderen zitten niet op een kamertje bij iemand in en mijn kinderen dan maar op een kamer? Waar dan? Gaan allemaal naar studenten. 

Jonagold schreef op 10-07-2022 om 14:54:

[..]

Inderdaad. Mijn zoon van 22 woont met zijn vriendin van 20 in een recreatiewoning. Is niet helemaal legaal, want officieel mag er niet overnacht worden. Ze staan dus bij ons ingeschreven. Maar hebben dus wel een klein (25 m2) vrijstaand huisje op een leuk tuintje. Met gratis parkeerplek.

Ze hebben ook ingewoond bij een echtpaar in een drive-in woning die de ruimte beneden naast de garage als appartement in hadden gericht. Ook niet groot, geen zelfstandige woonruimte, maar wel eigen badkamer, eetkeuken en woon/slaapkamer.

Beide plekken zijn best betaalbaar met zijn tweetjes. En allebei in een middelgrote stad in de buurt van Den Haag, dus echt ook wel een omgeving met flinke woningnood. Je moet alleen wel goed zoeken.

Ook al zo makkelijk praten: ze zijn met z'n tweeën!

dan

dan

10-07-2022 om 16:09

Ik denk dat het vaak ook een kwestie is van geluk hebben. Onze zoon had eind vorig jaar relatief snel nieuwe woonruimte gevonden als student maar dat kan soms ook een lastig iets zijn, zeker bij hospiteren. Maar als er dan na de studie gezocht moet worden naar andere woonruimte, is het vaak een stuk lastiger, zeker als je (nog) niet wil samenwonen. 

Jonagold schreef op 10-07-2022 om 14:54:

[..]

Inderdaad. Mijn zoon van 22 woont met zijn vriendin van 20 in een recreatiewoning. Is niet helemaal legaal, want officieel mag er niet overnacht worden. Ze staan dus bij ons ingeschreven. Maar hebben dus wel een klein (25 m2) vrijstaand huisje op een leuk tuintje. Met gratis parkeerplek.

Ze hebben ook ingewoond bij een echtpaar in een drive-in woning die de ruimte beneden naast de garage als appartement in hadden gericht. Ook niet groot, geen zelfstandige woonruimte, maar wel eigen badkamer, eetkeuken en woon/slaapkamer.

Beide plekken zijn best betaalbaar met zijn tweetjes. En allebei in een middelgrote stad in de buurt van Den Haag, dus echt ook wel een omgeving met flinke woningnood. Je moet alleen wel goed zoeken.

En dat mag dus niet ( overal). 

Mijn kinderen zijn overigens prima gelukt zonder dat alles, het ene is niet beter dan het andere.

Ik zie jonge stellen soms in geldnood raken of nooit meer boven een bepaald werk-/woonniveau komen, stoppen met hun studie om te gaan werken om te kunnen blijven wonen en de studie nooit meer oppakken.  

Dan valt voor wat langer thuis wonen net zo goed ook iets te zeggen, daar die van mij flink konden sparen ipv op hun 18e samenwonend op kamers. Het maakt mij geen fluit uit hoe jongeren er komen en op welke leeftijd dat moet, het maakt andere mensen vaak wel uit hoe die van mij of TO ( of anderen) er kwamen. 

Sommige mensen sturen ze het liefst met 18 weg, om wat voor reden ook en anderen doen het anders. 

De weg naar zelfstandigheid is niet gefreesd in beton.

Over het algemeen vinden ouders een vakantie met hun volwassen kinderen een stuk leuker dan dat volwassen kinderen een vakantie met hun ouders vinden. Vandaar ook dat veel ouders er voor betalen.

Maar het moet niet zo zijn dat dat "alles" betalen zo allesomvattend wordt dat het het maken van eigen plannen in de weg komt te staan. Als kinderen verwachten dat elke snack, elke lunch, elk buskaartje door de ouders betaald wordt, dan moeten ze de hele dag om de ouders heen blijven hangen om al die gratis dingen te "scoren". Dat is natuurlijk geen goede dynamiek. 

Ik denk dat bij topicstarter het "alles betalen" en het "niks bedenken wat ze zelf kunnen doen" nauw met elkaar verbonden zijn, en dat dat is waarom het zo irriteert.

En tja, leuk dat de man van topicstarter het zo gezellig vindt, maar het klinkt helemaal niet alsof die volwassen kinderen het gezellig vinden. Als je ze de keus zou geven tussen meegaan op vakantie of geld ontvangen voor een eigen vakantie, wat zouden ze dan kiezen?

Oh, en over dat meenemen van vriendinnen... de 14e jarige "eigen" zoon van topicstarter is degene is die het hardst een vriend/vriendin nodig heeft op vakantie! Er is niemand in zijn levensfase in het gezin. En hij geeft nu al aan er niet zoveel lol meer in te hebben. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.