Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Stiefzoons van 25 en 23 gaan nog steeds mee met vakantie


Bijtje82

Bijtje82

09-07-2022 om 18:43

Evelien74 schreef op 09-07-2022 om 18:37:

[..]

Ja….??
is dat zo gek?

Nou ja latten op zich niet zozeer. Maar trouwen en alles wat er bij komt, vind ik dan wel weer apart.

Evelien74

Evelien74

09-07-2022 om 18:59 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 09-07-2022 om 18:43:

[..]

Nou ja latten op zich niet zozeer. Maar trouwen en alles wat er bij komt, vind ik dan wel weer apart.

Ok. Ik niet. Zo is iedereen anders. Wij hebben juist gekozen voor verbinding samen en toch ook wonen met onze eigen kinderen die niet ok deze nieuwe situatie hebben gevraagd (ondanks dat wel wel goed met elkaar kunnen opschieten). 

Maar als jullie niet samen wonen waarom zou je dan wel alle kosten van de vakantie samen delen? En dan zeker als er 2 volwassenen extra bijgeteld worden? 2 volwassenen die te beroerd zijn om eens te trakteren. Dat dat niet eens in ze opkomt.
Ik zou gewoon zeggen dat je het tijd vind dat alles wat betreft geldzaken opnieuw besproken moet worden.

Dolfje schreef op 09-07-2022 om 19:08:

Maar als jullie niet samen wonen waarom zou je dan wel alle kosten van de vakantie samen delen? En dan zeker als er 2 volwassenen extra bijgeteld worden? 2 volwassenen die te beroerd zijn om eens te trakteren. Dat dat niet eens in ze opkomt.
Ik zou gewoon zeggen dat je het tijd vind dat alles wat betreft geldzaken opnieuw besproken moet worden.

Daar ben ik het niet mee eens. De vraag van de topic starter gaat alleen over de vakanties. Ze heeft verder geen problemen met de afspraken die zij en haar man hebben gemaakt, dus die hoeven we/ze ook niet op te lossen.

Ik vind het ook niet gek dat ze wel getrouwd zijn maar gewoon zijn blijven latten. Dat lijkt me in het belang van alle kinderen.

Ik vind het inderdaad wel wat vreemd dat twee volwassen mannen nog om geld voor ijsjes vragen. Tijdens onze vakantie hebben mijn zoon en zijn vriendin ons ook niet getrakteerd, maar aan de andere kant hebben ze ook nooit gevraagd om zakgeld of iets dergelijks. Dat had ik dan wel een mooie aanleiding gevonden denk ik om het eens over zelfstandigheid en beleefdheid te hebben. Tegen mijn zoon heb ik wel gezegd dat ik hoop dat als zijn schoonouders hem eens meenemen, hij wel laat zien dat hij goed opgevoed is en ze dus eens zal trakteren. Al is het maar op een ijsje. Viel me wel van hem tegen dat hij niet heeft gedaan bij ons.

Evelien74

Evelien74

09-07-2022 om 22:01 Topicstarter

Jonagold schreef op 09-07-2022 om 19:21:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens. De vraag van de topic starter gaat alleen over de vakanties. Ze heeft verder geen problemen met de afspraken die zij en haar man hebben gemaakt, dus die hoeven we/ze ook niet op te lossen.

Ik vind het ook niet gek dat ze wel getrouwd zijn maar gewoon zijn blijven latten. Dat lijkt me in het belang van alle kinderen.

Ik vind het inderdaad wel wat vreemd dat twee volwassen mannen nog om geld voor ijsjes vragen. Tijdens onze vakantie hebben mijn zoon en zijn vriendin ons ook niet getrakteerd, maar aan de andere kant hebben ze ook nooit gevraagd om zakgeld of iets dergelijks. Dat had ik dan wel een mooie aanleiding gevonden denk ik om het eens over zelfstandigheid en beleefdheid te hebben. Tegen mijn zoon heb ik wel gezegd dat ik hoop dat als zijn schoonouders hem eens meenemen, hij wel laat zien dat hij goed opgevoed is en ze dus eens zal trakteren. Al is het maar op een ijsje. Viel me wel van hem tegen dat hij niet heeft gedaan bij ons.

Je tekst spreekt me heel erg aan. Herkenbaar. En idd: geld hebben we op deze manier geregeld en voelt voor mij ok. Eerlijk wat je schrijft over jullie zoon. Dank! 

En dan mag je waarschijnlijk niet eens geld dokken voor 3 (2+1) ijsjes, maar voor 5 ijsjes?
Want uiteraard willen hun vriendinnen ook een ijsje.

Wordt wel heel krom dat jij mee-betaald voor 4 volwassen mensen. Die te gierig zijn om af en toe hun eigen ijsje te betalen.

Ze zouden natuurlijk wel gek zijn om niet meer mee op familie-vakantie te gaan als ze dan ineens zelfs wél hun eigen ijs moeten betalen .

Zijn ze eigenlijk afgestudeerd en hebben ze een baan?

Wie betaald de reis etc voor die vriendinnen?

Dolfje schreef op 09-07-2022 om 22:09:

Wie betaald de reis etc voor die vriendinnen?

Laat mij eens gokken  ...

Als "pa" (en dus eigenlijk opstartster mee de helft) alles betaalt, zal hij ook wel betalen voor de vriendinnen.

Zeg, mag TO ook zelf bepalen welke afspraken ze maakt met haar man, en hoe ze haar geld besteedt? Jullie praten over haar alsof ze een of ander dom mokkel is dat zich laat uitbuiten door een stel gehaaide graaiers. Ze heeft al uitgelegd wat de afspraken zijn. Alleen de passieve houding van haar stiefzonen bevalt haar niet en ze vraagt suggesties hoe daar op een prettige manier iets in te veranderen. Dus beperk je svp daartoe en praat niet zo laatdunkende over haar. Dat is net zo min erg netjes als haar stiefzonen die vragen om een ijsje.

Jonagold schreef op 09-07-2022 om 22:36:

Zeg, mag TO ook zelf bepalen welke afspraken ze maakt met haar man, en hoe ze haar geld besteedt? Jullie praten over haar alsof ze een of ander dom mokkel is dat zich laat uitbuiten door een stel gehaaide graaiers. Ze heeft al uitgelegd wat de afspraken zijn. Alleen de passieve houding van haar stiefzonen bevalt haar niet en ze vraagt suggesties hoe daar op een prettige manier iets in te veranderen. Dus beperk je svp daartoe en praat niet zo laatdunkende over haar. Dat is net zo min erg netjes als haar stiefzonen die vragen om een ijsje.

Maar dat is de consequentie van deze 50/50 afspraak dat er scheve ogen komen als de één z'n kinderen vrij wil houden. 

Jonagold schreef op 09-07-2022 om 22:36:

Zeg, mag TO ook zelf bepalen welke afspraken ze maakt met haar man, en hoe ze haar geld besteedt? Jullie praten over haar alsof ze een of ander dom mokkel is dat zich laat uitbuiten door een stel gehaaide graaiers. Ze heeft al uitgelegd wat de afspraken zijn. Alleen de passieve houding van haar stiefzonen bevalt haar niet en ze vraagt suggesties hoe daar op een prettige manier iets in te veranderen. Dus beperk je svp daartoe en praat niet zo laatdunkende over haar. Dat is net zo min erg netjes als haar stiefzonen die vragen om een ijsje.

Hear hear!

LieverDanJeDenktx schreef op 09-07-2022 om 17:26:

Dat vind ik dan wel heel onredelijk allemaal en dan snap ik des te meer de frustratie. Come on, je gaat toch niet vakanties lopen bekostigen voor ze? Schamen ze zich niet? Ik kan me dat niet voorstellen dat zoiets zou gebeuren thuis. Wat is dat voor raar gedoe allemaal. Hij zou de vakantie lekker moeten besteden aan jou. Dan zou je voor je eigen kind kunnen betalen of hij want het gaat om een minderjarige. Maar ik ken niemand uit de omgeving hoor waarbij ouders nog op die leeftijd voor kinderen vakanties lopen te bekostigen. Beetje naar en gierig gedoe van hem en heel onredelijk om ook nog eens jou daarvoor mee te laten opdraaien. Het zou hem sieren als hij die verantwoordelijkheid op zich zou nemen en t zou uitgeven aan zijn nieuwe liefde ipv lopen verwachten dat jij nog de kosten verdeelt onder zijn inmiddels volwassene kinderen.

Misschien ken jij ze niet, maar zoals je kunnen lezen zijn er meerdere mensen hier die al gemeld hebben de vakantie (ook) van hun volwassen kinderen te betalen.

En nu ga ik afsluiten, want wij gaan morgen op vakantie met onze volwassen kinderen waarvan wij de hele vakantie betalen. Shoot me!

redbulletje schreef op 09-07-2022 om 22:48:

[..]

Maar dat is de consequentie van deze 50/50 afspraak dat er scheve ogen komen als de één z'n kinderen vrij wil houden.

Wie heeft er nu scheve ogen? Alleen de mensen hier op het forum volgens mij. TO heeft er geen problemen mee.

Als je op een gegeven moment ouder word hoor je je ouders te trakteren want die hebben dat al te lang voor je gedaan. Bij mij gezin ging dat ook wel eens niet goed doordat ouders niks zeiden en kinderen kwamen eten, niet afruimen en weer asociaal vertrokken. Nou door een heel goed gesprek kwam daar wel verandering in. Soms staat niet iedereen er even bij stil of moeten ze opnieuw worden opgevoed. Er is niks mis mee hierin aan te geven wat wel of niet kan. Iedereen legt wat bij voor de onkosten, ruimt zijn eigen bordje op en als er iets stuk gaat legt iedereen wat bij die kan missen.

Trakteren is heel leuk en aardig maar dat moet wel vanuit beide kanten komen en dan hoeft het echt niet evenredig veel te zijn, maar men moet niet gaan lopen overdrijven als mensen gul zijn. 

Ik vind het overigens wel heel lief van je to, dat je zo omgaat met je stiefkinderen maar ik zie de reacties helemaal niet als gemeen. Wellicht komen ze hard aan en is het niet leuk om te haren. Maar dat is puur voor je eigen bestwil en je kennelijk toch behoorlijk aan ergert gezien je er een topic over hebt geopend. Ik merk dat juist nu iedereen je meer dan gelijk geeft en begrijpt, je het ineens allemaal weer niet erg vindt. De bemoeienissen over de verhouding qua relatie was inderdaad niet om gevraagd, maar gezien dat gedeeld werd kan daar ook op gereageerd worden doordat het zeker wel ook relevant is in deze kwestie. Als je daar verder niet op in wilt gaan moet dat natuurlijk wel iedereen respecteren. Maar het lijkt mij alleen maar fijn om de gehele situatie erbij te pakken doordat het hierbij wellicht te maken heeft met opstapeling van irritaties. En dat vul ik nu zomaar even in, kan het ook verkeerd hebben. Het is natuurlijk altijd fijner om je hart te luchten en vervolgens het probleem weer te ontkennen. 
Misschien vind je het lastig om als (stief)mama hier meer je grenzen aan te geven, dat zou kunnen. Het maakt t ook extra lastig doordat ik ergens meen te hebben gelezen dat je partner er ook helemaal geen problemen mee heeft.  
Ik zelf houd niet van profiteurs, al ben je me bloedfamilie. Ergens is er een grens en dan trek ik die ook want trakteren blijft alleen leuk als het niet zo als verplichting wordt gezien en ook nog eens extra’s worden gevraagd. 
Mijn ouders vragen ook wel eens of ik wat voor ze wil halen, maar bieden dan uit zich zelf geld wat ik nooit aanneem. Maar ze blijven het aanbieden en voelen zich altijd te veel als we ze ergens meenemen doordat ze willen dat we niet te veel aan ze kwijt zijn. Ik ben ook blij dat ze af en toe bereid zijn om wat te vragen doordat ik wil dat ze niks te kort komen. Maar er zijn zeker soms ook momenten geweest dat ze me te veel vroegen of de grens even had bereikt waardoor ik ze eens met pijn moest teleurstellen. 
Doe vooral waar jij je goed bij voelt, maar ga geen dingen doen omdat je mensen niet wil teleurstellen. Er is al veel goede reacties gegeven en vooral vanuit verschillende invalshoeken, kijk waar je het meest prettig bij voelt en laat het even bezinken. 

Ik vind dat er wel een verschil is tussen ‘kinderen’ van 23 of 30++. Mijn 23-jarige heeft geen inkomen waarvan je een heel gezin mee uit eten neemt, en als ik bij haar ben gaat er ook wel eens een vriendin op mijn kosten mee uit eten. Als mijn partner daar wat van zou vinden, zou ik dat wel iets vinden om wat van te vinden Gelukkig hebben wij al in een vroeg stadium afgesproken om geen oordelen te hebben over wat de ander al dan niet voor of met zijn kinderen doet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.