Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Loslaten?


QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

10-07-2022 om 23:43

Wat goed van jullie! En nu maar alle adviezen en kritische vragen inslikken en er een gezellige week van maken. 

IngridT schreef op 10-07-2022 om 23:12:

We gaan as vrijdag naar Zwitserland. Weekje wandelen in de bergen. Al maanden terug mooi huis geboekt Dochter zou mee. Oudere broers niet, die hebben andere plannen.
We hebben vanavond vriend naar binnen gevraagd toen hij haar bij ons kwam afzetten en hem uitgenodigd aan te haken. Toch wel enigszins tot onze verbazing zei hij meteen volmondig ja.

Denk dat deze discussie wel iets in mijn mindset heeft veranderd. Die van hem snap ik nog niet helemaal. Maar ik ben blij. Met de kans deze man in ieder geval iets beter te leren kennen. En hopelijk te ervaren dat het in de basis ok is wat ze samen hebben. Ondanks alle zorgen over leeftijd/ cultuur/ gamen/gebrek aan dagbesteding en noem maar op

Wat goed om te lezen! Hopelijk kun je in de vakantie hen gewoon in hun waarde laten (ook al strookt dat niet met jouw waarde, hebben ze geen zin in een wandeling bijvoorbeeld) en kun je hen laten merken dat je gewoon interesse hebt in waar zij mee bezig zijn. Wat voor spel spelen ze als ze gamen? Waarom is dat zo leuk? Je dochter weet wel hoe jullie over iets denken, dus het zal voor haar even een omslag zijn, maar een week is een mooie periode om die omslag te maken. Hoe gaat het met haar, met hen, wat houdt hen bezig, hoe denken ze ergens over. Misschien zijn de vragen op een theezakje wel een mooie aanleiding voor gesprekjes.
'Met de kans deze man in ieder geval iets beter te leren kennen. En hopelijk te ervaren dat het in de basis ok is wat ze samen hebben'. Hier sluipt toch weer iets moraliserends in. Dus je moet nog een beetje schaven aan je mindset. Het is niet jouw relatie.

Een fijne week toegewenst in een prachtig land.

Tsjor

IngridT

IngridT

11-07-2022 om 14:41 Topicstarter

Dank je wel tsjor. We gaan er een mooie week van maken. En over dat moraliserende....eigenlijk hoop ik gewoon heel erg voor mezelf dat er door die week wat meer nuance  komt in het beeld wat ik heb van hun relatie. Dat beeld is namelijk gebaseerd op sporadische ontmoetingen en flarden info die we indirect ( en wsch wat vertroebeld)  meekrijgen. 
Ik blijf moeder. En ik voel me beter als ik weet dat het goed gaat met m'n kind. En dan bedoel ik met goed wederom niet dat ze precies doet wat in mijn ideaal plaatje past, maar goed in de in van dat ze niet  (weer) klem zit in een ongelijkwaardige toxische relatie die haar beschadigt. Ik hoop natuurlijk voor haar dat dat niet zo is. Maar ik hoop ook  voor mij dat ik daar na die vakantie iets geruster op ben. Dat maakt het gemakkelijker om  vertrouwen te hebben, losser te laten, en noem maar op ...

Bovenal ben ik heel erg blij dat onze out of the box ingeving om dit zo te doen zo uitpakt. Ik verheug me erg op de week. Echt. 

IngridT schreef op 11-07-2022 om 14:41:

Dank je wel tsjor. We gaan er een mooie week van maken. En over dat moraliserende....eigenlijk hoop ik gewoon heel erg voor mezelf dat er door die week wat meer nuance komt in het beeld wat ik heb van hun relatie. Dat beeld is namelijk gebaseerd op sporadische ontmoetingen en flarden info die we indirect ( en wsch wat vertroebeld) meekrijgen.
Ik blijf moeder. En ik voel me beter als ik weet dat het goed gaat met m'n kind. En dan bedoel ik met goed wederom niet dat ze precies doet wat in mijn ideaal plaatje past, maar goed in de in van dat ze niet (weer) klem zit in een ongelijkwaardige toxische relatie die haar beschadigt. Ik hoop natuurlijk voor haar dat dat niet zo is. Maar ik hoop ook voor mij dat ik daar na die vakantie iets geruster op ben. Dat maakt het gemakkelijker om vertrouwen te hebben, losser te laten, en noem maar op ...

Bovenal ben ik heel erg blij dat onze out of the box ingeving om dit zo te doen zo uitpakt. Ik verheug me erg op de week. Echt.

Heel veel plezier en ik hoop met je mee dat het je brengt wat je hoopt. 

IngridT schreef op 11-07-2022 om 14:41:

Dank je wel tsjor. We gaan er een mooie week van maken. En over dat moraliserende....eigenlijk hoop ik gewoon heel erg voor mezelf dat er door die week wat meer nuance komt in het beeld wat ik heb van hun relatie. Dat beeld is namelijk gebaseerd op sporadische ontmoetingen en flarden info die we indirect ( en wsch wat vertroebeld) meekrijgen.
Ik blijf moeder. En ik voel me beter als ik weet dat het goed gaat met m'n kind. En dan bedoel ik met goed wederom niet dat ze precies doet wat in mijn ideaal plaatje past, maar goed in de in van dat ze niet (weer) klem zit in een ongelijkwaardige toxische relatie die haar beschadigt. Ik hoop natuurlijk voor haar dat dat niet zo is. Maar ik hoop ook voor mij dat ik daar na die vakantie iets geruster op ben. Dat maakt het gemakkelijker om vertrouwen te hebben, losser te laten, en noem maar op ...

Bovenal ben ik heel erg blij dat onze out of the box ingeving om dit zo te doen zo uitpakt. Ik verheug me erg op de week. Echt.

Dat hoop ik ook voor je IngridT! Hier heeft de vakantie ons gebracht dat we heel erg mee hebben kunnen genieten van hoeveel lol zoon en zijn vriendin samen hebben en dat we gezien hebben dat hij zo af en toe best op zijn strepen kan staan en haar terug kan fluiten. Als ze bij ons zijn om te eten of zo is dat toch altijd een momentopname en bovendien zitten ze dan bij ons in dezelfde kamer. Dat is toch anders dan dat ze samen op hun eigen kamer zitten en wij in de kamer ernaast. Zo samen hadden ze regelmatig de slappe lach, fijn om zoon zo te horen. En zoon is erg gemakkelijk en meegaand, wij waren een beetje bang dat hij zijn oren wel erg naar haar luimen liet hangen en geen/te weinig tegengas zou geven, maar hij kan prima aangeven wat en wanneer het teveel is en zij luistert daar ook naar. Het heeft ons in ieder geval gerustgesteld over de gelijkwaardigheid van hun relatie. Ik hoop dat dat bij jullie ook zo zal zijn.

Ik vind het al een heel erg groot pluspunt dat de vriend van jullie dochter ja heeft gezegd! Misschien vond hij het lastig jullie onder ogen te komen omdat hij heel wat (voor)oordelen verwachtte. Daarin kun je hem dan flink teleurstellen . En wie weet durft hij na de vakantie ook wel vaker bij jullie over de vloer te komen. Dat zou ook al flink schelen.

Fijne vakantie!

Veel plezier Ingrid. Leuk dat die jongen mee wilde. Ook een voordeel van geen dagbesteding hebben, dan heb je tijd voor dit soort spontane plannen. Als je werkt kan dat niet altijd.
Ik hoop dat jullie beter contact met elkaar krijgen en meer vertrouwen dat het goed zit in die relatie.

Ontzettend goed en positief van je gedaan zeg! Vooral doordat het zo spontaan gebeurde. Wel "bijzonder" dat hij ja zei, terwijl hij eerst niets met jullie te maken wilde hebben. Mogelijk is het zoals Jonagold ook al opperde. Angst voor jullie (mening).
En hoe vond je dochter het zelf dat haar vriend mee mag en wil? Stomme vraag misschien, maar wilde zij dat eigenlijk wel? Tegelijk is het namelijk ook wel bijzonder dat zij met jullie mee op vakantie wilde, ondanks alles. 

Ik vind je actie zo positief, omdat ik dat punt met dochter + haar vriend zeker nog niet bereikt heb. Stel je voor dat ze met ons mee zou willen (kansloos), dan zou ik haar juist graag om me heen willen zonder invloed van vriend. Dus zou ik hem nooit meevragen. En tegelijk weet ik ook wel dat het stompzinnig zou zijn om haar mee te nemen en te willen "praten".  Daarom ontzettend petje af dat jij zo over je eigen schaduw bent gestapt. 

IngridT

IngridT

11-07-2022 om 22:18 Topicstarter

wilmamaa. Dank voor t compliment. Wat jij schrijft hebben man en ik allemaal ook bedacht hoor. Heus wel.  Stel dat ze hem idd helemaal niet mee wilde ...na 4 weken full  time bij hem wel toe was aan een weekje rust. Of dat ze nu mega stress heeft nu omdat ze bij hem heel anders is dan bij ons. En hoe ze dat dan moet aanpakken. 

Tja. Jammer dan. Allemaal.invul acties van ons. Ze zegt dat ze bij m wil zijn. Altijd. Nou ja . Dan is dit toch een top idee van ons? En waarom zouden wij haar in bescherming moeten nemen als ze mogelijk een halve  identiteitscrisis krijgt als wij EN hij in haar buurt zijn? Als dat echt zo is dan wordt t ook tijd dat ze daar eens mee geconfronteerd wordt en dat ze eens  uitvogelt wie nou haar ware ik is. En dat ze die ook overal laat zien  Daarvoor is ze nou net op dat tussenjaar geweest.    ..    

En msch is het juist wel  goed dat door zijn aanwezigheid de drempel voor goede gesprekken die eigenlijk preken  zijn wat hoger is. Dat soort gesprekken helpen toch niet. Werken eerder averechts

ik ben vooral verbijsterd dat vriend ja zei. Snap t nog steeds niet echt. Maar ik heb eerlijk gezegd meer zin in dat weekje dan toen t nog alleen dochter was die mee zou. Iets van een opgewekte nieuwsgierige spanning.   

Als hij een jongen is die graag op de zak van een ander leeft is het toch niet vreemd dat hij een gratis vakantie aan neemt? Samen op vakantie gaan wordt vaak wel een relatietest genoemd dus wellicht raakt ze er daardoor sneller op uit gekeken.

IngridT

IngridT

11-07-2022 om 22:55 Topicstarter

zou kunnen redbulletje. We gaan het zien. Voorlopig zie ik het als een kans om deze man wat beter te leren kennen.
Ik ga er blanco in. Althans dat probeer ik. 
( Jullie noemen hem trouwens  allemaal een  jongen ....maar hij  is 28. En al een jaar of 8 klaar met onderwijs. Woont al jaren op zichzelf met z'n uitkering. Bij een jongen stel ik  me iets anders voor.)

Redbulletje, wat een negatieve gedachte over die jongen, terwijl je hem helemaal niet kent, alleen uit de toch wat gekleurde verhalen van IngridT.
Anderzijds, als zij een week niet kunnen gamen, dan kan dat wel wat spanning veroorzaken bij hen.
Ik zou gaan voor een vakantieweek: je eigen plan trekken, zoals je dat doet met volwassen kinderen. wij willen vandaag dit en dit gaan doen, wat gaan jullie doen, zoiets. Veel praten over het land, het weer, wat gaan we eten, dat soort dingen. Je komt elkaar genoeg tegen om een beetje hoogte te krijgen van het een en ander.

Tsjor

Ingrid: ken je deze van Wim Sonneveld?


https://www.youtube.com/watch?v=taPkaLphBPE

Prijs hem het graf in… 

Wat een mooie ontwikkeling! Ik hoop dat jullie je in elkaars gezelschap voldoende kunnen ontspannen om een leuke tijd te hebben en iets van verbinding te leggen. Het is duidelijk dat je dochter en haar vriend heel andere toekomstperspectieven hebben dan jullie voor ze zouden willen en dat kan van alles betekenen en daar kun je je terecht of onterecht zorgen over maken. En intussen zijn ze 'gewoon' mensen met wie je hopelijk een goed gesprek kunt voeren, een lekkere maaltijd kunt nuttigen en een glas drinken, kunt genieten van een leuk uitje of een prachtig natuurgebied en kunt ontdekken dat je interesses gemeen hebt. Vakantie kan een mooie gelegenheid zijn om het dagelijkse en de toekomst een beetje los te laten en met elkaar van dag tot dag te leven. Wat een mooi initiatief van jullie en wat fijn dat hij 'ja' zei. De uitdaging is inderdaad om niet te dicht op elkaar te gaan zitten. 

Ik besef opeens  dat jullie elkaar nu in een neutrale omgeving beter leren kennen. Dat lijkt me ook een voordeel boven bij jullie thuis.

ik heb meegelezen en wat een mooie uitnodiging van jullie en verrassende reactie van vriend. Mijn idee toen ik dit las was dat hoe terecht de zorgen ook zijn, het gezond is  voor je dochter om eigen keuzes en eventueel fouten te maken. Je hebt bijvoorbeeld inzicht in haar financiën, dat vind ik niet meer passend voor haar leeftijd.
Ook de studie toelage zou ik onvoorwaardelijk geven, zodat het eerlijk blijft tussen je kinderen. Het is haar verantwoordelijkheid hoe zij hiermee omgaat. Geef haar dat vertrouwen en vang haar op, steun haar als een gelijkwaardige volwassene als dingen niet goed gaan. Laat weten dat ze bij je terecht kan. Lukken dingen niet, dan niet gaan overnemen maar samen passende ondersteuning zoeken m.b.t. financiën of een begeleider.
Makkelijk gezegd, als ouder is dat het moeilijk ste wat er is dat besef ik me heel goed

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.