Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Lege nest en bezorgdheid


Ik wil toch even toevoegen dat ik de manier waarop je hier reageert knap vind. Je laat zelfkennis en reflectie zien. Dat moet voor je zoon ongelooflijk fijn zijn en zal jullie relatie, ook nu hij echt volwassen wordt, ten goede komen verwacht ik. 
Ik schreef hier eerder over mijn moeder. Maar zij zou nooit bij machte zijn om te reageren zoals jij doet. Dat maakt een groot verschil uit in hoe ik haar 'bemoeienis' ervaar. Haar bemoeienis komt voort uit mijn onvermogen, zij wil alleen maar dat ik gelukkig ben. Jij kunt jouw 'bemoeienis' meer duiden als vanuit factoren bij zowel jou als je zoon. Dat lijkt me veel minder druk opleggen.

Chantalle74

Chantalle74

09-07-2024 om 13:12 Topicstarter

Meesje schreef op 09-07-2024 om 12:15:

Ik wil toch even toevoegen dat ik de manier waarop je hier reageert knap vind. Je laat zelfkennis en reflectie zien. Dat moet voor je zoon ongelooflijk fijn zijn en zal jullie relatie, ook nu hij echt volwassen wordt, ten goede komen verwacht ik.
Ik schreef hier eerder over mijn moeder. Maar zij zou nooit bij machte zijn om te reageren zoals jij doet. Dat maakt een groot verschil uit in hoe ik haar 'bemoeienis' ervaar. Haar bemoeienis komt voort uit mijn onvermogen, zij wil alleen maar dat ik gelukkig ben. Jij kunt jouw 'bemoeienis' meer duiden als vanuit factoren bij zowel jou als je zoon. Dat lijkt me veel minder druk opleggen.

Dankjewel, ik weet heel goed dat mijn gedachten ws niet de waarheid zijn. En wil hierin ook veranderen, maar ben op zoek naar de juiste manier van ermee om te gaan. Het ene moment lukt dat meer dan t andere en soms val ik goed terug. Controle willen hebben kan zomaar mijn dag beheersen en dat is niet oke.

Ik ben blij me je reactie, helpt echt om weer op een andere manier naar de situatie te kijken. Thnx

Chantalle74 schreef op 08-07-2024 om 23:55:

[..]

Misschien is dat ook zo, lijkt wel soort rouwproces… alleen gaat er niemand dood en is het een natuurlijke gang van zaken dat hij gaat uitvliegen.

Denk dat het idd de tijd nodig heef. Bedankt voor je woorden

Dat is het ook echt.

Speciaal een account aangemaakt om te reageren😅. Ik herken heel veel en ik denk ook dat dit er zo bij hoort als je kinderen volwassen worden. Oudste gaat binnenkort 3 weken met vriendin rondreizen door Italie. Ik wil van alles wel zeggen, denk je hier en denk je daar aan maar ik doe het niet…ik moet vertrouwen in ze hebben en het los laten. Makkelijk? Nee verre van dat maar ik kan ze niet onder mijn vleugels blijven houden en heel eerlijk denk ik ook dat ik blij ben wanneer mijn zorgtaak er op zit. Zorgen maken zal altijd wat blijven daar ben je moeder voor maar loslaten hoort erbij anders ga je ze verstikken en dat is toch ook niet wat we willen. Succes en hier je zorgen van je afschrijven is veel beter dan je kind er mee belasten 😉

Hier ook veel herkenning. Het is ook wel wat tegenstrijdig, zo'n proces van het huis uitgaan. Voor kind is het een stap vooruit en iets nieuws, ook iets natuurlijks, voor de ouder is het iets dat verdwijnt. Ik bespreek dat altijd wel, maar probeer toch vooral heel blij te zijn naar kind toe. 'Ik ben trots dat je dit doet en dat je je zo ontwikkeld hebt dat je nu deze stap kunt maken, maar ik ga je natuurlijk wel verschrikkelijk missen. Je kunt me altijd bellen/appen/opzoeken, maar dat weet je wel toch?"

En als ze dan op zichzelf wonen, probeer ik niet teveel van me te laten horen, de eerste tijd. Af en toe een appje. Of zeggen dat ik in de buurt ben en of ze zin hebben om ergens koffie te drinken of te lunchen. Niet meteen langskomen, want dat vinden ze soms niet zo fijn (studentenhuizen zijn niet altijd de perfecte plek om je ouders te ontvangen). En zorgen maken op bepaalde momenten, blijf je als ouder wel doen denk ik. Volgens mijn moeder wel in elk geval. Het kan geen kwaad om hier eens met een professional over te praten, als je voelt dat dit soort gedachten/emoties de overhand hebben.

Bedenk dat het voor je kind enorm verstikkend kan zijn. En zorg dat je zelf voldoende activiteiten hebt die je leven positief vullen. Vaak zie je dit met name bij vrouwen die weinig of niet werken en eigenlijk niet veel om handen hebben (gehad) buiten de kinderen om die zichzelf jarenlang op het gezin hebben gestort en nu opeens een leeg leven ervaren. Ik ken eigenlijk geen mannen die hier last van hebben. 

Voor mij persoonlijk speelt ook mijn eigen leeftijd mee, net 50, overgang, ik ben me ook bewust dat ik ouder wordt. Mijn  eigen moeder is niet zo oud geworden. Ik vraag me soms ook echt wel af wat wil ik nog graag met mijn leven. Er zijn rond deze leeftijd gewoon veel veranderingen. Niet de meest makkelijke periode als je graag controle op alles wilt hebben.Daarom probeer ik alles maar wat over me heen te laten komen.
Ik heb altijd gewerkt en mij niet alleen op het gezin gestort, genoeg om handen en altijd gehad. Maar bij alles wat je deed moest je wel rekening houden met je gezin en dat is nu ook niet echt meer nodig.
Alleen als ze je toch nodig hebben dan wel weer graag direct😅

Izza schreef op 10-07-2024 om 15:31:

Bedenk dat het voor je kind enorm verstikkend kan zijn. En zorg dat je zelf voldoende activiteiten hebt die je leven positief vullen. Vaak zie je dit met name bij vrouwen die weinig of niet werken en eigenlijk niet veel om handen hebben (gehad) buiten de kinderen om die zichzelf jarenlang op het gezin hebben gestort en nu opeens een leeg leven ervaren. Ik ken eigenlijk geen mannen die hier last van hebben.

Daar sla je de spijker op zijn kop. Ik vind afscheid nemen heel erg moeilijk. Zoon is voor drie maanden na Japan en onze dochter gaat volgend jaar vijf maanden na Bonaire en heeft voorheen ook al een jaar samen gewoond maar nu weer thuis. Maar ik

Ben dus ook altijd thuis geweest op de eerste twee jaar na. Dus ik leg nu die link ook waarom ik er meer last van heb. Je bent altijd thuis is je ritme en daar horen de kids bij. Tot dat de thuis situatie veranderd en je je daar op in moet stellen. Heel logisch inderdaad. Buiten om dat het bij mij ook van vroeger komt denk ik maar goed dat is weer een ander verhaal🙃

Mika2024 schreef op 10-07-2024 om 18:19:

Voor mij persoonlijk speelt ook mijn eigen leeftijd mee, net 50, overgang, ik ben me ook bewust dat ik ouder wordt. Mijn eigen moeder is niet zo oud geworden. Ik vraag me soms ook echt wel af wat wil ik nog graag met mijn leven. Er zijn rond deze leeftijd gewoon veel veranderingen. Niet de meest makkelijke periode als je graag controle op alles wilt hebben.Daarom probeer ik alles maar wat over me heen te laten komen.
Ik heb altijd gewerkt en mij niet alleen op het gezin gestort, genoeg om handen en altijd gehad. Maar bij alles wat je deed moest je wel rekening houden met je gezin en dat is nu ook niet echt meer nodig.
Alleen als ze je toch nodig hebben dan wel weer graag direct😅

Waar in de buurt woon je? 

Vanwaar de vraag waar woon je?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.