Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Knaagdieren

Peiling

Partner zijn mening respecteren of kiezen voor mezelf
44 stemmen
2%
98%

Index224 schreef op 08-07-2023 om 20:06:

[..]

Nee joh, deze beesten overleven niet in het wild. En net als de vorige keer koop ik dan een kooi voor 14 stuks, terwijl ik er dan maar 3 neem. Niet zielig hoor.

Al bedacht wie ze gaat/wil verzorgen als jullie op vakantie gaan of een weekendje weg?

TanSwallow86

TanSwallow86

08-07-2023 om 23:32

om wat voor soort knaagdieren gaat het

Index224

Index224

08-07-2023 om 23:35 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-07-2023 om 22:27:

[..]

Al bedacht wie ze gaat/wil verzorgen als jullie op vakantie gaan of een weekendje weg?

Ja! Dezelfde die er de vorige keer voor zorgden

Index224

Index224

08-07-2023 om 23:35 Topicstarter

Het gaat om tamme ratten.

Index224

Index224

08-07-2023 om 23:51 Topicstarter

Het is niet zo dat mijn vriend niet van dieren houdt of dat we dit van tevoren hebben besproken. Al sinds dat we samen woonden hebben we dieren. Begon met een hamster toen tamme ratten. Stonden we allebei achter, vond m'n vriend ook hartstikke leuk. Maar verzorging deed ik. Vervolgens kwam er een hond. Ook echt wens van ons allebei, van hem net zo veel als van mij. We laten de hond allebei even vaak uit maar wel is het zo dat ik zorg voor het voer, spelcursussen volg met de hond, ik pak regelmatig de auto om naar nieuwe plekken, het bis en losloopgebieden enzo te gaan. Hij laat hem uit en speelt ermee zegmaar. 

Index224 schreef op 08-07-2023 om 23:35:

Het gaat om tamme ratten.

Zij het mannetjes of vrouwtjes? Mannetjes stinken aanzienlijk meer/sneller. Een goede kooi, die zich makkelijk laat schoonmaken, maakt ook uit. En een niet te grote groep natuurlijk.

Het gecompliceerde met ratten is wel dat ze een of meer soortgenoten nodig hebben. Als er een alleen achterblijft, moet je er eigenlijk twee nieuwe bij nemen (want de jonkies hebben een speelkameraadje nodig en een oude rat biedt dat niet) of een andere rattenliefhebber zoeken die de overblijver wil opvangen in een groep(je). 

Ratten hebben ook aandacht nodig dus dat is ook een belangrijke overweging. Maar als jij dat gedurende je werkuren kunt doen en het gaat je vriend echt om het stankprobleem dan zou ik dat toch alsnog eens verder onderzoeken. Bel eens een rattery bijvoorbeeld. 

Maar uiteindelijk vind ik wel: als je vriend het echt niet wil, houdt het op. 

Index224

Index224

09-07-2023 om 11:15 Topicstarter

Mija schreef op 09-07-2023 om 10:25:

[..]

Zij het mannetjes of vrouwtjes? Mannetjes stinken aanzienlijk meer/sneller. Een goede kooi, die zich makkelijk laat schoonmaken, maakt ook uit. En een niet te grote groep natuurlijk.

Het gecompliceerde met ratten is wel dat ze een of meer soortgenoten nodig hebben. Als er een alleen achterblijft, moet je er eigenlijk twee nieuwe bij nemen (want de jonkies hebben een speelkameraadje nodig en een oude rat biedt dat niet) of een andere rattenliefhebber zoeken die de overblijver wil opvangen in een groep(je).

Ratten hebben ook aandacht nodig dus dat is ook een belangrijke overweging. Maar als jij dat gedurende je werkuren kunt doen en het gaat je vriend echt om het stankprobleem dan zou ik dat toch alsnog eens verder onderzoeken. Bel eens een rattery bijvoorbeeld.

Maar uiteindelijk vind ik wel: als je vriend het echt niet wil, houdt het op.

Zoals ik al aangaf heb ik al eerder ratten gehad dus dit is me allemaal bekend . De rattery waar ik ze dan zou halen is dezelfde rattery als waar mijn vorige vandaan kwamen. Daar heb ik al contact mee gezocht maar die weet ook dat het nog niet zeker is of het doorgaat. 

Index224 schreef op 08-07-2023 om 18:30:

Herkenbaar? Net wanneer je tegen je partner zegt 'Oke, ik doe het niet!' Zegt hij:'Nou ja als je het graag wil en er zelf voor zorgt mag het'. Zucht haha.. we gaan het nog wel bespreken.

Goh, ik lees dit als: jij zegt iets wat ik graag wil horen, dan zeg ik iets wat jij graag wilt horen. Maar hij zegt niet: je hebt me overtuigd, ik vind het leuk, ik wil het ook. Hij zegt wel: hij houdt van je en gunt je wat. Dat is lief, maar ik zou het dus nog steeds niet doen, want hij staat er niet achter. Het niet doen is een lief gebaar van jou naar hem.

Index224

Index224

09-07-2023 om 13:08 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 09-07-2023 om 11:27:

[..]

Goh, ik lees dit als: jij zegt iets wat ik graag wil horen, dan zeg ik iets wat jij graag wilt horen. Maar hij zegt niet: je hebt me overtuigd, ik vind het leuk, ik wil het ook. Hij zegt wel: hij houdt van je en gunt je wat. Dat is lief, maar ik zou het dus nog steeds niet doen, want hij staat er niet achter. Het niet doen is een lief gebaar van jou naar hem.

Hij hoeft het ook niet leuk te vinden of ook te willen. Hij moet het vooral niet absoluut niet leuk vinden haha. 

Index224 schreef op 09-07-2023 om 13:08:

[..]

Hij hoeft het ook niet leuk te vinden of ook te willen. Hij moet het vooral niet absoluut niet leuk vinden haha.

Dat ben ik niet met je eens.

Ik heb vorig jaar een paar weken voor ratten gezorgd. 4 waren het er, in een enorme glazen bak met allehande ratten speelgoed erin. Zag er heel mooi uit, zoals sommige mensen een heel mooi verzorgd aquarium hebben. Superleuke beestjes. Eentje wilde altijd knuffelen dus dat heb ik ook braaf gedaan. Maar die lucht! Niet te harden... Ze stonden  in een kamer boven en de hele overloop was vergeven van die geur. Ik ben gek op dieren, maar ik snap je vriend. Ratten (en muizen ook trouwens 😖) komen er bij mij niet in.

Index224

Index224

09-07-2023 om 14:19 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 09-07-2023 om 13:09:

[..]

Dat ben ik niet met je eens.

Tja, dat kan. Goeie onderbouwing ook. Dat hij het prima vind is voldoende. Hij hoeft er niet mee te spelen etc. Dingen die hij koopt vind ik ook niet altijd 'leuk' maar je hoeft ook niet alles leuk te vinden vind ik. 'Prima' is voldoende.

Index224 schreef op 09-07-2023 om 14:19:

[..]

Tja, dat kan. Goeie onderbouwing ook. Dat hij het prima vind is voldoende. Hij hoeft er niet mee te spelen etc. Dingen die hij koopt vind ik ook niet altijd 'leuk' maar je hoeft ook niet alles leuk te vinden vind ik. 'Prima' is voldoende.

Maar vind je niet dat huisdieren in een totaal andere categorie vallen dan spullen? Ik wel. Het zijn levende wezens, ze verdienen elke dag tijd en aandacht, die dus van de tijd en aandacht voor andere zaken af gaan. En tamme ratten, hoe schattig ook, geven ook nog eens stankoverlast. Naar mijn mening moet je dat niet doen als je het niet allebei graag wilt.

Ik heb wel eens cavia’s te logeren gehad. Superleuke diertjes maar wat een lucht kwam er uit dat hok, ondanks regelmatig schoonmaken. Stinken ratten net zo erg?
Gewone ratten vind ik overigens een beetje eng. Ik heb vroeger wel woestijnratjes gehad. Die stonken minder, voor zover ik me herinner.

MMcGonagall schreef op 09-07-2023 om 16:40:

Ik heb wel eens cavia’s te logeren gehad. Superleuke diertjes maar wat een lucht kwam er uit dat hok, ondanks regelmatig schoonmaken. Stinken ratten net zo erg?
Gewone ratten vind ik overigens een beetje eng. Ik heb vroeger wel woestijnratjes gehad. Die stonken minder, voor zover ik me herinner.

Ja, ratten stinken meer dan cavia's. Ratten zijn wel slim en leuk (vind ik), als je van jongs af aan intensief met ze bezig bent, worden ze heel sociaal tegenover mensen. Helaas waarderen veel mensen/visite dat niet echt. Als zelfs je partner ze niet echt waardeert, wordt het wel heel lastig zoveel tijd aan ze te besteden dat ze echt gezellige huisdieren worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.