Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Knaagdieren

Peiling

Partner zijn mening respecteren of kiezen voor mezelf
44 stemmen
2%
98%

Index224

Index224

09-07-2023 om 17:02 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 09-07-2023 om 16:47:

[..]

Ja, ratten stinken meer dan cavia's. Ratten zijn wel slim en leuk (vind ik), als je van jongs af aan intensief met ze bezig bent, worden ze heel sociaal tegenover mensen. Helaas waarderen veel mensen/visite dat niet echt. Als zelfs je partner ze niet echt waardeert, wordt het wel heel lastig zoveel tijd aan ze te besteden dat ze echt gezellige huisdieren worden.

Mijn vorige ratten waren hartstikke tam, nieuwsgierig, lief en gezellig hoor. Toen deed m'n vriend er ook niks mee

Index224 schreef op 09-07-2023 om 17:02:

[..]

Mijn vorige ratten waren hartstikke tam, nieuwsgierig, lief en gezellig hoor. Toen deed m'n vriend er ook niks mee

Maar jij hebt ze wel heel veel aandacht gegeven toen ze klein waren, toch? Anders worden ze niet zo gezellig.

Kijk, als je iemand leert kennen en die persoon heeft al ratten, dan zijn ze, zeker als je heel verliefd bent, waarschijnlijk wat minder een punt. Dan accepteer je het waarschijnlijk wat makkelijker. 

Maar dat is wat anders als het over nieuwe ratten gaat. Als je samenwoont, vind ik dat je 2x volmondig ja nodig hebt, niet 1x ja en 1x nou doe dan maar als je het zo graag wilt. Dat doe ik zelfs bij een lat-relatie. 1x ja is gewoon geen goede basis om huisdieren te nemen. Dikke kans dat hij ervan gaat balen dat je er zoveel tijd aan besteedt en dat ze stinken. En dikke kans dat hij het je op een gegeven moment toch voor je voeten werpt en het toch een breekpunt wordt. Maar goed, ik heb niet de indruk dat je veel rekening met de mening van je vriend wilt houden. En misschien is dat wel wederzijds en werkt het zo bij jullie. Maar ik blijf het een onverstandig idee vinden.

Veel wijsheid gewenst bij het nemen van een besluit.

Mijn zus had vroeger een klasgenootje die ratten had thuis, echt een hele familie, wel een stuk of 10-12. De lucht daar thuis was zo ontiegelijk niet te harden dat niemand daar wilde spelen. Als de deur daar open ging dan kwam die lucht je al tegemoet, dus aanbellen voor buiten te spelen was al een hele opgave.
Nu waren die mensen overigens sowieso niet zo van het schoonmaken en opruimen want het was ook zo'n huis waar altijd overal alles bezaaid lag met spullen. 

Overigens zou ik nooit huisdieren nemen voor eventuele visite. Leuk als mensen beesten hebben en als die sociaal zijn en lief en nieuwsgierig naar mensen, maar ik ben nog nooit ergens op visite gegaan voor de huisdieren. 

Index224

Index224

09-07-2023 om 17:41 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 09-07-2023 om 17:18:

[..]

Maar jij hebt ze wel heel veel aandacht gegeven toen ze klein waren, toch? Anders worden ze niet zo gezellig.

Kijk, als je iemand leert kennen en die persoon heeft al ratten, dan zijn ze, zeker als je heel verliefd bent, waarschijnlijk wat minder een punt. Dan accepteer je het waarschijnlijk wat makkelijker.

Maar dat is wat anders als het over nieuwe ratten gaat. Als je samenwoont, vind ik dat je 2x volmondig ja nodig hebt, niet 1x ja en 1x nou doe dan maar als je het zo graag wilt. Dat doe ik zelfs bij een lat-relatie. 1x ja is gewoon geen goede basis om huisdieren te nemen. Dikke kans dat hij ervan gaat balen dat je er zoveel tijd aan besteedt en dat ze stinken. En dikke kans dat hij het je op een gegeven moment toch voor je voeten werpt en het toch een breekpunt wordt. Maar goed, ik heb niet de indruk dat je veel rekening met de mening van je vriend wilt houden. En misschien is dat wel wederzijds en werkt het zo bij jullie. Maar ik blijf het een onverstandig idee vinden.

Veel wijsheid gewenst bij het nemen van een besluit.

De vorige ratten namen we toen we al samen woonden. Mijn vriend heeft vroeger thuis bij zn ouders ook altijd ratten gehad met zn broer/zus.

En wat betreft dat we volgens jou misschien geen rekening met elkaar houden: ik sta overal wat makkelijker in dan hij en vind eigenlijk vrijwel alles wel prima wat hij doet. Hij besteedt heel veel tijd aan zijn hobby en dat is prima (ja: prima. Ik ben niet net zo'n fan van zijn hobby als hij maar ik vind nog steeds dat dat niet hoeft). Ik heb daardoor ook veel tijd om met ratten door te brengen zonder dat dat per se afgaat van tijd met hem. 

MMcGonagall schreef op 09-07-2023 om 16:40:

Ik heb wel eens cavia’s te logeren gehad. Superleuke diertjes maar wat een lucht kwam er uit dat hok, ondanks regelmatig schoonmaken. Stinken ratten net zo erg?
Gewone ratten vind ik overigens een beetje eng. Ik heb vroeger wel woestijnratjes gehad. Die stonken minder, voor zover ik me herinner.

Dat ligt dan vast aan het type bedding, die van mij ruiken meestal naar hooi. Tenzij er één last van d'r ingewanden heeft, dan ruikt het wel, maar dat is niet de normale situatie.

Ik vind ratten sterker ruiken.

Index224 schreef op 09-07-2023 om 17:41:

[..]

De vorige ratten namen we toen we al samen woonden. Mijn vriend heeft vroeger thuis bij zn ouders ook altijd ratten gehad met zn broer/zus.

En wat betreft dat we volgens jou misschien geen rekening met elkaar houden: ik sta overal wat makkelijker in dan hij en vind eigenlijk vrijwel alles wel prima wat hij doet. Hij besteedt heel veel tijd aan zijn hobby en dat is prima (ja: prima. Ik ben niet net zo'n fan van zijn hobby als hij maar ik vind nog steeds dat dat niet hoeft). Ik heb daardoor ook veel tijd om met ratten door te brengen zonder dat dat per se afgaat van tijd met hem.

Dan zou ik helemaal zeggen: zoek naar een compromis. Neem vrouwtjes, dat scheelt in mijn ervaring echt flink in de geur (als je er geen 20 maar 3 neemt) en beloof een proefperiode van ‘twee jaar’. Als het tijdens de levensduur van de eerste ratten toch niet blijkt te werken, heb je over ongeveer twee jaar een beslismoment. Veel ouder dan dat worden ze in de meeste gevallen immers niet. Als je vriend dan echt niet meer wil, houdt het op. 

Index224

Index224

10-07-2023 om 09:55 Topicstarter

Mija schreef op 09-07-2023 om 18:07:

[..]

Dan zou ik helemaal zeggen: zoek naar een compromis. Neem vrouwtjes, dat scheelt in mijn ervaring echt flink in de geur (als je er geen 20 maar 3 neemt) en beloof een proefperiode van ‘twee jaar’. Als het tijdens de levensduur van de eerste ratten toch niet blijkt te werken, heb je over ongeveer twee jaar een beslismoment. Veel ouder dan dat worden ze in de meeste gevallen immers niet. Als je vriend dan echt niet meer wil, houdt het op.

Maar ik ben niet van plan om voor langer dan hun levensduur ratten te nemen. Dus het zou voor de komende 2,5 max 3 jaar zijn. Wil er 3. 

Index224

Index224

10-07-2023 om 09:56 Topicstarter

Auwereel schreef op 09-07-2023 om 17:44:

[..]

Dat ligt dan vast aan het type bedding, die van mij ruiken meestal naar hooi. Tenzij er één last van d'r ingewanden heeft, dan ruikt het wel, maar dat is niet de normale situatie.

Ik vind ratten sterker ruiken.

Ratten ruiken inderdaad sterker dan cavia's. 

Index224 schreef op 10-07-2023 om 09:55:

[..]

Maar ik ben niet van plan om voor langer dan hun levensduur ratten te nemen. Dus het zou voor de komende 2,5 max 3 jaar zijn. Wil er 3.

Erg jammer dat je vriend dat zo sterk tegenstaat dat hij het blokkeert. Mij lijkt het niet belastend voor hem als jij ze tijdens je werkdagen aandacht geeft en ze in jouw werkkamer staan. Maar goed, ik ben ook een rattenliefhebber dus ik kan het me sowieso niet goed voorstellen 😍 🐀.

De vraag die in me opkomt is: is hij in nood bereid om de ratten te verzorgen? Want het is prima als hij er niets mee heeft en ook niets mee hoeft. Maar er kunnen natuurlijk wel noodsituaties ontstaan waarbij jij als verzorger uitgeschakeld bent.
Ik zou dat wel belangrijk vinden voor ik tot aanschaf over zou gaan.

rutiel schreef op 10-07-2023 om 14:03:

De vraag die in me opkomt is: is hij in nood bereid om de ratten te verzorgen? Want het is prima als hij er niets mee heeft en ook niets mee hoeft. Maar er kunnen natuurlijk wel noodsituaties ontstaan waarbij jij als verzorger uitgeschakeld bent.
Ik zou dat wel belangrijk vinden voor ik tot aanschaf over zou gaan.

Maar mensen die alleen wonen hebben dat risico ook. Dan zorg je toch voor een buurvrouw/vriendin/moeder/zus weet ik wat om even die beestjes te doen als het echt moet?

Rockstar schreef op 10-07-2023 om 14:28:

[..]

Maar mensen die alleen wonen hebben dat risico ook. Dan zorg je toch voor een buurvrouw/vriendin/moeder/zus weet ik wat om even die beestjes te doen als het echt moet?

Dat is toch anders. In nood kan een alleenstaande buur me vanalles vragen en ik zou graag helpen, ook met dingen die ik niet graag doe. Maar ik sta minder te springen om te helpen als het om een stel gaat. 

Index224

Index224

10-07-2023 om 14:42 Topicstarter



rutiel schreef op 10-07-2023 om 14:03:

De vraag die in me opkomt is: is hij in nood bereid om de ratten te verzorgen? Want het is prima als hij er niets mee heeft en ook niets mee hoeft. Maar er kunnen natuurlijk wel noodsituaties ontstaan waarbij jij als verzorger uitgeschakeld bent.
Ik zou dat wel belangrijk vinden voor ik tot aanschaf over zou gaan.

Dit was wel een discussiepunt. Ik heb verschillende mensen om me heen die voor ze kunnen zorgen als we op vakantie zijn. Mijn partner verzorgt de kooidieren van z'n vader nu hij op vakantie is. Dus ik vond dat als er echt nood zou zijn, hij mijn ratten best eens gewoon eten kan geven. Niet wanneer ik druk ben, geen tijd heb, geen zin heb, maar wel wanneer ik doodziek op bed of in het ziekenhuis lig. Voor langere termijn heb ik een andere oplossing maar als het een paar dagen zal zijn dan zal ik dat wel bij hem neerleggen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.