TumTum
06-03-2025 om 07:29
Kleedgeld 21 jarige
Wij overwegen voortaan een vast bedrag per kwartaal aan onze 21-jarige zoon te geven. Daarmee moet hij zelf zijn kleding regelen (muv sokken/ondergoed). Tot nu toe kwam hij meestal bij Sting, WE, Jack & Jones en soms C&A.
Welk bedrag is redelijk?
We zaten zelf te denken aan ca. € 250,- per kwartaal. Is dat een goed bedrag of te laag/hoog. Hoe doen jullie dit qua kleding.
Overigens gaat hij dan ook zelf zijn abonnement voor sport/telefoon zelf betalen (hij werkt ook). Hij is nog student.
Maar qua kleding, hoe pakken jullie dat aan ?

lientje69
06-03-2025 om 10:01
Onze kinderen betaalden alles vanaf hun 18e zelf. Van de studiefinanciering en bijbaan. Woonden wel nog gewoon thuis. Reisden heen en weer voor de studie want op kamers konden ze ( en wij ) zich niet veroorloven. En ze kwamen daar goed mee uit.
Nee , ze gingen niet elk weekend op stap en kochten ook niet elke maand nieuwe kleding. Moesten soms goed nadenken hoe of wat en wanneer te kopen. Hebben daar veel van geleerd. Een enkele keer bij een grote uitgaaf ( winterjas / schoenen ) hielpen wij ze daarmee. Ze vertelden laatst nooit iets gemist te hebben in hun jeugd en ook nooit wat gemerkt te hebben van onze echt arme periodes ( ik ging tellend door de supermarkt )
Zelf moest ik vroeger thuis ook alles vanaf mijn 15e zelf betalen en daarvoor droeg ik alleen gekregen kleding door armoede. Mede daardoor kan ik er goed met ( weinig ) geld omgaan.
Inmiddels zijn onze kinderen 27 en 23 , wonen beide op zichzelf ( nou ja, jongste komende maand ) en gaat het financieel goed met ons. En dus helpen we ze nu een enkele keer met een grote onverwachte uitgave. Dat wordt heel erg gewaardeerd want ze realiseren zich wel dat wij hele zware tijden hebben gehad ondanks dat ze nooit het gevoel hebben gehad iets te kort te komen. En ze kunnen beide goed met geld om gaan gelukkig hoewel ze wel een stuk makkelijker uitgeven dan wij doen en ooit gedaan hebben. Ze vinden het wel makkelijker om te genieten van geld. Daar hebben wij het zelf nog steeds wel moeilijk mee. Houden het liever achter de hand, want stel dat...
Kortom. 21 en nog kleedgeld terwijl er studiefinanciering en een bijbaan is? Nee. Ik snap dat niet. Op die leeftijd kan je het mijn inziens zelf doen. Mocht je wel willen sponsoren is 250 euro in mijn ogen een prima bedrag.

Zeilboot
06-03-2025 om 10:08
Hier betalen we in de basis alleen hun studie en zorgkosten. Ze hebben een inkomen van stufi en werk van ruim 850 euro waar ze niets mee hoeven behalve de leuke dingen. Daar ga ik geen extra geld tegenaan gooien.
En soms als we in de stad zijn krijgen ze echt wel wat, maar dat is eerder een uitzondering dan regel.

Bakblik
06-03-2025 om 10:19
FruitMoeder schreef op 06-03-2025 om 09:30:
Hoeveel kleding heeft een 21 jarige nodig? Ik betaalde op die leeftijd mijn kleding, make-up en verzorgingsproducten allemaal zelf. Leerde ik ook goed met geld om gaan. En het zorgde ervoor dat ik mij niet hoeften te verantwoorden bij mijn moeder. Als ik haar geld had aangenomen zou ik elke uitgave moeten uitleggen. Brrrr....
Soms ineens meer en andere dingen dan de dingen die je normaal draagt.
Onze oudste staat regelmatig op een chemisch laboratorium en onder de labjas (nodig voor de studie dus hebben wij betaald toen ze nog geen stufi kreeg) moet ze kleding aan van natuurlijke materialen. Spijkerbroeken met teveel kunstvezels bijgemengd mogen niet. Zie maar eens een puur katoenen broek te vinden die niet al te duur is. Als bijbaan werkt ze voor de universiteit, ze doet werkzaamheden waarbij ze naar buiten toe de studie onder de aandacht brengt en representeert. Hiervoor moest ze een damespak aanschaffen met overhemdbloes en representatieve truitjes/kolletjes. Van alles 1 is niet genoeg als ze een week labwerk moet doen of 3 externe presentaties moet doen in een week. Toen ze dat alles in een keer aan moest schaffen hebben wij financieel bijgesprongen.
Jongste draagt tijdens zijn praktijkdagen van die echte werkbroeken met zakken en lussen op de pijpen. Daarbij draagt hij veiligheidsschoenen met stalen neuzen en op maat gemaakte gehoorbescherming. Kleding die je niet draagt als je naar de begrafenis van oma moet of een trouwerij hebt van oudere vrienden. Ook hier is het noodzakelijk geweest om financieel bij te springen.
Maar in principe betalen ze alles zelf van het zak en kleedgeld en de stufi voor studiegerelateerde dingen.

Gingergirl
06-03-2025 om 10:28
TumTum schreef op 06-03-2025 om 09:01:
In principe is hier ook uitgangspunt dat zolang ze studeren wij vrijwel alles betalen.
Hier is het zakgeld met 18 jaar vervallen en mochten ze in plaats daarvan de stufi (die veel meer was) houden.
Zorgtoeslag ontvangt hij zelf en zorgverzekering betaalt hij ook zelf. Eigen risico is hij elk jaar kwijt en wil hij zelf betalen om eraan te wennen dat hij die kosten gewoon heeft (ook al willen wij die nog betalen). Eventuele andere medische zorg-/tandartskosten betalen wij, zeker bij grote bedragen.
Kapper betalen wij ook. Hij wil zelf tussendoor nog wel es extra gaan, dat betaalt hij dan zelf.
Wij betalen de studie, dus collegegeld, boeken, laptop en andere studiebenodigdheden.
Maar ik wil meer structuur in de kosten voor kleding en daar dus een vast bedrag per kwartaal van maken en succes ermee. En we zullen heus nog wel es wat extra sponsoren als het voorkomt, keer verwennen mag ook natuurlijk.
Maar nu gingen we een paar keer (3x denk ik) naar de stad en kochten dan voor best wat geld aan kleding want koop maar es 4 sweaters, een hoodie, een blouse en 2 spijkerbroeken bij Sting bijv, niks geks in mijn ogen. En de ene keer heb je meer nodig dan de andere keer. En gelukkig kunnen ze nu kleding langer dragen en doen ze met een spijkerbroek een paar jaar. En truien worden ook langer dan 1 seizoen gedragen meestal natuurlijk, maar je mag ook wel wat nieuws.
Tussendoor nog es met vriendin/of een vriend een keer naar de stad en dan zag hij ook wel weer een leuke trui/shirtje. Soms betaalde hij die dan wel zelf hoor. En dan een maand later waren er ineens weer schoenen nodig.
En naar de stad was het dan elke keer zo voor een paar honderd euro en dat wil ik meer verdelen.
Vandaar dat we een globale berekening maakten aan wat de kleding kost en dit nu per kwartaal willen overmaken en dan mag je het zelf regelen.
Geef je dat kwartaal meer uit dan die € 250,- dan volgende kwartaal dus minder kopen of zelf bijleggen. Dat idee een beetje. En voor ons overzichtelijker in de kosten.
Woont je zoon nog thuis? Heeft hij een bijbaantje?
Ik weet niet hoeveel de studiefinanciering is die hij ontvangt en of hij andere inkomsten heeft maar als jullie al alles omtrent de studie betalen dan kan hij kleding en zaken als kapper toch zelf betalen van studiefinanciering en bijbaan lijkt mij. Mocht hij op zichzelf wonen en de studiefinanciering + bijbaaninkomsten daaraan besteden dan kan ik me voorstellen dat je een bijdrage geeft per kwartaal en kan 250,- een goed bedrag zijn, maar dan wel voor alles dus ook ondergoed/sokken/kapper etc. Persoonlijk vind ik de meeste winkels die je noemt wel erg luxe, maar goed dat is persoonlijk. Mijn oudsten maakten daar andere keuzes in. Het is natuurlijk gezellig om samen te shoppen maar als jij alles toch betaald is die stap naar die winkels ook zo gezet. Je kunt ook samen shoppen maar dat hij zelf binnen zijn budget blijft.

Bakblik
06-03-2025 om 10:51
TumTum schreef op 06-03-2025 om 09:01:
In principe is hier ook uitgangspunt dat zolang ze studeren wij vrijwel alles betalen.
Hier is het zakgeld met 18 jaar vervallen en mochten ze in plaats daarvan de stufi (die veel meer was) houden.
Zorgtoeslag ontvangt hij zelf en zorgverzekering betaalt hij ook zelf. Eigen risico is hij elk jaar kwijt en wil hij zelf betalen om eraan te wennen dat hij die kosten gewoon heeft (ook al willen wij die nog betalen). Eventuele andere medische zorg-/tandartskosten betalen wij, zeker bij grote bedragen.
Kapper betalen wij ook. Hij wil zelf tussendoor nog wel es extra gaan, dat betaalt hij dan zelf.
Wij betalen de studie, dus collegegeld, boeken, laptop en andere studiebenodigdheden.
Maar ik wil meer structuur in de kosten voor kleding en daar dus een vast bedrag per kwartaal van maken en succes ermee. En we zullen heus nog wel es wat extra sponsoren als het voorkomt, keer verwennen mag ook natuurlijk.
Maar nu gingen we een paar keer (3x denk ik) naar de stad en kochten dan voor best wat geld aan kleding want koop maar es 4 sweaters, een hoodie, een blouse en 2 spijkerbroeken bij Sting bijv, niks geks in mijn ogen. En de ene keer heb je meer nodig dan de andere keer. En gelukkig kunnen ze nu kleding langer dragen en doen ze met een spijkerbroek een paar jaar. En truien worden ook langer dan 1 seizoen gedragen meestal natuurlijk, maar je mag ook wel wat nieuws.
Tussendoor nog es met vriendin/of een vriend een keer naar de stad en dan zag hij ook wel weer een leuke trui/shirtje. Soms betaalde hij die dan wel zelf hoor. En dan een maand later waren er ineens weer schoenen nodig.
En naar de stad was het dan elke keer zo voor een paar honderd euro en dat wil ik meer verdelen.
Vandaar dat we een globale berekening maakten aan wat de kleding kost en dit nu per kwartaal willen overmaken en dan mag je het zelf regelen.
Geef je dat kwartaal meer uit dan die € 250,- dan volgende kwartaal dus minder kopen of zelf bijleggen. Dat idee een beetje. En voor ons overzichtelijker in de kosten.
Nu ik anderen ook op deze post zie reageren valt mij op dat je schrijft dat het zakgeld is vervallen vanaf 18 jaar en dat hij de stufi (dat meer is dan dat zakgeld) zelf mag houden.
Hij krijgt stufi om (gedeeltelijk) zijn studie mee te betalen.
Persoonlijk zou ik voor duidelijkheid kiezen. Van de stufi, die de student zelf krijgt, betaalt de student studie gerelateerde zaken als boeken, collegeblokken en dat soort dingen.
Het zak en kleedgeld is voor kleding en leuke dingen.
De zorgtoeslag is om de zorgverzekering te betalen. Die storten ze bij ons door naar ons, omdat wij de zorgverzekering betalen.
Wat ze verdienen met de bijbaan is om hier en daar tekorten aan te vullen en om te sparen voor later, als ze op zichzelf gaan wonen.
Op het forum is al vaker gesproken over stufi zelf houden of doorstorten naar ouders. Persoonlijk vind ik het inleveren van de stufi een wonderlijke keuze van ouders. In het kader van de financiële opvoeding hecht ik er echt belang aan om mijn kinderen te leren dat ze dingen betalen van het geld dat daar voor bedoeld is. Vandaar dat ze de zorgtoeslag aan ons betalen en de stufi zelf mogen houden.

Tuinfluiter
06-03-2025 om 10:57
Totdat onze kinderen gingen studeren kregen ze zakgeld per maand en kleedgeld per 3 maanden en dat werkte erg goed.
Met 18 gingen ze studeren en uit huis. We gaven ze toen een toelage en ze moesten bijna al hun financiële zaken zelf regelen. Zeker in het begin gaven we nog weleens advies en bijzondere medische kosten (bril/steunzolen), het verbruikte eigen risico en studieboeken mochten ze declareren.
Hoeveel je bijdraagt hangt natuurlijk van je eigen financiële situatie af. Maar een vast maand bedrag vonden wij heel overzichtelijk.
Ik vind het normaal dat als je dat kunt je als ouder bijdraagt aan de studie van je kind.
Mijn kinderen zijn nu echt geen verwende volwassen ze werken hard en gaan goed om met hun geld.

Tuinfluiter
06-03-2025 om 11:06
Bakblik schreef op 06-03-2025 om 10:51:
[..]
Nu ik anderen ook op deze post zie reageren valt mij op dat je schrijft dat het zakgeld is vervallen vanaf 18 jaar en dat hij de stufi (dat meer is dan dat zakgeld) zelf mag houden.
Persoonlijk zou ik voor duidelijkheid kiezen. Van de stufi, die de student zelf krijgt, betaalt de student studie gerelateerde zaken als boeken, collegeblokken en dat soort dingen.
De zorgtoeslag is om de zorgverzekering te betalen. Die storten ze bij ons door naar ons, omdat wij de zorgverzekering betalen.
Wat ze verdienen met de bijbaan is om hier en daar tekorten aan te vullen en om te sparen voor later, als ze op zichzelf gaan wonen.
Op het forum is al vaker gesproken over stufi zelf houden of doorstorten naar ouders. Persoonlijk vind ik het inleveren van de stufi een wonderlijke keuze van ouders. In het kader van de financiële opvoeding hecht ik er echt belang aan om mijn kinderen te leren dat ze dingen betalen van het geld dat daar voor bedoeld is. Vandaar dat ze de zorgtoeslag aan ons betalen en de stufi zelf mogen houden.
Één van onze kinderen is van de pech generatie dus kreeg niets. Kun je ook niets overmaken want als het dan niet nodig is laat je een kind toch niet daarvoor lenen.
Vind net als jij dat een kind zelf moet leren goed met geld om te gaan en bijvoorkeur al voor zijn achtiende.

Bakblik
06-03-2025 om 11:10
Tuinfluiter schreef op 06-03-2025 om 11:06:
[..]
Één van onze kinderen is van de pech generatie dus kreeg niets. Kun je ook niets overmaken want als het dan niet nodig is laat je een kind toch niet daarvoor lenen.
Vind net als jij dat een kind zelf moet leren goed met geld om te gaan en bijvoorkeur al voor zijn achtiende.
Mijn oudste begon nog onder het leenstelsel en daar hebben we inderdaad voor betaald om haar niet te laten lenen. Sinds ze wel stufi krijgt moet ze daar dingen zelf van betalen als boeken en collegeblokken. Het collegegeld betalen wij wel, dat is zo'n groot bedrag in een keer dat lukt niet ieder jaar.

Tuinfluiter
06-03-2025 om 11:18
Bakblik schreef op 06-03-2025 om 11:10:
[..]
Mijn oudste begon nog onder het leenstelsel en daar hebben we inderdaad voor betaald om haar niet te laten lenen. Sinds ze wel stufi krijgt moet ze daar dingen zelf van betalen als boeken en collegeblokken. Het collegegeld betalen wij wel, dat is zo'n groot bedrag in een keer dat lukt niet ieder jaar.
Ik meende mij ook te herinneren dat jou oudste onder het leenstelsel viel mijn dochters gehele bachelor viel daar onder en dan ben je best blij als je als ouder instaat bent om wat meer bij te dragen.

TumTum
06-03-2025 om 11:20
Bakblik schreef op 06-03-2025 om 10:51:
[..]
Wij hebben daar een andere keuze in gemaakt.Wij betalen de studie en daaraan gerelateerde kosten. Qua zakgeld zaten wij altijd aan de nogal lage kant.
De stufi is 103,-, die hij dus niet aan studiekosten hoeft te besteden en dus “overhoudt” vonden wij een prima ‘deal’ en zoon ook.
Qua zorgtoeslag dus inderdaad wel de keuze gemaakt om dat door hemzelf te laten aanvragen en ook zelf te betalen en hij moet daar dus zelf iets van bijleggen want de toeslag dekt niet helemaal zijn premie.
Zoon woont nog thuis. Van zijn bijbaan betaalt hij uitjes, vakantie en eten dat hij extra ergens neemt en niet van thuis meeneemt. Eiwitshakes e.d. ga ik niet financieren bijvoorbeeld.
En hij spaart ervan en doet dat ook heel goed. Kan niet zeggen dat ik hem een verwend nest vindt ofzo hoor. Weet verder prima met geld om te gaan. Was recent ook aan het zoeken voor een vakantie en gaf ook aan dat het allemaal zo duur is. Ja jongen, welkom in de echte wereld. Werken en sparen maar dus en dat begrijpt hij prima.
Maar zolang hij thuis woont en studeert dragen wij bij in de kledingkosten tot een bepaald bedrag dus.
Anders zou hij zijn kleding moeten betalen van de stufi/bijbaan en dat vind ik niet nodig, heb liever dat hij daarvan spaart en wij kunnen het betalen. Zoon kan vanwege zijn bouw niet overal slagen m.n. voor broeken, dus is soms ook wat duurder uit. Maar ook hiervoor bekostig ik geen t-shirts van bijv. 89,- van PME of een spijkerbroek van 119,-. Doe ik voor mezelf niet eens, laat staan voor de kinderen. Zouden ze dat perse willen dan zou ik bijdragen in de prijs die ik anders zou uitgaven en de rest zelf betalen.
Ons idee is het zo te doen, tot hij een echte baan heeft na zijn studie, dan stopt uiteraard alles en gaat hij gewoon alles zelf betalen.

Dees!
06-03-2025 om 11:27
Hier ook eentje uit de pechgeneratie en eentje die veel meer kosten heeft dan ze met dat beetje studiefinanciering dat ze krijgt kan betalen.
Wij kunnen het missen en betalen dus al hun studiekosten en een beetje zak- en kleedgeld. De rest mogen ze zelf betalen.
Ik snap niet zo goed wat dat met verwend te maken heeft. Het komt op mij over dat ‘verwend’ dan een beetje verward wordt met ‘wat fijn voor ze dat ze zich niet diep in de schulden hoeven te steken en toch kunnen studeren’.

Fenyw
06-03-2025 om 11:36
Dees! schreef op 06-03-2025 om 11:27:
Hier ook eentje uit de pechgeneratie en eentje die veel meer kosten heeft dan ze met dat beetje studiefinanciering dat ze krijgt kan betalen.
Wij kunnen het missen en betalen dus al hun studiekosten en een beetje zak- en kleedgeld. De rest mogen ze zelf betalen.
Ik snap niet zo goed wat dat met verwend te maken heeft. Het komt op mij over dat ‘verwend’ dan een beetje verward wordt met ‘wat fijn voor ze dat ze zich niet diep in de schulden hoeven te steken en toch kunnen studeren’.
Precies dat. Ik heb er twee in de pechgeneratie. Als ze thuis zouden wonen zouden ze exact hetzelfde krijgen als nu. Ze studeren hard én werken hard en hebben geen schulden.
Ik heb mijn studie zelf betaald maar had het echt veel makkelijker dan mijn kinderen nu. Ik ben blij dat ik ze financieel kan helpen.

Bakblik
06-03-2025 om 11:41
TumTum schreef op 06-03-2025 om 11:20:
[..]
Wij hebben daar een andere keuze in gemaakt.Wij betalen de studie en daaraan gerelateerde kosten. Qua zakgeld zaten wij altijd aan de nogal lage kant.
De stufi is 103,-, die hij dus niet aan studiekosten hoeft te besteden en dus “overhoudt” vonden wij een prima ‘deal’ en zoon ook.Qua zorgtoeslag dus inderdaad wel de keuze gemaakt om dat door hemzelf te laten aanvragen en ook zelf te betalen en hij moet daar dus zelf iets van bijleggen want de toeslag dekt niet helemaal zijn premie.
Zoon woont nog thuis. Van zijn bijbaan betaalt hij uitjes, vakantie en eten dat hij extra ergens neemt en niet van thuis meeneemt. Eiwitshakes e.d. ga ik niet financieren bijvoorbeeld.
En hij spaart ervan en doet dat ook heel goed. Kan niet zeggen dat ik hem een verwend nest vindt ofzo hoor. Weet verder prima met geld om te gaan. Was recent ook aan het zoeken voor een vakantie en gaf ook aan dat het allemaal zo duur is. Ja jongen, welkom in de echte wereld. Werken en sparen maar dus en dat begrijpt hij prima.Maar zolang hij thuis woont en studeert dragen wij bij in de kledingkosten tot een bepaald bedrag dus.
Anders zou hij zijn kleding moeten betalen van de stufi/bijbaan en dat vind ik niet nodig, heb liever dat hij daarvan spaart en wij kunnen het betalen. Zoon kan vanwege zijn bouw niet overal slagen m.n. voor broeken, dus is soms ook wat duurder uit. Maar ook hiervoor bekostig ik geen t-shirts van bijv. 89,- van PME of een spijkerbroek van 119,-. Doe ik voor mezelf niet eens, laat staan voor de kinderen. Zouden ze dat perse willen dan zou ik bijdragen in de prijs die ik anders zou uitgaven en de rest zelf betalen.Ons idee is het zo te doen, tot hij een echte baan heeft na zijn studie, dan stopt uiteraard alles en gaat hij gewoon alles zelf betalen.
Het maakt ook niet zoveel uit hoe je het doet zolang ze er verzorgd bij lopen en niet iedere week staan te zeuren om extra geld voor die ene leuke broek/jasje/jurk/schoenen is het prima.
Om ze inzicht te verschaffen heb ik ze allebei een tijdje een kasboekje laten bijhouden om inzicht te krijgen hoeveel geld er binnen komt en waar dat aan op gaat.
Gelukkig is het rijbewijs voor beiden nu binnen dus ze houden weer wat meer geld over per maand.

Joszy
06-03-2025 om 12:31
Wat ik niet zo goed begrijp, tot nu toe betaalden jullie alles. Dan hebben jullie toch ook perfect zicht op wat er zoal uit is gegeven? Dan kun je toch ook prima uitrekenen hoeveel dat is per kwartaal? En dan kunnen jullie beslissen of je dat hetzelfde houdt, of wat meer of minder geeft. Maar de basis hebben jullie dan toch in beeld?

SuzyQFive
06-03-2025 om 13:08
Hier kregen/krijgen ze vanaf 16 geen zakgeld meer. Ga er maar voor werken .
Kleedgeld ook niet meer als ze 18 zijn want dan krijgen ze stufi. Alleen winterjas en 2x schoenen per jaar betalen wij nog. Verder betalen ze zelf telefoon vanaf 18, zorgverzekering en voorstudiekosten hebben we een studiepotje.
Zakgeld kregen ze vanaf 4 jaar (voor in de spaarpot), vanaf 6 een vast bedrag per week. Vanaf 12 een vast bedrag per maand. Kleedgeld vanaf 11/12 (als ze naar het VO gaan).
Kleedgeld is hier €100 per kwartaal, bij vader krijgen ze ook. Dus voor TO is €200-250 per kwartaal denk ik prima.
Ik zie zak- en kleedgeld vooral als leergeld en voorbereiding op hun leven later. Leren van het maken van fouten (oeps, toch teveel van het kleedgeld uitgegeven bij de Mac, dan kan je geen nieuwe broek kopen) voordat je op jezelf gaat en ook dat je niet op volwassen leeftijd zomaar er vanuit kan gaan dat je een vangnet hebt en ook leren omgaan met het minimale.
Lijkt misschien weinig of streng maar aangezien ik van een WIA moet rondkomen en als ze 18 zijn er geen kbs of toeslagen voor ze zijn moet het ook wel zo, maar ook als ik meer te besteden zou hebben vind ik dat ze in stapjes moeten leren met geld om te gaan.