Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

KInd 18, geen inkomen wil/moet op kamers wat draag je bij?


Shareneentje

Shareneentje

29-05-2024 om 19:23 Topicstarter

Margaretha2024 schreef op 29-05-2024 om 13:04:

Het verwijderde topic van TO heb ik helemaal gelezen. Zeker gezien de positieve uitkomst daarvan begrijp ik niet zo goed waarom de top-prioriteit nu op dit moment ligt bij het accuut uit huis gaan. Het moet toch nog wel een jaartje vol te houden zijn? Het gaat maar om 1 overbruggingsjaar richting een geaccrediteerde vervolgopleiding waar wel studiefinanciering inclusief eventuele lening voor aangevraagd kan worden.
Mijns inziens zijn er niet zo veel opties.
Ik snap de wens van de zoon om het huis uit te gaan en aan zijn toekomst te gaan werken door een opleiding te volgen, maar zeker gezien de verminderde belastbaarheid en de financiële (on)mogelijkhedenmoet je kijken naar wat realistisch is.
Het is kiezen of delen. Óf je woont nog een jaar thuis terwijl je studeert. Óf je kiest een studie waar je studiefinanciering voor kunt aanvragen en je probeert een kamer te krijgen. Óf je gaat werken en zo snel mogelijk voor een eigen woonruimte zorgen.
Persoonlijk denk ik dat een woonruimte zoeken en zelfstandig gaan wonen al een hele kluif is voor deze jongere met een geschiedenis en een beperking. Datzelfde geldt voor een opleiding volgen en werk zoeken/werk houden. Alles tegelijk lijkt me ondoenlijk. Ik zou met mijn kind om te tafel gaan zitten en helder en duidelijk de mogelijkheden en onmogelijkheden communiceren. Daarna het kind zelf een keuze laten maken en vervolgens ondersteunen bij de uitvoering daarvan.

Ja, eens. Helaas is kind nog heel veel uithuizig en hebben we nog geen mogelijkheid gehad met elkaar echt om de tafel gegaan. Het wordt echt tijd. Want zoals jij het schetst sta ik er ook echt in. Laatste redmiddel om onze relatie beter te krijgen is kind sponsoren. Maar ik betaal ook nog collegegeld voor die andere en hoewel ik niet onder een brug hoef te slapen betekent dat wel echt voor mijn levensstijl en invulling. We waren er juist aan toe meer bewegingsvrijheid te krijgen en wat vaker weg te kunnen maar dat zal dan een heel jaar echt niet meer kunnen. En inderdaad de andere kids. Ik ben ook ook voor gelijkheid qua giften of leningen dus ik zou dit zeker ook met hen bespreken mocht het zover komen. 

Moeilijk moeilijk.

Shareneentje schreef op 29-05-2024 om 19:18:

[..]

Thnx en klopt. Ik hou het wat vaag

Ik respecteer dat je het vaag wil houden qua studie maar is die wel in Amsterdam? En wordt er ook gekeken naar woonruimte in omliggende dorpen/steden die makkelijk te bereiken zijn met het ov? Hierbij denk ik aan Haarlem, Hoofddorp, Almere. Maar er zijn vast nog meer opties. 

Shareneentje schreef op 29-05-2024 om 19:23:

[..]

Ja, eens. Helaas is kind nog heel veel uithuizig en hebben we nog geen mogelijkheid gehad met elkaar echt om de tafel gegaan. Het wordt echt tijd. Want zoals jij het schetst sta ik er ook echt in. Laatste redmiddel om onze relatie beter te krijgen is kind sponsoren. Maar ik betaal ook nog collegegeld voor die andere en hoewel ik niet onder een brug hoef te slapen betekent dat wel echt voor mijn levensstijl en invulling. We waren er juist aan toe meer bewegingsvrijheid te krijgen en wat vaker weg te kunnen maar dat zal dan een heel jaar echt niet meer kunnen. En inderdaad de andere kids. Ik ben ook ook voor gelijkheid qua giften of leningen dus ik zou dit zeker ook met hen bespreken mocht het zover komen.

Moeilijk moeilijk.

Als het slechts voor 1 jaar zou zijn en ik zou het kunnen bolwerken zonder onder een brug te moeten slapen, zou ik het doen. Een jaar op een houtje bijten is te overzien. 

En wie weet komt er nog een gelegenheid om het recht te trekken voor je andere kinderen. En zo niet dan is het zoals het is. Ik ben wel voor gelijkwaardigheid, maar vooral ook voor proberen om ieder kind te geven wat het nodig heeft. 

GinnyTwijfelvuur schreef op 29-05-2024 om 23:54:

[..]

Als het slechts voor 1 jaar zou zijn en ik zou het kunnen bolwerken zonder onder een brug te moeten slapen, zou ik het doen. Een jaar op een houtje bijten is te overzien.

En wie weet komt er nog een gelegenheid om het recht te trekken voor je andere kinderen. En zo niet dan is het zoals het is. Ik ben wel voor gelijkwaardigheid, maar vooral ook voor proberen om ieder kind te geven wat het nodig heeft.

Het is zeker goed dat TO en man aan hun kind laten zien dat zij hun uiterste best voor hem doen op allerlei manieren. Het is sowieso fijn als hij zijn plannen waar kan maken. Aan de andere kant: Hoe realistisch zijn zijn plannen ? Het is als ouders ook moeilijk en zeker niet wenselijk om toe te kijken dat je kind verzuipt onder al die ambities, voornamelijk om de vrede te bewaren. Zijn voornaamste motivatie lijkt mij: zo snel mogelijk het huis uit. De opleiding lijkt me secondair. 

Hoe schatten jullie zijn belastbaarheid in als ouders en wat vind jullie zoon zelf van zijn belastbaarheid ? 


Poezekat schreef op 29-05-2024 om 21:02:

[..]

Ik respecteer dat je het vaag wil houden qua studie maar is die wel in Amsterdam? En wordt er ook gekeken naar woonruimte in omliggende dorpen/steden die makkelijk te bereiken zijn met het ov? Hierbij denk ik aan Haarlem, Hoofddorp, Almere. Maar er zijn vast nog meer opties.

Diemen! Daar huurt dochter van vrienden samen met 2 studentes een regulier appartement. Geen idee hoe de constructie precies werkt, ik geloof via de vader van 1 van de dames. Ieder een eigen slaapkamer(tje), gezamenlijke huiskamer/keuken/badkamer/toilet.

Poezekat schreef op 29-05-2024 om 21:02:

[..]

Ik respecteer dat je het vaag wil houden qua studie maar is die wel in Amsterdam? En wordt er ook gekeken naar woonruimte in omliggende dorpen/steden die makkelijk te bereiken zijn met het ov? Hierbij denk ik aan Haarlem, Hoofddorp, Almere. Maar er zijn vast nog meer opties.

Diemen! Daar huurt dochter van vrienden samen met 2 studentes een regulier appartement. Geen idee hoe de constructie precies werkt, ik geloof via de vader van 1 van de dames. Ieder een eigen slaapkamer(tje), gezamenlijke huiskamer/keuken/badkamer/toilet.

En ik zou, obv de diagnose toch ook kijken naar begeleid wonen. Is vaak (niet altijd) makkelijker te realiseren door kortere wachtlijsten.

Jonagold schreef op 30-05-2024 om 11:42:

[..]

Diemen! Daar huurt dochter van vrienden samen met 2 studentes een regulier appartement. Geen idee hoe de constructie precies werkt, ik geloof via de vader van 1 van de dames. Ieder een eigen slaapkamer(tje), gezamenlijke huiskamer/keuken/badkamer/toilet.

En ik zou, obv de diagnose toch ook kijken naar begeleid wonen. Is vaak (niet altijd) makkelijker te realiseren door kortere wachtlijsten.

Ik hoor wel vaker dat een vermogende ouder een huis koopt om daar een kind met vrienden in te laten wonen. Ik weet niet of dat onder de huidige regels nog mag. Is het niet zo dat je als koper de woning zelf moet bewonen en niet meer zomaar mag verhuren ? Ik weet het niet precies. Een woning huren voor je kind en daar dan je kind en nog twee anderen in laten wonen om de kosten te delen mag geloof ik ook niet (meer). Dat wil wat mij betreft niet zeggen dat je in tijden van nood de regels niet een beetje mag buigen, als de consequenties tenminste aanvaardbaar zijn. 


Margaretha2024 schreef op 30-05-2024 om 12:55:

[..]

Ik hoor wel vaker dat een vermogende ouder een huis koopt om daar een kind met vrienden in te laten wonen. Ik weet niet of dat onder de huidige regels nog mag. Is het niet zo dat je als koper de woning zelf moet bewonen en niet meer zomaar mag verhuren ? Ik weet het niet precies. Een woning huren voor je kind en daar dan je kind en nog twee anderen in laten wonen om de kosten te delen mag geloof ik ook niet (meer). Dat wil wat mij betreft niet zeggen dat je in tijden van nood de regels niet een beetje mag buigen, als de consequenties tenminste aanvaardbaar zijn.


Of je wel of niet een eigen huis deels mag verhuren wordt bepaald door regels van de gemeente. Soms is er een vergunning nodig voor verkameren, soms niet. Daar zijn geen algemene regels voor.

Een woning particulier huren voor je kind en vervolgend de huur met anderen delen hangt af van de regels van de verhuurder. Dus ook daar zijn geen algemene regels voor.

Daglichtlamp schreef op 30-05-2024 om 13:01:

[..]

Of je wel of niet een eigen huis deels mag verhuren wordt bepaald door regels van de gemeente. Soms is er een vergunning nodig voor verkameren, soms niet. Daar zijn geen algemene regels voor.

Een woning particulier huren voor je kind en vervolgend de huur met anderen delen hangt af van de regels van de verhuurder. Dus ook daar zijn geen algemene regels voor.

Aha, dankje. Goed om te weten. 

Jonagold schreef op 30-05-2024 om 11:42:

[..]

Diemen! Daar huurt dochter van vrienden samen met 2 studentes een regulier appartement. Geen idee hoe de constructie precies werkt, ik geloof via de vader van 1 van de dames. Ieder een eigen slaapkamer(tje), gezamenlijke huiskamer/keuken/badkamer/toilet.

En ik zou, obv de diagnose toch ook kijken naar begeleid wonen. Is vaak (niet altijd) makkelijker te realiseren door kortere wachtlijsten.

Zoek op Stumas. Dat is begeleid wonen voor studenten met ASS.

IMI-x2 schreef op 30-05-2024 om 13:38:

[..]

Zoek op Stumas. Dat is begeleid wonen voor studenten met ASS.

Ik heb er eerder ook al 2 genoemd. Is afhankelijk van de regio.

Maar als er al een paar jaar duidelijk is dat kind deze opleiding wil volgen/kind deze opleiding al doet en dit fulltime eindjaar eraan zit te komen, is er dan niet al eerder voor gespaard? Had die 'duurzame investering', hoe mooi, leuk, nuttig en zinvol misschien ook, dan niet beter gespaard kunnen worden voor dit jaar?
Feit is gewoon dat niet altijd alles kan en al helemaal niet tegelijkertijd.
Als kind met alle problemen die er zijn op zichzelf gaat wonen, dus een huishouden moet draaien plus een zware opleiding zijn dat best veel veranderingen in één keer.
En als dat nu niet lukt, is kind dan niet nog verder van huis, aangezien hij snel depressief en overprikkeld raakt?

Ik zou in dit geval ook kiezen voor begeid wonen. Dit kind heeft nu al ondersteuning nodig. Ik denk dat het niet heel realistisch is om te denken dat een leuke opleiding alles wel op zal lossen. Er zal veel verwacht worden. En daarnaast is het laten draaien van een eigen huishouden een behoorlijke klus. Er zijn tal van opties voor begeid of beschermd wonen of trainingshuizen etc. 

Erg zonde om heel veel geld te geven terwijl kind jullie waarschijnlijk niet gaat toelaten om te helpen. En het maar de vraag is of er door hem zelf aan de bel wordt getrokken. Een goede begeider doet dat wel (denk aan financiën, administratie, huishouden, planning en structuur). Daarnaast staat er dan een professional tussen jullie in waardoor de verhoudingen weer wat tot rust kunnen komen. 

Izza schreef op 03-06-2024 om 08:53:

Ik zou in dit geval ook kiezen voor begeid wonen. Dit kind heeft nu al ondersteuning nodig. Ik denk dat het niet heel realistisch is om te denken dat een leuke opleiding alles wel op zal lossen. Er zal veel verwacht worden. En daarnaast is het laten draaien van een eigen huishouden een behoorlijke klus. Er zijn tal van opties voor begeid of beschermd wonen of trainingshuizen etc.

Erg zonde om heel veel geld te geven terwijl kind jullie waarschijnlijk niet gaat toelaten om te helpen. En het maar de vraag is of er door hem zelf aan de bel wordt getrokken. Een goede begeider doet dat wel (denk aan financiën, administratie, huishouden, planning en structuur). Daarnaast staat er dan een professional tussen jullie in waardoor de verhoudingen weer wat tot rust kunnen komen.

Er wordt iets te makkelijk gedacht over begeleid wonen voor studenten. Dat moet worden betaald uit de wmo van de nieuwe gemeente, die doen dat niet zonder binding en zien studie doorgaans niet als voldoende. De eigen gemeente, die tot dan toe voor eventuele ondersteuning betaalde, doet dat niet als je ergens anders gaat wonen. Zoon is onder begeleiding bij Jados (nieuwe naam van Stumass) en die proberen van alles maar het lukt ze niet om de plaats waar hij gaat studeren mee te laten werken aan begeleid wonen aldaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.