Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

KInd 18, geen inkomen wil/moet op kamers wat draag je bij?


Jonagold schreef op 28-05-2024 om 16:15:

[..]

En nu doe jij het nog eens dunnetjes over. Ik heb het bericht gemeld bij Forumbeheer.

TO vraagt om suggesties hoe deze wens, uit huis en particuliere studie, te bekostigen. Er zijn vast nog wel mogelijkheden waar zij niet aan gedacht heeft. Het hoe en waarom van de vraag doet absoluut niet ter zake. Dat is echt NIET relevant, in geen enkel opzicht. En TO hoeft zich hier echt niet voor het forum te verantwoorden over wat ze doet of laat. Echt, hoe haal je het in je hoofd om zo aanmatigend te schrijven.

-  knip -


Meesje, je noemt de diagnose en wat er speelt in huize TO. En je vindt er duidelijk wat van. Dat vind ik aanmatigend en onfatsoenlijk ja. En als je goed gelezen had zijn er genoeg reacties die wel mogelijk passende adviezen geven. En ik zie hier ook geen och en ach roepen. Ik zie hier alleen iemand die verbolgen is over het feit dat ze wordt aangesproken op onbehoorlijk gedrag.

Shareneentje schreef op 28-05-2024 om 12:47: Nee het is geen erkende opleiding maar wel een erkende vooropleiding. Veel jongelui van deze opleiding stromen daarna door naar het regulier zonder auditie.

Vergeef me dat ik nog even doorhamer op dit punt, maar pas echt op waarmee je kind in zee gaat.

Als hij naar een reguliere filmopleiding wil dan denk ik aan de Filmacademie in Amsterdam, en daarvoor is geen enkele vooropleiding waarmee je de verdere toelatingseisen kunt omzeilen. Zelfs hun eigen orientatiecursussen bieden geen garantie op toelating, dat staat vetgedrukt op hun eigen site. Als een particuliere dure vooropleiding suggereert dat je daarmee kunt instromen op de filmacademie, pas dan dubbel op.

Misschien gaat het om een heel andere opleiding of heb je 'film' gezegd terwijl het eigenlijk om dans of muziek gaat, omdat je niet alle details wil prijsgeven, dan spijt het me dat ik erover doordram, maar liever een keer teveel gewaarschuwd dan te weinig.

 

letterlijk

Forum Moderator

Moderator

28-05-2024 om 16:48

Infobericht: stop met het delen van gegevens uit een ander topic dat notabene verwijderd is.  Het is aan to wat ze deelt,  niet aan willekeurige forumdeelnemers. De volgende die dit wel doet, krijgt een ban. 

Jonagold schreef op 28-05-2024 om 13:14:

[..]

Tja, dat is aan TO om te bespreken met haar andere kinderen. Of niet. Mijn ouders willen alle kinderen gelijk behandelen, maar kinderen zijn niet hetzelfde, dus je kunt ze ook niet hetzelfde behandelen. Dus als mijn gescheiden zus geld nodig heeft voor onderhoud aan haar huis, dan vind ik het prima als mijn ouders daaraan bijdragen. Hoeft van mij niet officieel als gift vastgelegd te worden, of in mindering gebracht op haar erfenis ooit. Ik heb het niet nodig, wij hebben gewoon veel meer geluk gehad in het leven dan zij. En ik hoef dat ook niet te weten als mijn ouders haar zouden willen helpen. Het is hun geld, zij mogen ermee doen wat ze willen.

Jonagold, wat lief dat je er zo overdenkt, zowel je ouders als je zus mogen wel blij zijn met jou! Dit is echt een compliment waard 

Yumi schreef op 28-05-2024 om 16:49:

[..]

Jonagold, wat lief dat je er zo overdenkt, zowel je ouders als je zus mogen wel blij zijn met jou! Dit is echt een compliment waard

Dankjewel. Maar daar gaat en ging het me niet om. Ik vind dat TO niet alles met haar kinderen hoeft te delen. Ook niet als het gaat om geld dat de een misschien wel of juist niet krijgt. Hoewel ik me kan voorstellen dat het verstandig is om dat wel te delen om achteraf gedoe te voorkomen. Mijn ouders trekken zich niks aan van wat ik vind hoor 😜, voor hun voelt het niet goed om het ene kind meer te geven dan het andere. En dat is ook prima.

Ik heb dat mijn kinderen van jongs af aan altijd voorgehouden, dat de een meer hulp nodig heeft dan de ander en dat wij afhankelijk daarvan de een meer (actief) zullen steunen dan de ander. Dat heeft tot nu toe gelukkig niet tot problemen geleid. Hoogstens dat de een vindt dat ie te weinig aandacht kreeg, en daar hebben we het over gehad en kind gelijk moeten geven. Dat is nu weer rechtgetrokken, want aandacht moet je natuurlijk wel gelijkelijk over je kinderen verdelen!

 - knip -


Forum Moderator schreef op 28-05-2024 om 16:48:
Infobericht: stop met het delen van gegevens uit een ander topic dat notabene verwijderd is. Het is aan to wat ze deelt, niet aan willekeurige forumdeelnemers. De volgende die dit wel doet, krijgt een ban.



 - knip -


Jonagold schreef op 28-05-2024 om 17:00:

[..]

Dankjewel. Maar daar gaat en ging het me niet om. Ik vind dat TO niet alles met haar kinderen hoeft te delen. Ook niet als het gaat om geld dat de een misschien wel of juist niet krijgt. Hoewel ik me kan voorstellen dat het verstandig is om dat wel te delen om achteraf gedoe te voorkomen. Mijn ouders trekken zich niks aan van wat ik vind hoor 😜, voor hun voelt het niet goed om het ene kind meer te geven dan het andere. En dat is ook prima.

Ik heb dat mijn kinderen van jongs af aan altijd voorgehouden, dat de een meer hulp nodig heeft dan de ander en dat wij afhankelijk daarvan de een meer (actief) zullen steunen dan de ander. Dat heeft tot nu toe gelukkig niet tot problemen geleid. Hoogstens dat de een vindt dat ie te weinig aandacht kreeg, en daar hebben we het over gehad en kind gelijk moeten geven. Dat is nu weer rechtgetrokken, want aandacht moet je natuurlijk wel gelijkelijk over je kinderen verdelen!

Dit inderdaad. Het gaat niet altijd om exacte gelijkheid, maar om gelijkwaardigheid. 
Bijvoorbeeld; we betalen je studie. Dan kan de één twee of drie jaar mbo doen terwijl hij/zij thuis woont en gaat dan werken en de ander studeert geneeskunde en woont op kamers. Dat tweede kost meer geld, maar je hebt wel beide kinderen de kans gegeven om een opleiding te volgen. Dat de één makkelijk leert en graag met de neus in de boeken zit en de ander juist gouden handen heeft, maakt daarbij niet uit. Op hun manier komen ze er beide wel. 
Of; we betalen je rijbewijs. De een pikt het snel op en heeft veel minder lessen nodig dan de ander.

Soms heeft een kind ook even meer aandacht nodig. Nu hoeven wij de aandacht niet te verdelen, maar er zijn wel periodes dat kind even meer aandacht nodig heeft om uiteenlopende redenen. Bijvoorbeeld door ziekte of omdat het even allemaal niet zo lekker loopt. Daarbij is het wel belangrijk om de andere kinderen niet uit het oog te verliezen.
Als er zorgen zijn over één kind, heeft dat vaak ook zijn weerslag op de rest. Die hebben vaak ook wel zorgen. Ik weet nog dat mijn zus als kind ooit een hele zware longontsteking had en ik dan in de avond of nacht als ik niet kon slapen even ging kijken of ze nog wel ademhaalde. Gewoon omdat ik me zorgen maakte. 

En soms kunnen dingen ook gewoon niet, zelfs niet als kind graag wil en je het je kind gunt.

Ik vind het vergelijking van het rijbewijs een heel heldere! Dus in die zin meer geld uitgeven voor het ene kind dan voor het andere, dat hoeft niet onredelijk te zijn. Geld is maar geld in die zin. 

Een particuliere kunstopleiding daar heb ik wel mijn bedenkingen bij, als het geld bij jullie niet tegen de plinten klotst. Ik weet ook niet of de kosten die je beraamd hebt inclusief allerlei dure materialen en gereedschappen zijn. Die opleiding wordt niet voor niets niet bekostigd door de overheid denk ik dan maar: weinig baangarantie en de kunsten zijn een vrije, vage sector. Daarbuiten zou je ook nog heel goed moeten nagaan of de opleiding erkend is, want in het latere leven bij het aanvragen van subsidies of aanschrijven van fondsen wordt er naar diploma's van erkende (specifieke ook nog) kunstopleidingen gevraagd. Straks doet je kind als je pech hebt een peperdure cursus waarmee je het beroepsmatig alsnog moeilijk krijgt. 

Als hij een rijbewijs heeft, kan hij misschien als bijbaan student-chauffeur worden.

Het verwijderde topic van TO heb ik helemaal gelezen. Zeker gezien de positieve uitkomst daarvan begrijp ik niet zo goed waarom de top-prioriteit nu op dit moment ligt bij het accuut uit huis gaan. Het moet toch nog wel een jaartje vol te houden zijn? Het gaat maar om 1 overbruggingsjaar richting een geaccrediteerde vervolgopleiding waar wel studiefinanciering inclusief eventuele lening voor aangevraagd kan worden. 
Mijns inziens zijn er niet zo veel opties. 
Ik snap de wens van de zoon om het huis uit te gaan en aan zijn toekomst te gaan werken door een opleiding te volgen, maar zeker gezien de verminderde belastbaarheid en de financiële (on)mogelijkhedenmoet je kijken naar wat realistisch is. 
Het is kiezen of delen. Óf je woont nog een jaar thuis terwijl je studeert. Óf je kiest een studie waar je studiefinanciering voor kunt aanvragen en je probeert een kamer te krijgen. Óf je gaat werken en zo snel mogelijk voor een eigen woonruimte zorgen. 
Persoonlijk denk ik dat een woonruimte zoeken en zelfstandig gaan wonen al een hele kluif is voor deze jongere met een geschiedenis en een beperking. Datzelfde geldt voor een opleiding volgen en werk zoeken/werk houden. Alles tegelijk lijkt me ondoenlijk. Ik zou met mijn kind om te tafel gaan zitten en helder en duidelijk de mogelijkheden en onmogelijkheden communiceren. Daarna het kind zelf een keuze laten maken en vervolgens ondersteunen bij de uitvoering daarvan. 

Shareneentje

Shareneentje

29-05-2024 om 19:12 Topicstarter

Jonagold schreef op 28-05-2024 om 13:22:

[..]

Heb je al/nog gekeken naar de suggesties die in deze draad zijn gedaan? kun je daar wat mee?

Wanneer begint de opleiding? Kan jongste tijdelijk bij een van de oudere kinderen intrekken?

Ik heb zelf ooit een jaar (met vooraf de afspraak dat het echt maar een jaar zou zijn) bij een vriend van mijn ouders gewoond. Wat betreft plek niet heel handig voor mij (mbt mijn opleiding destijds), maar toch goud waard omdat ik ook thuis weg moest voor mijn eigen welzijn. Het gaf mij de tijd om een ander onderkomen te zoeken. Zoiets kan misschien bij jullie ook? Zoals ik al schreef kan een B&B vaak ook wel wat met de prijs doen als er voor langere tijd een overeenkomst afgesproken kan worden. Dan hoeft je kind ook niet het ontbijt daar verzorgd te krijgen. Maar er is wel ook een soort van toezicht.

Ik snap dat het veel is op dit moment allemaal. Is er niet iemand in de familie of een vriend die jullie hiermee kan helpen? Iemand met een aanpakken-mentaliteit en praktisch ingesteld? Kan me voorstellen dat dat wel fijn zou zijn.

Overal ingeschreven van anrtikraak tot tijdelijke huur, onderhuur, via via, sociale media ingezet, oudere sublings wonen in totaal andere stad helaas, 250 km verderop. Geen optie. B&B is optioneel maar volgens mij gewoon loeiduur. Ik ga het eens onderzoeken.We hebben in deze stad niet echt een netwerk. Behalve dat kind bij partner logeert voor onbepaalde tijd maar dat houdt ook een keer op.

Shareneentje

Shareneentje

29-05-2024 om 19:16 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 28-05-2024 om 16:20:

Is het mogelijk dat dit kind een jaar bij familie/vrienden gaat inwonen, en een jaar werkt en spaart? Dan kan je kind in het jaar daarna de gewenste opleiding volgen en die gedeeltelijk zelf betalen.

Nee helaas deze opleiding is een verlengde van wat ie de afgelopen jaren al gedaan heeft een soort supreme jaar. Dat kan niet volgend jaar het moet aaneengesloten zijn. En bovendien werkt ie dit jaar al (en spaart) maar het is helaas omdat kind pas 18 is gewoon niet genoeg. Bovendien betaalt kind eigen rijbewijs (gelukkig bijna klaar)

Shareneentje

Shareneentje

29-05-2024 om 19:18 Topicstarter

Ginevra schreef op 28-05-2024 om 16:36:

[..]

Vergeef me dat ik nog even doorhamer op dit punt, maar pas echt op waarmee je kind in zee gaat.

Als hij naar een reguliere filmopleiding wil dan denk ik aan de Filmacademie in Amsterdam, en daarvoor is geen enkele vooropleiding waarmee je de verdere toelatingseisen kunt omzeilen. Zelfs hun eigen orientatiecursussen bieden geen garantie op toelating, dat staat vetgedrukt op hun eigen site. Als een particuliere dure vooropleiding suggereert dat je daarmee kunt instromen op de filmacademie, pas dan dubbel op.

Misschien gaat het om een heel andere opleiding of heb je 'film' gezegd terwijl het eigenlijk om dans of muziek gaat, omdat je niet alle details wil prijsgeven, dan spijt het me dat ik erover doordram, maar liever een keer teveel gewaarschuwd dan te weinig.


Thnx en klopt. Ik hou het wat vaag

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.