Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

KInd 18, geen inkomen wil/moet op kamers wat draag je bij?


- knip -

Anoniemvoornu; ik vind het niet zo netjes om allerlei (kwetsbare) informatie aan te halen uit een topic dat verwijderd is. Dat heeft TO niet voor niets gedaan, lijkt me. We hebben dat wat mij betreft te respecteren, hoe lastig het ook is om met ontbrekende info advies te geven.

Aan Shareneentje; ik zou uitkijken dat je niet te ver gaat vanuit een eventueel schuldgevoel of het idee dat je nu moet compenseren. Er zijn al veel bruikbare tips gegeven over wat mogelijk is/wat consequenties van de keuze zouden kunnen zijn. 

Ik heb misschien wat gemist, want niet het hele topic gelezen, maar ik zou zelf iig inzetten op een erkende opleiding, zodat studiefinanciering en eventuele aanvullingen niet verloren gaan. Eventueel een tussenjaar om te werken aan financiele/emotionele stabiliteit.

Het is best een grote beslissing om op dit moment te nemen. Sterkte.

ik leg de link nu pas om wiens kind het gaat, ik heb al die pagina's ook niet gelezen. Ik dacht weer zo een verwend kind. Ik had beter niks kunnen zeggen. Bedankt voor de tip Anoniemvoornu. 

Doemijdieglazenbol schreef op 28-05-2024 om 10:13:

Anoniemvoornu; ik vind het niet zo netjes om allerlei (kwetsbare) informatie aan te halen uit een topic dat verwijderd is. Dat heeft TO niet voor niets gedaan, lijkt me. We hebben dat wat mij betreft te respecteren, hoe lastig het ook is om met ontbrekende info advies te geven.

Aan Shareneentje; ik zou uitkijken dat je niet te ver gaat vanuit een eventueel schuldgevoel of het idee dat je nu moet compenseren. Er zijn al veel bruikbare tips gegeven over wat mogelijk is/wat consequenties van de keuze zouden kunnen zijn.

Ik heb misschien wat gemist, want niet het hele topic gelezen, maar ik zou zelf iig inzetten op een erkende opleiding, zodat studiefinanciering en eventuele aanvullingen niet verloren gaan. Eventueel een tussenjaar om te werken aan financiele/emotionele stabiliteit.

Het is best een grote beslissing om op dit moment te nemen. Sterkte.

In dat geval had TO beter een kloon aangemaakt. 

Shareneentje

Shareneentje

28-05-2024 om 12:47 Topicstarter

Izza schreef op 27-05-2024 om 14:30:

Het punt is dat er met een particuliere opleiding (waarvan ook nog onduidelijk is of die wel erkend is) niets kan qua ondersteuning en toeslagen.

Belangrijk om dat goed uit te zoeken. Want er zijn zoveel opleidingen waar je gewoon niets mee kunt. En waarbij je ook niet kunt doorstromen of instromen elders (stel het bevalt niet). Omdat ze niet aan de wettelijke normen voldoen.

Tweede punt is hoe zoon denkt een dergelijke opleiding te kunnen volgen en voltooien met veel problemen. Met daarnaast het zelfstandig wonen (waar hij geen ervaring mee heeft). Wellicht is begeleid wonen hier een betere optie? Hulpverlening die los van jullie staat en ondersteuning geeft bij het huishouden, structuur en studie etc.

Vervolgopleidingen zitten totaal anders in elkaar dan middelbaar onderwijs (waar hij ook veel extra hulp nodig had).

Ik kan het ivm privacy niet uitleggen maar het is een verlengde van iets dat kind al 4 jaar doet. Dit is het afsluitende jaar met allerlei tours. Nee het is geen erkende opleiding maar wel een erkende vooropleiding. Veel jongelui van deze opleiding stromen daarna door naar het regulier zonder auditie. Enfin kind gaat dit dus absoluut doen en wij betalen dat (zoals wij alle opleidingen van onze kinderen betalen) maar ja het is 5 dagen in de week en kind is minder belastbaar. Die medische toelage kan alleen als je stufie krijgt, al uitgezocht. Kind wil wel 8 uurtjes proberen erbij te blijven werken maar of het haalbaar is weet ik echt niet. Kamer en onderhoud is rond de 1000 per maand en dat is excl de studiekosten. Ik word er naar van als ik er aan denk maar kind moet echt op zichzelf. De situatie is zo niet houdbaar gewoon...

Izza schreef op 28-05-2024 om 09:15:

[..]

Denk trouwens ook aan je andere kinderen! Die hebben waarschijnlijk ook genoeg geleden vanwege de problemen van hun broer en minder tijd en aandacht vanuit jullie. Niet heel vreemd. Maar het zou niet correct zijn als ze nu financieel ook nog eens worden achtergesteld omdat jullie hun broer volledig financieel gaan ondersteunen (en zij straks wel met een lening zitten of niets krijgen).

En waar stopt jullie financiële betrokkenheid. Je creëert ook afhankelijkheid en verwachtingen.

Tja, dat is aan TO om te bespreken met haar andere kinderen. Of niet. Mijn ouders willen alle kinderen gelijk behandelen, maar kinderen zijn niet hetzelfde, dus je kunt ze ook niet hetzelfde behandelen. Dus als mijn gescheiden zus geld nodig heeft voor onderhoud aan haar huis, dan vind ik het prima als mijn ouders daaraan bijdragen. Hoeft van mij niet officieel als gift vastgelegd te worden, of in mindering gebracht op haar erfenis ooit. Ik heb het niet nodig, wij hebben gewoon veel meer geluk gehad in het leven dan zij. En ik hoef dat ook niet te weten als mijn ouders haar zouden willen helpen. Het is hun geld, zij mogen ermee doen wat ze willen.

Shareneentje schreef op 28-05-2024 om 12:47:

[..]

Ik kan het ivm privacy niet uitleggen maar het is een verlengde van iets dat kind al 4 jaar doet. Dit is het afsluitende jaar met allerlei tours. Nee het is geen erkende opleiding maar wel een erkende vooropleiding. Veel jongelui van deze opleiding stromen daarna door naar het regulier zonder auditie. Enfin kind gaat dit dus absoluut doen en wij betalen dat (zoals wij alle opleidingen van onze kinderen betalen) maar ja het is 5 dagen in de week en kind is minder belastbaar. Die medische toelage kan alleen als je stufie krijgt, al uitgezocht. Kind wil wel 8 uurtjes proberen erbij te blijven werken maar of het haalbaar is weet ik echt niet. Kamer en onderhoud is rond de 1000 per maand en dat is excl de studiekosten. Ik word er naar van als ik er aan denk maar kind moet echt op zichzelf. De situatie is zo niet houdbaar gewoon...

Heb je al/nog gekeken naar de suggesties die in deze draad zijn gedaan? kun je daar wat mee?

Wanneer begint de opleiding? Kan jongste tijdelijk bij een van de oudere kinderen intrekken?

Ik heb zelf ooit een jaar (met vooraf de afspraak dat het echt maar een jaar zou zijn) bij een vriend van mijn ouders gewoond. Wat betreft plek niet heel handig voor mij (mbt mijn opleiding destijds), maar toch goud waard omdat ik ook thuis weg moest voor mijn eigen welzijn. Het gaf mij de tijd om een ander onderkomen te zoeken. Zoiets kan misschien bij jullie ook? Zoals ik al schreef kan een B&B vaak ook wel wat met de prijs doen als er voor langere tijd een overeenkomst afgesproken kan worden. Dan hoeft je kind ook niet het ontbijt daar verzorgd te krijgen. Maar er is wel ook een soort van toezicht.

Ik snap dat het veel is op dit moment allemaal. Is er niet iemand in de familie of een vriend die jullie hiermee kan helpen? Iemand met een aanpakken-mentaliteit en praktisch ingesteld? Kan me voorstellen dat dat wel fijn zou zijn.

Maar goed, dit is dus zeker voor maximaal een jaar? Daarna is het de bedoeling dat er wel een reguliere opleiding gevolgd gaat worden met recht op studiefinanciering een aanvulling vanuit de gemeente i.v.m. de diagnose? Dat maakt het plaatje natuurlijk wel anders. Dan weet je dat er aan de hoge ondersteuning ook een einde zit.

to kiest er zelf hier voor allerlei(gevoelige)informatie te plaatsten over haar volwassen kind incl diagnose maar we mogen het vooral niet meer hebben over de (mede) oorzaak van de problemen van dit kind want dat is gevoelige informatie .    

Ik hoop dat dit bericht niet weer verwijderd wordt maar to alsjeblieft als uit huis gaan niet lukt/haalbaar is om welke redenen dan ook. Maak ook een plan van aanpak hoe thuis de stress voor kind te verminderen 

Anoniemvoornu schreef op 28-05-2024 om 14:03:

to kiest er zelf hier voor allerlei(gevoelige)informatie te plaatsten over haar volwassen kind incl diagnose maar we mogen het vooral niet meer hebben over de (mede) oorzaak van de problemen van dit kind want dat is gevoelige informatie .

Maar het is toch niet aan jou om te bepalen wat TO wel en niet wil delen met de wereld? Ze had van tevoren al aangekondigd het andere draadje te laten verwijderen i.v.m. de privacy van haar kind. Om dan zelf die informatie hier te gaan roeptoeteren vind ik echt heel erg onfatsoenlijk. En doet bovendien niet echt ter zake voor de vraag die nu voorligt. Of beter, er kan ook goed advies gegeven worden zonder precies alle ins and outs te kennen. TO kan dan zelf filteren wat er bruikbaar is in hun situatie. 

Ik denk ook niet dat het uit huis gaan an sich het probleem is, wel de combinatie met de bekostiging van de particuliere opleiding. 

Als kind uit huis moet en deze studie moet en misschien 8 uur kan werken…Dan zullen jullie moeten ondersteunen of kind moet zelf een lening regelen.
Maar als ik het zou kunnen betalen..Doen.
Voorschot op de erfenis 😜

Jonagold schreef op 28-05-2024 om 15:34:

[..]

Maar het is toch niet aan jou om te bepalen wat TO wel en niet wil delen met de wereld? Ze had van tevoren al aangekondigd het andere draadje te laten verwijderen i.v.m. de privacy van haar kind. Om dan zelf die informatie hier te gaan roeptoeteren vind ik echt heel erg onfatsoenlijk. En doet bovendien niet echt ter zake voor de vraag die nu voorligt. Of beter, er kan ook goed advies gegeven worden zonder precies alle ins and outs te kennen. TO kan dan zelf filteren wat er bruikbaar is in hun situatie.

Ik denk ook niet dat het uit huis gaan an sich het probleem is, wel de combinatie met de bekostiging van de particuliere opleiding.

Knip


Meesje schreef op 28-05-2024 om 16:07:

[..]

Sja, ik snap het ergens wel... (hier knip ik de info uit jouw bericht even weg)

En nu doe jij het nog eens dunnetjes over. Ik heb het bericht gemeld bij Forumbeheer.

TO vraagt om suggesties hoe deze wens, uit huis en particuliere studie, te bekostigen. Er zijn vast nog wel mogelijkheden waar zij niet aan gedacht heeft. Het hoe en waarom van de vraag doet absoluut niet ter zake. Dat is echt NIET relevant, in geen enkel opzicht. En TO hoeft zich hier echt niet voor het forum te verantwoorden over wat ze doet of laat. Echt, hoe haal je het in je hoofd om zo aanmatigend te schrijven.

Is het mogelijk dat dit kind een jaar bij familie/vrienden gaat inwonen, en een jaar werkt en spaart? Dan kan je kind in het jaar daarna de gewenste opleiding volgen en die gedeeltelijk zelf betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.