Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Iets te gastvrij?

Ysenda schreef op 13-03-2025 om 20:51:

[..]

.

Ze zijn de helft van de tijd bij mij, de andere helft bij de ouders van schoondochter. Maar het komt dus voor dat schoondochter hier met een vriendin af spreekt terwijl mijn zoon bij zijn vrienden is.

Dat is het toppunt van brutaliteit. Dat zou nog geen eens in mij opkomen om te doen. Eten ze dan ook jouw eten op? En eisen jouw TV op? Wat als er iets gestolen wordt? Ik vind dat erg onveilig om iedereen maar toe te laten in je huis. Wat als het uitgaat? Zijn dat meisje en haar vriendinnen dan nog steeds welkom bij je? 

Dus eigenlijk ben of was je een soort veredelde kantoorruimte?
Bij een 9 to 5 en 5 dagen per week kantoorruimte hoort huur betalen  .

De nieuwe regeling vind ik trouwens ook nog bijzonder gastvrij, hoor!

Het duiveltje op mijn schouder zegt: bereid haar er ook maar alvast op voor dat je het aantal dagen volgend jaar nog verder gaat terugschroeven. 😉

Hemf

Hemf

14-03-2025 om 09:59 Topicstarter

Stresskipje schreef op 14-03-2025 om 09:46:

Hebben jullie geen garage/schuur/tuinhuisje wat ze als kantoorruimte kunnen gebruiken? Dan zitten ze niet in jou huis, maar je bied wel ruimte.

nope

Als mijn kinderen later in zo'n situatie zouden zitten (dus een relatie hebben en nog thuis wonen), dan zou de relatie wel 1 of 2 dagen in de week mogen blijven slapen, maar dan vind ik het niet nodig dat er ook nog een vriendin (geen relatie) blijft slapen voor de leuk. Als dat praktisch beter uit komt is het een ander verhaal.

Hemf

Hemf

14-03-2025 om 10:08 Topicstarter

Marty1984 schreef op 14-03-2025 om 09:57:

Dus eigenlijk ben of was je een soort veredelde kantoorruimte?
Bij een 9 to 5 en 5 dagen per week kantoorruimte hoort huur betalen .

hahaha

Ik vind het best bijzonder dat dochter denkt dat het 'normaal' is om hele dagen mensen over de vloer te hebben en meer dan de helft van de week een logee. 
Als je vijf dagen per week een kantoor nodig hebt, kun je dat huren of je zoekt een gratis oplossing. Zijn er in de bieb geen aparte kantoortjes of zo?
Stel dat bij mij de stroom er een dag afgaat wegens werkzaamheden of een storing of zo. Dan zou ik bij mijn ouders mogen gaan zitten om te werken. Maar niet met een stel collega's. En al helemaal niet elke dag. 

Ook ergens alleen komen om te douchen en dan weer weggaan om elders te slapen vind ik erg gek. Als je elders niet na 22 uur mag douchen, dan doe je het daarvoor of de ochtend erna. Of je slaapt ook waar je doucht. Dergelijke bewegingen door je huis kosten best wel energie. Ook voor de huisgenoten. Daar mag je dochter best rekening mee houden. En leren dat niet alles oneindig maar kan en dat er geen grenzen zijn.
Ze mag al heel erg veel bij jullie, wat bij de meeste andere mensen niet mag. Daarom komen ze altijd bij jullie. Dat mag je dochter ook wel inzien, wat ze wel heeft en wat er wel mag. 
Wel is het zo dat er nooit begrenzing is geweest en jullie nooit verwachtingen hebben uitgesproken. Dat kun je nu niet bij haar neerleggen. Maar je hebt nu wel je verwachtingen en grenzen aangegeven. Daar is ze even boos over, maar ze heeft het er wel mee te doen en zal zelf een andere oplossing moeten zoeken. Het kan niet zo zijn dat er niks anders mogelijk is dan vier dagen per week een logee en mee-eter bij jullie en vijf hele dagen een vriendin met tussenjaar en start-up die kantoor houdt in jullie huis.

Hemf schreef op 14-03-2025 om 08:51:

Ze zit op het HBO en is ondertussen met een vriendin een youtube bedrijfje aan het opstarten (nog geen omzet btw). Die vriendin heeft een tussenjaar en ze willen eigenlijk 5 dagen per week (voor en na dochters college, of geen college) hier zitten om daaraan te werken.
Dat logeren en mee-eten ging nog wel. Maar het matigen van het overdag bezoek vond ze belachelijk. Ik heb aangegeven dat dat max 3x pw overdag mag ipv de huidige ma tm vrijdag (ze bleef vragen "hoe vaak mag het dan wel"). En dat is nu natuurlijk onredelijk en belachelijk en onaardig naar vriendin.
Ik heb alternatieven genoemd maar die worden allemaal weggeveegd: Bij vriendin werken is geen optie want gehorig, teams is geen optie want onhandig, bieb is geen optie want dan moet je stil zijn. Tja jammer dan, zelf creatief zijn.
Goed, nu is ze boos en blijft drammen. Ik vind dat heeeeel lastig.

Je hebt je dochter te veel verwend en ik vind haar nog erg egoistisch en kinderachtig overkomen. Het is haar huis niet. En als ze daar problemen mij heeft zou ik haar het huis uitzetten of op zijn minst kostgeld laten betalen. 

FruitMoeder schreef op 14-03-2025 om 10:12:

[..]

Je hebt je dochter te veel verwend en ik vind haar nog erg egoistisch en kinderachtig overkomen. Het is haar huis niet. En als ze daar problemen mij heeft zou ik haar het huis uitzetten of op zijn minst kostgeld laten betalen.

Ach, geef haar even een paar dagen de tijd om aan het idee te wennen. Sputteren hoort erbij, dat is niet meteen een teken van een verrot karakter!

Zodra ze geld verdient, is kostgeld inderdaad een goed idee. Mijn zoon verdient sinds kort een kleine €1000 per maand en betaalt daarvan €150 kostgeld. Niet dat ik geld tekort kom, maar ik vind het gewoon logisch dat hij meebetaalt nu hij werkt. En dat vindt hij zelf ook. Als hij meer gaat verdienen, gaat het bedrag ook omhoog.

Is er op school geen plek waar dochter en vriendin kunnen zitten? Nee, vast niet zo gezellig en comfortabel als thuis en zonder (gratis) natje en droogje. Maar vast met genoeg faciliteiten. 

Hemf

Hemf

14-03-2025 om 12:50 Topicstarter

zeker, er zijn genoeg alternatieven die ik heb aangedragen. Ze zit gewoon in de weerstand. Maar dat is inmiddels wat gezakt, er is ook wel wat begrip nu. En heb haar er ook even op gewezen dat ze wel even mag beseffen hoeveel er kan hier vergeleken met veel andere gezinnen. 

FruitMoeder schreef op 14-03-2025 om 09:56:

[..]

Dat is het toppunt van brutaliteit. Dat zou nog geen eens in mij opkomen om te doen. Eten ze dan ook jouw eten op? En eisen jouw TV op? Wat als er iets gestolen wordt? Ik vind dat erg onveilig om iedereen maar toe te laten in je huis. Wat als het uitgaat? Zijn dat meisje en haar vriendinnen dan nog steeds welkom bij je?

Waar maak je je druk om vraag ik me af. Vertrouw je niemand dan? En waarom iets brutaal vinden als dat met goedvinden van alle partijen is.

We delen het huis, we wonen niet samen als gezin, we zitten niet met z'n 3-en op de bank tv te kijken. Zij hebben hun ruimtes, ik heb mijn ruimtes, we delen de keuken en de badkamer. En we eten 1x per week samen, omdat we dat gezellig vinden.

Wat doen andere mensen als de relatie uitgaat en ze samen wonen? Juist, dan vertrekt er 1 uit de gezamenlijke woning. Zoon zal dan niet meer bij zijn schoonouders wonen en schoondochter niet meer bij mij.  En ja, dan is ze nog steeds welkom bij MIJ, want dan spreek ik met haar af als zij dat zou willen, net zo als de ouders van mijn ex-en mij ook nog uitnodigen. Ik kan het bijzonder goed vinden met een aantal van mijn ex-schoonmoeders. 

En wat als er wat gestolen wordt, nou dat kan jou net zo goed overkomen als er vrienden van je kinderen zijn of vrienden van je partner. Ik neem aan dat je net als ik je kinderen goed hebt opgevoed en dat ze betrouwbare mensen om zich heen verzamelen. En als je kind samenwoont dan is dat niet na 2 weken of zo, dus dan ken je je schoonkind ook best heel goed als ze zo vaak bij je zijn anders bied je deze constructie niet aan. 

Ik heb zelf ook een tijdje ingewoond bij een oudere dame toen ons huis nog niet beschikbaar was omdat we van zuid naar noord Nederland gingen verhuizen vanwege werk. Oei oei oei, het was de schoonmoeder van mijn toenmalige manager. Zelfde constructie. Manager was blij dat er iemand een oogje kon houden op zijn schoonmoeder, wij blij dat we niet 3 uur reistijd enkele reis hadden. Ik denk dat hij mij minder goed kende dan ik mijn schoondochter. 

Ik denk dat er de komende jaren juist veel meer weer ingewoond gaat worden bij ouders vanwege het gebrek aan zelfstandige woonruimte. Daar zullen wij als ouders ons ook aan moeten passen. 

toevoeging: mocht je nu denken dat ik in een enorm huis woon, nee, het is 80m2. Het heeft 2 slaapkamers en 2 woonkamers. Zoals vaak in oudere huizen. 

[..]

Voor zichzelf en voor de 4 dagen per week dat er logees zijn die mee-eten, douchen en slapen.  

[..]

Waar naar toe dan? De straat, onder een brug? 

Hemf

Hemf

14-03-2025 om 15:13 Topicstarter

Yumi schreef op 14-03-2025 om 14:31:

[..]

Voor zichzelf en voor de 4 dagen per week dat er logees zijn die mee-eten, douchen en slapen.

nee hoor, dan heb ik ze nog steeds over de vloer. We zijn er nu uit. Was wel gedoe, en ze vindt het niet leuk. Maarja.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.