Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Iets te gastvrij?

dochter is 20 en woont nog thuis. We zijn qua logees altijd heel makkelijk geweest, want ons huis leent zich daarvoor. We horen niks. Momenteel heeft ze alleen 2 dagen vriendje en 2 dagen bff te logeren. Ik merk dat het me nu gaat tegenstaan. Ik hoor ze niet en ze hebben een eigen badkamer. Maar we eten dus ook zo’n 4x per week met 1 persoon extra en regelmatig komen ze ook pas om 21.30u van die ander vandaan en gaan vervolgens bij ons douchen en slapen.
Het gaat nu iets teveel als een gratis hotel voelen. 
Daar zei ik gisteravond wat van voor ik ging slapen. Dochter vond het maar raar. Ben ik nou ongastvrij? 
probleem is ook een beetje dat ik best conflictvermijdend ben en ik niet wil dat bff en vriendje zich niet welkom voelen.

nee, is niet ongastvrij, maar ik snap haar verbazing wel dat jouw opmerking zo uit de lucht komt vallen. 
Ga om tafel zitten met haar en maak samen duidelijke afspraken over wat je wel wilt en niet

Eens met Friezinnetje. Je bent niet ongastvrij maar je wil zelf de regie houden over wie wanneer in jullie huis logeert en op welke manier. Heel normaal. Probeer op een rustig moment een goed gesprek aan te gaan met je dochter. Ze zal het vast wel begrijpen na een goede uitleg.
Vaak is het adres waar de meeste privacy te vinden is favoriet. Jullie hebben dat, dus daar kiezen ze voor. Vandaar waarschijnlijk dat ze na half tien nog naar jullie komen.

onze jeugd en wij hebben de pech dat er geen woningen zijn om zelfstandig te wonen voor ze.
Ze blijven dus langer thuis wat voor beide partijen aanpassingen vraagt.

Mijn zoon en schoondochter zouden heel graag samen willen wonen in hun eigen bedoeninkje maar helaas dat kan nu niet. Tussen oplossing die zij hebben is dat ze de ene helft van de week bij mij wonen de andere helft van de week bij haar ouders.

Wel afspraken over geluid want wij hebben een klein huis met houten vloeren. En afspraken over het eten, we eten 1x per week samen en verder regelen we het zelf.  Ze doen dus ook zelf de boodschappen. Ook over de was en het bijhouden van de vaatwasser en de afwas zijn afspraken. We hebben een weekplanner zodat we van elkaar weten hoe laat we ongeveer thuis zijn zodat we het koken wat kunnen plannen.

Was voor mij het los laten van de  gezinsstructuur naar een meer 2huishoudens achter 1 voordeur situatie. 

Het kan dus zo zijn dat mijn zoon bij zijn vrienden is terwijl schoondochter met haar vriendin bij mij is. Maar dan niet in de woonkamer maar in de kamers die zij en mijn zoon gebruiken. (Er zijn 4 kamers in huis en een leefkeuken)

.

Hemf

Hemf

13-03-2025 om 07:56 Topicstarter

het ging mij gister om een beetje om het douchen. Als je dan nog zo laat hierheen komt dan douche je toch eerst thuis als je graag nog wilt douchen. Vind ik wel zo netjes als gast. 

als je 20 jaar hier geen problemen van maakt dan komt het voor har nu ineens wel uit de lucht vallen waarschijnlijk 

ze is 20 dus ik zou gewoon even met haar gaan zitten en je oprechte bezwaren delen.  Bedenk eerst bij jezelf wel wat die zijn. Gaat het om kosten? Overlast? Gebrek aan privacy? Gevoel dat de gasten ondankbaar zijn? Combinatie? 

Ik zie het probleem van het douchen niet zo. Je kan toch best om half 10 nog gaan douchen? Ik vind het zelf ook altijd fijn om te douchen en dan een huispak aan te doen ipv gewone kleren. Dus in dat geval zou ik ook pas douchen op het adres waar ik ga slapen.

Hemf

Hemf

13-03-2025 om 08:05 Topicstarter

BlairW schreef op 13-03-2025 om 08:02:

Ik zie het probleem van het douchen niet zo. Je kan toch best om half 10 nog gaan douchen? Ik vind het zelf ook altijd fijn om te douchen en dan een huispak aan te doen ipv gewone kleren. Dus in dat geval zou ik ook pas douchen op het adres waar ik ga slapen.

Bij haar vriend mogen ze na 22u niet meer douchen. Vaak gaan ze dan hier douchen en vertrekken om 22u nog naar vriend. Dus dat voelt wat krom.

Hemf schreef op 13-03-2025 om 07:56:

het ging mij gister om een beetje om het douchen. Als je dan nog zo laat hierheen komt dan douche je toch eerst thuis als je graag nog wilt douchen. Vind ik wel zo netjes als gast.

Als je gewend bent 's avonds te douchen (dus voor het slapengaan), zou ik het juist raar vinden om thuis te douchen, weer aan te kleden en dan te vertrekken naar jullie.

Maar goed, ik ken de situatie niet helemaal. Kan me wel voorstellen dat altijd maar andere mensen over de vloer die gebruik maken van de faciliteiten niet fijn voelt. Studeert dochter nog of werkt ze?

Hemf

Hemf

13-03-2025 om 08:17 Topicstarter

ja dat is het. Het gevoel dat er te makkelijk gebruik wordt gemaakt van alle gratis faciliteitenen. 

Jesse_1 schreef op 13-03-2025 om 08:08:

[..]

Als je gewend bent 's avonds te douchen (dus voor het slapengaan), zou ik het juist raar vinden om thuis te douchen, weer aan te kleden en dan te vertrekken naar jullie.

Maar goed, ik ken de situatie niet helemaal. Kan me wel voorstellen dat altijd maar andere mensen over de vloer die gebruik maken van de faciliteiten niet fijn voelt. Studeert dochter nog of werkt ze?

Ik heb het idee dat je de verdeling tussen jouw huis en bij het vriendje thuis scheef vindt. Jij hebt vaker de kosten en de was van het douchen.
Tijd voor een gesprek hierover en dat kan lastig zijn met een 20 jarige die over deze kosten nog niet nadenkt.
Voordat je het gesprek in gaat goed bedenken hoe en wat je wilt qua douche, eten en hoe vaak er logés mogen komen.

Betaalt ze kostgeld? Zo niet dan kun je dat best overwegen.

Hemf schreef op 13-03-2025 om 08:05:

[..]

Bij haar vriend mogen ze na 22u niet meer douchen. Vaak gaan ze dan hier douchen en vertrekken om 22u nog naar vriend. Dus dat voelt wat krom.

Daar zou ik ook iets van zeggen. Ze moeten dan met zijn ouders in overleg. Of eerder daarheen gaan om te douchen. Ze slapen daar dus kunnen ook douchen. 

Verder is het belangrijk dat dochter duidelijk heeft dat ze altijd welkom is. Maar anderen wonen niet bij jou. Ze besluit zelf thuis te blijven wonen. En dat het jouw huis betreft. Dus bezoek is prima. Maar meerdere dagen bezoek en blijven slapen dan is het geen bezoek meer maar een huisgenoot. Daar heb jij, in jouw huis, wat over te zeggen. Je moet je vrij kunnen voelen in je eigen huis. 

Maak afspraken over wie wanneer blijft slapen of eten. En dat ze laat weten waar ze is. Ook mag je een bijdrage verwachten als ze werkt of mensen structureel komen eten. 

Studeert ze nog? En hoe ziet ze zelfstandig wonen voor zich? Heeft ze die vaardigheden en is ze aan het sparen en ingeschreven?

Hemf

Hemf

13-03-2025 om 09:39 Topicstarter

Izza schreef op 13-03-2025 om 09:14:

[

Verder is het belangrijk dat dochter duidelijk heeft dat ze altijd welkom is. Maar anderen wonen niet bij jou. Ze besluit zelf thuis te blijven wonen. En dat het jouw huis betreft. Dus bezoek is prima. Maar meerdere dagen bezoek en blijven slapen dan is het geen bezoek meer maar een huisgenoot. Daar heb jij, in jouw huis, wat over te zeggen. Je moet je vrij kunnen voelen in je eigen huis.

Dit is het precies, dank je

Kennelijk voelen de gasten zich erg thuis bij jullie en denken ze dat het allemaal prima is. Wat natuurlijk mooi is, maar ik begrijp je gevoel en het is herkenbaar, maar dan de andere kant op. Mijn zoon is 19 en heeft tegenwoordig een vriendinnetje waar hij blijft slapen en hij werd langzamerhand minder mededeelzaam wat betreft zijn plannen qua eten, slapen, werken etc. Enerzijds begrijp ik dat wel, toen ik 19 was woonde ik op kamers en wisten mijn ouders natuurlijk helemaal niet waar ik was en wat ik uitspookte. 

Anderzijds woont hij nog wel bij ons en dan wil ik gewoon weten waar hij slaapt en eet en of hij nog thuiskomt. Toch een gevoel van basisveiligheid, zowel voor mezelf (wie komt wanneer in mijn huis) als bezorgdheid om hem. 

Ik snap die brutaliteit van die vrienden niet. Ik heb altijd geleerd dat als je bij iemand anders (en zeker bij iemands anders ouders) blijft overnachten, je altijd een cadeautje meeneemt. Een plantje of kaarsje of zoiets. En dat je zo min mogelijk tot last ben. Als ik een paar keer per week bij iemand anders zou slapen, zou ik gelijk mee willen betalen voor eten en andere onkosten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.