Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe doorstaan jullie jong-volwassenen de lockdown?


De jong volwassenen hier doorstaan de lockdown prima. Maar....
Ik heb het hier over 6 jong volwassenen, 3 stelletjes. Alle 6 studeren. 4 van de zes wonen nog thuis, 1 stel woont samen. Voor allen geldt dat ze prima vooruitgaan met het online studeren. Twee ervan kunnen zelfs sneller omdat ze in de collegezaal vaak in slaap vielen en de reistijd hadden. Thuis geen reistijd plus tijdens college ook makkelijk nog opdrachten kunnen maken. Het werken in groepen gaat via thuis les ook prima. Heel af en toe is er nog een meeting op de campus. Wellicht dat hun studies ook redelijk geschikt zijn voor dit systeem. Twee studeren bijv wiskunde. Een studeert wiskunde en informatica. Deze drie zijn minstens 50 uur per week ook daadwerkelijk met de studie bezig. De RUG is berucht vanwege de hoeveelheid huiswerkopdrachten die informatica studenten moeten inleveren. Ze hebben allen in drie jaar de Bachelor gehaald en stomen nu volop door voor de Master.
Daarnaast hebben ze dus gewoon nog mogelijkheden. Iedereen vanuit eigen huis gezamenlijk een computergame doen. Ik hoor ze veel lachen. En ze zoeken elkaar op. In de kerstvakantie hadden ze het geluk dat de blokhut op het terrein van mijn broer vrij was. Mijn broer en zijn gezin hebben er jaren zelf in gewoond, we hebben het over en riant onderkomen hier. Ze hebben het geweldig gehad. Ja, uitgaan kan niet, maar dit onderkomen gaf hen alle vrijheid. In hun eigen bubble. Met gezellig samen koken. Oliebollen bakken, heel veel spelletjes doen. En dat in je privé bos.
Vorig jaar konden ze in het huis van een vriendin van mij, die vriendin ging een paar maanden naar haar woning in het buitenland. Eigenlijk zie ik hier jongelui die opgewekt zijn en het prima doen. Die dus ook de mogelijkheid hebben qua woningen die leeg staan. Qua corona en de maatregelen missen ze voor hun gevoel niet veel. Wat hen bezighoudt is veel meer het leenstelsel, het feit dat ze koste wat kost in 5 jaar de studie willen doen, klimaat, woningnood etc.

skik schreef op 09-01-2022 om 18:00:

[..]

En na die zes weken (waarvan twee weken kerstvakantie waarin trainingen meestal niet doorgaan) mogen jouw kinderen weer tot acht uur 's avonds sporten. Vervelend van die zes weken, maar het leed is te overzien, toch? Jongeren worden echt zoveel mogelijk ontzien in mijn optiek.

Nee, want de binnensportaccommodaties zijn nog steeds gesloten. Ze zouden buiten op een veld mogen, maar die velden wil de buitensportclub zelf gebruiken. Dus ze hebben net zo weinig als de clubgenoten van 19. Of misschien wel minder, want die.ouderen kunnen zelf op pad. Ik kwam er laatst een paar tegen die zelf naar het buitenland waren gereden om te sporten.

Dorestad schreef op 09-01-2022 om 20:40:

De jong volwassenen hier doorstaan de lockdown prima. Maar....

Die hebben alles goed voor elkaar. Dat zegt niks over alle andere jongvolwassenen. Ik zie dat ze naar elkaar omkijken, elkaar in de gaten houden maar welke schade dit gaat aanrichten of al heeft aangericht? Ik weet niet niet. 

De jongvolwassene hier doorstaat de lockdown ook, met contacten waar het kan. Maar ze zegt ook “Ik denk maar niet te veel aan hoe ik me mijn studietijd eigenlijk had voorgesteld want dan word ik zo verdrietig!”
Arme jongeren.  

Thomass schreef op 09-01-2022 om 22:51:

[..]

Die hebben alles goed voor elkaar. Dat zegt niks over alle andere jongvolwassenen. Ik zie dat ze naar elkaar omkijken, elkaar in de gaten houden maar welke schade dit gaat aanrichten of al heeft aangericht? Ik weet niet niet.

Dat weet ik ook niet. Er werd echter gevraagd hoe onze jong volwassenen de lockdown doorstaan, daar gaf ik antwoord op. En ze realiseren zich echt goed dat ze, vergeleken met veel andere studenten, het goed hebben. En ja, een concert en uitgaan deden ze voor corona zeker maar ze hebben succesvol het roer hopelijk tijdelijk kunnen omgooien. In mijn omgeving zie ik meer verdriet/stress/ellende etc bij de alleengaanden die niet meer naar kantoor mogen. 

Weeromstuit schreef op 09-01-2022 om 19:54:

[..]

Dat klopt, maar ook los daarvan is verhoging van het aantal IC-bedden geen oplossing. Bij een virus dat zich zo snel verspreidt als corona betekent "meer IC-bedden" niet veel meer dan dat de IC's een paar weken later vol zijn dan nu. Het virus gaat niet weg met meer bedden. Vaccinatie is preventie en alleen daarom al honderd keer zinvoller dan meer IC-bedden. Of eigenlijk kun je die twee dingen gewoon niet echt met elkaar vergelijken.

Meer IC capaciteit zorgt er inderdaad niet voor dat het virus ineens weg is maar het zou er wel voor zorgen dat de reguliere zorg ook gewoon door kan blijven gaan. Nu worden er operaties uitgesteld omdat er niet voldoende plek is op de IC voor pas geopereerde patiënten (al komt niet iedereen daar terecht) én covid patiënten. 

Voor de ene jongvolwassene (en jongere) zal het altijd lastiger blijven dan voor de andere. Die van mij zou ook liever weer de collegebanken in gaan dan steeds online maar heeft wel voldoende contact met studiegenoten en vrienden en niet alleen online. Er wordt bij iemand thuis afgesproken, een op een en dan samen koken of soms met een klein groepje. Sporten wordt vervangen door te wandelen of fietsen. 

Na bijna twee jaar gaan miljoenen leerlingen in Uganda weer voor het eerst naar school - https://nos.nl/l/2412578 het kán erger.

Poezekat schreef op 10-01-2022 om 11:40:

[..]

Meer IC capaciteit zorgt er inderdaad niet voor dat het virus ineens weg is maar het zou er wel voor zorgen dat de reguliere zorg ook gewoon door kan blijven gaan. Nu worden er operaties uitgesteld omdat er niet voldoende plek is op de IC voor pas geopereerde patiënten (al komt niet iedereen daar terecht) én covid patiënten.

Vaccineren is dan toch echt een snellere en veel goedkopere oplossing. Echt dit is zo'n onzinoplossing. 

Thomass schreef op 10-01-2022 om 13:30:

[..]

Vaccineren is dan toch echt een snellere en veel goedkopere oplossing. Echt dit is zo'n onzinoplossing.

Onze zorg is sowieso flink overbelast, dat was al voor corona. Ik vind het te zot voor woorden dat we in een land als Nederland de zorg zo slecht op orde hebben. Doordat we nu minder weerstand opbouwen krijgen we ook weer meer last van andere virussen, kijk naar het RS virus wat van de zomer speelde. Onze dochter werd toen opgenomen met iets anders maar er was bijna geen bezetting en dat stond volledig los van corona als ik de verpleegkundig moet geloven.

De zorg opschalen is geen directe oplossing om onze jeugd weer wat meer vrijheid te geven maar het helpt zeker mee en is absoluut geen onzin oplossing.

Daarnaast is de verwachting dat er over een aantal jaren nog meer geestelijke gezondheidszorg nodig is. Dat we daar nu nog niet op acteren is niet goed te praten.

Het is wat mij betreft ook niet of vaccineren of iets anders doen maar juist alles samen. Gezonde leefstijl bevorderen op 1, daarna vaccineren en daarna opschalen van de zorg.

Pief schreef op 09-01-2022 om 20:01:

[..]

En toch is het zo dat heel Europa momenteel open is met relatief heel veel meer besmettingen dan in Nederland. Het grote verschil? Juist: de ic- capaciteit. In België liggen naar verhouding veel meer mensen op de ic momenteel en daar is alles open. Wij hebben veel te weinig marge en je maakt mij niet wijs dat je daar in twee jaar tijd niet iets aan kunt doen. Het meeste zorgpersoneel werkt in een kleine deeltijdbaan. Als je een deel kunt verleiden om een paar uur meer te werken heb je er zo een hoop ic- bedden bij. Zo ook met personeel uit het buitenland.

Het is al vaak genoeg door deskundigen uitgelegd waarom je niet in twee jaar tijd een heleboel extra IC-personeel hebt en waarom dat überhaupt weinig helpt. Maar als je zelf al zegt dat ik jou dat niet wijsmaak dan denk ik ook dat deze info bij jou niet gaat landen. 

Thomass schreef op 10-01-2022 om 13:30:

[..]

Vaccineren is dan toch echt een snellere en veel goedkopere oplossing. Echt dit is zo'n onzinoplossing.

Ik ben niet degene die oplossingen moet bedenken. Maar als er genoeg IC capaciteit was, dan zouden er geen vaccinaties nodig zijn. Nu zijn er al zoveel mensen gevaccineerd, ook de booster en nóg steeds al die maatregelen. En ja, ik ben zelf ook gevaccineerd. 

Weeromstuit schreef op 10-01-2022 om 15:23:

[..]

Het is al vaak genoeg door deskundigen uitgelegd waarom je niet in twee jaar tijd een heleboel extra IC-personeel hebt en waarom dat überhaupt weinig helpt. Maar als je zelf al zegt dat ik jou dat niet wijsmaak dan denk ik ook dat deze info bij jou niet gaat landen.

Ook ik begrijp heus wel dat dit niet zo 123 gerealiseerd kan worden. Een familielid werkt in een ziekenhuis waar eerst een IC was maar nu niet meer. 

Imi

Imi

10-01-2022 om 15:42

In België zijn veel meer ic-bedden per hoofd van de bevolking, maar gebeuren ook geen niet-dringende ingrepen meer. Dat gaat bijv. ook om kankerpatiënten die niet morgen dood neervallen zonder operatie, maar wiens overlevingskansen wel elke dag verder teruglopen. Meer ic-bedden helpt alleen om een paar extra covid-patiënten te kunnen beademen.

Poezekat schreef op 10-01-2022 om 15:29:

[..]

Ik ben niet degene die oplossingen moet bedenken. Maar als er genoeg IC capaciteit was, dan zouden er geen vaccinaties nodig zijn. Nu zijn er al zoveel mensen gevaccineerd, ook de booster en nóg steeds al die maatregelen. En ja, ik ben zelf ook gevaccineerd.

Wáááát???

Ik vind het naar dat ik je uit je mooie droom moet helpen, maar niet alle, LANG niet alle, mensen die op de IC terecht komen, komen daar blakend van gezondheid weer vandaan hoor! Dat zijn de uitzonderingen. Het overgrote deel gaat vandaar naar uitvaartcentrum of naar revalidatiecentrum...

Uitbreiden IC-capaciteit is GEEN OPLOSSING.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.