Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe doorstaan jullie jong-volwassenen de lockdown?


Tuinfluiter schreef op 09-01-2022 om 16:53:

[..]

Jullie zijn wel erg off topic kunnen jullie deze discussie op de corona pijler voeren . Dit is de JONGVOLWASSENEN pijler.

Ik lees via Ouders en daar is geen coronapijler. 

Valeria schreef op 09-01-2022 om 15:20:

[..]

Dat viel best tegen voor de sportverenigingen. Mijn kinderen (allebei onderbouw middelbare school) hebben 34 lesuren. Op de enige dag dat ze iets eerder uit waren, was er toevallig geen vervroegde training mogelijk. Op de dag dat er wel een vervroegde training voor kind 1 was, had hij tot 15.50 les. Voordat hij dan omgekleed bij de training is, is het 16.15 en om 16.45 moesten ze stoppen zodat de accommodatie om 17.00 leeg was. Dus eerst dat, en toen ging de accommodatie helemaal dicht, want binnen. Hun club zit al op de 6e week van weinig naar niks qua training. Niet alle ouders regelen een alternatief in het buitenland voor hun kind.

En na die zes weken (waarvan twee weken kerstvakantie waarin trainingen meestal niet doorgaan) mogen jouw kinderen weer tot acht uur 's avonds sporten. Vervelend van die zes weken, maar het leed is te overzien, toch? Jongeren worden echt zoveel mogelijk ontzien in mijn optiek.

skik schreef op 09-01-2022 om 18:00:

[..]

En na die zes weken (waarvan twee weken kerstvakantie waarin trainingen meestal niet doorgaan) mogen jouw kinderen weer tot acht uur 's avonds sporten. Vervelend van die zes weken, maar het leed is te overzien, toch? Jongeren worden echt zoveel mogelijk ontzien in mijn optiek.

Pubers worden ontzien, jongeren de 18 tot 25 jarigen zitten in de knel.

Tango

Tango

09-01-2022 om 19:20 Topicstarter

Thomass schreef op 09-01-2022 om 17:28:

[..]

Ik lees via Ouders en daar is geen coronapijler.

Dan zet je het in Gezondheid, daar is vast wel een Corona-draadje te vinden. 

Thomass schreef op 09-01-2022 om 17:28:

[..]

Ik lees via Ouders en daar is geen coronapijler.

Maar wel een off topic discussie pijler, bij ouders staan toch juist de kinderen voorop.

Erg wisselend. Zoon is nu 20, en werd in 6V getroffen door de eerste lockdown. Deed dus geen eindexamen, was eind maart opeens klaar. Bizar. Hij verveelde zich stierlijk totdat zijn eerste jaar uni begon. Eerste jaar op de Uni was 100% online, hij vond het niet de moeite waard om naar Delft te verhuizen. Uiteindelijk kon hij in juni vorig jaar (einde jaar 1) met 2 vrienden van de roeivereniging een huisje delen en heeft het gedaan. Nu in tweede jaar, het gaat beter wanneer meer mag (vooral sport en samenwerkopdrachten zijn belangrijk voor hem) en vanaf lockdown 3 is hij weer heel erg down. Hij zegt ook dat veel van zijn vrienden de energie om toch naar buiten te gaan niet meer hebben. Ik maak me ontzettend veel zorgen voor die Corona generatie, ik denk dat de schade veel groter is dan we het nu kunnen overzien. Ik was de eerste lockdown erg blij en voorzichtig, maar nu vind ik achteraf (als docente en als moeder) dat er veel kwaad is aangericht bij de jeugd (en niet alleen bij de jeugd overigens). Ik hoop dat de maatschappij weer open gaat. Jammer voor de niet-gevaccineerde mensen maar zo kan het niet langer. 
Sini

Tango

Tango

09-01-2022 om 19:27 Topicstarter

Bakblik schreef op 09-01-2022 om 19:06:

[..]

Pubers worden ontzien, jongeren de 18 tot 25 jarigen zitten in de knel.

Pubers worden misschien iets meer ontzien dan jongeren, maar ik vind de situatie voor pubers net zo goed vervelend. De VO-scholen gaan nu wel weer open, maar pubers op bijv. MBO 3 of 4 kunnen niet naar school. En dat gedoe rondom dat sporten is gewoon heel vreemd. Waarom hebben ze het buitensporten niet helemaal open gelaten? Gewoon voor iedereen en dan niet tot 20.00 u. maar gewoon tot 23.00 u. ofzo. Sporten is toch belangrijk voor je weerstand, fitheid etc? En hoeveel besmettingen zijn daar nu eenmaal? Nee in plaats daarna blijven de coffeeshops en slijterijen open. Snap ik nog steeds niets van. Wie kan me dit uitleggen?

Ik hoop voor dochter dat ook de sportscholen weer open gaan. Op reservering en anderhalve meter afstand was dat ook altijd prima te doen. Maar de scholen zijn het belangrijkste inderdaad. Ook de HBO's en Universiteiten! Dochter heeft geen bezwaar tegen naar school gaan met 2G regel. We hadden het er toevallig vanavond nog over. Ze gaat dan ook echt wel een booster halen als dat nodig mocht zijn. Nu ziet ze er het nut niet van in. 

Pinokkio schreef op 09-01-2022 om 16:47:

[..]

.

Met eendimensionaal bedoel ik het wegzetten van ongevaccineerden als grote oorzaak van de problemen.

Ze zijn oorzaak van de enorme vertraging in het doorvoeren van oplossingen op middellange en lange termijn.

Je kunt niet het aantal IC bedden de schuld geven of de vergroting van het aantal bedden als oplossing zien. Want om dat te bereiken is veel meer tijd nodig. Vaccinatie is daarom ook voor mensen die dat minder leuk vinden een logische stap. Je creëert er betere gezondheidszorg door op langere termijn en je stopt de korte termijn ellende.

Gr Angela

Bakblik schreef op 09-01-2022 om 19:06:

[..]

Pubers worden ontzien, jongeren de 18 tot 25 jarigen zitten in de knel.

Ben ik met je eens, maar ik vind het voor de jongeren kinderen wel fijn dat school en sport weer begint. Maar nu wordt het de hoogste tijd dat 18+ ook weer normaal kan studeren en sporten.

Angela1967 schreef op 09-01-2022 om 19:27:

[..]

Ze zijn oorzaak van de enorme vertraging in het doorvoeren van oplossingen op middellange en lange termijn.

Je kunt niet het aantal IC bedden de schuld geven of de vergroting van het aantal bedden als oplossing zien. Want om dat te bereiken is veel meer tijd nodig. Vaccinatie is daarom ook voor mensen die dat minder leuk vinden een logische stap. Je creëert er betere gezondheidszorg door op langere termijn en je stopt de korte termijn ellende.

Gr Angela

Dat klopt, maar ook los daarvan is verhoging van het aantal IC-bedden geen oplossing.  Bij een virus dat zich zo snel verspreidt als corona betekent "meer IC-bedden" niet veel meer dan dat de IC's een paar weken later vol zijn dan nu. Het virus gaat niet weg met meer bedden. Vaccinatie is preventie en alleen daarom al honderd keer zinvoller dan meer IC-bedden. Of eigenlijk kun je die twee dingen gewoon niet echt met elkaar vergelijken.

Bakblik schreef op 09-01-2022 om 19:06:

[..]

Pubers worden ontzien, jongeren de 18 tot 25 jarigen zitten in de knel.

Ja inderdaad. Mijn jongste op het vo is blijven zitten en afgestroomd en toch heeft hij het zo veel makkelijker dan mijn oudste, boven de 18 op de uni. Die heeft zoveel meer thuis moeten blijven van sport en studie. 

Weeromstuit schreef op 09-01-2022 om 19:54:

[..]

Dat klopt, maar ook los daarvan is verhoging van het aantal IC-bedden geen oplossing. Bij een virus dat zich zo snel verspreidt als corona betekent "meer IC-bedden" niet veel meer dan dat de IC's een paar weken later vol zijn dan nu. Het virus gaat niet weg met meer bedden. Vaccinatie is preventie en alleen daarom al honderd keer zinvoller dan meer IC-bedden. Of eigenlijk kun je die twee dingen gewoon niet echt met elkaar vergelijken.

Daar heb je helemaal gelijk in; ik nam de snelste voorbeeldoplossing die ik kon verzinnen omdat de redenering  gebruikt wordt :bwaarom hebben wij dan zo weinig bedden, zie je wel er wordt bezuinigd, en het is een complot om vaccinaties erdoor te duwen. Zoiets. 

Gr Angela

Weeromstuit schreef op 09-01-2022 om 19:54:

[..]

Dat klopt, maar ook los daarvan is verhoging van het aantal IC-bedden geen oplossing. Bij een virus dat zich zo snel verspreidt als corona betekent "meer IC-bedden" niet veel meer dan dat de IC's een paar weken later vol zijn dan nu. Het virus gaat niet weg met meer bedden. Vaccinatie is preventie en alleen daarom al honderd keer zinvoller dan meer IC-bedden. Of eigenlijk kun je die twee dingen gewoon niet echt met elkaar vergelijken.

En toch is het zo dat heel Europa momenteel open is met relatief heel veel meer besmettingen dan in Nederland. Het grote verschil? Juist: de ic- capaciteit.  In België liggen naar verhouding veel meer mensen op de ic momenteel en daar is alles open. Wij hebben veel te weinig marge en je maakt mij niet wijs dat je daar in twee jaar tijd niet iets aan kunt doen. Het meeste zorgpersoneel werkt in een kleine deeltijdbaan. Als je een deel kunt verleiden om een paar uur meer te werken heb je er zo een hoop ic- bedden bij. Zo ook met personeel uit het buitenland. 

Pief schreef op 09-01-2022 om 20:01:

[..]

En toch is het zo dat heel Europa momenteel open is met relatief heel veel meer besmettingen dan in Nederland. Het grote verschil? Juist: de ic- capaciteit. In België liggen naar verhouding veel meer mensen op de ic momenteel en daar is alles open. Wij hebben veel te weinig marge en je maakt mij niet wijs dat je daar in twee jaar tijd niet iets aan kunt doen. Het meeste zorgpersoneel werkt in een kleine deeltijdbaan. Als je een deel kunt verleiden om een paar uur meer te werken heb je er zo een hoop ic- bedden bij. Zo ook met personeel uit het buitenland.

I rest my case.

gr Angela

Er is een groot verschil tussen vaccineren als (een) oplossing zien en een soort van hetze ontketenen tegen ongevaccineerden. 
Ik ben helemaal voor vaccineren maar zie een hoop onbenutte opties. Communicatie met bepaalde doelgroepen, positieve stimulatie. En natuurlijk is Nederland laat gestart met booster, mij is  niet helder geworden waarom. 
Verder is de hele zorg (werk ook in de zorg) een waanzinnige bureaucratische warboel geworden. Dat kost heel veel geld, daadkracht en efficiëntie. 
En al zou je veel opschieten met de kleine groep ongevaccineerden nog meer onder druk te zetten, het heeft ook een prijs. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.