Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Bijna obees

Tuurlijk joh. 
En als moeder zijn gevoel voor eigenwaarde én hun onderlinge band wil schaden, moet ze hem er vooral regelmatig op wijzen dat hij te zwaar is. Mijn hemel, wat een onzalig idee!

Hij is tevreden met zichzelf, hij heeft een vriendin en een goede band met zijn moeder (nog wel). Count your blessings!

Die freshman's fifteen (pounds) heb ik trouwens zelf ook ondervonden, en ik zie het fenomeen nu ook bij mijn dochter. Ik vermoed dat het ook bij haar wel weer over gaat.

Lieve Heer geef me geduld. Sinds wanneer zijn mensen nog steeds zo kortzichtig en oppervlakkig dat je gewicht of uiterlijk bepaalt of je relatiemateriaal bent?

Je mag tegenwoordig het hele alfabet zijn. Behalve te zwaar. Schiet mij maar lek.

Max88 schreef op 19-09-2024 om 00:53:

Lieve Heer geef me geduld. Sinds wanneer zijn mensen nog steeds zo kortzichtig en oppervlakkig dat je gewicht of uiterlijk bepaalt of je relatiemateriaal bent?

Je mag tegenwoordig het hele alfabet zijn. Behalve te zwaar. Schiet mij maar lek.

Van mij mag je paars en geel zijn en ook zwaar of heel zwaar maar feit is dat de zaadjes ervan achteruitgaan en het dus niet zo gezond is. Moeder maakt zich zorgen. Zou ik ook doen. Laten we stoppen met roepen dat heel zwaar zijn niet ongezond is. 

Ik begrijp dat je je zorgen maakt. Je heb je zorgen met hem gedeeld en ik zou dat zeker niet steeds blijven herhalen.
Mensen met een paar of wat meer kilo's te veel hebben ook een spiegel en vaak een weegschaal en weten dit echt wel.

Ik ben zelf ook iets te zwaar en het zijn in mijn omgeving altijd dezelfde magere mensen die nog nooit een dag gelijnd hebben die daar opmerkingen overmaken.
Zij slaan de plank dan ook vaak totaal mis. Eigenlijk diep treurig als je na dertig jaar nog niet weet dat mijn overgewicht niet door het eten van zoetigheid komt. Ik weet dat je van af en toe op een verjaardag van een punt gebak niet dik wordt maar rijstevlaai of een bossche bol doe je mij geen plezier mee ik vind ze zelfs smerig.

Mensen die vinden dat je het ongevraagd moet benoemen zeggen vaak de meest idiote dingen en hebben er totaal geen verstand van.
Voor voedingsadvies ga ik toch liever naar een goed opgeleide diëtist. 

Ach, laat ik me ook aansluiten bij de menigte. Op je tong bijten, niks meer van zeggen. Hij heeft je wel gehoord. Nog vaker benadrukken wekt alleen maar irritatie. Als hij zelf tevreden is met zijn postuur, haalt het niks uit. Als hij niet tevreden is met zijn postuur moet hij er toch zelf wat aan doen, en zijn jouw opmerkingen alleen maar wrijven in de vlek en halen ook niks uit. Kortom: het haalt niks uit. 

Gewoon je eigen leven blijven leven zoals je altijd doet. Ook niet semi-subtiel hem aansporen om actief te worden "zie je wel hoe leuk het is?", of hem ineens 'light' snacks gaan voorzetten, want dat is het voortzetten van de strijd met andere middelen, en dat ontgaat hem natuurlijk ook niet. 

Hij is 19 hè, hij is nog niet opgedroogd. Grote kans dat het vanzelf nog goed komt, en die kans wordt groter naarmate zijn ouders zich er minder mee bemoeien. 

Moederkareltje schreef op 19-09-2024 om 08:22:

[..]

Van mij mag je paars en geel zijn en ook zwaar of heel zwaar maar feit is dat de zaadjes ervan achteruitgaan en het dus niet zo gezond is. Moeder maakt zich zorgen. Zou ik ook doen. Laten we stoppen met roepen dat heel zwaar zijn niet ongezond is.

Iedereen weet dat te zwaar zijn ongezond is. Dat weten mensen die te zwaar zijn zelf ook wel. Wat niet helpt zijn misprijzende blikken en iemand er continu op wijzen dat ze te zwaar zijn en met tips komen. 

Gewicht verliezen lukt pas als iemand zelf een knop in zijn of haar hoofd heeft omgezet en er zelf voor wil gaan.

Het is niet alleen zo dat benadrukken voor irritatie zorgt. Het werkt drempelverhogend om een sportschool binnen te stappen want blijkbaar zijn mensen erg bezig met hoe mijn lijf eruit ziet. Het zorgt uiteindelijk voor een negatief zelfbeeld want blijkbaar zijn mensen erg bezig met hoe mijn lijf eruit ziet.  Het kan zorgen voor emotie-eten omdat je niet goed genoeg bent (lees ik bij jouw zoon niet hoor, maar ik lees hier anderen die uit "bezorgdheid" het nodig vinden om mensen op hun overgewicht te wijzen), want blijkbaar zijn mensen erg bezig met hoe je lijf eruit ziet. 

De stap naar iemand helpen is niet iemand wijzen op diens tekortkomingen. Om gezond in het leven te staan heb je zelfvertrouwen nodig en fijne relaties helpen daarbij. 

Als zoon geniet van de actieve vakanties, nodig hem dan uit om ook in het weekend mee te gaan wandelen, boulderen, surfen, wat jullie ding ook is. Zonder te benadrukken dat dat zo goed voor zijn lijf is. Misschien komt hij er zelf wel achter dat de activiteit makkelijker is met wat kilo's minder. 
Kook in die weekenden gezond en geef wat mee zodat hij niet hoeft te koken/iets uit de muur trekt. 

En heb vertrouwen dat je een verstandige jongen heb opgevoed. Dat hij zelf keuzes kan maken. En dat je van een paar kilo extra ook niet direct dood neervalt. 

Moederkareltje schreef op 18-09-2024 om 22:43:

[..]

En wat is dan de onzin? Het klopt als een bus. Als iedereen zegt dat je prima bent ook met 100kg gaat niemand meer op de rem. Wat sociale controle houdt de mens in het gareel.

Van wie moet iedereen precies in het gareel volgens jou?

Jij bent dus slank voor anderen?

Wat een bullshit allemaal. Wat een onwetendheid. Wat een domheid. Ik kan er niet over uit. 

[..]

Zullen we dan ook stoppen met doen alsof je antipathie richting te dikke mensen ook maar iets te maken heeft met zorgen om hun gezondheid? 

MarvelousM schreef op 19-09-2024 om 09:43:

[..]

Van wie moet iedereen precies in het gareel volgens jou?

Jij bent dus slank voor anderen?

Wat een bullshit allemaal. Wat een onwetendheid. Wat een domheid. Ik kan er niet over uit.

Je bent erg uit connectie met de natuur. Geeft niet. Ik respecteer een andere visie. 

MarvelousM schreef op 19-09-2024 om 09:48:

[..]

Zullen we dan ook stoppen met doen alsof je antipathie richting te dikke mensen ook maar iets te maken heeft met zorgen om hun gezondheid?

Je bent erg uit connectie met de natuur. Geeft niet. Ik respecteer een andere visie.

[..]

Laten we stoppen met roepen dat heel zwaar zijn niet ongezond is.

Dat zegt niemand. Maar deze jongeman is opgevoed met gezond eten en voldoende bewegen. Dat komt dan 9 van de 10 gevallen binnen enkele jaren vanzelf weer bovendrijven.

Moederkareltje schreef op 19-09-2024 om 09:54:

[..]

Nog meer onzinpraat. Je zou ook even inhoudelijk kunnen reageren op wat ik zeg.

Ik zeg altijd maar zo: bij dikke mensen zit hun zwakke plek van buiten. Voor iedereen en altijd te zien en te veroordelen. Bij anderen is hun zwakke plek wat meer verborgen misschien, maar die is er ongetwijfeld.

dan

dan

19-09-2024 om 13:45

Plantenbak schreef op 19-09-2024 om 09:26:

[..]

Iedereen weet dat te zwaar zijn ongezond is. Dat weten mensen die te zwaar zijn zelf ook wel. Wat niet helpt zijn misprijzende blikken en iemand er continu op wijzen dat ze te zwaar zijn en met tips komen.

Gewicht verliezen lukt pas als iemand zelf een knop in zijn of haar hoofd heeft omgezet en er zelf voor wil gaan.

Daar sluit ik me volledig bij aan.

Misschien komt er op den duur een moment waarbij de knop van zoon TO om gaat en is hij gemotiveerd om wat af te vallen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.