Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgen om mijn brugklasser


Prachtwacht

Prachtwacht

18-11-2021 om 15:19 Topicstarter

Wednesday schreef op 18-11-2021 om 13:20:

Hier een brugklasser en tweedeklasser zonder diagnoses, maar die hebben hier ook nog hulp bij nodig. Die hulp zit ‘m vooral in structuur bieden. Veel dingen zijn al genoemd. ‘s Avonds voor het slapen gaan de tas inpakken. Vaste plek voor sleutels, telefoon, schooltas, gymspullen, broodtrommel. Op tijd opstaan om niet te hoeven haasten. Vast tijdstip hanteren om de deur uit te gaan, dat ook nog ruimte biedt voor oponthoud onderweg. In de gaten houden of ze langetermijndingen hebben voor school, zoals werkstukken of presentaties, en navragen hoe ze dat denken te plannen. Voor en in toetsweken alert zijn op hun planning (en uitvoering daarvan). Bij onvoldoendes vragen hoe ze denken dat dit komt en hoe ze dat de volgende keer anders willen doen.

Ja, nog betere vaste plekken. Dacht er ook aan om een whiteboard neer te hangen, voor alle belangrijke zaken! 

Prachtwacht

Prachtwacht

18-11-2021 om 15:20 Topicstarter

Mlah! schreef op 18-11-2021 om 13:38:

[..]

Helemaal eens. Hij heeft gewoon nog extra begeleiding van jou nodig. Pak samen 's avonds die tas in, zorg dat de gymspullen, handschoenen, lunch (avond van tevoren klaargemaakt) allemaal klaarliggen.

Als dit in elk geval goed gaat, houdt hij ook meer ruimte in zijn hoofd over voor andere dingen, zoals huiswerk.

Kijktip op YouTube: how to ADHD.


https://youtu.be/rC3tG3lbrNM

Ik ga de link bekijken, thanks! 

Prachtwacht

Prachtwacht

18-11-2021 om 15:24 Topicstarter

RavIvaR schreef op 18-11-2021 om 14:17:

Overzicht mist.
Dit zelf aanbrengen gaat hem (nog) niet lukken.
Hier heeft hij dus hulp bij nodig.
Hulp van jou, hulp van school en misschien nog wel meer.

De overgang van speciaal basisonderwijs naar regulier middelbaar is gewoon best wel heel groot. Spreek dit ook uit.

Goed dat je signaleerd dat dingen nu niet goed gaan.
Bespreek eerst samen met hem wat jullie beiden kunnen doen, betrek ook zijn vaker hierbij als dit mogelijk is.
Bespreek vervolgens samen met school wat zij kunnen doen. en bekijk wat er eventueel daarnaast nog nodig is aan begeleiding.

Dingen kwijt zijn, niet kunnen plannen, tijd verkeerd inschatten hoort allemaal nij ADHD. Is het te verbeteren? Vast wel.
Blijft het lastig? Zeker weten!

Ja, zijn vader en ik zitten wel op een lijn dus wij kunnen hier samen zeker iets in betekenen. Mijn zoon kan ook echtst onverschillig overkomen, of juist “heel correct” antwoord geven. Hoe ging het op school? Prima! 

Jullie hebben deze fase een beetje overgeslagen op het speciaal onderwijs, dus hij moet zich deze vaardigheden nu nog eigen maken (en inderdaad, structuur en plannen, daar zijn 'gewone' pubers al niet goed in, die met een etiketje zeker niet!). Dus neem als ouders de regie (weer) over.
Ga op een rustig moment eens zitten met je zoon en maak samen een weekagenda (liefst op een A4) waarop je schrijft wat er in zijn tas moet zitten. Dus wanneer heeft hij bijvoorbeeld gym. Daarnaast een checklist met wat er in de tas moet zitten. Etui (en daarin zitten dan passer, liniaal, potlood, gum, pen). Agenda. Broodtrommel. Drinken. Stuk fruit. En aan de hand van die checklists gaat hij 's avonds met jullie zijn tas inpakken. Behalve dan het eten en drinken natuurlijk, dat is voor 's ochtends. Hoewel boterhammen smeren ook prima 's avonds kan, als je het dan in de vriezer/koelkast bewaart. Ligt eraan hoeveel tijd je 's ochtends wil hebben. Sta voorlopig standaard een kwartier eerder op.

Help hem met het plannen van zijn huiswerk. En zet hem ook echt aan het werk. Bij ons hielp het om ernaast te blijven zitten of zelf een klusje doen. Maar in ieder geval het kind in het oog houden en aansporen. Zorg ervoor dat er geen afleiding is. Dus schrijf het huiswerk vanuit Magister gewoon over op een papiertje, dan kan de telefoon weg.
Overigens, direct na school aan het huiswerk werkt meestal niet bij kinderen met AD(H)D, omdat ze eerst alle indrukken moeten verwerken. Beter is het dan om op tijd te eten en na het eten aan het huiswerk te gaan. Hier werkte spelen met lego of K'nex of tekenen nog goed op die leeftijd.

Verder, zorg voor vaste plekken voor voorwerpen. Wat doen die handschoenen bijvoorbeeld op zijn nachtkastje? Die liggen op het plankje/in het kastje bij de voordeur, naast de fietssleutel (ik noem maar wat). Zorg ervoor dat jij die structuur bewaakt. Dus loop 's avonds dat rondje al, op zoek naar de fietssleutel en de telefoon. Die ligt trouwens ook op een vaste plek aan de lader, als hij niet in de kontzak zit.

En ga het gesprek op school aan. Inderdaad, heeft hij LWOO? Zo nee, ga daar achteraan. Vraag een gesprek aan met de mentor, en leg uit dat je zoon meer begeleiding nodig heeft. Hij zat niet voor zijn zweetvoeten op het speciaal basisonderwijs, school wist waar ze aan begon toen ze hem aannam. Heeft je zoon contact met de zorgcoördinator? Zo nee, waarom niet? Zorg dat die betrokken wordt. Vraag de mentor om deze persoon ook uit te nodigen voor jullie overleg. Wellicht is een buddy iets voor hem, een klasgenoot die hem helpt met op het juiste moment in het juiste lokaal te zijn.
Hoe is het met het noteren van huiswerk? Is dat wel duidelijk genoeg? Bij mijn kind-met-etiket was dat een groot probleem. De ene docent had het voor het hele jaar al in Magister staan, de ander stuurde een mail en de derde gaf het mondeling eind van de les op. Dat trok mijn kind niet (nee, wie wel, zou ik eigenlijk denken...). En dan is er als ouder ook niet op te sturen natuurlijk.
Wellicht is er op school huiswerkbegeleiding mogelijk? Dan hoef je het niet allemaal zelf te doen. Bij mijn kind werd er in de brugklas iedere week een uur aan 'studievaardigheden' besteed, daar leerden ze plannen en leren. Is dat er ook op de school van je zoon?

Anyway, dit is het moment om stevig in te grijpen. Nu hebben je zoon én school nog de tijd om bij te sturen. Tegen de meivakantie wordt dat een stuk lastiger.
Oh, en wat er ook gebeurt, de kerstvakantie is voor je zoon NIET om eventuele achterstanden in te lopen, maar om bij te komen van dit heftige eerste jaar! Ben ik eens ingetrapt, maar dat zorgde voor een bijna-burn out bij kind. Zéker kinderen met een etiket hebben voldoende mentale rust nodig om het vol te houden.

Gebruikt je zoon medicatie? Daar zou je ook nog naar kunnen kijken. Dosis verhogen of beginnen met medicatie wellicht.

Prachtwacht schreef op 18-11-2021 om 15:24:

[..]

Ja, zijn vader en ik zitten wel op een lijn dus wij kunnen hier samen zeker iets in betekenen. Mijn zoon kan ook echtst onverschillig overkomen, of juist “heel correct” antwoord geven. Hoe ging het op school? Prima!

Standaard puber antwoord, niks vreemds aan 

Mlah! schreef op 18-11-2021 om 16:05:

[..]

Standaard puber antwoord, niks vreemds aan

Sterker: de meeste schoolgaande kinderen doen dit. Andere vragen stellen helpt dan.

Mijn zoon heeft ADHD en zit nu in 5 VWO. Ik geloof dat ik tot de derde zijn tas voor hem inpakte. Het lukte hem ècht niet.  

Ik heb hem echt heel vaak aan de hand gepakt totdat hij het zelf kon.  Dat kost wat kruim maar het levert ook wat op. 

Nu wil hij dadelijk na zijn eindexamen op kamers.  Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen want ik leg nog steeds zijn kleding klaar.  :p

speciaal voortgezet onderwijs of een praktijk gerichte school? Je hebt vmbo's die specifiek richten op horeca, groen- en dierverzorging, zorg en welzijn, etc. Dan is je vakkenpakket daarop afgestemd en ben je meer praktisch bezig dan op een reguliere vmbo. Misschien sluit zoiets beter aan?

Vanaf nu ga je hem dus helpen. Elke avond samen de tas inpakken en je merkt vanzelf wel of je daar meer of minder bij moet opletten. Ook kun je best meer begeleiden bij het huiswerk. Juist door hem nu te helpen raakt hij niet op achterstand waardoor hij alle slechte cijfers weer moet ophalen. Ik heb kinderen zonder etiketje en ik heb ze ook altijd begeleid totdat duidelijk was dat ze iets zelf konden. Ik heb ze nooit laten zwemmen. Je kunt ook niet met vroeger vergelijken, kinderen hebben nu veel meer hulp nodig. 

Prachtwacht

Prachtwacht

18-11-2021 om 19:18 Topicstarter

MoederBarberin schreef op 18-11-2021 om 18:23:

speciaal voortgezet onderwijs of een praktijk gerichte school? Je hebt vmbo's die specifiek richten op horeca, groen- en dierverzorging, zorg en welzijn, etc. Dan is je vakkenpakket daarop afgestemd en ben je meer praktisch bezig dan op een reguliere vmbo. Misschien sluit zoiets beter aan?

Mijn zoon zit op een praktijkgerichte vmbo-school. Vooral gericht op groen, dierverzorging, kookles etc.
Het is geen speciaal voortgezet onderwijs. Ik heb wel altijd gedacht dat mijn zoon dan “automatisch” op een speciaal voortgezet onderwijs terecht zou komen. Maar veel klasgenoten van hem gaan ook naar die school. Docent van de vorige school vond het ook een passende keuze. 

Prachtwacht schreef op 18-11-2021 om 19:18:

[..]

Mijn zoon zit op een praktijkgerichte vmbo-school. Vooral gericht op groen, dierverzorging, kookles etc.
Het is geen speciaal voortgezet onderwijs. Ik heb wel altijd gedacht dat mijn zoon dan “automatisch” op een speciaal voortgezet onderwijs terecht zou komen. Maar veel klasgenoten van hem gaan ook naar die school. Docent van de vorige school vond het ook een passende keuze.

Wat ik dan niet goed snap is waarom je zoon dan niet in 1 van die structuurklassen terecht gekomen is. Weet school wel van zijn diagnose? Het lijkt me goed om op korte termijn ook een afspraak te maken met zijn mentor en/of de zorgcoördinator (of hoe die functie op jullie school dan ook wordt genoemd).

Prachtwacht

Prachtwacht

18-11-2021 om 19:19 Topicstarter

Suusje. schreef op 18-11-2021 om 18:28:

Vanaf nu ga je hem dus helpen. Elke avond samen de tas inpakken en je merkt vanzelf wel of je daar meer of minder bij moet opletten. Ook kun je best meer begeleiden bij het huiswerk. Juist door hem nu te helpen raakt hij niet op achterstand waardoor hij alle slechte cijfers weer moet ophalen. Ik heb kinderen zonder etiketje en ik heb ze ook altijd begeleid totdat duidelijk was dat ze iets zelf konden. Ik heb ze nooit laten zwemmen. Je kunt ook niet met vroeger vergelijken, kinderen hebben nu veel meer hulp nodig.

Dankjewel voor je reactie! Ik ben blij met alle reacties die er komen ook. Vanmiddag gelijk al met hem zitten leren voor een proefwerk van morgen. Straks de tijd samen nemen om te zorgen dat alles klaar ligt. 

Prachtwacht

Prachtwacht

18-11-2021 om 19:26 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 18-11-2021 om 19:19:

[..]

Wat ik dan niet goed snap is waarom je zoon dan niet in 1 van die structuurklassen terecht gekomen is. Weet school wel van zijn diagnose? Het lijkt me goed om op korte termijn ook een afspraak te maken met zijn mentor en/of de zorgcoördinator (of hoe die functie op jullie school dan ook wordt genoemd).

Ik weet het ook niet, waarom hij niet van zijn vorige school dat advies heeft gekregen voor die structuurklas. Ik heb nog wel goed contact met zijn vorige leerkracht van groep 8. 

Mijn andere kind zit nu in groep 8, op hetzelfde speciaal onderwijs en met dezelfde leerkracht als mijn oudste zoon vorig jaar had. En over mijn kind wat nu in groep 8 zit, zei de leerkracht gelijk dat hij het advies ging geven voor een structuurklas voor het voortgezet onderwijs… (is ook wel een heel ander kind in doen en laten) 

Ik denk dat in gesprek gaan met de mentor/degene die daar over gaan, een heel goed idee is.


Veel ouders verkijken zich hoeveel hulp een VO kind vaak nog nodig heeft. Op de basisschool wordt alles gestructureerd voor de leerlingen en in het VO moeten ze dit zelf doen. 
Ik zou een Plenda kopen. Dit is een plan-agenda. Op hun eigen site staan instructiefilmpjes hoe je op een goede manier kan plannen. 
https://www.planning-en-agenda.nl/

Verder erg hameren op dezelfde rituelen. Als je thuiskomt, éérst sleutels aan het haakje, dan je jas aan de kapstok, handschoenen in het bakje, schoenen onder de kapstok enz. 
Op vaste momenten huiswerk maken en leren. 
Na het eten tas inpakken. Enz. En blijf controleren. Nu kan het nog nu ie nog niet uberpubert. 
En roep hem eerder dan 20m voor ie weg moet. En plan sowieso in dat ie 10m voor ie weg moet zich klaarmaakt. 
En oh ja… gèèn apparaten als telefoons of tablet ‘s ochtends. Vrienden van mij geven hun zoon zijn telefoon pas als ie op de fiets stapt. Uitval kan jij naar kijken of er iets bijzonders is. 
Ik heb thuis twee kinderen met ADD en een verstrooide HB’er en mijn vriend twee ASS’ers 

Ik werk dan zelf in het VO maar had persoonlijk ook veel aan het Geef Me De Vijf boek. En oh ja, hele fijne aanrader is het huiswerk strategieboek van Geef Me De Vijf. 
Hierin staan voor allerlei soorten taken hoe je het moet doen, met stapjes die je kan afvinken met een whiteboardstift. Pas als je iets afvinkt ga je verder met het volgende stapje. 
Bekijk Strategiekaarten huiswerk op: https://www.bol.com/nl/p/strategiekaarten-huiswerk/9300000045248740?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp

En flitskaarten werken vaak ook fijn om te leren. 

LWOO kan op heel veel manieren ingezet worden en het is niet altijd nodig om dat apart aan te vragen. Jouw kind komt van het speciaal onderwijs en de school waar hij nu zit heeft waarschijnlijk al een arrangement voor hem. Dit wordt allemaal vanuit het samenwerkingsverband geregeld. 
Als het goed is heeft jouw zoon wel een OPP? Als hij basis doet zit hij vaak al in een kleine klas. Dat wordt dan betaald van het geld dat de school van het samenwerkingsverband krijgt Omdat ie van speciaal onderwijs komt. Maar dit kan je wel navragen. 
Veel scholen hebben ook extra coronagelden gekregen en hebben daardoor ook wat meer geld voor begeleiding op school. Zo heb ik er dus drie nieuwe collega’s bijgekregen. Ik zou daar wel even naar informeren via de mentor. 

Prachtwacht

Prachtwacht

19-11-2021 om 07:42 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 19-11-2021 om 00:34:

Veel ouders verkijken zich hoeveel hulp een VO kind vaak nog nodig heeft. Op de basisschool wordt alles gestructureerd voor de leerlingen en in het VO moeten ze dit zelf doen.
Ik zou een Plenda kopen. Dit is een plan-agenda. Op hun eigen site staan instructiefilmpjes hoe je op een goede manier kan plannen.
https://www.planning-en-agenda.nl/

Verder erg hameren op dezelfde rituelen. Als je thuiskomt, éérst sleutels aan het haakje, dan je jas aan de kapstok, handschoenen in het bakje, schoenen onder de kapstok enz.
Op vaste momenten huiswerk maken en leren.
Na het eten tas inpakken. Enz. En blijf controleren. Nu kan het nog nu ie nog niet uberpubert.
En roep hem eerder dan 20m voor ie weg moet. En plan sowieso in dat ie 10m voor ie weg moet zich klaarmaakt.
En oh ja… gèèn apparaten als telefoons of tablet ‘s ochtends. Vrienden van mij geven hun zoon zijn telefoon pas als ie op de fiets stapt. Uitval kan jij naar kijken of er iets bijzonders is.
Ik heb thuis twee kinderen met ADD en een verstrooide HB’er en mijn vriend twee ASS’ers

Ik werk dan zelf in het VO maar had persoonlijk ook veel aan het Geef Me De Vijf boek. En oh ja, hele fijne aanrader is het huiswerk strategieboek van Geef Me De Vijf.
Hierin staan voor allerlei soorten taken hoe je het moet doen, met stapjes die je kan afvinken met een whiteboardstift. Pas als je iets afvinkt ga je verder met het volgende stapje.
Bekijk Strategiekaarten huiswerk op: https://www.bol.com/nl/p/strategiekaarten-huiswerk/9300000045248740?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp

En flitskaarten werken vaak ook fijn om te leren.

LWOO kan op heel veel manieren ingezet worden en het is niet altijd nodig om dat apart aan te vragen. Jouw kind komt van het speciaal onderwijs en de school waar hij nu zit heeft waarschijnlijk al een arrangement voor hem. Dit wordt allemaal vanuit het samenwerkingsverband geregeld.
Als het goed is heeft jouw zoon wel een OPP? Als hij basis doet zit hij vaak al in een kleine klas. Dat wordt dan betaald van het geld dat de school van het samenwerkingsverband krijgt Omdat ie van speciaal onderwijs komt. Maar dit kan je wel navragen.
Veel scholen hebben ook extra coronagelden gekregen en hebben daardoor ook wat meer geld voor begeleiding op school. Zo heb ik er dus drie nieuwe collega’s bijgekregen. Ik zou daar wel even naar informeren via de mentor.

Super fijne tips! Ik ga er naar kijken! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.