Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon wil stoppen met school


AlisonH

AlisonH

15-03-2022 om 13:14 Topicstarter

dan schreef op 15-03-2022 om 12:59:

[..]

Als hij naast zijn werk ook voldoende tijd nodig heeft om te ontspannen, vraag ik me af of het voor hem haalbaar is om naast het werk te beginnen met rijlessen. Want de kans dat hij zijn rijbewijs binnen heeft voordat hij met de hbo studie begint is toch klein door oa de wachttijden. En de combinatie studeren en rijlessen volgen, theorie halen, zal wellicht ook pittig zijn.

Dat zal wel lukken. Hij werkt nu ook 8 uur per week naast school. School is zeker 32 uur in de week, dus als hij 30 uur gaat werken of zo moet er wel ruimte zijn. Hij heeft naast school en werk ook nog sport en dat ging altijd goed op de Havo. Op vwo met een grotere belasting niet meer. 
Ik neig nu naar stoppen met een duidelijk plan, maar zonder dat alle details van het plan al geregeld zijn. Dat kunnen we samen oppakken. 

Jonagold schreef op 15-03-2022 om 12:39:

[..]

Dat ben ik met je eens, maar ik zie echt de meerwaarde niet van op school blijven tot er een volledig uitgekristalliseerd plan ligt, inclusief werk en rijschool. Dat organiseren kan prima en naar mijn idee zelfs beter als hij niet tegen heug en meug ook nog naar school hoeft.

Ik raad Alison in mijn post daarom ook al aan om hier wel bij te ondersteunen of in ieder geval de voortgang in de gaten te houden. Maar het zou mij niks verbazen als hij eerst letterlijk bij moet tanken. En dat is ook ontzettend belangrijk. Zie het verhaal van Valdemar en van mijn zoon. Mensen met een niet zo heel duidelijke vorm van ASS lopen hun hele leven al (onopgemerkt vaak) op hun tenen. Je moet het elastiekje soms even terug in vorm laten veren. Als het teveel is opgerekt komt het nooit meer helemaal terug in de oude vorm. Dat wil je echt voorkomen.

Ik begrijp echt dat uitrusten heel belangrijk is. Maar ik ben dus bang dat het weer opstarten nog vele malen moeilijker wordt als je een bepaalde periode helemaal niks hebt gedaan en gehoeven. Als je overdag weinig doet, ben je in de avond niet moe, lig je lang wakker, je dag/nachtritme raakt verstoord.
Als ik naar mezelf kijk, had ik vroeger in vakanties een korter lontje omdat ik geen ritme had. Tegelijkertijd genoot ik er ook van om even niks te moeten, maar sinds ik in de vakanties ging werken en ik enigszins ritme en structuur had, merkte ik dat mijn moeder al die jaren wel gelijk had dat ik dat nodig had. 

AlisonH schreef op 15-03-2022 om 13:14:

[..]

Dat zal wel lukken. Hij werkt nu ook 8 uur per week naast school. School is zeker 32 uur in de week, dus als hij 30 uur gaat werken of zo moet er wel ruimte zijn. Hij heeft naast school en werk ook nog sport en dat ging altijd goed op de Havo. Op vwo met een grotere belasting niet meer.
Ik neig nu naar stoppen met een duidelijk plan, maar zonder dat alle details van het plan al geregeld zijn. Dat kunnen we samen oppakken.

Alle details hoeft ook niet. Hij werkt als maaltijdbezorger toch? Dat is vooral savonds. Als hij vijf dagen per week 5-6 uur per dag werkt en dan overdag rijles volgt, theorie leert, uitrust en af en toe nog sport, lijkt me dat een prima ritme voor de komende maanden. Bij school komt nog huiswerk, toetsen leren, verslagen maken etc. kijken, bij werk heb je dat niet. Dan gaat hij na zijn dienst naar huis en is hij klaar.

dan

dan

15-03-2022 om 13:50

MamaE schreef op 15-03-2022 om 13:07:

[..]

Hij hoeft toch niet dagelijks rijles te volgen? Als je twee keer per week een uur of anderhalf uur rijles hebt, kost dat echt niet zo ontzettend veel tijd.
Theorie halen in de periode dat er geen school/studie is, zou ik zeker aanbevelen.

Nee maar de rijlessen duren vaak toch langer dan een uur, hij weet toch ook niet van tevoren wat zijn collegetijden zijn? Ik beweer niet dat het te zwaar is maar het kan wel iets zijn om rekening mee te houden. 

Hij kan rijlessen volgen op tijden dat anderen moeilijk kunnen: 11 - 12 uur. Dus kan best meevallen met die wachttijd. Theorie leren is ook zeker 40 uur werk. Genoeg te doen.

dan schreef op 15-03-2022 om 13:50:

[..]

Nee maar de rijlessen duren vaak toch langer dan een uur, hij weet toch ook niet van tevoren wat zijn collegetijden zijn? Ik beweer niet dat het te zwaar is maar het kan wel iets zijn om rekening mee te houden.

De komende maanden heeft hij nog geen colleges, waardoor hij heel flexibel beschikbaar is. En meestal plan je rijlessen niet maanden vooruit. Zeg dat je er twee uur mee kwijt bent. Maal twee keer per week is ongeveer vier uurtjes, dat lijkt me haalbaar, zeker als zijn werk veelal in de avonden is.

Er zijn toch hordes jong-volwassenen die een studie of werk combineren met leren rijden?
Echt niet iedereen zit een half jaar of een jaar thuis rond zijn 18de.

AlisonH

AlisonH

16-03-2022 om 09:04 Topicstarter

Marty1984 schreef op 15-03-2022 om 23:50:

Er zijn toch hordes jong-volwassenen die een studie of werk combineren met leren rijden?
Echt niet iedereen zit een half jaar of een jaar thuis rond zijn 18de.

Die hordes jong-volwassenen hebben niet allemaal ASS. Ik denk ook best dat mijn zoon het moet kunnen, maar verkijk je niet op hoeveel meer belasting mensen met ASS ervaren door dingen waar neurotypische mensen geen enkele moeite mee hebben. 

AlisonH

AlisonH

16-03-2022 om 09:13 Topicstarter

Even een update: gisteren aan tafel heel casual aangekaart of hij het nog wel een beetje trok met school of dat hij liever wat anders wilde. Goed gesprek gehad; hij wil liever stoppen, maar pas als hij zelf een beetje op een rij heeft hoe hij dan zijn tijd gaat vullen. Hij denkt zelf inderdaad aan ongeveer 32 uur werken, rijles nemen, leren koken en ook ontspannen. Hij lijkt nog een beetje zoekende naar een vorm van ontspanning die niet gamen of sporten is. 
Hij ging ook aan de decaan op school vragen of zij nog tips had om goed voor te bereiden op de overstap naar Hbo.
Sommige vakken (Engels, Aardrijkskunde, gym) vindt hij nog wel leuk. Als de gang van zaken bij hem op school net zo is als bij mij heeft de decaan inmiddels ook de afdelingsleiding en het zorgteam ingeschakeld en komen ze misschien nog met een aanbod dat hij een paar vakken blijft volgen. Dat wachten we maar even af. 
In ieder geval ligt het op tafel; daar leek hij opgelucht over. 

Zelf ben ik ontzettend blij dat mijn man en ik hierover op één lijn zitten, dat zie ik ook weleens heel anders! 

Ja, de meeste jongvolwassenen combineren rijles inderdaad met school of werk. Simpelweg omdat het vaak niet anders kan. Voor deze jongen is de periode tot september een uitgelezen kans om rijlessen te gaan nemen. Juist doordat hij dan geen school meer heeft, kan hij misschien iets vaker lessen zodat hij in september al een heel eind op weg is.

En fijn dat hij er zelf zo constructief in staat en dat jullie op één lijn zitten.
Het nadeel van een paar vakken volgen, is wel dat je dan vaak een enorm gatenkaasrooster hebt. Wel is het met rijles vaak mogelijk om je op school op te laten halen en weer te laten afzetten. Dat zou dan tussendoor kunnen.
Leren koken is ook een goed idee, hij zou dan ook zelf recepten kunnen opzoeken, boodschappen doen en dan het recept klaarmaken.

AlisonH

AlisonH

16-03-2022 om 10:32 Topicstarter

Gerapporteerd

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.