Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon wil stoppen met school


Aha tegelijk gepost. 

AlisonH schreef op 15-03-2022 om 09:08:

[..]

Daar zit ook wel weer wat in. Want natuurlijk had ik er ook al wel over nagedacht of hij hier wel gelukkig van werd. Ik ga er nog eens over nadenken en met zijn vader overleggen. Die komt vandaag terug van een reis en die weet nog van niks.

Succes alvast! 

Hij is niet meer leerplichtig, dus hij kan gewoon stoppen als hij zich op school uitschrijft. Ik zou daar in deze situatie niet negatief tegenover staan. Veel werken en tijd om zijn rijbewijs te halen. Wel zou ik hem eerst laten regelen dat hij meer uren kan maken of een baantje erbij zoekt en dat hij een rijschool zoekt. 

AlisonH

AlisonH

15-03-2022 om 10:14 Topicstarter

Kerstin75 schreef op 15-03-2022 om 09:10:

Ja doen zo en hoezo ommezwaai? Denken dat hij nog wat opsteekt vind ik dom. Hij leert meer van werken en zijn rijbewijs halen dan van verder ploeteren op vwo. Zie het als een mini tussenjaar.

Wij dachten “hij steekt nog wat op” toen er nog een kansje was om het te halen. Dat is nu ook wel verkeken, tenzij hij opeens ergens de motivatie vandaan haalt om keihard te gaan werken en waarom zou hij. 
Inderdaad is het niet erg en zelfs goed dat wij laten zien dat we ook van mening kunnen veranderen en eerdere fouten herstellen. 

AlisonH

AlisonH

15-03-2022 om 10:16 Topicstarter

MamaE schreef op 15-03-2022 om 09:44:

Hij is niet meer leerplichtig, dus hij kan gewoon stoppen als hij zich op school uitschrijft. Ik zou daar in deze situatie niet negatief tegenover staan. Veel werken en tijd om zijn rijbewijs te halen. Wel zou ik hem eerst laten regelen dat hij meer uren kan maken of een baantje erbij zoekt en dat hij een rijschool zoekt.

Dat lijkt me inderdaad het beste plan: je mag stoppen maar pas als je zeker weet dat je genoeg uren kunt werken, en als je een rijschool hebt gevonden zonder wachtlijst van een jaar. 

AlisonH schreef op 15-03-2022 om 10:16:

[..]

Dat lijkt me inderdaad het beste plan: je mag stoppen maar pas als je zeker weet dat je genoeg uren kunt werken, en als je een rijschool hebt gevonden zonder wachtlijst van een jaar.

Daar ben ik het toch niet mee eens. Hij kan naar mijn idee zijn tijd dan beter steken in het zoeken naar een baantje/het uitbreiden van zijn uren en het zoeken naar een rijschool. Ik denk dat dat ook makkelijker is als hij altijd beschikbaar is. Een spoedcursus in 10 dagen combineert ook slecht met school... Zet hem desnoods thuis aan het werk in de tuin of zo. Echt, het lijkt me zo ontzettend stompzinnig om nog tijd op school door te brengen als je weet dat je gaat stoppen. Ik denk dat hij ook al snel een stoorzender in de klas kan worden, want zodra duidelijk is dat hij van jullie mag stoppen is de motivatie natuurlijk helemaal 0 en gaat hij alleen nog maar voor de sociale contacten.

Ik snap dat het voor jullie een hele omschakeling is, maar ik zou echt geen energie meer steken in hem naar school sturen. Laat hem op een leuke manier afscheid nemen van zijn klasgenoten (borrel bij jullie thuis?) en zich gaan richten op zijn toekomst, met positieve energie.

Jonagold schreef op 15-03-2022 om 10:39:

[..]

Daar ben ik het toch niet mee eens. Hij kan naar mijn idee zijn tijd dan beter steken in het zoeken naar een baantje/het uitbreiden van zijn uren en het zoeken naar een rijschool. Ik denk dat dat ook makkelijker is als hij altijd beschikbaar is. Een spoedcursus in 10 dagen combineert ook slecht met school... Zet hem desnoods thuis aan het werk in de tuin of zo. Echt, het lijkt me zo ontzettend stompzinnig om nog tijd op school door te brengen als je weet dat je gaat stoppen. Ik denk dat hij ook al snel een stoorzender in de klas kan worden, want zodra duidelijk is dat hij van jullie mag stoppen is de motivatie natuurlijk helemaal 0 en gaat hij alleen nog maar voor de sociale contacten.

Ik snap dat het voor jullie een hele omschakeling is, maar ik zou echt geen energie meer steken in hem naar school sturen. Laat hem op een leuke manier afscheid nemen van zijn klasgenoten (borrel bij jullie thuis?) en zich gaan richten op zijn toekomst, met positieve energie.

Ik had het over dat plan omdat je anders van het ene op het andere moment in een soort 'gat' valt zonder daginvulling en snel kunt denken 'doe ik morgen wel'. En voor je het weet zijn er weken voorbij waarin er niet extra is gewerkt en nog steeds geen rijschool is gezocht. Als hij zelf graag wil stoppen, is dat juist een stimulans om die dingen wel te gaan regelen.

Uit de OP: Hij wil dan gaan werken en ook ontspannen.
Ik denk dat dat een belangrijke is, dat ontspannen. Deze jongen heeft vrij recent een diagnose ASS gehad, ik weet uit ervaring dat het leven van een jongere die de diagnose nog niet heeft erg veel energie kost en het lijkt mij erg verstandig dat hij die energievoorraad weer aanvult voor hij aan een vervolgstudie begint. Vandaar mijn advies om direct te stoppen. Ik ga er helemaal vanuit dat er de eerste weken niets uit zijn handen zal komen. Maar misschien valt dat mee...
Het is wel heel belangrijk om van tevoren goed uit te zoeken wat het HBO aan ondersteuning biedt. Mijn zoon is vastgelopen wegens het ontbreken van die ondersteuning (oké, het was in coronatijd dus voor iedereen ingewikkeld, maar er kwam echt helemaal niets van de grond, wij hebben dat teveel op zijn beloop gelaten, dat zou me nu niet meer gebeuren!).

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-03-2022 om 10:50

@AlisonH:
Je schrijft dat je niet weet of zijn diagnose van ASS relevant is, maar ik zou daar toch rekening mee houden. 
Jij weet natuurlijk het best hoe je zoon functioneert en ik wil je geen extra zorgen bezorgen, maar toch even mijn ervaring meegeven. 

Ik heb later de diagnose ASS gekregen. Laatste jaren van het middelbaar was echt erdoor slepen, ging ook liever werken en dacht dat het met hogere studies wel goed kwam. Ondanks veelvuldig spijbelen diploma gehaald, tussenjaar genomen om te gaan werken en vervolgens unief begonnen om er na korte tijd de brui aan te geven en weer te gaan werken. Na vier jaar werken toen compleet gecrasht en bijna drie jaar uit circulatie geweest alvorens ik weer op de arbeidsmarkt kwam. 

Natuurlijk hoeft het bij je zoon allemaal zo niet te verlopen, maar hou er toch terdege rekening mee dat die diagnose nog een impact gaat hebben op zijn verdere loopbaan.

AlisonH

AlisonH

15-03-2022 om 11:19 Topicstarter

Ik vind de laatste twee posts ook wel iets om rekening mee te houden. Hij verbergt zijn ASS vrij aardig naar de buitenwereld maar dat kost hem bakken met energie. Dat aanvullen voor hij start op Hbo is inderdaad verstandig. Wat ze aan ondersteuning bieden is op papier heel aardig maar of het ook zo gaat uitpakken? Hij heeft wel al gevraagd of hij voorlopig nog thuis mag blijven wonen (agossie) en of we hem willen blijven helpen. Hij zal langer begeleiding nodig hebben dan mijn dochter die met 18 al grotendeels op eigen benen stond. 

Inmiddels met zijn vader overlegd. Die is er voor om gewoon aan hem te vragen of hij het nog wel trekt op school en of hij misschien andere ideeën heeft om de tijd tot zijn studie aan te besteden. En dan zien we van daaruit wel wat eruit komt.

Wat fijn dat vader gewoon akkoord gaat, dat scheelt al een hoop. Lijkt mij een goede aanvliegroute, gewoon in gesprek gaan met zoon (en school) over hoe nu verder, als de knoop al is doorgehakt.
Ik denk dat dat sowieso al een hele opluchting voor je zoon zal zijn. En ik verwacht dat hij zelf niet eens zo heel erg door heeft hoeveel energie naar school gaan hem kost. Ik zou hem aanbieden om samen op te trekken. Hij bepaalt natuurlijk wat hij wil en wat er gebeurt, jullie kunnen ondersteunen, hier en daar een beetje duwen/stimuleren. Bijvoorbeeld door een stappenplan te maken, actielijstjes te maken en de voortgang te bewaken.
Succes!

Bij ASS is structuur en dagritme ook belangrijk, daarom zou ik het juist belangrijk vinden om dat vast geregeld te hebben. Uiteraard is rust ook belangrijk, maar er staat nergens dat hij 40 uur per week gaat werken of dat hij geen tijd meer heeft om te ontspannen.
Juist als je nu helemaal niks zou doen is de overgang naar voltijd studeren, nieuwe school, nieuwe mensen etc. groot. 
Opladen is zeker nodig, maar het lijkt me vooral belangrijk om daar in het dag/weekritme voldoende tijd voor in te bouwen. Dan heb je ook een duurzaam stabiel ritme waar hij op de lange termijn profijt van heeft.

MamaE schreef op 15-03-2022 om 12:31:

Bij ASS is structuur en dagritme ook belangrijk, daarom zou ik het juist belangrijk vinden om dat vast geregeld te hebben. Uiteraard is rust ook belangrijk, maar er staat nergens dat hij 40 uur per week gaat werken of dat hij geen tijd meer heeft om te ontspannen.
Juist als je nu helemaal niks zou doen is de overgang naar voltijd studeren, nieuwe school, nieuwe mensen etc. groot.
Opladen is zeker nodig, maar het lijkt me vooral belangrijk om daar in het dag/weekritme voldoende tijd voor in te bouwen. Dan heb je ook een duurzaam stabiel ritme waar hij op de lange termijn profijt van heeft.

Dat ben ik met je eens, maar ik zie echt de meerwaarde niet van op school blijven tot er een volledig uitgekristalliseerd plan ligt, inclusief werk en rijschool. Dat organiseren kan prima en naar mijn idee zelfs beter als hij niet tegen heug en meug ook nog naar school hoeft.

Ik raad Alison in mijn post daarom ook al aan om hier wel bij te ondersteunen of in ieder geval de voortgang in de gaten te houden. Maar het zou mij niks verbazen als hij eerst letterlijk bij moet tanken. En dat is ook ontzettend belangrijk. Zie het verhaal van Valdemar en van mijn zoon. Mensen met een niet zo heel duidelijke vorm van ASS lopen hun hele leven al (onopgemerkt vaak) op hun tenen. Je moet het elastiekje soms even terug in vorm laten veren. Als het teveel is opgerekt komt het nooit meer helemaal terug in de oude vorm. Dat wil je echt voorkomen.

dan

dan

15-03-2022 om 12:59

Jonagold schreef op 15-03-2022 om 10:49:

Uit de OP: Hij wil dan gaan werken en ook ontspannen.
Ik denk dat dat een belangrijke is, dat ontspannen. Deze jongen heeft vrij recent een diagnose ASS gehad, ik weet uit ervaring dat het leven van een jongere die de diagnose nog niet heeft erg veel energie kost en het lijkt mij erg verstandig dat hij die energievoorraad weer aanvult voor hij aan een vervolgstudie begint. Vandaar mijn advies om direct te stoppen. Ik ga er helemaal vanuit dat er de eerste weken niets uit zijn handen zal komen. Maar misschien valt dat mee...
Het is wel heel belangrijk om van tevoren goed uit te zoeken wat het HBO aan ondersteuning biedt. Mijn zoon is vastgelopen wegens het ontbreken van die ondersteuning (oké, het was in coronatijd dus voor iedereen ingewikkeld, maar er kwam echt helemaal niets van de grond, wij hebben dat teveel op zijn beloop gelaten, dat zou me nu niet meer gebeuren!).

Als hij naast zijn werk ook voldoende tijd nodig heeft om te ontspannen, vraag ik me af of het voor hem haalbaar is om naast het werk te beginnen met rijlessen. Want de kans dat hij zijn rijbewijs binnen heeft voordat hij met de hbo studie begint is toch klein door oa de wachttijden. En de combinatie studeren en rijlessen volgen, theorie halen, zal wellicht ook pittig zijn. 

dan schreef op 15-03-2022 om 12:59:

[..]

Als hij naast zijn werk ook voldoende tijd nodig heeft om te ontspannen, vraag ik me af of het voor hem haalbaar is om naast het werk te beginnen met rijlessen. Want de kans dat hij zijn rijbewijs binnen heeft voordat hij met de hbo studie begint is toch klein door oa de wachttijden. En de combinatie studeren en rijlessen volgen, theorie halen, zal wellicht ook pittig zijn.

Hij hoeft toch niet dagelijks rijles te volgen? Als je twee keer per week een uur of anderhalf uur rijles hebt, kost dat echt niet zo ontzettend veel tijd.
Theorie halen in de periode dat er geen school/studie is, zou ik zeker aanbevelen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.