Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon van 14 gedraagt zich heel kinderlijk


ik lees heel veel kenmerken van adhd  autisme en hoogsensitief en wellicht HB?
Dat praten op volwassen manier. Dat is best typisch: asperges of HB of combi?
Herken jij je zoon in deze kenmerken?

T.Noes

T.Noes

11-07-2023 om 16:41 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 11-07-2023 om 13:49:


Herken jij je zoon in deze kenmerken?

Even alles opgezocht. Adhd, add, asperges, autisme niet zo. Uiteraard zijn er enkele dingen die ik kan afvinken, maar dat zou ik bij mezelf even goed kunnen afvinken.

Het lijstje met hooggevoelig...check, helemaal. 1 voor 1 een volmondige ja.

Alleen begrijp ik niet dat hij alle emoties bij een ander enorm goed kan aanvoelen, maar wanneer iemand last heeft zijn eigen drukheid dan voelt hij het niet aan.

T.Noes schreef op 11-07-2023 om 16:41:

[..]

Even alles opgezocht. Adhd, add, asperges, autisme niet zo. Uiteraard zijn er enkele dingen die ik kan afvinken, maar dat zou ik bij mezelf even goed kunnen afvinken.

Het lijstje met hooggevoelig...check, helemaal. 1 voor 1 een volmondige ja.

Alleen begrijp ik niet dat hij alle emoties bij een ander enorm goed kan aanvoelen, maar wanneer iemand last heeft zijn eigen drukheid dan voelt hij het niet aan.

Dat kan ook door bijv adhd komen. Die seintjes worden dan niet goed verwerkt en/ of kan hij ze moeilijk plaatsen of geen rem op zijn gedrag juist door adhd en dat is dan onvermogen. Net als prikkelgevoelig zijn en uit zich in druk gedrag. Eigenlijk vraagt hij door middel van zijn gedrag om een prikkelbare ruimte

T.Noes schreef op 11-07-2023 om 16:41:

[..]

Even alles opgezocht. Adhd, add, asperges, autisme niet zo. Uiteraard zijn er enkele dingen die ik kan afvinken, maar dat zou ik bij mezelf even goed kunnen afvinken.

Het lijstje met hooggevoelig...check, helemaal. 1 voor 1 een volmondige ja.

Alleen begrijp ik niet dat hij alle emoties bij een ander enorm goed kan aanvoelen, maar wanneer iemand last heeft zijn eigen drukheid dan voelt hij het niet aan.

Het aanvoelen van de aanwezigheid van bepaalde emoties betekent nog niet dat hij dan ook de oorzaak van die emoties kan aanvoelen. Dat kan ook lang niet altijd, want er zijn legio mogelijkheden waarom iemand blij of verdrietig kan zijn. 

T.Noes

T.Noes

11-07-2023 om 17:32 Topicstarter

En hoe kan ik hem dan het beste helpen?
Want hij zal hoe dan ook toch moeten kunnen functioneren in een wereld waar dit gedrag niet altijd welkom is.

Zou een gesprek met de orthopedagoog (van of via) school iets zijn, voor advies en inzicht? Zal gezien zijn leeftijd waarschijnlijk nog te lastig zijn om met hem te bespreken hoe hij zich voelt op die momenten dat hij druk gedrag laat zien. 
Je zou ook kunnen onderzoeken of hij in de klas teveel prikkels krijgt. Structuur, regelmaat, vaste planning thuis kan helpen. Lastig, voor oplossingen is eerst meer inzicht in oorzaken belangrijk.

T.Noes schreef op 11-07-2023 om 16:41:

[..]

Even alles opgezocht. Adhd, add, asperges, autisme niet zo. Uiteraard zijn er enkele dingen die ik kan afvinken, maar dat zou ik bij mezelf even goed kunnen afvinken.

Het lijstje met hooggevoelig...check, helemaal. 1 voor 1 een volmondige ja.

Alleen begrijp ik niet dat hij alle emoties bij een ander enorm goed kan aanvoelen, maar wanneer iemand last heeft zijn eigen drukheid dan voelt hij het niet aan.

Of je zoon wellicht een onderliggende stoornis zou kunnen hebben, kun je laten onderzoeken. Dan kun je, mocht er iets uitkomen, gerichte adviezen en hulp krijgen.

Ik herken veel van wat je schrijft; mijn oudste heeft autisme en was ook erg jong, druk en kinderlijk in zijn gedrag voor zijn leeftijd. Had weinig gedeelde interesses met leeftijdsgenootjes en kon erg hinderlijk clownesk gedrag vertonen. Hierdoor lag hij niet goed in de groep en ontstond er pestgedrag. Nou is pesten nooit goed, maar het was ook wel een wisselwerking tussen zoon en leeftijdsgenootjes. Bij hem heeft medicatie goed geholpen om rustiger te zijn en trainingen om hem te helpen meer bewust te zijn van zijn eigen rol in het geheel.

Ik heb eerlijk gezegd dat indruk dat TO het etiketje ‘hooggevoelig’ wel acceptabel vindt, maar niets wil weten van autisme of ADHD, hoe vaak wij allemaal ook schrijven dat we echt veel herkennen in haar verhaal van onze eigen kinderen. Maar wellicht heb ik het mis.

-Nienke- schreef op 11-07-2023 om 20:10:

Ik heb eerlijk gezegd dat indruk dat TO het etiketje ‘hooggevoelig’ wel acceptabel vindt, maar niets wil weten van autisme of ADHD, hoe vaak wij allemaal ook schrijven dat we echt veel herkennen in haar verhaal van onze eigen kinderen. Maar wellicht heb ik het mis.

Dat gevoel krijg ik ook. Terwijl het zo waardevol is om te weten hoe je in elkaar zit. 

T.Noes schreef op 11-07-2023 om 16:41:

Alleen begrijp ik niet dat hij alle emoties bij een ander enorm goed kan aanvoelen, maar wanneer iemand last heeft zijn eigen drukheid dan voelt hij het niet aan.

Dat heeft mijn partner (met autisme) ook. Verdriet, ongemak, boosheid van anderen kan hij prima aanvoelen en duiden. Totdat het komt door iets dat hij heeft gedaan. Want hij weet hoe hij het bedoelde en waarom hij het deed, en kan zich dan niet voorstellen dat het anders aankomt dan hij het bedoelde. Hoe kan ik nou boos zijn omdat hij de kinderen vergat, hij had het toch heel druk op zijn werk? 

T.Noes

T.Noes

11-07-2023 om 23:50 Topicstarter

-Nienke- schreef op 11-07-2023 om 20:10:

Ik heb eerlijk gezegd dat indruk dat TO het etiketje ‘hooggevoelig’ wel acceptabel vindt, maar niets wil weten van autisme of ADHD, hoe vaak wij allemaal ook schrijven dat we echt veel herkennen in haar verhaal van onze eigen kinderen. Maar wellicht heb ik het mis.

Jammer dat je dat gevoel hebt.  Ik ben zeker niet de persoon die ergens niet van wil weten.

Ik wil alleen niet te snel conclusies trekken, stempels zetten of etiketjes geven.

Ik ga me zeker verdiepen in alles wat hier al gezegd is geweest en uitzoeken hoe alles in elkaar zit zodat we hem de juiste hulp kunnen geven. 

T.Noes schreef op 11-07-2023 om 23:50:

[..]

Jammer dat je dat gevoel hebt. Ik ben zeker niet de persoon die ergens niet van wil weten.

Ik wil alleen niet te snel conclusies trekken, stempels zetten of etiketjes geven.

Ik ga me zeker verdiepen in alles wat hier al gezegd is geweest en uitzoeken hoe alles in elkaar zit zodat we hem de juiste hulp kunnen geven.

Dat hoef jij toch ook niet te doen; daar zijn deskundigen voor. Laat die testen / onderzoeken of er wellicht een onderliggende oorzaak is voor zijn gedrag, dan kun je gericht hulp krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.