Radeloos52
10-04-2025 om 15:08
Zoon helemaal in de macht van zijn vriendin
Goedemiddag,
Ik heb een groot probleem. Mijn zoon van nu net 17 heeft een vriendin van 20, wat nu zeker al een jaar aan de gang is. Ze heeft vanaf het begin nooit iets met ons te maken willen hebben, ze kwam nooit. Hij moest altijd naar haar. We hebben ruzie tot en met gehad. Want hij was ook behoorlijk aan het puberen, dus kun ja als ouder toch niks zeggen of doen, want het is toch nooit goed. Nu werkt hij sinds een paar maanden in een winkel, waar hij het goed naar zijn zin heeft. Heeft ook al wat vrienden gemaakt,die wel bij ons over de vloer komen en kunnen blijven slapen. Heel gezellig allemaal. Nu komt ze ineens ook bij ons over de vloer, wat wij natuurlijk helemaal niet willen eigenlijk!Een week of 4 geleden is de ellende weer begonnen. Er was een feestje op het dorp, hij ging er met die jongens naar toe. Zij was aan het werk. Toen begon ze vervelend te doen want hij had haar genegeerd en daar was ze niet goed van, blah blah. Die jongens zeiden al tegen ons, dat meisje is niks voor hem. Dat was de eerste keer dat ze haar zagen. De week daarop is mijn zoon met die jongens uit gegaan. Toen is ze helemaal uit haar stekker gegaan, want dat was niet goed dat hij daar mee weg ging en ze wilde ook mee(maar ze werkt in de horeca, dus niet vroeg klaar) toen zijn die jongens na 2 uur van ellende maar weer naar huis gegaan want madam had in die tijd 8x gebeld en de nodige appjes gestuurd. En ze had een paniekaanval gehad en hij moest haar komen helpen. Ik ben in zijn apps gaan kijken(wat misschien niet zo’n goed idee is, want als moeder wil je ook niet alles weten) maar nu blijkt dat hij een hele dag updates moet geven, wat hij doet, met wie en waar. En als hij niet gelijk reacties ze in paniek en gast ze bellen. En iedere keer, zit het nog wel goed tussen ons en ik hou zo veel van je. Ze is niet goed in haar hoofd( erg genoeg voor haar) maar vorig jaar is ze bijna verplicht opgenomen geweest. Ze gaat iedere week zowat naar emergis. En ze zit aan de anti depressiva. Allemaal heel erg voor dat meisje. Maar ze maakt mijn zoon gewoon helemaal kapot. Hij eet haast niet, slaapt haast niet, 1 bonk zenuwen. Maar hij wil het niet uitmaken. Ze heeft hem helemaal in haar macht, ruzie proberen te stoken tussen de jongens en hem en ons. Wij denken dat ze hem bedreigd met iets wat niemand mag weten of dat ze met zelfmoord dreigt of zo. In ieder geval weten wij niet meer wat we er mee aan moeten, praten met hem werkt niet. Die jongens hebben het ook al geprobeerd, en dan zegt hij ik ben er klaar mee, ik ga het uitmaken en de volgende dag is het weer koek en ei. Iemand de gouden tip!! Sorry voor het lange verhasl

absor
11-04-2025 om 08:51
FruitMoeder schreef op 11-04-2025 om 08:30:
Wat moet een 20 jarige vrouw eigenlijk met een jongen van 17? Dat vind ik raar. Zeker omdat jongens nogal achterlopen in hun ontwikkeling. Zij zou moeten studeren of een opleiding volgen niet op het schoolplein rondhangen.
Een 20 jarige meisje kan ook achterlopen en een 17 jarige jongen juist voorlopen.

FruitMoeder
11-04-2025 om 09:16
absor schreef op 11-04-2025 om 08:51:
[..]
Een 20 jarige meisje kan ook achterlopen en een 17 jarige jongen juist voorlopen.
Ik vind het nog steeds raar. Met 20 moet je sowieso wegblijven van scholieren. Er is dan echt iets mis met je.

Dwaze-Opa
11-04-2025 om 09:24
FruitMoeder schreef op 11-04-2025 om 09:16:
[..]
Ik vind het nog steeds raar. Met 20 moet je sowieso wegblijven van scholieren. Er is dan echt iets mis met je.
Ze hebben toch al langer een relatie. Als ik goed gelezen heb 3 jaar. Toen was hij 14 en daar had moeders misschien een stokje voor kunnen steken.
Nu is het vervelend maar denk dat acceptatie hier het beste is

MamaE
11-04-2025 om 09:25
[..]
Ik had op de middelbare iemand van 20 in de klas. Die had eerst havo gedaan, daarna een jaar hbo en toen toch vwo nog erachteraan. Dat ging prima. Niet iedereen is hetzelfde en niet iedereen is gemiddeld.
On topic: de relatie klinkt echt verre van gezond. Maar je kunt een relatie niet voor hem beëindigen. Ik zou wel de deur open laten staan en in gesprek blijven. Vooral hem vragen stellen, wat hij zelf ergens van vindt. En ook jullie grenzen stellen. Je schrijft dat hij vaak de halve nacht weg bleef en dan tot de middag in zijn bed lag. Ging hij dan niet naar school/stage/werk? Daar zou ik wel een punt van maken. Leuk dat je een vriendinnetje hebt, dat hebben wel meer mensen, die gaan ook gewoon naar school/stage/werk.
Zijn vrienden moeten hun feedback niet aan jou geven, maar aan hem. Hé gast, ik vind het erg irritant dat jij heel de tijd met je vriendin loopt te appen en bellen als wij samen op stap zijn. Ik heb met jou afgesproken, niet met je vriendin.
Als jullie als gezin iets doen, kun je ook wel grenzen stellen aan telefoongebruik. Aan tafel bijvoorbeeld niet.

Radeloos52
11-04-2025 om 09:51
Dwaze opa, ze gingen door het werk met elkaar om, toen hadden ze nog geen relatie, en toen was ze al erg claimerig, ze hebben pas een relatie gekregen toen hij koud 16 was

Poekewiki
11-04-2025 om 09:59
Het enige wat echt mogelijk is, is om een luisterend oor te zijn als hij zelf met iets komt. En dan voornamelijk te blijven luisteren en doorvragen zonder je eigen conclusies aan hem op te dringen.
Je leert hem niet zijn eigen grenzen aan te geven in een relatie door zelf over zijn grenzen heen te walsen.
En ik snap heus wel dat je je zorgen maakt, maar je huidige aanpak werkt contraproductief denk ik.

Radeloos52
11-04-2025 om 10:02
fruitmoeder, dat bedoel ik dus. Is het dan zo erg gek dat ik me gewoon vreselijk zorgen maak? En ik wil ook zeker niet goed praten wat ik gezegd of gedaan heb. We hebben hem altijd heel vrij gelaten, en dat is misschien te geweest. Maar nu heeft hij een paar vrienden van zijn werk, en nu probeert ze tussen hun te stoken. Die jongens komen hier graag over de vloer, het is gezellig, ze mogen een biertje doen, kunnen altijd blijven slapen, kunnen binnenvallen wanneer ze willen. Maar ze heeft nooit wat met ons te maken willen hebben, komt ze het weekend doodleuk tegen me vertellen dat de jongens en mijn zoon xtc gebruikt hebben. Ik ben natuurlijk niet helemaal achterlijk. Wij hebben de jongens weg gebracht en 3 uur later weer opgehaald, daarvoor zijn ze heel de avond hier geweest. Ik zie heus wel aan iemand of die iets gebruikt heeft of niet. En ze zagen er allemaal niet uit of ze iets gebruikt hebben. Je kan vier tot 6 uur nadat iemand dat gebruikt hebt zien dat ze iets gebruikt hebben. Ze hadden allemaal gedronken, en als je het opzoekt dan is xtc en alcohol absoluut geen goede combi. Wij zijn tegen drugs. Dat is hier thuis altijd uitgebreid besproken, en ook om daar open en eerlijk in te zijn. Maar om dat zo te zeggen van haar, dat is echt gemeen. Want je naait niet alleen de anderen maar ook je eigen vriend

FruitMoeder
11-04-2025 om 10:08
Radeloos52 schreef op 11-04-2025 om 10:02:
fruitmoeder, dat bedoel ik dus. Is het dan zo erg gek dat ik me gewoon vreselijk zorgen maak? En ik wil ook zeker niet goed praten wat ik gezegd of gedaan heb. We hebben hem altijd heel vrij gelaten, en dat is misschien te geweest. Maar nu heeft hij een paar vrienden van zijn werk, en nu probeert ze tussen hun te stoken. Die jongens komen hier graag over de vloer, het is gezellig, ze mogen een biertje doen, kunnen altijd blijven slapen, kunnen binnenvallen wanneer ze willen. Maar ze heeft nooit wat met ons te maken willen hebben, komt ze het weekend doodleuk tegen me vertellen dat de jongens en mijn zoon xtc gebruikt hebben. Ik ben natuurlijk niet helemaal achterlijk. Wij hebben de jongens weg gebracht en 3 uur later weer opgehaald, daarvoor zijn ze heel de avond hier geweest. Ik zie heus wel aan iemand of die iets gebruikt heeft of niet. En ze zagen er allemaal niet uit of ze iets gebruikt hebben. Je kan vier tot 6 uur nadat iemand dat gebruikt hebt zien dat ze iets gebruikt hebben. Ze hadden allemaal gedronken, en als je het opzoekt dan is xtc en alcohol absoluut geen goede combi. Wij zijn tegen drugs. Dat is hier thuis altijd uitgebreid besproken, en ook om daar open en eerlijk in te zijn. Maar om dat zo te zeggen van haar, dat is echt gemeen. Want je naait niet alleen de anderen maar ook je eigen vriend
Oeffff... ik zou sowieso geen dronken pubers in mijn huis willen. Jij meet wel met 2 maten merk ik. Als je het goed vindt dat je zoon en zijn minderjarige vrienden dronken worden in jouw huis moet je ook niet zo vreemd opkijken dat hij een oudere vriendin heeft. Je geeft je zoon te veel vrijheid. Daarom heeft hij nu een oudere vriendin. Ik zou als ik jou was veel strenger zijn.

SuzyQFive
11-04-2025 om 10:08
[..]
Dat vind ik echt de grootste onzin…
Zou je dat ook zeggen als het om een man van 20 gaat en een vrouw van 17?
Ik heb van mijn 16e tm 22e een relatie gehad met iemand die 8 jaar ouder is.

FruitMoeder
11-04-2025 om 10:11
SuzyQFive schreef op 11-04-2025 om 10:08:
[..]
Dat vind ik echt de grootste onzin…
Zou je dat ook zeggen als het om een man van 20 gaat en een vrouw van 17?
Ik heb van mijn 16e tm 22e een relatie gehad met iemand die 8 jaar ouder is.
Dan was hij 24 en jij 16... Meid...

FruitMoeder
11-04-2025 om 10:11
Zeespiegel schreef op 11-04-2025 om 10:09:
Heb je al eens met de ouders van die meid gepraat?
Ze is een volwassen vrouw wat gaan die ouders doen?

Mevrouw75
11-04-2025 om 10:12
Radeloos52 schreef op 11-04-2025 om 10:02:
Ik vrees dat het al te laat is, want je hebt al heel duidelijk laten weten wat je van haar vindt. Toch zou ik stoppen met je frustratie richten op haar, maar het gedrag van je zoon naar jou toe begrenzen. Dus grote mond: daar kan je wat van zeggen, het belang van studie/ op tijd op je werk komen etc. waarom jij dat belangrijk vindt.
Btw: iets niet willen zien (omdat je gewoon al gelooft dat je zoon niet aan drugs doet bv) zorgt er ook voor dat je iets niet ziet. Dat betekent niet dat het meisje nooit liegt, wel dat je niet meteen weer beschuldigend naar haar gaat lopen doen. Je kan haar op dat moment wel begrenzen: dat je dit soort opmerkingen niet wil horen bv. Of alleen maar: oh zeggen. Dan voedt je ook niks.

Radeloos52
11-04-2025 om 10:12
Fruitmoeder, ze waren sowieso niet dronken, en de rest was al meerderjarig. En ik heb liever dat ze thuis wat drinken dan dat ze op straat lopen drinken. Want ze mogen geen alcohol voor hun 18e. Maar ze mogen ook niet uit want ze komen nergens binnen voor hun 18e. Wat moeten ze dan ieder weekend gaan doen? Daar komt nou alle rottigheid van wat of er overal gebeurd in het weekend