T@sje
24-06-2024 om 14:18
Zomervakantie in het gips
Onze puber van 13 heeft afgelopen weekend haar been gebroken, zit tot half augustus in het gips. Ze heeft nu nog veel pijn, en zwaar gips. Als het goed is krijgt ze over een dag of 10 wat lichter gips waar ze iets beter mee uit de voeten kan op krukken.
Kampeervakantie hebben we geskipt, op advies van artsen. Maar hoe komen we de zomer nou een beetje leuk door? Heb even geen idee, ook omdat we (nog) even heel druk zijn met andere zaken. Over een week of twee is dat wat rustiger en komt er in mijn hoofd ook weer ruimte voor andere dingen.
Dochter zit m enorm te stressen, denkt dat haar vakantie helemaal in het water valt en dat ze zich dood gaat vervelen. Ik zou haar graag een beetje geruststellen maar kan op dit moment zelf ook nog niet echt overzien hoe en wat. Iemand ideetjes hoe we de zomervakantie toch leuk en relaxt (voor ons allemaal) kunnen maken, ondanks het gipspootje van dochter en het cancellen van de vakantie?
Caroline80
25-06-2024 om 20:33
Ik neem aan dat zolang het been nog in het gips zit er geen spierversterkende oefeningen gedaan kunnen worden. Lijkt me niet goed voor het herstel van de breuk.
mikado123
26-06-2024 om 16:48
Cenote schreef op 25-06-2024 om 17:22:
Wat sneu zeg!
Ik moet denken aan de filmpjes van bewegingsagoog Joël. Hij werkt in de ouderenzorg en daagt ouderen uit om te bewegen met de mogelijkheden die zij hebben naast hun beperking. Je zou misschien een soort spelletjesmiddag kunnen organiseren vol met spelletjes die hij met ouderen doet. Veelal zijn die spelletjes zittend maar wel grappig en uitdagend.
Ja die zijn echt leuk. Misschien kan ze er een competitie met vriendinnen van maken. Zijn youtube:
https://www.youtube.com/@bewegenisleven-joel en bijna altijd met huis, tuin en keuken materialenBakblik
26-06-2024 om 17:10
Caroline80 schreef op 25-06-2024 om 20:33:
Ik neem aan dat zolang het been nog in het gips zit er geen spierversterkende oefeningen gedaan kunnen worden. Lijkt me niet goed voor het herstel van de breuk.
Juist wel.
Het volledig rust houden met een gipsbeen is heel erg achterhaald. Het zijn wel speciale "oefeningen" voor mensen in het gips. Als je arm in het gips zit bijvoorbeeld een vuist maken en dan weer ontspannen en dat 5 keer herhalen en dan na een paar uur nog een keer en dan na een tijdje weer.
Een fysiotherapeut kan daar tips over geven.
Verlies van spiermassa laat herstel langer duren. Goede sterke spieren bevorderen de bot-aanmaak en het herstel.
AlisonH
26-06-2024 om 17:35
Flanagan schreef op 25-06-2024 om 16:29:
[..]
Als de fysio wordt aangeraden door de chirurg als onderdeel van herstel, valt het onder medische zorg en worden de uren vergoed terwijl het bereik van het aantal behandelingen in basispakket (8?) reeds gepasseerd zijn. Ik had een operatie aan de voorste kruisband. De nazorg gekoppeld aan de operatie, ging gepaard met 8 maanden revalidatie, dus ver buiten de basisvergoeding.
Vraag de chirurgie hoe en wat..
Weet je het zeker? Bij mij werd het na een gebroken schouder waar ook veel fysio voor nodig was pas vanaf de 20e behandeling vergoed vanuit het basispakket. De eerste 20 dus op eigen kosten. Ik was aanvullend verzekerd dus het was geen punt, maar als je dat niet bent vind ik 700 euro zelf betalen erg veel voor iets wat gewoon nodig is voor functieherstel. Misschien is het inmiddels veranderd, het is al een paar jaar geleden. Maar ik vond het echt idioot.
SuzyQFive
26-06-2024 om 17:53
Heb het even opgezocht maar voor kinderen geldt idd uit de basisverzekering
AlisonH
26-06-2024 om 20:09
SuzyQFive schreef op 26-06-2024 om 17:53:
Heb het even opgezocht maar voor kinderen geldt idd uit de basisverzekering
Gelukkig maar!
Flanagan
26-06-2024 om 20:43
AlisonH schreef op 26-06-2024 om 17:35:
[..]
Weet je het zeker? Bij mij werd het na een gebroken schouder waar ook veel fysio voor nodig was pas vanaf de 20e behandeling vergoed vanuit het basispakket. De eerste 20 dus op eigen kosten. Ik was aanvullend verzekerd dus het was geen punt, maar als je dat niet bent vind ik 700 euro zelf betalen erg veel voor iets wat gewoon nodig is voor functieherstel. Misschien is het inmiddels veranderd, het is al een paar jaar geleden. Maar ik vond het echt idioot.
Bij mij werd de eerste 8 of 9? behandelingen vergoed vanuit basispakket. (Eigen bijdrage had ik al bereikt door inschakelen van een ambulance.) De daaropvolgende 8 of 9 behandelingen werden vergoed door verzekering ahv plus pakket. Alle behandelingen erna werd vergoed door verzekering op basis van medische gronden te gunste van herstel na operatie. Het heeft dus alleen mij eigen bijdrage gekost, maar die was ik al kwijt aan de ambulance.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.