Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zomervakantie in het gips

Onze puber van 13 heeft afgelopen weekend haar been gebroken, zit tot half augustus in het gips.  Ze heeft nu nog veel pijn, en zwaar gips. Als het goed is krijgt ze over een dag of 10 wat lichter gips waar ze iets beter mee uit de voeten kan op krukken.  

Kampeervakantie hebben we geskipt, op advies van artsen. Maar hoe komen we de zomer nou een beetje leuk door? Heb even geen idee, ook omdat we (nog) even heel druk zijn met andere zaken. Over een week of twee is dat wat rustiger en komt er in mijn hoofd ook weer ruimte voor andere dingen. 

Dochter zit m enorm te stressen, denkt dat haar vakantie helemaal in het water valt en dat ze zich dood gaat vervelen. Ik zou haar graag een beetje geruststellen maar kan op dit moment zelf ook nog niet echt overzien hoe en wat. Iemand ideetjes hoe we de zomervakantie toch leuk en relaxt (voor ons allemaal) kunnen maken, ondanks het gipspootje van dochter en het cancellen van de vakantie?

Om wat opties te geven wat zou kunnen is wel handig om te weten tot hoever ze in het gips zit. Alleen het onderbeen of tot over de knie?

Uitjes bedenken die wel mogelijk zijn met gips, misschien een dagje dierentuin met een gehuurde rolstoel? Zo'n game hal is misschien ook nog wel leuk. Heeft ze hobby's? Iets waarmee ze zich thuis bezig kan houden om de tijd toch nog een beetje leuk door te komen? Een huisje op een bungalowpark is misschien nog leuk voor een paar dagen,  zou dan dus niet kijken naar een leuk zwembad, maar iets in de natuur, waar in de omgeving voelde te bezoeken is. 

Rondvaart in grote stad

Samen creatieve workshop doen

Dierentuin

Uit eten.

De grotere pretparken zijn vaak heel rolstoelvriendelijk. Vaak kun je zo'n rolstoel ook ter plekke lenen. Als het niet te heet wordt, zou ik zeker een dagje pretpark met haar doen. Check wel van te voren hoeveel familieleden mee mogen via de rolstoelingangen en ga niet met een te grote groep.

Ik ben toen kindlief een gebroken arm had vaak gaan zwemmen met een speciale gipshoes. Met een been kan dat ook, alleen heb je dan rekening te houden met valgevaar, dus dat zou iets zijn om te overleggen met de dokter bij het wisselen van het gips. 

En tja, verder vooral vaak vriendinnen uitnodigen en dochter aanmoedigen om toch vooral gewone dingen uit te proberen. Het zijn waarschijnlijk vooral de zwellingen die pijn doen; over een paar dagen voelt ze zich hopelijk een stuk beter. Misschien kun je een rolstoel huren via de verzekering? Dan kan ze makkelijker met vriendinnen de stad of andere dingen buitenshuis ondernemen zonder vermoeid te raken.

Arme dochter, toen ik 12 was zat ik in de zomervakantie ook tot mijn lies in het gips.
Een rolstoel werd bij de thuiszorg geregeld. Met krukken lopen is heel vermoeiend en zo kon ik toch langere stukken mobiel zijn. Dan kon ik mee boodschappen doen, winkelen en dagje dierentuin.
Pas als je dochter minder/geen pijn meer heeft en mobieler is, zal ze zin krijgen in uitstapjes.

We hebben vorig jaar iets vergelijkbaars meegemaakt. Mijn advies zou zijn om echt even af te wachten. Op het moment dat je dochter zich gaat vervelen, kun je nog van alles regelen. Dagjes uit zijn zo georganiseerd. Pretparken kan, maar mogelijk kan je dochter niet in alle attracties, geen idee of ze dat dan juist weer heel vervelend vindt. Wij hebben aan het eind van de vakantie nog lastminute een wat luxer vakantiehuis geboekt in een uithoek van Nederland, dat was wel heel leuk. Verder hebben wij toen een nieuw, duur spel gekocht voor de Switch en een paar nieuwe bordspellen.

Een rolstoel kun je gratis huren via Medipoint. Kun je bij je thuis laten afleveren. Wordt vergoed uit de basisverzekering.

https://www.medipoint.nl/product/rolstoel-standaard.html

Als ze het nieuwe gips heeft, zou je nog kunnen kijken voor een vakantiehuisje ergens in Nederland. Een dierentuin of museum bezoeken kan al snel. Je kunt vriendinnen te logeren vragen en dan een film-/serie-/gamemarathon houden. Of juist iets creatiefs doen, wat je dochter maar leuk vindt.

T@sje

T@sje

24-06-2024 om 15:22 Topicstarter

Heel veel dank voor het meedenken tot nu toe! 

Ze zit tot haar lies in het gips. Zoals ze zich nu voelt is een dagje weg echt geen optie, elke beweging doet zeer en ze houdt zichzelf maar moeilijk in balans op krukken. Kan ook niet naar school nu. Maar op een gegeven moment zou dat wel beter moeten gaan hoop ik, en dan is een dagje weg misschien toch mogelijk. Inderdaad maar even afwachten hoe eea zich ontwikkelt qua pijn en mobiliteit en niet te ver vooruitkijken. 

Heb haar wat dingetjes doorgegeven die jullie noemden en daar klaarde ze wel van op. Filmmarathon plannen met vriendinnen en lekker iets creatiefs doen is ze direct aan het regelen,  krijgt net een bestellijst voor knutselspulletjes doorgeappt plus de vraag of ze zaterdagmiddag en avond de tv kan reserveren en of er dan ook pizza besteld mag worden voor zichzelf en haar vriendinnen, hahaha.

Tip om een rolstoel te regelen is heel fijn, geen moment bij stilgestaan dat dat kan. 

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

24-06-2024 om 15:51

Musea 
Stad in
Uit eten
Bioscoop 
Musical 
Dierentuin 
Varen

thuis een sproeier of zwembadje
Crea bea 
Lezen
Puzzelen 
Vriendinnen laten komen

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

24-06-2024 om 15:53

mijn ervaring 😊
Komt goed 

naast de tips die genoemd zijn: regel vast alle boeken voor de tweede klas, kan ze die nu vast lezen, leren en een boel opdrachten maken. Scheelt straks 30 procent aan huiswerktijd  de leuke tijd haalt ze straks wel in als ze weer kan lopen. Sommige kinderen gaan hier best lekker op. 

Ach wat sneu.

Als je de rolstoel  hebt zijn er zoveel  meer mogelijkheden.  Naar het bos, de stad, een terrasje pakken, braderie  of markt, ergens lunchen, de bioscoop. Dochter hier heeft  in september  haar knie gebroken, de rolstoel  was een uitkomst nadat de ergste pijn weggetrokken  was. 
En idd vriendinnen  uitnodigen, samen koken ( zelf pizza maken kan zittend bijvoorbeeld  , zo'n tafeltje die je over je heen kan zetten op bed of de bank is ook ideaal ) Houdt ze van lezen? Hier heeft dochter ook wat boeken aangeschaft om de tijd door te komen.  Komt goed.

Wel sterkte gewenst, want uit ervaring  weet ik dat het ook veel  vraagt als ouder. Helpen met alles de eerste tijd. Douchen is een drama. ( koop zo'n speciale  beenzak bij medipoint als je er de rolstoel  ophaalt ) Rolstoel  is idd gratis, denk eraan de juiste beensteun erbij te vragen.
Veel rijden,  halen / brengen.   Sterkte . Hier is dochter te snel gaan forceren, er bleek ook flink meer stuk te zijn achteraf en zijn we nu na 9 maanden eindelijk op de goede weg qua herstel.  Hou voor ogen ( en ook bij dochter, want ze zal er vast af en toe doorheen zitten  ) , er komt een eind aan. Komt goed, maar kost tijd.

Moederkareltje schreef op 24-06-2024 om 15:57:

naast de tips die genoemd zijn: regel vast alle boeken voor de tweede klas, kan ze die nu vast lezen, leren en een boel opdrachten maken. Scheelt straks 30 procent aan huiswerktijd de leuke tijd haalt ze straks wel in als ze weer kan lopen. Sommige kinderen gaan hier best lekker op.

Die worden meestal via de school geleverd en bestel je niet zelf tegenwoordig. Ze zijn niet goedkoop en vaak ook gekoppeld met licenties voor op de laptop. 

Ondanks dat het héél vervelend is: het leven kan soms tegenvallen. En dat is daar een voorbeeld van. Volgende (echte) vakantie gaat ze dubbel genieten omdat ze weet dat het ook anders kan.

Persoonlijk zou ik mijn kinderen getroost hebben met de gedachte dat er kinderen zijn die twee maanden in het ziekenhuis liggen. Met draadjes aan hun ganse lijf en bezoek vanachter glas. 

Het is dus inderdaad erg vervelend, maar er zijn nog mogelijkheden zat om zich niet te vervelen.

Sterkte aan de patiënt en haar familie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.