Kimdekim
02-12-2024 om 08:24
Zo perfectionistisch
Mijn 17 jarige dochter is heel perfectionistisch. Mijn dochter zit nu in de zesde klas. Ze doet door het jaar heen niet zoveel maar met toetsweek sluit ze zichzelf op en leert ze 24/7. Ik weet dat dit niet ideaal is maar zo doet zij het en tot nu toe werkte dit ook. En ook deze periode heeft ze alleen maar voldoendes gehaald itt tot veel klasgenoten, maar wel lagere cijfers dan normaal. Mijn dochter kan dan echt enorm balen dat ze een 7,1 voor wiskunde heeft gehaald.
Het kost haar dan echt een paar dagen om dat los te laten.
Ze heeft het ook met haar uiterlijk. Alles moet perfect zijn, haar goed, make up goed, kleding goed. Ze komt nog liever te laat op school ( en dan dus de volgende dag om 7.45 melden) dan met lelijke ( vind zij) wimpers of haren de deur uitgaan.
Met jongens idem dito. Niemand is goed genoeg. Er is altijd wel iets wat haar niet bevalt. En waar haar vriendinnen verliefd worden en gaan daten wijst zij iedereen af.
Ik ben zelf helemaal niet zo, mijn man ook niet. Misschien is het ook wel iets wat bij de pubertijd hoort, ik herken het alleen niet zo van mijn zoon. Ik gun haar zo om te genieten van dingen en gewoon alles een beetje los te laten. Herkent iemand dit?
Kimdekim
02-12-2024 om 13:06
Zilver_gray schreef op 02-12-2024 om 12:06:
[..]
Ze legt de lat (veel te) hoog voor zichzelf.
Ik zie wel herkenbare punten als ik naar mijn eigen dochter kijk, vooral op het vlak van presteren.Ik snap heel goed dat het voor jou moeilijk is om haar zo te zien. Ik vind het zelf soms ook lastig om daarmee om te gaan.
Ik hoop dat het ooit beter gaat worden, het geeft onnodige stress.
Ja precies. Ik heb haar altijd tijdens mijn opvoeding proberen mee te geven dat ze goed is zoals ze is. Ik hou van haar met alle kwaliteiten maar ook dingen waar ze niet goed in is ( misschien juist wel omdat mijn vader nooit tevreden kon zijn vroeger en ik dat altijd vreselijk vond). Je hoeft niet alles te kunnen. Ik vind het erg om te zien dat zij zichzelf dan wel die druk oplegt en ik gun haar gewoon heel erg te genieten van dingen die niet perfect zijn.
Overigens ga ik ook niet tegen haar zeggen dat ze minder haar best moet doen (want dat zorgt voor stress), maar ik zeg bijvoorbeeld wel, iedereen maakt wel eens een toets waar diegene niet tevreden over is, of je hebt 6 doelpogingen gestopt daar moet je ook naar kijken ipv die ene die wel gescoord werd.
Moederkareltje
02-12-2024 om 13:07
Dat liever laat en mooi dan optijd niet opgemaakt of haar niet goed lijkt me normaal voor een jonge, mooie vrouw. Mensen die zeggen dat dat oppervlakkig is hebben denk ik minder zelf uit eigen hand meegemaakt dat mooi zijn effect heeft op jezelf en op anderen of ze zijn al oud of het vergeten.
Dat ze geen jongen goed genoeg vindt, vind ik wel erger. Ik heb wel vaker het gevoel dat de wensenlijst steeds hoger wordt onder de meisjes. Lijkt mij geen goede ontwikkeling want waar haalt Karel dan zijn vriendin vandaan en Hans van hiernaast? Er lijkt te veel keuze te zijn en alles is te vragen en oneindig veel jongens te kiezen..
Mugs
02-12-2024 om 13:31
Moederkareltje schreef op 02-12-2024 om 13:07:
Dat liever laat en mooi dan optijd niet opgemaakt of haar niet goed lijkt me normaal voor een jonge, mooie vrouw. Mensen die zeggen dat dat oppervlakkig is hebben denk ik minder zelf uit eigen hand meegemaakt dat mooi zijn effect heeft op jezelf en op anderen of ze zijn al oud of het vergeten.
Dus voor jonge mooie vrouwen vind je het normaal dat ze veel bezig te zijn met zichzelf mooi maken? (is dat eigenlijk nog nodig dan?) En de lelijkerds/jongens/niet meer zo jonge? Mogen die wel zo over straat?
Ik zie op mijn werk (voortgezet onderwijs) ook wel leerlingen die strak in de make up zitten (mooi vind ik dat overigens meestal niet), maar gelukkig ook heel veel jonge mensen die daar helemaal niet zo mee bezig zijn. Dus 'normaal' mwah
Kimdekim
02-12-2024 om 13:37
Mugs schreef op 02-12-2024 om 13:31:
[..]
Dus voor jonge mooie vrouwen vind je het normaal dat ze veel bezig te zijn met zichzelf mooi maken? (is dat eigenlijk nog nodig dan?) En de lelijkerds/jongens/niet meer zo jonge? Mogen die wel zo over straat?
Ik zie op mijn werk (voortgezet onderwijs) ook wel leerlingen die strak in de make up zitten (mooi vind ik dat overigens meestal niet), maar gelukkig ook heel veel jonge mensen die daar helemaal niet zo mee bezig zijn. Dus 'normaal' mwah
Waarom gelukkig? Dat begrijp ik dan weer niet. Ik vind echt niet alles mooi, maar dat hoeft toch niet? Als zij het maar mooi vinden. Overigens merk ik dat heel veel meiden waar mijn dochter mee omgaat best wel wat make up gebruiken maar dan zo dat het er zo natuurlijk mogelijk uitziet. Dus geen dikke eyeliners of zwarte wenkbrauwen. Maar als meiden dat wel mooi vinden is daar toch ook niks mis mee?
MarvelousM
02-12-2024 om 14:37
Moederkareltje schreef op 02-12-2024 om 13:07:
Dat ze geen jongen goed genoeg vindt, vind ik wel erger. Ik heb wel vaker het gevoel dat de wensenlijst steeds hoger wordt onder de meisjes. Lijkt mij geen goede ontwikkeling want waar haalt Karel dan zijn vriendin vandaan en Hans van hiernaast? Er lijkt te veel keuze te zijn en alles is te vragen en oneindig veel jongens te kiezen..
Nou dan kunnen Karel en Hans eens even goed naar zichzelf kijken, waar er nog wat te verbeteren valt.
En, je hoeft geen man in het leven. En mocht ze toch eenzaam zijn (en hetero), dan kan ze altijd nog zelf besluiten om haar lijstje te verkorten of los te laten. Bovendien is ze 17, dus heel goed mogelijk dat ze ook echt niemand tegen is gekomen die goed genoeg is voor haar.
Vrijevlinder
02-12-2024 om 15:41
Ze is op veel punten perfectionistisch, maar door het jaar niet of nauwelijks leren en dan heel even wel, vind ik daar weer niet bij passen.
Ik denk dat er een grote onzekerheid achter dat gedrag schuil gaat. Maar ze zal moeten leren dat minder ook goed is. Soms is het een recept voor een burnout en dan leert ze het dan.
Kimdekim
02-12-2024 om 17:01
Vrijevlinder schreef op 02-12-2024 om 15:41:
Ze is op veel punten perfectionistisch, maar door het jaar niet of nauwelijks leren en dan heel even wel, vind ik daar weer niet bij passen.
Ik denk dat er een grote onzekerheid achter dat gedrag schuil gaat. Maar ze zal moeten leren dat minder ook goed is. Soms is het een recept voor een burnout en dan leert ze het dan.
Tot nu toe heeft ze altijd prima punten gehaald dus het is haar altijd prima afgegaan. Voor haar werkt dit dus.
Marty1984
02-12-2024 om 18:04
Als dit de weg is die werkt voor haar qua studie ... laten doen.
Als ze liever te laat komt en de straf aanvaardt dan op tijd zijn met minder perfecte make-up ... haar keuze en ook gewoon laten doen.
Ik gok dat als ze op haar 23 of 25 afgestudeerd is en werkt voor een werkgever ze snel genoeg zal merken dat stelselmatig te laat komen niet geapprecieerd wordt. En dat ze zich snel genoeg aanpast. Lees: Ofwel vroeger opstaat, ofwel toch met minder perfecte make-up de deur uitgaat.
En qua jongens ... ze heeft nog jaren de tijd om iemand te vinden. Waarbij het dan mogelijk ineens van de eerste keer de juiste man is . Daar zou ik op haar 17de écht niet mee bezig zijn.
Dymo
02-12-2024 om 18:19
Mijn dochter was ook altijd zo perfectionistisch, wat haar studie betreft. Van mij heeft ze het niet. Ik vind haar helemaal prima zoals ze is.
Ze zat al in de derde van het gymnasium toen ze voor het eerst een 5,4 haalde, een onvoldoende dus. Drama! Ik heb taart gehaald er een kopje thee bij gezet en gezegd: "Zo, je hebt je eerste onvoldoende. Gefeliciteerd. Kijk om je heen. Vergaat de wereld? Nee. Vindt iedereen je nu stom? Nee. Is een onvoldoende het grootste drama dat je kan overkomen? Nee. Morgen gewoon weer naar school en door met je leven."
Ik was overigens wel altijd de enige moeder op feestjes die zich geen zorgen maakte dat haar kind zou blijven zitten, dat was wel rustig. Haar geneeskundestudie heeft ze ook in 6 jaar met ooit één 'faal' voor een paper afgerond. En nu is ze haar droombruiloft aan het plannen met haar perfecte vriend. Die inderdaad perfect voor haar is, fantastische knul.
Ik heb het losgelaten, het is haar perfectionisme, haar leven. Ik accepteer het alleen niet als ze minder geslaagde mensen zou bekritiseren, maar dat doet ze gelukkig niet.
Zilver_gray
02-12-2024 om 18:45
Kimdekim schreef op 02-12-2024 om 13:06:
[..]
Ja precies. Ik heb haar altijd tijdens mijn opvoeding proberen mee te geven dat ze goed is zoals ze is. Ik hou van haar met alle kwaliteiten maar ook dingen waar ze niet goed in is ( misschien juist wel omdat mijn vader nooit tevreden kon zijn vroeger en ik dat altijd vreselijk vond). Je hoeft niet alles te kunnen. Ik vind het erg om te zien dat zij zichzelf dan wel die druk oplegt en ik gun haar gewoon heel erg te genieten van dingen die niet perfect zijn.
Overigens ga ik ook niet tegen haar zeggen dat ze minder haar best moet doen (want dat zorgt voor stress), maar ik zeg bijvoorbeeld wel, iedereen maakt wel eens een toets waar diegene niet tevreden over is, of je hebt 6 doelpogingen gestopt daar moet je ook naar kijken ipv die ene die wel gescoord werd.
Nou precies! Zo zonde! Geniet juist van deze leeftijd!
Nee..zeggen dat ze “minder haar best moet doen” is inderdaad zinloos, en zorgt voor (nog meer) stress.
Ik vraag me af of het minder zal worden als ze straks gaan studeren!? Dat hou geen mens toch vol zou je zeggen?
Zelf was ik totaal anders w.b.t school en cijfers, haar, make-up en kleding daarentegen moest wel perfect, daar herken ik mezelf wel in.
Moederkareltje
02-12-2024 om 22:38
MarvelousM schreef op 02-12-2024 om 14:37:
[..]
Nou dan kunnen Karel en Hans eens even goed naar zichzelf kijken, waar er nog wat te verbeteren valt.
En, je hoeft geen man in het leven. En mocht ze toch eenzaam zijn (en hetero), dan kan ze altijd nog zelf besluiten om haar lijstje te verkorten of los te laten. Bovendien is ze 17, dus heel goed mogelijk dat ze ook echt niemand tegen is gekomen die goed genoeg is voor haar.
Ze hoeft zeker geen man in haar leven met 17. Ik ben helemaal voor losbollen of vrijgezel zijn nog zeker 10 jaar. Waar ik een beetje op aansla is dat als je niemand goed genoeg vind, dus ook om mee te experimenteren als scharrel of kwarrel of hoe ze het ook willen noemen je dus misschien vind dat je aan de top van de piramide staat wat vrij arrogant is of je vind jezelf een totaal moeilijk persoon en weet dat je niemand kan krijgen zo en wijst daarom iedereen af bij voorbaat of ze is gewoon niet toe is aan jongens en doet het zo af. Ik kan mij niet voorstellen dat ze ook nooit een crush heeft.
Karel is goed zoals hij is. Hij hoeft niet te veranderen voor een vrouw want dan past ze niet bij hem.
haarklover
02-12-2024 om 22:49
Als ze in de toetsweek hard werkt en de andere weken niet, kan ze nog best van haar leven genieten.
En goede cijfers zijn toch ook leuk?
Op deze manier merkt zij dat inspanning plezier brengt.
Dat zouden meer mensen moeten leren.
(en ik vind ook niet nodig dat ze veel tijd aan haar uiterlijk besteedt. maar dat is haar keuze).
Moree
03-12-2024 om 04:18
Heeft je dochter last van haar instelling tot nu toe?
Ik ben wel bekend met perfektionisme, deels in mezelf en ook ervaringen om me heen.
Je dochter is een tiener en heeft al voor een flink stuk haar eigen mindset ontwikkelt.
Je zou af en toe vragen aan haar kunnen stellen die haar focus iets bijsturen. Bijv ze vertelt over haar laatste dienst bij haar werk en dingen liepen niet lekker voor haar.
Dan zou je de vraag kunnen stellen: ‘Waar ben je tevreden over’?
Dat leert ze de focus of mindset te verleggen.
Ze zeggen wel eens niet te vergeten om plezier te maken, lol te hebben en lachen erg belangrijk zijn.
Gaan jij en je dochter wel eens samen een dagje weg?
Misschien is het iets. Gewoon een dagje samen lol hebben, iets geks gaan doen, bijv trampoline springen. Of karten. En dan lunchen samen. Of samen Escape room in het donker doen. Dineren in een donker restaurant. Of iets anders waarvan je denkt dat jullie samen wel zullen gaan lachen. Ik had 2 activiteiten in het donker benoemd omdat je dochter zich misschien niet bezig hoeft te zijn met haar uiterlijk.
Tip misschien voor moeder en vader, check zo nu en dan hoe het met haar gaat. Hoe ze zich voelt. Vooral haar gevoelens.
Perfektionisme kan uitlopen naar burn-out, depressie. Hoeft natuurlijk helemaal niet maar dingen kunnen heel makkelijk verglijden. Aan de buitenkant zoe je vaak weing bij perfektionistische mensen. Onderhuids kan er veel meer zitten.
Daarom is zo’n vraag als: ‘hoe voel je je’ erg belangrijk.
Moree
03-12-2024 om 04:28
HumpieDumpie schreef op 02-12-2024 om 10:42:
[..]Mijn dochter is ook zo perfectionistisch, ze zit nog op de basisschool en heeft geen social media. Dat perfectionisme zit er al van jongs af aan in.
@TO, je schrijft dat je dochter in de zesde klas zit. Doet ze het vwo? Het streven naar perfectionisme kan ook voortkomen vanuit een hoog iq. Intelligente mensen kunnen zichzelf soms steeds hogere doelen stellen. Ik heb helaas nog geen goede tips over hoe je hier mee om kan gaan. Wij zijn bij onze dochter ook nog zoekende.
Ik voeg even een link toe van een website met goede tips voor perfektionisme bij kinderen. Misschien hebben jullie er wat aan.
Em daarmaast is het juist voor perfektionistische kinderen belangrijk dat ze plezier maken, lachen, lol hebben.
Als ouders kun je daar ook invloed op hebben.
Introduceer een moppenavond. Koop een moppenboekje en vertel een aantal moppen als ouders. Verkleedspelletjes. En andere spelletjes die je met het gezin kunt doen. Twister is erg leuk en om te lachen.
https://mentaalbeter.nl/artikelen/help-mijn-kind-is-te-perfectionistisch/
Mugs
03-12-2024 om 10:11
Ik denk dat perfectionisme altijd samenhangt met onzekerheid. Deels zal het in iemands karakter zitten, maar het is geen aangeboren iets en ook geen erfelijke 'ziekte'. Het komt toch altijd wel ergens vandaan, van hoe een kind zich (van heel jongs af aan) heeft leren aanpassen.
Dus wil je je kind helpen, dan is het denk ik ook belangrijk om heel kritisch naar je eigen rol als ouder te kijken. Leg je wellicht zelf de lat ook best hoog voor haar?
Ik lees van jou: ze is heel sociaal, ze heeft zo'n goed moreel kompas, ze haalt hoge cijfers, blinkt uit in sport, heeft leuk werk, ziet er altijd tot in de puntjes verzorgd uit, is juist minder onzeker dan leeftijdsgenoten enz. enz.
Maar, is ze voor jou ook oké als ze slechte cijfers haalt, afstroomt, een tussenjaar gaat vakkenvullen, rondhangt in een oude joggingbroek enz.?
Zou het kunnen dat je dochter aanvoelt dat er eigenlijk best veel van haar verwacht wordt?