Kimdekim
02-12-2024 om 08:24
Zo perfectionistisch
Mijn 17 jarige dochter is heel perfectionistisch. Mijn dochter zit nu in de zesde klas. Ze doet door het jaar heen niet zoveel maar met toetsweek sluit ze zichzelf op en leert ze 24/7. Ik weet dat dit niet ideaal is maar zo doet zij het en tot nu toe werkte dit ook. En ook deze periode heeft ze alleen maar voldoendes gehaald itt tot veel klasgenoten, maar wel lagere cijfers dan normaal. Mijn dochter kan dan echt enorm balen dat ze een 7,1 voor wiskunde heeft gehaald.
Het kost haar dan echt een paar dagen om dat los te laten.
Ze heeft het ook met haar uiterlijk. Alles moet perfect zijn, haar goed, make up goed, kleding goed. Ze komt nog liever te laat op school ( en dan dus de volgende dag om 7.45 melden) dan met lelijke ( vind zij) wimpers of haren de deur uitgaan.
Met jongens idem dito. Niemand is goed genoeg. Er is altijd wel iets wat haar niet bevalt. En waar haar vriendinnen verliefd worden en gaan daten wijst zij iedereen af.
Ik ben zelf helemaal niet zo, mijn man ook niet. Misschien is het ook wel iets wat bij de pubertijd hoort, ik herken het alleen niet zo van mijn zoon. Ik gun haar zo om te genieten van dingen en gewoon alles een beetje los te laten. Herkent iemand dit?
Stardust
02-12-2024 om 08:30
ik ben compleet anders dan je dochter, maar al die verschillende karakters maken de wereld leuker en beter.
Heeft ze er echt last van? Is ze bijvoorbeeld ook faalangstig? Want het klinkt alsof dat nog wel meevalt.
Yumi
02-12-2024 om 09:34
Mijn dochter studeerde ook op die manier. Omdat ze in slaap viel en om te voorkomen dat ze (te) lang sliep, moest ik regelmatig binnenlopen en haar wakker maken. Het was haar manier en het is allemaal goed gekomen.
Zelf herken ik het haren en make up goed deel. Ik ging vroeger zelfs de deur niet uit, als mijn nagels niet gelakt waren. Kom zelden te laat, maar liever te laat dan onopgemaakt de deur uit heb ik nog steeds.
rionyriony
02-12-2024 om 09:38
Ze heeft dus het idee dat dit voor haar haalbaar is en ze ziet het als een belangrijk doel. Het geeft ook een prettige beloning. Veel mensen o.a. ouders en docenten, zijn blij met je. Degene die de leerstof hebben gemaakt zijn verguld dat ze het zo braaf uit haar hoofd heeft geleerd, docenten zijn blij dat ze zo goed heeft opgelet en ouders kunnen trots over hun succesvolle kind vertellen.
Er zijn ook wel negatieve bijeffecten hiervan. Een paar daarvan: Iemand is altijd bezig met hoe de dingen moeten worden maar niet met zoals ze zijn. En ze laat een spoor van verliezers achter zich. De mensen die niet zo kunnen of willen leven worden door haar niet begrepen. Daardoor mis je een deel van het leven wat ook belangrijk is. Ze mist dus een deel van het perspectief.
IMI-x2
02-12-2024 om 09:56
Tja, dit is toch echt mede een gevolg van sociale media. Iemand die toch al perfectionistisch is aangelegd, kan daardoor helemaal vastlopen, want perfectie is onhoudbaar.
En natuurlijk is perfectie helemaal niet nodig. Maar op social media zie je allemaal bewerkte, opgepoetse perfecte voorbeelden, en als dat je dagelijkse input is, ga je geloven dat perfectie mogelijk, wenselijk en zelfs nodig is.
Daar moet je dochter aan werken: niet meer naar perfectie verhaaltjes kijken, en meer zelfvertrouwen opbouwen zodat ze weet dat zij goed genoeg is, ook zonder perfecte cijfers, perfecte wimpers of perfect haar.
MRI
02-12-2024 om 10:18
Ik vind dat perfect willen zijn een typisch jonge meisjes (en vrouwen-) ding. Daarom doen meisjes het ook goed op school. Maar eronder ligt natuurlijk een voortdurend ergens aan moeten voldoen. Ik zou hen zo graag gunnen dat ze hun unapoligetic (zonder excuses) non cute zelf kunnen zijn! Ik denk dat je dat als moeder ook wilt. Maar kun jij jezelf dat ook gunnen, als voorbeeld? Ben je zelf perfectionistisch?
HumpieDumpie
02-12-2024 om 10:42
IMI-x2 schreef op 02-12-2024 om 09:56:
Tja, dit is toch echt mede een gevolg van sociale media. Iemand die toch al perfectionistisch is aangelegd, kan daardoor helemaal vastlopen, want perfectie is onhoudbaar.
En natuurlijk is perfectie helemaal niet nodig. Maar op social media zie je allemaal bewerkte, opgepoetse perfecte voorbeelden, en als dat je dagelijkse input is, ga je geloven dat perfectie mogelijk, wenselijk en zelfs nodig is.
Daar moet je dochter aan werken: niet meer naar perfectie verhaaltjes kijken, en meer zelfvertrouwen opbouwen zodat ze weet dat zij goed genoeg is, ook zonder perfecte cijfers, perfecte wimpers of perfect haar.
Beetje kort door de bocht dit. Natuurlijk heeft social media invloed, maar een kind kan van zichzelf ook perfectionistisch zijn.
Mijn dochter is ook zo perfectionistisch, ze zit nog op de basisschool en heeft geen social media. Dat perfectionisme zit er al van jongs af aan in.
@TO, je schrijft dat je dochter in de zesde klas zit. Doet ze het vwo? Het streven naar perfectionisme kan ook voortkomen vanuit een hoog iq. Intelligente mensen kunnen zichzelf soms steeds hogere doelen stellen. Ik heb helaas nog geen goede tips over hoe je hier mee om kan gaan. Wij zijn bij onze dochter ook nog zoekende.
Kimdekim
02-12-2024 om 10:46
Max88 schreef op 02-12-2024 om 09:25:
Is ze niet meer onzeker dan perfectionistisch?
Nou ja er zal vast iets van onzekerheid onder zitten maar in vergelijking met veel andere pubers denk ik niet dat ze heel onzeker is. Ze heeft namelijk wel heel sterk in haar hoofd hoe iets moet zijn. En sterk moreel kompas. Waar ze zichzelf aan houdt en ze is ook absoluut geen meeloper. Ze vertrouwt heel erg op zichzelf en daarom moet het in haar ogen ook goed zijn.
Kimdekim
02-12-2024 om 10:49
IMI-x2 schreef op 02-12-2024 om 09:56:
Denk dat dit wel meevalt eigenijk. Ze is altijd al een streber geweest, ook toen ze nog niet op social media zat. Met sporten, met school, met alles eigenijk. Ze is helemaal niet naar die social media aan het kijken en denkt ik wil zo ook zijn. Ik denk dat dit echt in haar zit
Kimdekim
02-12-2024 om 10:51
MRI schreef op 02-12-2024 om 10:18:
Ik vind dat perfect willen zijn een typisch jonge meisjes (en vrouwen-) ding. Daarom doen meisjes het ook goed op school. Maar eronder ligt natuurlijk een voortdurend ergens aan moeten voldoen. Ik zou hen zo graag gunnen dat ze hun unapoligetic (zonder excuses) non cute zelf kunnen zijn! Ik denk dat je dat als moeder ook wilt. Maar kun jij jezelf dat ook gunnen, als voorbeeld? Ben je zelf perfectionistisch?
Nee ik ben zelf juist veel minder streberig en perfectionistisch. Ik ben meer van, zal wel goed zijn zo. Daarom vind ik het ook moeilijk om haar te ondersteunen hierin. Omdat dit iets is wat ik niet herken in mezelf.
Kimdekim
02-12-2024 om 10:53
rionyriony schreef op 02-12-2024 om 09:38:
Ze heeft dus het idee dat dit voor haar haalbaar is en ze ziet het als een belangrijk doel. Het geeft ook een prettige beloning. Veel mensen o.a. ouders en docenten, zijn blij met je. Degene die de leerstof hebben gemaakt zijn verguld dat ze het zo braaf uit haar hoofd heeft geleerd, docenten zijn blij dat ze zo goed heeft opgelet en ouders kunnen trots over hun succesvolle kind vertellen.
Er zijn ook wel negatieve bijeffecten hiervan. Een paar daarvan: Iemand is altijd bezig met hoe de dingen moeten worden maar niet met zoals ze zijn. En ze laat een spoor van verliezers achter zich. De mensen die niet zo kunnen of willen leven worden door haar niet begrepen. Daardoor mis je een deel van het leven wat ook belangrijk is. Ze mist dus een deel van het perspectief.
Ze is wel heel sociaal. Heeft heel veel verschillende vriendinnen die ook heel anders in het leven staan en dat kan ze prima los zien van haar doelen. Met jongens is het alleen anders. Voordat ze iemand een kans geeft moet hij aan alle checkjes voldoen.
MamaE
02-12-2024 om 11:14
Klinkt een beetje als mijn zus; als die wat in haar hoofd heeft, dan zal en moet het op die manier gebeuren. Met school was ze niet perfectionistisch, want ze vond chillen met haar vriendinnen belangrijker. Dat gaat dus echt om wat voor haar belangrijk is en daar gaat ze helemaal voor en wat niet belangrijk is, daar doet ze ook helemaal niks mee.
Ik vind het echt idioot om bewust te laat op school te komen omdat 'je haar nog niet goed genoeg zit'. Maar de consequenties zijn dan voor haar.
Mugs
02-12-2024 om 11:21
Wat ik me dan afvraag: als ze liever te laat komt dan met haar dat niet goed zit, hoe gaat dat dan als ze bijvoorbeeld door storm en regen moet fietsen?
Ik kan streberig zijn op gebied van school en sport niet goed rijmen met extreem bezig zijn met (zoiets oppervlakkigs) als uiterlijk. Dat klinkt dan toch meer als erg onzeker zijn
Kimdekim
02-12-2024 om 11:41
Mugs schreef op 02-12-2024 om 11:21:
Wat ik me dan afvraag: als ze liever te laat komt dan met haar dat niet goed zit, hoe gaat dat dan als ze bijvoorbeeld door storm en regen moet fietsen?
Ik kan streberig zijn op gebied van school en sport niet goed rijmen met extreem bezig zijn met (zoiets oppervlakkigs) als uiterlijk. Dat klinkt dan toch meer als erg onzeker zijn
Dan neemt ze haar toilettas mee naar school en gaat ze voor de les op de wc alles bijwerken.
Het is niet zo dat ze de deur niet uitkomt als ze een puistje heeft ofzo. Of dat ze bang is om vies te worden tijden het sporten. Maar ook dan moet haar haar strak in een staart zitten ( zonder bobbels). Dat uiterlijk oppervlakkig is is ook wel een beetje een waardeoordeel. Voor haar hoort het erbij. Ze wil gewoon alles "goed" doen.
Ze werkt bijvoorbeeld in een restaurant. Na de eerste dag was ze best overstuur omdat ze het " niet kon". Ze wist niet waar de tafels waren en kende de gerechten niet. Diezelfde avond nog stuurt ze dan een mail naar de manager of die een plattegrond kan maken van de tafelnummers. En bestudeert ze de menukaart. De volgende keer dat ze werkte wist ze waar de tafels waren en welke gerechten er waren. Dan is ze opgelucht want dan kan ze het dus wel. Een ander zou gewoon denken, joh ik ben nieuw ik zie wel maar zij kan dat niet.
Zilver_gray
02-12-2024 om 12:06
Kimdekim schreef op 02-12-2024 om 11:41:
[..]
Dan neemt ze haar toilettas mee naar school en gaat ze voor de les op de wc alles bijwerken.
Het is niet zo dat ze de deur niet uitkomt als ze een puistje heeft ofzo. Of dat ze bang is om vies te worden tijden het sporten. Maar ook dan moet haar haar strak in een staart zitten ( zonder bobbels). Dat uiterlijk oppervlakkig is is ook wel een beetje een waardeoordeel. Voor haar hoort het erbij. Ze wil gewoon alles "goed" doen.
Ze werkt bijvoorbeeld in een restaurant. Na de eerste dag was ze best overstuur omdat ze het " niet kon". Ze wist niet waar de tafels waren en kende de gerechten niet. Diezelfde avond nog stuurt ze dan een mail naar de manager of die een plattegrond kan maken van de tafelnummers. En bestudeert ze de menukaart. De volgende keer dat ze werkte wist ze waar de tafels waren en welke gerechten er waren. Dan is ze opgelucht want dan kan ze het dus wel. Een ander zou gewoon denken, joh ik ben nieuw ik zie wel maar zij kan dat niet.
Ze legt de lat (veel te) hoog voor zichzelf.
Ik zie wel herkenbare punten als ik naar mijn eigen dochter kijk, vooral op het vlak van presteren.
Ik snap heel goed dat het voor jou moeilijk is om haar zo te zien. Ik vind het zelf soms ook lastig om daarmee om te gaan.
Ik hoop dat het ooit beter gaat worden, het geeft onnodige stress.