Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
20-11-2023 om 17:34
Heb al eerder een topic geopend over mijn zoon. Mijn zoon 14 gaat niet goed. Hij heeft ASS en DCD. Komt van een SBO school, nu gewoon vmbo, in de 2e. Het gaat niet goed op school, hij krijgt veel straf en voelt zich niet goed over zichzelf. Hij kan niet goed voor zichzelf opkomen en is sociaal emotioneel ook niet voldoende bij. Situaties kan hij daarom soms maar slecht inschatten. Hij voelt zich dom. Van de week was er wat in de pauze, waarbij iets van hem stuk gegaan is. Uiteindelijk heeft hij toen hij weer de school in kwam en er met hem het gesprek werd aangegaan, een aantal keer gezegd dat hij zichzelf van kant gaat maken. We zijn direct gebeld om onze zoon gelijk op te halen en met hem naar de huisarts te gaan.
We hebben al veel gesprekken gehad met de mentor etc voor een andere aanpak, maar het is al duidelijk dat zijn school hem niet kan bieden wat hij nodig heeft. Er is een aanvraag gedaan voor een speciaal voortgezet onderwijs. We hebben al allerlei hulp op gang gezet maar tot nu toe krijgt hij ook nog geen hulp.
Maar die zelfmoord uitspraken zitten me niet lekker. Er over praten wil hij ook niet. Ik ben van plan om hem deze week in ieder geval thuis te houden. Eerst maar tot rust komen.
Iemand een advies?
23-11-2023 om 16:13
Lizzyliz schreef op 23-11-2023 om 15:15:
Op zich kan dat wel een goede oplossing zijn, want in die vier maanden kan zorgvuldig onderzocht worden wat de best passende school voor hem zou zijn. Dat gebeurt wel vaker als er twijfel is over de ondersteuningsbehoeften van het kind.
Ja, ik had liever direct VSO gehad, maar wist ook niet dat dit ook een optie zou kunnen zijn. En het gaat en mag allemaal op zijn tempo en op zijn belastbaarheid qua uren bijvoorbeeld. Dus in dat opzicht sta ik er niet afwijzend tegenover. Het kwam me wel even onverwacht.
23-11-2023 om 16:36
Snap ik. Het is wel fijn dat ze het goed uitzoeken, want als hij naar een VSO-school gaat waar hij niet op zijn plek is, dan krijgt hij weer een extra schoolwisseling en dat is ook niet wenselijk. Jullie zoon heeft waarschijnlijk ook wel hulpverlening nodig en dat kan dan ook ingeschakeld worden.
23-11-2023 om 17:20
Ja, en ik heb zojuist nog geen half uur geleden een verwijzing gehad voor hulp. Dus ik heb hem direct aangemeld en erachteraan gebeld dat er wel in mijn ogen echt noodzaak is dat dit gauw kan worden opgezet. Dus ik ben voor vandaag tevreden, jeugd professional heeft hard doorgewerkt.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.