Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
31-07-2023 om 09:30
Volle bak vakantie, dagenlang lanterfanterij. En graag laat naar bed. Prima jongens, lekker vakantie vieren en morgen alle tijd om uit te slapen. Not.
Inmiddels zijn mijn zoons 15 en 13 jaar en uitslapen staat nog (steeds) niet in hun woordenboek. Oudste ‘haalt’ tegenwoordig 8,00/8,30u en de jongste met een beetje geluk 7.30u (met adhd en in zijn geval betekent wakker; AAN).
En natuurlijk zijn ze groot genoeg om zichzelf te vermaken zodra ze wakker zijn. En toch vind ik het ergens irritant. Waarom hoor ik alleen maar om me heen dat pubers een gat in de dag slapen? (de zoon van een vriendin slaapt gerust van 23.00 tot 12.00u in de vakantie… dat vindt zij trouwens ook irritant
Soms maak ik me ook een klein beetje zorgen.. slapen ze wel genoeg? (die van 13 haalt vaak maar 8 uur slaap) Het is niet dat ze ‘s avonds omvallen van de moeheid, integendeel.
Anyway, ik ben benieuwd hoe dat bij anderen gaat. Komen jullie pubers een beetje aan hun slaap? Kan dat uitslaapgen op latere tienerleeftijd nog inkicken?
12-08-2023 om 10:26
MMcGonagall schreef op 12-08-2023 om 10:11:
[..]
Heeft hij nog een voorgeschreven bedtijd?
Die van 13 gaat doordeweeks om 21.30u en in het weekend/vakantie meestal rond 22.30/23.00u.
12-08-2023 om 10:28
Juist omdat hij standaard vroeg wakker is (maakt niet uit hoe laat hij gaat) laat ik dat nog niet helemaal los. Voor een jongen van zijn leeftijd slaapt hij behoorlijk weinig…
12-08-2023 om 10:32
Als ze over een aantal jaren op stap gaan tot diep in de nacht met wat alcoholische drankjes op dan slapen ze echt wel uit.
12-08-2023 om 12:07
Zonnig77 schreef op 12-08-2023 om 10:28:
Juist omdat hij standaard vroeg wakker is (maakt niet uit hoe laat hij gaat) laat ik dat nog niet helemaal los. Voor een jongen van zijn leeftijd slaapt hij behoorlijk weinig…
Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig als hij verder gewoon vrolijk is en niet klaagt over vermoeidheid zou ik dat gewoon los laten.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.