Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zeg, wanneer gaan die gasten nou eens lekker uitslapen?


oudste heeft mijn bioritme, wat betekent dat uitslapen best lastig is. Ik sta liever om 7 uur op, dan dat ik om 22 uur nog iets moet doen. Het komt maar heel zelden voor dat ik tot later dan half 9 slaap, oudste maakt daar soms half 10 van.
Jongste en man hebben een ander bioritme, d.w.z. bij voorkeur naar bed rond 2 uur, uitslapen tot 12 uur is geen probleem. Behalve doordeweeks natuurlijk, dan moeten ze naar school/werk/opleiding etc. En als antwoord op je vraag: jongste kan dat vanaf een jaar of 15. 

Zonnig77

Zonnig77

31-07-2023 om 20:43 Topicstarter

Wat een leuke en interessant reacties. En zoveel verschillen! Het belangrijkste is denk ik accepteren dat je op dit gebied (en bij deze leeftijd) geen invloed hebt op hoe het slapen gaat. Hier wel de afspraak dat jongste niet voor 7.30 uur naar beneden gaat (en op vakantie wil ik op de camping dat ie hoe dan ook stil is tot 8.30 uur). Maar goed, moeders wil is zeker niet altijd wet...

Zonnig77

Zonnig77

31-07-2023 om 20:44 Topicstarter

Zelf heb ik trouwens ook maar weinig slaap nodig. Kon vroeger wel heel goed uitslapen. Vader is een ochtendmens, altijd al geweest. Die gaat ook graag vroeg naar bed. Mijn jongens hebben duidelijk de genen van ons allebei (voor zover dit erfelijk is); graag laat naar bed en vroeg wakker worden.

Waarom mogen ze niet voor 7.30 naar beneden? 
Mijn dochter is vaak om 5.30 al wakker dus om dan twee uur te moeten wachten voor je naar beneden mag is best lang. 
Ze wil dan gewoon aan haar dag beginnen, douchen, ontbijten... en niet op haar kamer wachten. 
Natuurlijk doet ze rustig aan qua geluid om de rest niet wakker te maken. Zeker omdat als ze de jongste kinderen wakker maakt zij de eerste uren mag oppassen.

ief

ief

31-07-2023 om 23:20

Nr. 1 slaapt pas uit sinds z’n achttiende (ik dacht dat het nooooit zou gebeuren), en nr. 2 sinds z’n dertiende. Ik vind het reuze irritant hoor, dat trage op gang komen om 12 uur. Dan zitten zij echt in hun ‘ochtend’ terwijl ik er al een halve dag op heb zitten. Voor nr. 3 duurt het nog even voordat die de puberteit bereikt.

zwaankip schreef op 31-07-2023 om 12:51:

Mijn dochter (intussen ruim volwassen) heeft als kind echt nooit kunnen uitslapen. Rond 5u30 was ze winter en zomer wakker.
Nu op ruim volwassen leeftijd is ze nog vroeger wakker. Zo rond 4u30- 4u45.
Omdat ze 40u/ week werkt gaat ze elke avond rond 21u slapen.

Op zich is dat wel logisch als je om 21u gaat slapen. Dan zit je op 7,5 uur slaap ongeveer en dat is vrij normaal voor volwassenen. 

Kyana schreef op 31-07-2023 om 22:21:

Waarom mogen ze niet voor 7.30 naar beneden?
Mijn dochter is vaak om 5.30 al wakker dus om dan twee uur te moeten wachten voor je naar beneden mag is best lang.
Ze wil dan gewoon aan haar dag beginnen, douchen, ontbijten... en niet op haar kamer wachten.
Natuurlijk doet ze rustig aan qua geluid om de rest niet wakker te maken. Zeker omdat als ze de jongste kinderen wakker maakt zij de eerste uren mag oppassen.

Dat niet naar beneden mogen dat snap ik ook niet zo goed,  zeker niet met grote kinderen.

Kleuters alleen beneden die alvast aan de cake gaan beginnen die ik beloofd had met ze te gaan bakken vond ik erger. 

Ik ben meestal de eerste die op is in de vakantie. Dan komt er na verloop van tijd een kind naar beneden dat moet werken. Jongste kan pas sinds dit jaar een gat in de dag slapen. 

Ik heb wel gezegd dat ik niet zachtjes blijf doen tot zij wakker zijn.  Als ik vind dat er een was aan moet dan doe ik dat en dat ze dan wakker worden is jammer. 

Coreopsis schreef op 31-07-2023 om 16:03:

Ruilen? Die van mij komen voor 12 uur hun bed niet uit als ze niet naar school of werk hoeven. Al sinds hun twaalfde... En duiken er 's avonds ook zelden voor 12 uur in.
Dat botst soms een beetje - ik ben juist een echt ochtendmens.

Lekker rustig, tijd voor jezelf. Lijkt me top. 

Moederkareltje schreef op 01-08-2023 om 22:23:

[..]

Lekker rustig, tijd voor jezelf. Lijkt me top.

Ja zo ervaar ik het wel hoor. Als ze klein zijn dan heb je de avonden voor jezelf en vanaf de puberteit heb ik juist de ochtenden voor mezelf.  Heerlijk!!

Moederkareltje schreef op 01-08-2023 om 22:23:

[..]

Lekker rustig, tijd voor jezelf. Lijkt me top.

klopt, dat vind ik ook. Alleen met vakanties baal ik wel eens, dat je pas wat kunt gaan ondernemen met zn allen als het al weer extreem warm is (nou ja, niet vandaag, maar je begrijpt me wel, als je s zomers in Frankrijk op vakantie bent...). Ik vind het dan juist fijn om 's morgens op stap te gaan, maar dan ligt de helft nog op 1 oor...

Alias1 schreef op 02-08-2023 om 08:50:

[..]

klopt, dat vind ik ook. Alleen met vakanties baal ik wel eens, dat je pas wat kunt gaan ondernemen met zn allen als het al weer extreem warm is (nou ja, niet vandaag, maar je begrijpt me wel, als je s zomers in Frankrijk op vakantie bent...). Ik vind het dan juist fijn om 's morgens op stap te gaan, maar dan ligt de helft nog op 1 oor...

In dat geval spreken we gewoon een tijd af als ze mee willen en is dat geen probleem. Of ze willen niet mee en dat is ook prima

absor schreef op 02-08-2023 om 09:20:

[..]

In dat geval spreken we gewoon een tijd af als ze mee willen en is dat geen probleem. Of ze willen niet mee en dat is ook prima

laatste jaren ging ik met man en jongste op vakantie. Beide slapen graag uit - dan zou ik dus alleen op stap moeten, dat vind ik ook niet zo gezellig. En één ochtend (of twee, drie) lezen vind ik prima, maar na een week ben ik daar wel klaar mee. Maar goed, ik GA er dus wel regelmatig alleen op uit, kom ik met lekkers van de bakker voor hun ontbijt/mijn lunch = iedereen blij. Maar vorig jaar door een jetlag één dag gehad dat ook mijn man (jongste was niet mee) al in de ochtend dingen wilde ondernemen, vond ik erg leuk. Hij ook ('leuk, dat je een hele dag hebt om dingen te doen, dat houden we er in...'), maar het was van korte duur.

Alias1 schreef op 02-08-2023 om 09:27:

[..]

laatste jaren ging ik met man en jongste op vakantie. Beide slapen graag uit - dan zou ik dus alleen op stap moeten, dat vind ik ook niet zo gezellig. En één ochtend (of twee, drie) lezen vind ik prima, maar na een week ben ik daar wel klaar mee. Maar goed, ik GA er dus wel regelmatig alleen op uit, kom ik met lekkers van de bakker voor hun ontbijt/mijn lunch = iedereen blij. Maar vorig jaar door een jetlag één dag gehad dat ook mijn man (jongste was niet mee) al in de ochtend dingen wilde ondernemen, vond ik erg leuk. Hij ook ('leuk, dat je een hele dag hebt om dingen te doen, dat houden we er in...'), maar het was van korte duur.

Oh mijn man is niet zo die verzint en plant de activiteiten en staat daar met liefde vroeg voor op dus het is meer aan de kinderen of ze wel of niet mee willen en voor een activiteit die ze interessant vinden zetten ze zonder klagen de wekker hoor 

Zonnig77

Zonnig77

12-08-2023 om 07:43 Topicstarter

Nou, 2 weken op rij standaard veel later dan normaal naar bed heeft niet opgeleverd dat de jongste (13) ook maar een kwartier later wakker wordt ‘s ochtends. Wel stopte het ‘tijdrekken’ bij naar bed gaan, dat is winst wat mij betreft.

En waarom niet voor 7.30u naar beneden? Omdat mijn zoon ‘aan zijn dag begint’ door op de bank te gaan liggen met een scherm voor z’n neus. Dan vind ik 7.30u vroeg genoeg als we pas rond 10/10.30u ontbijten.

Oudste (15) haalt inmiddels 9.00 uur wel. Die zal straks misschien wat lastiger weer in het schoolritme komen

Zonnig77 schreef op 12-08-2023 om 07:43:

Nou, 2 weken op rij standaard veel later dan normaal naar bed heeft niet opgeleverd dat de jongste (13) ook maar een kwartier later wakker wordt ‘s ochtends. Wel stopte het ‘tijdrekken’ bij naar bed gaan, dat is winst wat mij betreft.

En waarom niet voor 7.30u naar beneden? Omdat mijn zoon ‘aan zijn dag begint’ door op de bank te gaan liggen met een scherm voor z’n neus. Dan vind ik 7.30u vroeg genoeg als we pas rond 10/10.30u ontbijten.

Oudste (15) haalt inmiddels 9.00 uur wel. Die zal straks misschien wat lastiger weer in het schoolritme komen

Heeft hij nog een voorgeschreven bedtijd?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.