Algebra
19-03-2015 om 14:46
Wat voor lunch mee? (acne-dieet)
Dochter van 15 heeft best veel puistjes, en hoorde van een vriendin over een acne dieet. Geen zuivel, noten, suikers. Nu lust ze op brood mee alleen pindakaas. De rest is niet lekker, wordt klef, trekt in het brood of wil ze om een andere reden niet. Wat kan ze dan eten op school? Liefst niet al te bewerkelijk, en als het echt lekker is willen de andere drie hetzelfde . Suggesties? O en trouwens, gaat het echt helpen? Baat het niet dan schaadt het niet dachten wij, maar als we echt een eetpatroon om moeten gooien zonder kans op succes dan is ze liever lui denk ik.

Anneque
19-03-2015 om 15:07
vega spread?
Misschien een vegetarische spread? Met schijfjes komkommer om het fris te houden? Weet niet hoe het zit met de (van nature al aanwezige) suikers, je zult even het etiket moeten bestuderen.
http://www.nieuweband.nl/nieuws/item/57/romige-vegetarische-spreads-van-de-nieuwe-band/
Of een dergelijk dieet helpt, weet ik echt niet. Maar die spreads zijn wel lekker.

Leen13
19-03-2015 om 15:22
Puur
Misschien kan ze er beter zelf over nadenken terwijl jij meedenkt.
Varkensvlees, waarschijnlijk vanwege de histamine, is soms ook een pukkeltjesaanjager. En chocola, maar daarvan vraag ik me altijd af of het niet de melk in de chocola is waar men dan last van heeft. Je zou pure chocopasta kunnen proberen.
Je kunt ook rijstwafels, matzes, bastognekoeken, fruit meegeven naar school. Hoeft niet altijd brood met beleg te zijn. Overigens zit melk wel in heel veel producten, dat is wel een dingetje.
Maar het is misschien helemaal niet zo moeilijk. Begin een aantal zaken uit haar voedselpakket te halen zoals dit dieet aangeeft, wel consequent, en kijk wat er gebeurt.

Anneque
19-03-2015 om 15:24
of gewoon groenten
Blaadje sla, schijfjes tomaat en/of komkommer en wat kruidenzout. Of avocado met tomaat. Af en toe een omelet.

Elisa Gemani
19-03-2015 om 19:48
Acne
Acne is vooral hormonaal. Sommige voedingsmiddelen kunnen acne verergeren bij mensen die er gevoelig voor zijn door verstoring van de hormoonbalans. Soja is een goed voorbeeld hiervan. Maar met alleen een "dieet" ben je er niet; zorg ook voor een goede huidverzorging. En wellicht iets als de pil ofzo? Persoonlijk geloof ik niet zo in zulke dieten; ik zou eerst de huidverzorgingstips hieronder gebruiken en desnoods alleen suikers verminderen.
http://www.paulaschoice.nl/learn/bestrijd-puistjes-op-elke-leeftijd/
http://www.dr-jetskeultee.nl/over-puistjes-pukkels-en-acne/obj9200770

guera
19-03-2015 om 21:29
Ach
Lijkt me allemaal weinig uitmaken. Ik mocht vroeger elke acht weken naar schoonheid spec. Dat helpt!

Sanne
19-03-2015 om 22:57
Huisarts
Er is echt wel iets aan te doen, eten aanpassen helpt meestal niet en soms een beetje.
Ga eens langs de huisarts, die kan vaak wel wat voorschrijven.
Sanne

Niki73
20-03-2015 om 14:25
Oorzaken hier
Acne komt vooral door de hormonen, voeding kan het verergeren. Vooral suiker en witmeel zijn niet aan te bevelen. Dus volkorenbrood en -pasta eten en niet meer snoepen.
Het was vroeger al zo, maar nu nog steeds krijg ik na een halve dag al last van varkensvlees en (goedkope) chocolade. Byebye paaseitjes Alleen van dure, goede, pure chocolade krijg ik geen puisten. Hou ik me aan dit persoonlijk dieet, heb ik een mooie gave huid. Zo niet, zie ik eruit als een 40+ puber.

Anker
21-03-2015 om 12:07
voeding
https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-acne
Het nederlands huisartsen genootschap schrijft daar:
" Noot 10
Voeding
Er is weinig onderzoek gedaan naar de invloed van voeding op acne. In een systematische review van zeven onderzoeken is gekeken naar de relatie tussen voeding en acne. De meeste onderzoeken hadden methodologische tekortkomingen en er kwamen geen overtuigende onderzoeksresultaten uit voort die een relatie aantonen tussen bepaalde voedingselementen en acne [Magin 2005b]. Op pathofysiologische gronden is het onaannemelijk dat acne op korte termijn kan verergeren door het gebruik van bepaalde voeding, OMDAT HET EEN AANTAL WEKEN DUURT VOORDAT ACNELAESIES ONTSTAAN UIT MICROCOMEDONEN. Er zijn hypothesen over de wijze waarop voeding met veel vet of veel koolhydraten acne kan doen verergeren via een toename van de lipidenconcentratie in het bloed, een toegenomen viscositeit van de talg of hyperinsulinemie gepaard gaande met een toename van androgeenspiegels, maar deze zijn nog niet bewezen [Magin 2005b; Wolf 2004; Cordain 2005].
Conclusie: er is geen relatie aangetoond tussen bepaalde voedingsmiddelen en het ontstaan of verergeren van acne." Dit is ook te vinden in de daarop volgende patientenfolders.

Anker
21-03-2015 om 14:08
Elisa
uit je eigen artikel:
"Toch is het wetenschappelijk bewijs nog te mager om pubers met acne op dieet te zetten, zegt hij. Want de studies van de afgelopen jaren hadden tekortkomingen: de groepen waren bijvoorbeeld erg klein of de proefpersonen moesten zich hun eetpatroon van jaren geleden herinneren.
Per persoon anders
Vandaar het advies van Van de Kerkhof: zoek het zelf uit. De gevoeligheid voor voedingsmiddelen kan per persoon verschillen. Laat bepaalde etenswaren een tijdlang staan, zegt hij, en probeer te achterhalen of daardoor de acne vermindert.
De veertig jaar oude chocoladestudie is inmiddels in een vakblad afgeserveerd: slecht opgezet en bovendien gesponsord door de chocolade-industrie. De eerste zin van dit puistjes-verhaal blijkt wél onzin: wie vandaag chocola eet kan daar niet morgen een pukkel van hebben. Puistjes hebben een aanlooptijd van een week of zes."
Hierboven wordt aangekaart dat iemand na een halve dag al last heeft. Uiteraard veranderen inzichten en behandelingen, alleen is er nog steeds te weinig bewijs van die invloed. En na een halve dag is dat volgens mijn link en jouw link niet mogelijk omdat het 6 weken duurt eer zo'n puist zich ontwikkelt. Dan zou je dus dagboeken bij moeten gaan houden of je als proefpersoon moeten opgeven.

Anker
21-03-2015 om 14:11
Ik geloof dat die laatste zin van jouw artikel op 2 manieren gelezen kan worden.
In elk geval denk ik dat er nog veel meer onderzoek gedaan moet worden om daadwerkelijk alle bewijzen op tafel te krijgen en dat er over acne een hoop fabels bestaan.

Elisa Gemani
21-03-2015 om 15:45
Anker
Ik geloof beslist dat acne veroorzaakt/verergerd wordt door bepaalde voedingsmiddelen omdat deze de hormoonhuishouding negatief beinvloeden. Die relatie is onomstotelijk aangetoond. Immers, acne is hormonaal; zeker bij pubers en vrouwen in de overgang. Teveel suiker verstoort deze hormonale balans ook. Idem met soja (estrogeen-verhogend). Vandaar ook dat de pil kan helpen. Natuurlijk zijn er andere factoren als huidverzorgingsproducten en/of makeup gebruiken met bepaalde ingrediënten en/of de huid niet zorgvuldig reinigen en/of te agressieve producten gebruiken.
Genen spelen ook een rol, net zoals stress en huidtype.
Maar nogmaals,ik zou nogal terughoudend zijn om een puber op een "anti-acne" dieet te zetten. Gewoon normaal, gezond en bepaalde dingen met mate eten/drinken, daarnaast een goede huidverzorging en eventueel een bezoekje aan de dermatoloog lijkt mij de aangewezen weg.

Niki73
23-03-2015 om 10:55
Ik heb echt sneller last
Als ik "verkeerde" dingen eet, heb ik echt al veel eerder dan na 6 weken last. Het begint 24-48 u na het eten. De huisarts noemt het een intolerantie. Het effect: diepe, pijnlijke puisten. Ik denk dat het effect bij iedereen verschillend is. Dus ik ben het ermee eens dat het geen zin heeft om iedere puber met puistjes op hetzelfde dieet te zetten. Het kan wel zin hebben zelf uit te zoeken wat puistjes bij jou veroorzaakt.

Algebra
23-03-2015 om 13:21
Dank jullie wel!
Hm, onduidelijk dus. Geen wetenschappelijk aangetoond verband dus dan maar uitproberen wat voor haar werkt. Ik heb de creme met Bpo gekocht, eens lijken of de huid rustiger wordt. En dus minstens 6 weken volhouden, als het zo lang duurt tot een puistje gevormd is.
We zullen het aankijken- puber blij dat niet al het lekkere eten in de ban moet.
Dank nogmaals!
Algebra

Leen13
23-03-2015 om 13:43
Geen dieet?
Ook dermatologen zien het verband met voeding wel ondanks dat het 'bewijs' ontbreekt. Hier wordt met name melk aangewezen vanwege de hormonen die koeien krijgen.

Ad Hombre
23-03-2015 om 15:24
AnneJ
"Hier wordt met name melk aangewezen vanwege de hormonen die koeien krijgen."
Logsich hoor, je lichaam giert van de hormonen in de puberteit, maar die miniscule hoeveelheden in de melk zijn de 'schuld'. Op een of andere manier hebben niet-pubers daar dan weer veel geen last van, van die melk.
Maar op een of andere manier is de behoefte aan 'schuld' groot, dus het ligt altijd aan iets of iemand. Is het niet big Pharma dan wel de grootschalige veeteelt of iets anders 'fouts'. Gewoon je lichaam en je puberteit kan het niet wezen wat dat is n.a.t.u.u.r.l.i.j.k. en dus g.o.e.d!

Niki73
23-03-2015 om 15:29
Ad, huh?
Rare reactie zeg, Ad. Iedereen weet dat het "gewoon" de puberteit is, maar als je met anders eten een vervelend symptoom kunt verzachten, is dat toch prettig?

Ad Hombre
23-03-2015 om 15:39
Niki73
Voor mij is dat een heel gewone reactie hoor. Probleem met puistjes is dat de betreffende pubers er zo graag vanaf willen dat ze een dankbaar doelwit zijn voor allerlei oplichters en alterneuten. AnneJ probeert nu al voor de tweede keer haar 'het is de melk' agenda in te brengen. Hoog tijd voor een weerwoord. Niks raars aan, zo gaat dat in een discussie.
"Alleen van dure, goede, pure chocolade krijg ik geen puisten."
Het talent van de mens om zichzelf voor de mal te houden is ongeevenaard!

amk
23-03-2015 om 15:46
"hormonen krijgen" ?
Ja, in Amerika is dat toegestaan, maar in europa niet, daarom is er hier ook nauwelijks amerikaans vlees op de markt vanwege alle invoer restricties. En melk voeren we al helemaal niet in vanuit Amerika, dat voeren we vooral uit naar China, we hebben zelf meer dan voldoende.

Niki73
23-03-2015 om 15:53
Pardon?
Ik heb jarenlang gezocht, eetdagboekjes bijgehouden, etiketten gelezen. Ik weet het nu, reageer op bepaalde vetten in chocolade. Die zitten inderdaad niet in die duurdere soorten. De een reageert sterk op berkenpollen, de ander op gluten of lactose, ik op dat vet. Maar ik hou mezelf voor de gek? Tuurlijk joh!
Ik zou je bijna willen uitnodigen om eens met eigen ogen te komen kijken. Maar ik geloof niet dat ik zulke veroordelende mensen prettig gezelschap zou vinden. Dus laat maar.

Leen13
23-03-2015 om 15:53
smeren
Waar het mij om gaat is dat je kunt besluiten om je van die voedseldiscussie niets aan te trekken, want niet wetenschappelijk bewezen. Maar het is ook gewoon een praktische zaak. Wat als het jou wel helpt om rekening te houden? Die kans laat je liggen.
De consultatiebureauarts van mijn dochter wees mij op het totaal uit het menu halen van melk als oorzaak voor het eczeem van mijn dochter dat zij na 2 weken van kruin tot navel had ontwikkeld als pasgeborene.
Maar, ter geruststelling want zo'n dieet is ook wel een gedoe, de dokter wilde ook wel iets smeren.
Maar nadat ik haar advies had opgevolgd was het eczeem bij mijn dochter, maar ook de ontstoken oortjes en de diarree van zoon die ik mee liet doen, als sneeuw voor de zon verdwenen. Gewoon een praktische zaak.
Natuurlijk kun je daar zelf voor kiezen, je kunt iets smeren, maar je kunt ook investeren in zelf je op de hoogte stellen van wat mogelijk triggers zijn en dat uitproberen.

Ad Hombre
23-03-2015 om 16:09
Niki73
"Maar ik hou mezelf voor de gek? Tuurlijk joh!"
Dat doen we allemaal, beste Niki, dus jij ook. Hoe harder je het ontkent, hoe duidelijker.
Vooral bij vage klachten, je moest eens weten waar ik mijn migraine allemaal al aan heb toegeschreven. Maar sommige mensen, zoals Niki, hebben daar natuurlijk geen last van, die hebben een objectieve wetenschappelijke blik op hun eigen gezondheid.
Waarom denk je dat huisartsen hun eigen zorg (en die van hun familie) uitbesteden aan een andere huisarts?
Omdat wat je eigen gezondheid betreft niemand objectief is. Je hebt hoogstens die illusie.
"Maar ik geloof niet dat ik zulke veroordelende mensen prettig gezelschap zou vinden. Dus laat maar."
De waarheid is niet altijd prettig om te horen. Overigens houd ik in gezelschap netjes mijn mond en knik ik instemmend, maar op een forum als dit kan een beetje waarheid soms geen kwaad. (weet je ook eens wat al die andere mensen stiekem denken als je weer eens meldt dat je alleen hele dure chocola kunt eten, en hele dure champagne!)

Leen13
23-03-2015 om 16:31
DE waarheid Ad Hombre
Ik leer mijn zoon al dat het om WIE zijn waarheid gaat. Die heeft daar ook een handje van.

Niki73
23-03-2015 om 17:31
Fraai
Zo, lekker bezig, Ad? Die aannames en oordelen staan je fraai.
Ik vermoed dat ik ergens een pijnpunt bij je geraakt heb, sorry daarvoor.

Ad Hombre
23-03-2015 om 18:56
Niki73
"Zo, lekker bezig, Ad? Die aannames en oordelen staan je fraai."
Als het met een directe aanval niet lukt...
"Ik vermoed dat ik ergens een pijnpunt bij je geraakt heb, sorry daarvoor."
...dan probeer je het gewoon met meewarig doen
Maar goed, deze zijstap heeft wel lang genoeg geduurd. Ik geef me gewonnen, dan kunnen we verder met de lunch...
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.