Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Tammie

Tammie

24-01-2018 om 13:06

Wat hebben jullie zoal in huis?

Kaaskopje

Kaaskopje

26-01-2018 om 09:24

Lillian

Mijn dochter komt ook af en toe nog in het weekend thuis en dat is bij ons het enige moment dat we een pak frisdrank halen, maar dat staat dan vervolgens te vergisten in de koelkast. Daar ben ik ook niet blij mee. Ik drink zelf echt hoogst zelden frisdrank, omdat ik besef hoeveel suiker daarin zit, niet omdat ik het niet lekker vind. Maar daarnaast denk ik er ook gewoon niet aan. Het zit niet in mijn systeem. Mijn systeem is koffie, thee, water, cup a soup .

Kaaskopje

Kaaskopje

26-01-2018 om 09:32

Eenmaal eigen geld

Als kinderen eigen geld hebben, hou je het niet tegen. Ook tot mijn frustratie vroeger hoor. Als een kind dan ook nog eens een ontzettende slodderdevos is, dan gebeuren er best enge dingen in de slaapkamer van het vosje. Het is overigens in het eigen huishouden van het bewuste kind netjes genoeg, dus het komt wel goed . Terwijl het over-georganiseerde kind af en toe laat merken dat ze haar afwas een paar dagen laat staan. De omgekeerde wereld dus. Maar goed dat is een ander onderwerp.

Mijn dochters waren en zijn niet zulke koek eters, ze zijn meer van de chipjes en zo. Bij de oudste was ik wel eens bang dat ze daardoor te dik zou worden, maar dat is niet gebeurd, de jongste neigt eerder naar te mager, dus daarvoor was een beetje snaaien ook niet erg.

Half a twin

Half a twin

26-01-2018 om 10:25

obesitas?

Die pubers van mij fietsen naar school, bus is mijl op 7, door weer en wind ruim 9 kilometer enkele reis. Twee keer in de week trainen en o zaterdag een wedstrijd. Dus gern tijd om dik te worden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-01-2018 om 10:29

Nee hoor

Zelf ben ik tot mijn 40e heel slank geweest en nu tegen het mollige aan, maar ik snoep het minst. Oudste is nooit graatmager geweest en heeft een normaal postuur. Jongste is atletisch gebouwd, beweegt heel veel en eet tegen de klippen op.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-01-2018 om 10:32

Half a twin

Ok, maar je programmeert op die manier wel een voedingspatroon in. Een patroon dat later in hun leven misschien wel tot problemen kan leiden als de sportclub gestopt is en ze met de auto of het ov naar hun werk gaan.

Kaori

Kaori

26-01-2018 om 10:35

Het is de bekende pubertoeslag. Gaat gelukkig ook weer over.

Zo ergens tussen hun 12e en hun 18e mag je die verwachten.

Jasmijn

Jasmijn

26-01-2018 om 10:39

slanke pubers

Hier slanke pubers die geld genoeg hebben om zelf eten/snoep/snaai te kopen,maar dat doen ze niet. Ik hou niet echt van zoetigheid en inmiddels mijn pubers ook niet (wel toen ze klein waren hoor, (10 jaar en jonger) en toen kocht ik wel eens snoep. Ze waren er toen zo dol op dat ze er de hele dag om bleven vragen, waar ik dan weer zo zat van werd, dat ze het wat mij betrof meteen allemaal mochten opeten, dan was ik van het gezeur af, want dan hadden ze zelf ook gezien dat het er niet meer was, en was het gezeur over. Dus die tactiek paste ik sindsdien maar toe. Zo nu en dan wat snoep (als je zelf niet zo van snoep houdt, denk je er ook niet aan om het in huis te halen) kocht ik het en mocht het in één keer op.
Verder hou ik wel van chips en cola (dan weer wel de echte zoete) maar we zijn (nog steeds) sportief en slank, ik hou het wel in de gaten want met 40+ gaat het er sneller aan dan af.
Maar hier dus ook geen koekjes bij de koffie en ook nooit toetjes.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-01-2018 om 10:39

Ad Hombre

Is jouw bmi helemaal op orde?
Bij de kinderen zul je merken dat ze voorafgaand aan de groeispurt heel veel gaan eten. Mijn jongste kreeg toen zelfs een soort van love handles, terwijl ze nooit een gram zichtbaar vet had gehad. Toen ze eenmaal een centimeter of 20'de lucht in was geschoten was ze weer even slank als voorheen.

Hier eten we ook 3 keer per dag

En tussendoor worden er door de 3 pubers tosti’s gebakken, soep gegeten ( meestal vers), kliekjes weggewerkt, crackers gesmeerd met weet ik veel, of fruit, boterhammen of grote bakken yoghurt met crusli weggewerkt. Ik sta sins met verbazing te kijken hoeveel voedsel ik wekelijks het huis in sleep in vergelijking met toen ze nog kleuters waren.

Ze zullen overdag echt nooit aan de chips, koek, of weet ik veel gaan. Wel karvan cevitam na schooltijd. Dingen met prik ( cassis, rivella etc) meestal ook alleen in t weekend.

S avonds is er wel eens wen koekje bij de thee of koffie, maar niet standaard. Een enkele keer snaaien we tegen 11 en met wie nog wakker is wel een toastje of nootje of andere knabbel weg. Al dan niet met glas wijn.

In t weekend wordt er wel eens uitgebreider gesnaaid.

Ingrid ( meer ondergewicht dan overgewicht bij alle kinderen. Zelf en man heel normaal).

Kaaskopje

Kaaskopje

26-01-2018 om 10:49

Bewegen en energydrank

Als een kind veel beweegt, gaan er ook veel calorieën de deur uit, dus dan is een beetje snaaien ook echt niet zo'n ramp. Mijn dochters waren nogal fan van energy-drank, dat zijn echt vreselijke caloriebommen, los van de cafeïneknaller die ze er van krijgen. Ik denk dat ze het nog steeds drinken. Min of meer in plaats van koffie en thee, wat ze allebei niet lekker vinden (wonderlijk genoeg). Als ze nu puber waren geweest zou ik het nu zeker ontmoedigen.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-01-2018 om 10:59

Phryne

Niet zo goed als zou moeten. Van vreetbuien merk ik bij de kinderen nog niet veel, maar dat moeten ze wat mij betreft dan maar beperken tot de maaltijden. Voordeel daarvan is dat je dan tenminste nog een beetje zicht op je inname hebt.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-01-2018 om 11:03

Ad Hombre

Ben je van plan om ze hun kinderleven lang naar school te brengen en op te halen?

Inderdaad 3x

Hier ook drie maaltijden standaard per dag. Hoewel het ontbijt ook wel meegenomen wordt voor bij de eerste kop koffie op het werk.
In mijn jeugd werd zo met koekjes en snoepjes gestrooid dat ik er niet meer aan begonnen ben toen ik de deur uitging.
We hebben misschien een keer in het jaar zelf koekjes of snoepjes.
Vanwege allergie veel zelfgemaakt voedsel leren regelen. Fruit en groente en geen bewerkte producten. Dat helpt ook wel. Elke week vraag ik de kinderen wat ik voor lekkers voor ze meeneem. Gelukkig is dat vaak juist nootjes, fruit of chocola.
En frisdrank doen we ook al lang niet meer aan. We drinken thee, koffie, aanmaaklimonade en water. Wel thee met honing.

Er is meestal wel warm eten over voor de volgende dag als nog iemand trek heeft, verder is er altijd fruit, brood, ei, beleg.

De pubereetbuien zijn wel voorbij. Voorheen maakte ik ook soep die ik invroor zodat ze dat makkelijk konden nemen.
Zoon wil soms in het weekend nog weleens bijeten als hij het druk heeft gehad in de week. Maar dat is vooral warm eten en warme snacks en soep.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-01-2018 om 11:05

Kaaskopje

"Ben je van plan om ze hun kinderleven lang naar school te brengen en op te halen?"

Nee, hoezo?

Half a twin

Half a twin

26-01-2018 om 11:07

Mijn eerste post gelezen? De vreetbuien van mijn pubers vallen echt mee hoor. 4 boterhammen mer naar school en fruit en thee zonder suiker vind ik niet heel extreem. Een pakje sap bij die theeis echt niet iets waar ze dik van worden.

Half a twin

Half a twin

26-01-2018 om 11:11

Ad nog geen pubers zeker?

Zicht hebben op wat ze eten? Dan moet je ze brengen naar school en er bij blijven.
En niets zo irritant voor een puber als een ouder die overal bij is.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-01-2018 om 11:16

Half a twin

Ik heb niet alles bij elkaar gezocht, maar sommige van de bovenstaande verhalen vind ik, hmm, best overdadig aandoen...

Ik begrijp dat de meeste pubers kunnen eten wat ze willen en dat de (eventuele) problemen pas later komen. Ik denk dat een eetpatroon met veel tussendoor gesnaai daarbij niet het handigst is.

Ik ben geen voedingsdeskundige, in feite doe ik min of meer wat mijn moeder vroeger bij ons gezin deed. Wat mijn broer er overigens niet van heeft weerhouden om een flink overgewicht te ontwwikkelen. Aan de andere kant hebben we dan weer geen diabetes in de familie. Dat is tegenwoordig geloof ik al bijzonder. Die flessen cola mis ik achteraf niet echt...

Inderdaad

Ik bracht mijn dochter naar de middelbare school en klasgenootjes vroegen mij direct of dochter meemocht naar de AH?
Zoon was mij echter al te snel af. Die kocht op de basisschool lekkere dingen om pestende kinderen zoet te houden. Niets van gemerkt.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-01-2018 om 11:19

Half a twin 2

Ik heb zelf als puber nooit veel 'bijgekocht'. Daar was ik denk ik te zuinig voor, dus wellicht is dat erfelijk.

"En niets zo irritant voor een puber als een ouder die overal bij is."

Alsof je dat zou willen...

bij ons

Snoep en koekjes heb ik eigenlijk nooit in huis. Ik bak wel eens wat, dat gaat schoon op, verder wordt er vooral héél véél gegeten. Van havermoutpap tot bakken kwark met musli, tosti's, blikvis op brood, fruit, noten, kliekjes. Drinken; water, thee, koffie en ranja. Jongste is de enige snaaier in chips, popcorn en snacks. Is ook de enige die frisdrink drinkt in weekend, spa fruit, cola of ijsthee. Oudste twee kinderen sporten heel veel en sinds ze dat doen (sinds een jaar of 3-4) eten ze heel bewust en gezond. Alcohol nuttigen ze alleen bij een feestje of uitgaan in weekend, thuis eigenlijk nooit. Maar die zijn ook wel iets ouder (20 en 21).
Zelf eet ik ook veel, en gezond, en probeer mijn rode wijntje tot weekend te beperken, hartigheid daarbij vind ik wel erg lekker. Heb een gemiddeld BMI. Jongste kind hangt tegen ondergewicht aan, oudste twee ook gemiddeld, echtgenoot zou best een kilo of 5 kunnen missen, maar volgens hem zijn dat spieren...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-01-2018 om 12:23

3 maaltijden is te weinig

De grote eter hier in huis (jong volwassene) is gelijktijdig de meest bewuste eter. Hij weet precies wat hij dagelijks nodig heeft aan calorieën, eiwitten, koolhydraten etc. En dat is, mede door het sporten, veel. Drie maaltijden zijn gewoonweg veel te weinig, daarmee komt hij niet aan wat hij nodig heeft.
Soms let hij er een weekje niet goed genoeg op (druk met studie bijvoorbeeld) en dan eet hij eigenlijk te weinig en valt direct af.

Pirata

Pirata

26-01-2018 om 12:28

snaaien

Als ik de mijne niet tussendoor laat snaaien en eten, blijft er helemaal niks van ze over. Ze zijn nu al op het randje ondergewicht.
Alles is in huis, maar er mag niet onbeperkt chips en snoep genomen worden. Dan nemen ze maar brood of yoghurt. Heel streng kan ik er niet op toezien helaas, want ik zit vaak op het werk als zijn de kast in duiken.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-01-2018 om 12:40

3 x eten

Drie keer per dag eten is ook helemaal niet nodig. Meerdere kleinere porties kunnen ook aan de behoefte voldoen. Ik ontbijt zo goed als nooit, wat dus neerkomt op twee maaltijden per dag. Dat heeft nadelen, je neemt zo geen brandstof tot je, maar wat je als voordeel kunt zien, als je wat te zwaar bent vooral, is dat je lichaam die brandstof aan je eigen lichaam gaat onttrekken.

Ely

Ely

26-01-2018 om 12:47

Grappig draadje

Hier ook een puber die oren van het hoofd kan eten. Ongelooflijk wat daarin kan. Nou sport hij veel en fanatiek en zien we een directe relatie tussen zijn sporten en eten dus dat is wel fijn. Het gaat bij ons geregeld over voeding; welke keuzes en waarom. Wel blijf ik in de gaten houden dat er geen kramp op komt: gezond eten is de norm maar als we een keer zin hebben in ongezond eten smikkelen we daar net zo vrolijk van, geen gedoe over schuldgevoel of ‘zondigen’ ofzo.
Puber eet ook tussendoor brood met gebakken eieren, tosti’s, soep (zelfgemaakt, meestal tomaat, paprika of pompoen), pasta’s, veel fruit, yoghurt of kwark met cruesli oid, restjes, koopt graag Turkse pizza
Koek is wisselend in huis, snoep zelden, hartige versnaperingen standaard wel, heerlijk om even momentje van te maken, idd met een glas wijn (voor ons) op zn tijd.
Puber heeft gewoon echt meer nodig, dat zal niet voor alle pubers gelden maar de onze wel.
Mijn BMI van 20 vind ik nu prima, vroeguh wilde ik nog wel slanker zijn maar ik zit goed in mijn vel. Kinderen en man overigens ook. We sporten allemaal minimaal twee keer per week, vaste gewoonte, dat werkt voor ons.

marie

marie

26-01-2018 om 16:07

Hier juist minder gesnoep

sinds pubertijd.
Nu ben ik er zelf ook wel wat in veranderd. Vroeger nam ik af en toe snoep (of chocolade, chips, koek of pudding etc) spontaan mee.
Nu krijg ik ruzie thuis als ik dat doe
De meesten hier in huis kunnen verleiding nl maar slecht weerstaan.

Dus ja, tuurlijk wel pubervreetbuien hier, maar dat doen ze toch voor 99% met gezond eten. Zo mogen trouwens eten wat ze willen en wanneer.
Verder zijn ze erg gierig en hebben zelf bijna nooit geld uitgegeven aan lekkers.

Van alles

Wij hebben altijd van alles wat in huis. Chips, frisdrank, snoep en koekjes zijn hier altijd wel aanwezig. Daarnaast ook meer gezonde tussendoortjes zoals fruit, soep, gedroogd fruit, yoghurt...
De kinderen drinken meestal thee en water maar daarnaast mogen ze ook best een glas frisdrank of sap.

Als mijn man thuis is dan zit er wat meer regelmaat in. Dan drinken we meestal 's ochtends koffie met wat cake of koek. De niet koffie drinkers nemen meestal sap. Soms wordt er dan ook fruit gegeten. S'middags drinken we thee met een koekje. In de loop van de avond vaak thee/koffie en wederom een koekje/chocolade. En daarna eventueel nog sap/frisdrank/drank met noten/zoutjes/chips. De kleine kinderen liggen dan al in bed. Zelf doe ik zo weinig mogelijk mee aan de chips want als ik eenmaal begin eet ik zo een hele zak leeg. Zoutjes en noten vind ik niet zo lekker.

Als mijn man niet thuis is dan neem ik iets wanneer ik zin heb en niet op vaste tijden. Mijn man is meer van het ritme.

De oudste kinderen hebben na school vaak honger dus dan nemen ze vaak iets te eten (restje, tosti, eieren, soep, broodje..) en vaak ook nog wat lekkers.

Guera

Guera

26-01-2018 om 16:29

Ely

Eh BMI 20 en vroeger nog slanker?
Ik weet niet maar ik heb maat 38 weeg 65 en mijn BMI is 22.1.
Een BMI van 20 is minimaal 7 kilo lichter dus een maatje 36? Nog slanker????

Kaaskopje

Kaaskopje

26-01-2018 om 19:50

Guera

Ik lees in wat Ely zegt dat ze slanker wilde zijn dan die bmi van 20, dus dat ze dat niet was.

Mijn dochter zit tegen de 18 aan (bmi dus) met een lengte van 1.69, ze weegt éindelijk meer dan 50 kilo en ze is daar erg blij mee, want ze was (en eigenlijk nog steeds) tenger. Ik kan me dus niet zo goed voorstellen dat het een goed idee is om met een bmi van 20 minder te willen wegen.

Ely

Ely

27-01-2018 om 00:01

Ja dat BMI

Verschilt gewoon ook van persoon tot persoon. Een vriendin van mij is evenlang als ik en is ‘droger’, minder vet, meer spieren, weegt meer, dus hogere BMI. De eigenaar van mijn sportschool vertelde eens dat hij problemen had bij - ik geloof- een levensverzekering afsluiten. Men vond hem een te hoge BMI hebben- *dus* te dik. Hij heeft een persoonlijk gesprek aangevraagd en aldaar zijn T-shirt uitgetrokken en gevraagd waar in godsnaam hij te dik was. Je begrijpt, de man was één brok spieren en had geen vet, superfit. Kreeg toen ook zijn levensverzekering aldus het verhaal.
Ergo, die hele BMI is maar een bedacht trucje die totaal geen recht doet aan mensen in hun verscheidenheid, vind ik. Generaliserend zegt het wellicht iets maar op individuele basis niet.
Ik heb nu maat 38 en kon weleens in maat 36, behalve de lengte van broeken dan haha. Maar eigenlijk is mijn natuurlijke balans als ik maat 38 heb, dan zit ik goed in mijn vel, hoef niet spastisch te doen over eten, energie goed, beweeg makkelijk, zoiets. Dat is volgens mij voor iedereen anders.

Amelie

Amelie

27-01-2018 om 09:05

Wat wij in huis hebben voor twee pubers en een kind

Drinken: thee, melk, karnemelk, ranja, appelsap, sinaasappelsap, Spa rood en ICE tea zero.
De oudste drinken bijna alleen thee en karnemelk of ze maken smoothies van de sinaasappelsap met diepvriesfruit (wat ik standaard in de diepvries heb liggen) en een banaan.

Eten: Naast de maaltijden ( ontbijt: yoghurt, crackers of brood, lunch: brood, diner: wisselende maaltijd) hebben we standaard altijd wel eieren in huis (waar regelmatig tussendoor een roerei van wordt gemaakt), bloem en melk (waar bij grote honger een pannenkoek van wordt gebakken), fruit, snackgroente, ontbijtkoek en eierkoeken, yoghurtjes (die ook tussendoor worden gegeten), rijstwafels (die worden gegeten met smeerkaas en avocado), en dat is denk ik wel zo’n Bertje wat tussendoor wordt gegeten. Daarnaast hebben we koekjes in huis, daar wordt er maar 1 per dag van gegeten en soms in het pak opeens op en dan weten ze dat ik zaterdags pas weer nieuwe haal. Chips wordt ook alleen in het weekend gekocht, wat over is wordt doordeweeks opgegeten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.