Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

wanneer groeit de penis?

Mijn zoon is 13 jaar oud en heeft nog steeds een kleine piemel. Nu heeft zelfs zijn kleine broertje (11) een grotere. Ik zag de jongens vanmorgen douchen en toen viel het me op. wanneer begint de penis te groeien tijdens de puberteit?


PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

10-11-2021 om 09:54

ja wat is klein? En waarom maak jij je er druk om?

Dit is een vraag die je of kunt googelen maar beter nog even aan de huisarts kunt stellen...

BeneficialJay65

BeneficialJay65

10-11-2021 om 10:00

Sorry, maar wat een rare ( lees vieze) vraag als moeder.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

10-11-2021 om 10:15

Die groeit als de hormonen flink loskomen. Bij de één is dat op z'n elfde, bij de ander begint dat pas veel later.

Caramelzeezoutchocola schreef op 10-11-2021 om 10:00:

Sorry, maar wat een rare ( lees vieze) vraag als moeder.

Wat overdreven. Ik heb niet meteen dubieuze associaties bij een vraag over van de groei van de penis. Als ze dezelfde vraag stelde over lichaamslengte of schoenmaat zou je er niet dezelfde twijfels bij hebben. Er is een kans dat je hier met je eigen ongemak in de knoop raakt over onderwerpen die raken aan seksualiteit.

Of ze er wat mee zou moeten richting haar zoon, is iets anders. Met dertien sta je als jongen nog maar aan het begin van de ontwikkeling. En als zoon zich er niet druk over maakt, is er sowieso niks aan de hand.

Ik vind het geen rare vraag. Het viel haar op. En natuurlijk maakt ze zich zorgen, als het haar opvalt valt het zoon of anderen misschien ook op, denk aan gezamenlijk douchen op school, en kan dit gepest opleveren. Dit wil je voor zijn. 

Zelf zou ik het gewoon even navragen bij de huisarts.

Caramelzeezoutchocola schreef op 10-11-2021 om 10:00:

Sorry, maar wat een rare ( lees vieze) vraag als moeder.

Dat vind ik nog eens een rare reactie!

Logisch dat je vragen hebt bij de ontwikkeling van je kind. Net als wat Mija zegt, als het over voeten of lichaamslengte gaat, vind je het dan ook een rare vraag?

TO, er is geen enkel kind dat zich precies volgens alle gemiddelden ontwikkelt. En daarom is bijna alles normaal. Jongens raken gemiddeld wat later in de puberteit dan meisjes, rond 13 - 14 jaar is denk ik het gemiddelde. Maar wanneer die penis dan gaat groeien, dat kan natuurlijk ook nog eens heel erg wisselen. En ook niet iedere man is even ruim geschapen. De een groeit snel en is snel uitgegroeid, de ander groeit langzaam. De een (zoals je jongste) begint al wat flinker maar groeit misschien niet meer zoveel, de ander komt later op gang. Maar ik zou me vooralsnog geen zorgen maken. Als je zoon er zelf mee zou zitten is het vroeg genoeg om er wat mee te doen, maar hee, er valt niet veel aan te doen. Net zoals met lichaamslengte en je schoenmaat. Je zal het moeten doen met wat de natuur je toebedeelt, over het algemeen.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

10-11-2021 om 10:39

Yastra schreef op 10-11-2021 om 10:36:

Ik vind het geen rare vraag. Het viel haar op. En natuurlijk maakt ze zich zorgen, als het haar opvalt valt het zoon of anderen misschien ook op, denk aan gezamenlijk douchen op school, en kan dit gepest opleveren. Dit wil je voor zijn.

Zelf zou ik het gewoon even navragen bij de huisarts.

En wat wil ze dan aan evt gepest doen? Er zijn geen middeltjes die je pik groter later groeien.

Caramelzeezoutchocola schreef op 10-11-2021 om 10:00:

Sorry, maar wat een rare ( lees vieze) vraag als moeder.

Sorry, maar wat een rare (lees preutse) reactie naar moeder.

Is heel normaal om je als ouder af te vragen hoe het met de ontwikkeling van je kind zit. 

BlueFawn schreef op 10-11-2021 om 10:39:

[..]

En wat wil ze dan aan evt gepest doen? Er zijn geen middeltjes die je pik groter later groeien.

Ze wil het liefst gerustgesteld worden waarschijnlijk. 

Mija schreef op 10-11-2021 om 10:41:

[..]

Ze wil het liefst gerustgesteld worden waarschijnlijk.

En dan kan ze de wijsheid die ze hier opdoet, op haar beurt weer gebruiken om haar oudste (indien nodig) gerust te stellen.

Mijn stiefzoon begon pas op zijn veertiende meer te ontwikkelen. En dan eerst groei van de ballen en toen de piemel. 
Mijn dochters ontwikkelen ook ieder anders. Ik heb ook een 11 en een 13 jarige. Dochter van 11 kreeg eerder borstontwikkeling dan haar zus, die nu (🥳 eindelijk zoals ze zelf zegt) begint. 
Hun oudste zus was veel jonger, 10 en net 11 met menstrueren. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

10-11-2021 om 11:02

Mija schreef op 10-11-2021 om 10:41:

[..]

Ze wil het liefst gerustgesteld worden waarschijnlijk.

Och als ie er zelf niet over klaagt is het ook goed.

@ Marlene, ik vind het een goede vraag! Jongens èn meiden weten vaak weinig over wanneer en hoe hun geslachtsdelen gaan veranderen. Ze kunnen daar best onzeker over worden. Ik heb dat thema dus meegenomen bij de voorlichting. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

10-11-2021 om 11:56

Engeltje schreef op 10-11-2021 om 10:37:

[..]

Dat vind ik nog eens een rare reactie!

Logisch dat je vragen hebt bij de ontwikkeling van je kind. Net als wat Mija zegt, als het over voeten of lichaamslengte gaat, vind je het dan ook een rare vraag?

TO, er is geen enkel kind dat zich precies volgens alle gemiddelden ontwikkelt. En daarom is bijna alles normaal. Jongens raken gemiddeld wat later in de puberteit dan meisjes, rond 13 - 14 jaar is denk ik het gemiddelde. Maar wanneer die penis dan gaat groeien, dat kan natuurlijk ook nog eens heel erg wisselen. En ook niet iedere man is even ruim geschapen. De een groeit snel en is snel uitgegroeid, de ander groeit langzaam. De een (zoals je jongste) begint al wat flinker maar groeit misschien niet meer zoveel, de ander komt later op gang. Maar ik zou me vooralsnog geen zorgen maken. Als je zoon er zelf mee zou zitten is het vroeg genoeg om er wat mee te doen, maar hee, er valt niet veel aan te doen. Net zoals met lichaamslengte en je schoenmaat. Je zal het moeten doen met wat de natuur je toebedeelt, over het algemeen.

Lichaamslengte zou ik iets anders vinden. Het komt bij mij over dat de grootte van het geslachtsdeel ertoe doet. Ik zou dat bij mijn kinderen niet gaan vergelijken, ten eerste zegt het niets over het uiteindelijke formaat op deze leeftijd, en ten tweede heeft iedereen een andere bouw. Ik vind het seksistisch als je zo naar het geslachtsdeel van je kind kijkt, dat klopt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.