Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
02-03-2025 om 19:12
mijn zoon (17) heeft mij in vertrouwen vertelt dat een vriend van hem regelmatig geld steelt op zijn werk. Hoe of wat weet zoon niet (of vertelt hij niet), maar dat het gebeurt vertelde hij nav een vraag van mij over hoe hij en vriend aan geld kwamen om uit eten te gaan bij de Japanner. Dat heeft die vriend dus betaalt, vermoedelijk (deels) van gestolen geld.
Mijn eigen zoon is nogal een big spender, heeft altijd geld tekort en kan nogal impulsief zijn. Ik ben een beetje bang dat hij het wel aantrekkelijk vindt om ook makkelijk aan extra geld te komen. Hijzelf zegt dat ie er natùùrlijk niet over peinst om te gaan stelen en dat ie het gedrag van zn vriend zeker afkeurt. Hij heeft dat (naar eigen zeggen) ook tegen hem gezegd, en ook genoemd dat de gevolgen als ie betrapt wordt niet mis zullen zijn. Maar verder wil hij er buiten blijven. En ergens snap ik dat ook.
Mijn vraag is, wat zouden jullie doen in deze situatie? Afspreken met zoon dat ie niet meer mee profiteert van het gestolen geld en verder laten? Ouders van die vriend inlichten (wat onze relatie met zoon zeker geen goed doet), of iets anders?
04-03-2025 om 07:06
Moederkareltje schreef op 03-03-2025 om 20:04:
[..]
Oke even aanpassen. Ik vind dat als het om geld of bier en dergelijke gaat van een supermarkt.
Een vrouwenverkrachter zou ik zeker verlinken of tegenhouden als ik dat kon. Bij mijn voorbeeld zie ik geen persoonlijke schade. Er wordt elke dag gestolen van de supermarkt. Dat is al ingecalculeerd.
Ik snap het.
Ik heb ook wel eens sympathie voor mensen die met een beetje brutaliteit iets voor elkaar krijgen. Bij stelen denk ik eerder "als jij zo graag risico neemt, wil ik jou wel helpen het risico groter te maken".
04-03-2025 om 07:22
Hoe kan die jongen zoveel en zo lang geld stelen? Weet je zeker dat het gestolen geld is? En niet dat die jongen zwart uitbetaald krijgt of een fooi krijgt. Waar werkt die jongen dan? Want supermarkten hebben dat gelijk in de gaten. En als je zoon gaat stelen omdat die vriend dat doet loopt hij snel tegen de lamp. Dat zou een goede leermeester voor hem zijn. Daarnaast maak je zoon wat weerbaarder en niet zo geldlustig dan kan die vriend hem ook niet beinvloeden.
04-03-2025 om 08:24
Ik vind het trouwens wel goed dat je zoon dit aan jou vertelt! Daarom zou ik zijn vertrouwen niet willen beschadigen.