Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vriend en zoon


waarom als TO aangeeft moeite te hebben met de kritiek, wordt er alleen nog maar harder te keer gegaan?

Jouw eigen gedrag heeft invloed op dat van de kinderen. Niet alleen jouw gedrag, maar ook dat van je vriend, je ex, zijn ex en evt nieuwe partners. Dat is wel erg veel, waarschijnlijk moeten ze zich steeds weer aanpassen. Voelen zich misschien niet gezien of gehoord.
Vraag je zoon dat eens. Een kind wil zichzelf zijn en gerespecteerd worden om wie hij is. En als je vriend dat niet kan bij jouw zoon en blijkbaar ook niet respectvol is tegenover jou, tja.. 
Ik weet niet hoe je relatie verder is, maar ik zou niet meer met de hele bups op vakantie gaan, maar lekker alleen met je zoon en dan evt ook nog eens met je vriend.

Zeespiegel schreef op 14-08-2024 om 22:39:

waarom als TO aangeeft moeite te hebben met de kritiek, wordt er alleen nog maar harder te keer gegaan?

Het zou sommigen die hier zo te keer gaan tegenover TO sieren om hier een eerlijk antwoord op te geven.

Schandalig hoe hier op TO gereageerd word. 


Dweedledee schreef op 14-08-2024 om 20:34:

[..]


Even goed lezen Tsjor. Voordat je anderen de les probeert te lezen.

Ze heeft het zelf letterlijk geschreven in twee verschillende berichten.

Nee hoor, ze schrijft dat ze haar vriend een zoen wil geven en zoon van vriend vindt dat niet fijn om te zien en reageert daarop (wat ik wel kan begrijpen van een puber). 

Vervolgens doet zoon vrij klef met zijn vader. Tegen hem aanzitten en veel kusjes geven. Wat TO geen leeftijdsadequaat gedrag vindt. Wat ik ook wel weer begrijp van TO. Maar ik ken ze niet dus er echt een mening over hebben kan ik ook weer niet. 

Ook wil zoon altijd langs vader lopen zodat TO dat niet kan. TO vindt dat niet fijn, voelt zich dan buiten gesloten. Ik snap dat het niet fijn voelt maar als het andersom was liep zoon juist weer alleen wat voor hem niet fijn voelt. TO vindt het dan fijn als haar zoon er ook is. Dan loopt ze niet alleen. Zoon is denk ik ook niet altijd bij jullie maar ook een gedeelte van de tijd bij moeder. Hij lijkt quality-time te willen met zijn vader als hij er is. Hij lijkt ook heel erg zijn band met zijn vader te verdedigen door hem te claimen en een jou een beetje buiten spel te zetten. Dat komt ergens vandaan.. hij voelt wellicht bedreigd? Dit is overigens allemaal invullen. Ik weet natuurlijk veel te weinig van de situatie om dit echt te weten. 

@TO het lijkt me goed om al de dingen die je lastig vindt eens te bespreken met je vriend. Als volwassenen onder elkaar. Allebei aangeven wat je lastig vindt en kijken hoe je elkaar daarin tegemoet kunt komen. Je moet als partners rekening houden met elkaar. Als partners met allebei eigen kinderen met bijbehorende mede-ouders is dat nog veel ingewikkelder. Niet onmogelijk maar ik geloof wel dat communicatie dan heel belangrijk is. Jij moet over je kind kunnen praten met je vriend. Als dat niet kan wordt het, mijn inziens, heel lastig om een relatie te hebben met elkaar. Misschien ook bekeken hoe jullie tijd inplannen allebei om dingen met je eigen zoon te ondernemen. Dat is breed hoor, kan wandelen zijn, of samen gamen. Maar zonder aanwezigheid van de stiefouder en stiefbroer. En tijd voor jou en je vriend samen. 

Het incident in de kerk is natuurlijk veel te groot geworden. Ik hoop dat jullie daar allemaal op kunnen reflecteren en inzien dat er aan alle kanten beter ander gedrag had kunnen zijn. Ook bij jullie als (stief)ouders. Een capuchon op in de kerk wordt inderdaad als respectloos gezien bij sommige mensen. Als je puber bent en niet gelovig opgegroeid bent en misschien wel helemaal geen zin hebt om die kerk in te gaan maar mee moet dan voelt dat als gezeur om niks. Een kind hierin duwen werd door hem ook als respectloos en grensoverschrijdend ervaren. 

Ook dit is invullen. Je hebt een zetje en een zet. Wij weten niet hoe dat gegaan is. En iedereen maakt wel eens een vergissing vanuit oplopende emoties. Zoon lijkt hier niet meer mee te zitten, is weer in contact met to.. wellicht viel het achteraf mee. Wel goed om hierop terug te kunnen kijken.

Ik ben ook erg verbaasd over de toon in sommige reacties, en woorden als "achterlijk",  "mak als een schaap". TO, ik hoop dat je dergelijke reacties een beetje van je af kunt laten glijden, kennelijk worden doen forummers door iets geraakt of zitten ze niet lekker in hun vel vandaag, maar op basis van jouw berichten kunnen wij helemaal niks zeggen over de rest van de dynamiek bij jullie thuis. Er zijn genoeg andere reacties waarin goede vragen en tips staan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.