Fay
12-04-2016 om 20:07
voortrekken?
Hallo allemaal,
Ik heb 2 dochters van 13 en 16 jaar. Mijn oudste dochter is de laatste tijd erg opstandig aan het doen. Er zijn een aantal punten waar ze het niet mee eens is en ik ben erg benieuwd hoe andere ouders hierover denken.
Het eerste punt is de bedtijd van haar jongere zusje. Mijn jongste dochter doet gymnasium niveau, en moet hier hard voor werken. Ze besteed hele dagen aan haar huiswerk en sport hiernaast 3 keer in de week. Hierdoor ligt ze vaak rond half 12 pas in haar bed. Mijn oudste dochter is het hier absoluut niet mee eens. Toen zij 13 was moest ze om half 10 in haar bed liggen, hier hadden we destijds elke avond strijd over. Ze vind het niet eerlijk dat haar jongere zusje nu wel later naar bed mag, terwijl mijn oudste dochter nu zelf haar bedtijd mag bepalen elke dag. Ik ben van mening dat als mijn jongste dochter tot 10 uur huiswerk maakt, ze best nog even tv mag kijken. Als gevolg wel dat mijn oudste dochter vind dat ik haar voortrek etc. Wat vinden jullie hiervan? Moet ik mijn eigen mening doortrekken en niet mijn oudste dochter de bedtijd van mijn jongste dochter laten bepalen of moet dit toch anders.
Als tweede een zakgeld kwestie. Mijn oudste en jongste dochter krijgen evenveel zakgeld (20 euro per maand). toen mijn Oudste dochter de leeftijd van mijn jongste dochter had kreeg ze inderdaad minder zakgeld, maar ze werkte erbij. Mijn jongste dochter redt het niet kwa tijd om ook nog een bijbaantje te hebben. Vandaar dat ik haar kleding etc. betaal. Oudste dochter is het hier absoluut niet mee eens en wil dat ik haar kleding ook betaal. Hoe leg ik nou het beste uit dat mijn jongste dochter gewoon geen tijd heeft voor een bijbaantje en dat ik het daarom voor haar betaal, en omdat mijn oudste dochter hier wel tijd voor heeft zij het zelf betaalt. Ik heb het vaak geprobeerd maar toch word er steeds weer ruzie over gemaakt, en daar ben ik wel een beetje klaar mee.
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen.
Nastia
12-04-2016 om 20:18
Eens
Ik ben het eens met je oudste. Je jongste dochter kiest er zelf voor om gymnasium te doen en daarnaast drie keer per week te sporten. Dan heeft ze dus minder tijd voor een baantje of vrije tijd.
De bedtijd kan je voor je oudste dochter moeilijk terugdraaien, maar het zakgeld zou ik zeker wat aan doen. Je oudste dochter (heeft ge)werkt voor haar geld, dat zou ik eerder belonen dan straffen!
Tango
12-04-2016 om 20:22
Nou
Ik vind eigenlijk dat je dochter wel een klein beetje gelijk heeft. Je kan nooit alles precies hetzelfde doen bij beide kinderen, maar ik vind half 12 naar bed voor een 13-jarige echt absurd laat. Mijn 15-jarige ligt er hier om 10 uur in of soms half 11 maar later redt ze echt niet. Of je moet een kind hebben dat heel weinig slaap nodig heeft. Als excuus voer je aan gymnasium, 3 keer in de week sporten en veel huiswerk. Als je kind hele dagen met huiswerk bezig is, gaat er naar mijn idee iets niet goed en is de opleiding te zwaar voor je kind. En anders moet ze misschien iets van sporten laten vallen.
W.b. zakgeld. Ik kan me niet voorstellen dat je oudste op haar 13e een kapitaal bij verdiende, volgens mij mag je op je 13e nog maar weinig doen w.b. werk. Je kinderen krijgen nu beide evenveel zakgeld en je oudste heeft een bijbaantje. Je zou met haar kunnen afspreken dat je een deel van de kleding betaalt. Ik heb geen idee hoeveel ze bijverdiend maar dat zal ze ook gebruiken aan bijv. uitgaan e.d. wat jongste niet doet. 20 euro zakgeld vind ik voor een 16-jarige echt wel weinig als ze ook kleding moet kopen. Dochter hier krijgt 50 euro, heeft (nog) geen bijbaan, maar vindt ook dat ze altijd te weinig heeft. Ze is dus hard op zoek naar een bijbaan.
Kortom je hoeft je oudste niet te laten bepalen welke regels er voor jongste gelden, maar je kan zelf de regels nog wel eens een keertje doornemen en aanpassen.
Mams
12-04-2016 om 20:25
Ik ook!
Ik begrijp je gedachtengang, maar vind het ook niet eerlijk. Omdat je jongste het druk heeft met school mag ze later naar bed en hoeft ze geen bijbaantje te zoeken. Voelt heel oneerlijk voor de oudste. Misschien helpt het als je oudste de erkenning geeft dat het inderdaad niet helemaal eerlijk is met die bedtijd, en tegelijk ook uitlegt dat er soms voor verschillende kinderen in een gezin verschillende regels gelden. En dan zorgen dat zij op een ander vlak weer net iets meer ruimte krijgt of iets meer mag dan jongere zus. En dat zakgeld: daar zou ik direct iets aan doen. Jongste evenveel als oudste op die leeftijd of oudste nu wat meer. Dat zij zelf werkt betekent niet dat zij ook zelf moet opdraaien voor dingen die haar zusje gewoon krijgt omdat ze het te druk heeft om te werken....
mijk
12-04-2016 om 20:26
ik denk dat je oudste volkomen gelijk heeft..
Je jongste maakt andere keuzes dan je oudste maar daar horen hee consequenties bij. Ik vind het ook niet eerlijk ten op zichte van je oudste. En ik vind half 12 naar bed voor een 13jarige sporter ook niet echt gezond geloof ik.
Mijk
Wiekie
12-04-2016 om 20:41
ze heeft gelijk
Ik kan mij haar opstandigheid levendig voorstellen. Zelfs in jouw verhaal klinkt voortrekken door. Omdat ze slimmer is heeft ze meer rechten?
An
lisanne
12-04-2016 om 20:50
ook
Ik sluit me aan bij de vorige mensen: ik snap het gevoel van je oudste dochter volledig, zowel zakgeld als bedtijd. En ook ik vind half twaalf bedtijd erg laat voor door de week.
En een 13-jarige kan best wel wat verdienen: folders, oppassen, dieren uitlaten/eten geven tijdens vakantie, auto's wassen, klusjes in de tuin etc.
Flanagan
12-04-2016 om 20:53
Scheef
Je oudste dochter heeft gelijk als ze het heeft over de ruimte om laat naar bed te gaan. Het is voor een 13-jarige die nog in de groei is, niet gezond. Te weinig slaap verlaagd haar weerstand en kan leiden tot ziek worden.
Het is ook niet eerlijk dat je wel de kleding van de jongste betaalt maar niet van de oudste. We kunnen niet in jouw portomenee kijken maar de kinderbijslag is mi. Ook bedoeld voor de kledinguitgave.
Vroeger gaf mijn ouders de kinderen ieder een gelijk deel ongeacht hoeveel die verdiende ahv bijbaan.
Anna G.
12-04-2016 om 20:54
eens
Eens met oudste dochter. Ik zou hier in haar plaats ook opstandig van worden. Dat zij werkt is haar verdienste en een leuk extraatje voor haar, nu straf je haar door haar zelf haar kleren te laten kopen. Laat haar lekker sparen van haar eigen verdiensten en koop haar kleding of geef kleedgeld.
Half 12 naar bed voor een kind van 13 is echt absurd. Besteed ze haar 'huiswerktijd' wel echt zo efficiënt? Misschien is ze wel te moe om zich goed te concentreren in de klas?
Het lijkt me voor oudste daarnaast echt enorm frustrerend om te horen dat je voor haar zusje andere regels hanteert omdat ze gymnasium doet. I
Stenna
12-04-2016 om 20:54
en nog een
die je oudste gelijk geeft. Dit is niet eerlijk. Reden is al beschreven. Als ik je oudste was zei ik het baantje op: krijgt ze voortaan ook alles van jou betaald. Zoals de rest al zegt, jongste kiest zelf voor zoveel sporten en dus geen tijd.
wil40
12-04-2016 om 20:56
En ook ik....
ben het eens met je oudste. Jong gaan werken staat los van zak- en kleedgeld als je andere kind het wel krijgt. Drie ker per week sporten is een keuze, werken ook.
Half 12 naar bed doordeweeks voor een 13 jarige vind ik ook erg laat, maar blijkbaar kan dit niet anders.
Ik zou een 16 jarige sowieso nog zakgeld en kleding geven, ongeacht hoeveel ze verdient.
Yura
12-04-2016 om 20:59
Eens met oudste
Hier krijgen ze hetzelfde bedrag aan zak- en kleedgeld (schelen maar 1,5 jaar). Oudste krijgt een toeslag voor kleding omdat door een medisch hulpmiddel zijn kleding sneller slijt en dat begrijpt jongste wel. Als ze geld bij verdienen is dat voor hun, de hoogte van zak- en kleedgeld verandert niet. Jongste krijgt 75 euro per maand en oudste 100. Als ze daar niet mee uit komen zoeken ze een baantje.
Als jongste door zware opleiding en 3x per week sporten elke avond pas om 12 uur op bed ligt, zal ze ergens moeten minderen, dat is geen gezonde bedtijd voor een 13-jarige. Waarom moet jongste gymnasium doen ipv atheneum als dat haar zoveel tijd kost? Je kunt er hetzelfde mee, maar in de onderbouw kost het behoorlijk wat extra tijd. Zit ze in de 1e of 2e? In de 2e komt er ook nog Grieks bij en dan wordt het nog erger.
Ely
12-04-2016 om 20:59
Nog een duit in t zakje
Dus je jongste heeft al het geluk dat ze op school lekker mee komt en dan krijgt ze (daarom) ook nog privileges? Want ik begrijp dat je oudste niet op het gym zit? Is dat haar schuld dan?
Ik vind echt dat je jongste voortrekt en vond het echt sneu voor je oudste dat ze zo moet knokken. Ik hoop dat je haar heel gauw mee winkelen neemt, in de watten legt, sorry zegt en de boel recht trekt.
Pief
12-04-2016 om 21:02
Op beide fronten. Oudste mobieltje in groep 8? Jongste ook. Ook al heeft nu in groep 7 iedereen al een mobiel. Evenveel zakgeld op dezelfde leeftijd. Oudste mag later naar bed dan jongste, terwijl hij eerder op moet en meer slaap nodig heeft. Een kwartiertje later maar, het gaat om het idee.
Ik krijg een beetje het gevoel dat je jongste wordt voorgetrokken, al is het niet bewust, en ik zou daar heel erg op letten. Het verziekt je relatie met je oudste, maar ook van de zussen onderling.
Tijgeroog
12-04-2016 om 21:08
Ik ook, en. ..
Ik ben het eens met de vorige berichten eens. Verder straal je op mij uit dat je je jongste dochter beter vindt dan de oudste, omdat ze gymnasium doet en veel sport. Ik kan me voorstellen dat dat voor je oudste dochter ook pijnlijk is, waardoor ze zich nog meer gaat afzetten.
Vesper Lynd
12-04-2016 om 21:49
Half 10
Is 21.30 uur niet vreselijk vroeg als bedtijd voor een 13-jarige? Ik ben het eens met de reacties hierboven. Je hoeft niet alles hetzelfde te doen bij twee kinderen, maar nu valt het wel heel mager uit voor de oudste.
Ik ben van plan om mijn jongste straks net zoveel zakgeld te geven als de oudste, maar kleedgeld pas als ze daar behoefte aan heeft. Vooralsnog koop ik al haar kleding en heeft ze ook geen behoefte aan (veel) kleding, ik moet haar echt aan haar oren erbij trekken om eens iets nieuws te kopen. Daar ga ik dan dus geen 50 euro per maand in steken
Ik verwacht dat jongste wel vrij snel al een baantje heeft. Die kan nu al niet wachten tot ze 13 is en het mag. Oudste heeft geen tijd om te werken, en gezien haar aard hoeft het nu ook nog even niet. Hopelijk gaat ze wel iets doen in de zomervakantie, al is het maar vrijwilligerswerk. Zelf kreeg ik vroeger geen zakgeld meer toen ik een baantje had (vanaf mijn 15e). Dat vond ik destijds erg oneerlijk. Mijn zusje had geen baantje en volgens mij wel zakgeld tot haar 22e.
40er
12-04-2016 om 22:05
eens
Ben het met de rest eens.
Het is natuurlijk mooi dat je jongste gymnasium doet, maar het lijkt wel ten koste van alles te gaan. Tot 10 uur zitten leren? Ik vind het wel heel laat hoor. Laat ik het zo zeggen, als het mijn kind was dan verviel de sport op 3 avonden, of er werd over afstromen gesproken. Leren is goed, maar niet ten koste van alles.
V@@s
12-04-2016 om 22:05
bedtijd
Vind ik hier heel erg afhangen van hoeveel slaap iedereen nodig had. Qua zakgeld zul je kinderen echt gelijk moeten behandelen. Hier kon oudste ook meer werken dan jongste, maar deels kwam dat inderdaad door eigen keuzes. Dat betekende dus dat jongste zuiniger moest zijn met haar geld.
Triva
12-04-2016 om 22:49
wees eens duidelijker
Je hebt het over 20 euro zakgeld en geld voor kleding. Hoe zit het nu precies? Heb je oudste vanaf 13 jaar zelf laten betalen voor kleding door daarvoor te werken? Krijgt ze geen kleedgeld?
Ik begrijp er niets van maar oudste heeft inderdaad een punt, je bent niet eerlijk. Jongste moet gewoon kiezen: minder geld of minder sporten of minder tv kijken of wat dan ook.
Overigens vind ik 20 euro zakgeld een normaal bedrag voor een 13 jarige maar het ligt er dan wel weer aan wat daarvoor betaald moet worden (en wat niet). Mijn jongste kreeg wat minder dan mijn oudste maar dat was uit te leggen; mijn jongste heeft een gratis telefoonabo en mijn oudste een betaalde. Hij betaalt dus zelf maar het zit in zijn zakgeld.
Bal
12-04-2016 om 23:03
Huiswerk en sporten
Ik sluit me aan bij de rest, maar vindt het tot tien uur huiswerk maken wel echt vreemd. Zoon hier sport vier keer per week, zit in 2 gym en het komt hem niet aanwaaien, maar hij is vrijwel altijd om vijf of zes uur klaar met zijn huiswerk. Na het eten nog huiswerk maken is een uitzondering. Hij is doorgaans om vier uur thuis en begint vrijwel meteen. Anderhalf uur huiswerk per dag (gemiddeld) is de max, dat wordt op school ook gezegd. Ik vraag me af of je dochter echt wel de hele tijd huiswerk maakt. Zijn de ipad en telefoon niet te verleidelijk en is ze daarom zo laat klaar? Het lijkt me geen situatie die ze vol gaat houden op deze manier.
Vesper Lynd
12-04-2016 om 23:16
Uren huiswerk
Mijn dochter doet vaak van alles tussendoor en erbij, en kan dus ook uren met haar huiswerk bezig zijn. Volgens mij kan het in een derde van de tijd als ze niet al die afleiding zou hebben, maar het gaat al vijf jaar goed dus ik zeur er niet over. Zij ook niet overigens.
Maar meerdere keren sporten en een baantje zou echt niet in haar schema passen. Ze komt 3 dagen per week pas om 17.00 uur thuis. Eenmaal gaat ze dan direct door naar muziekles. Een dag is ze om 16.00 uur thuis en een dag om 15.00 uur. Komt doordat haar school als doel heeft om voor de onderbouwers een sluitend rooster te hebben, waardoor de bovenbouw doodleuk bijna elke dag tussenuren heeft.
Leen13
13-04-2016 om 00:15
Oudste en jongste
Natuurlijk kan ik me goed voorstellen dat oudste zich ondergeschoven behandeld voelt als ze naar haar jongere zusje kijkt.
Toch zou ik niet te snel ingeven.
Er zijn in elk geval twee dingen aan de hand. Voortschrijdend inzicht en wat je bij de oudste soms nog strak houdt blijkt later veel minder belangrijk dan je dacht, je wordt bij de volgende kinderen soepeler en de oudste weekt de weg voor voor de jongeren, dat is nou eenmaal de taak van de oudste.
Dat kan niet betekenen dat je nu nog steeds dezelfde striktheid hanteert die je inmiddels hebt laten varen.
Ook is elk kind anders en daar ga je ook anders mee om. Je eigen situatie verandert ook en daar ga je ook weer anders mee om.
Ik vind het ook geen stijl om dan nu maar het overactieve leven dat de jongste blijkbaar wel aankan te beperken omdat je het a. te druk vind voor een kind van die leeftijd als principe zeg maar, terwijl het haar goed afgaat; b. met terugwerkende kracht jongste hetzelfde wil behandelen als oudste.
Je financiële middelen zijn ook niet onbeperkt. Een kind dat voluit voor de studie gaat heeft meer van jou nodig dan een kind dat nog tijd overhoudt voor een baantje erbij. Zo gaat dat nou eenmaal.
En het leven is niet eerlijk. Je doet je best om het zo goed mogelijk iedereen kansen te geven en goed te verzorgen.
Ik zou inderdaad proberen om meer tijd met oudste door te brengen samen. Jou aandacht en interesse zijn meer waard dan een tientje verschil.
Jaina
13-04-2016 om 00:32
Oudste
Ik vind ook dat je oudste gelijk heeft. Zakgeld en kleedgeld zou in principe voor alle kinderen binnen het gezin die dezelfde leeftijd bereiken gelijk moeten zijn (min of meer dan, inflatie en zo). Het is niet erg aardig tegenover je dochter dat ze minder krijgt alleen omdat ze meer werkt. Dat baantje zou een extraatje moeten zijn. Iets wat ze fijn voor haar zelf heeft en wat ze kan sparen of voor weet ik veel kan gebruiken.
Ik zou niet voor mijn ene kind wel de kleding betalen en voor mijn andere kind niet.
Als zij op haar 13de een stuk minder zakgeld kreeg dat je jongste nu kan je het misschien wat omhoog trekken. 20 euro per maand is best weinig. Je kan je oudste misschien wat meer geven en uiteraard gewoon haar kleding betalen.
Die bedtijden is een ander verhaal voor mij. Ik heb laat naar bed mogen nooit als een privilege gezien. Iedereen heeft een bepaald aantal uren slaap nodig en de een minder dan de ander dus iedereen gaat op bed op een tijdstip dat het nodig is. Als jouw dochter toe kan met minder uren slaap dan gemiddeld en als ze om 23h30 naar bed gaat de volgende dag fit is dan is dat prima. Als ze natuurlijk moe is de volgende dag dan niet. Ik vind niet dat ze perse die extra uren nodig heeft voor televisie kijken maar als ze zo genoeg slaap heeft dan is het prima. Laat naar bed mogen is geen beloning verder.
Ik kan me wel voorstellen dat als je oudste vroeger naar bed moest op die leeftijd terwijl zij het ook niet nodig had dat dit nu steekt bij haar.
Maar goed ik heb bedtijden zelf nooit als een soort privilege gezien en ik ben hier ook nooit erg strak mee omgegaan. Maar misschien deed jij dit bij de oudste wel? Je kan ook gewoon je excuses daarvoor aanbieden. Vaak is erkenning ook al heel belangrijk.
Als mijn oudste kinderen iets zien wat de jongsten wel mogen hebben ze hier altijd commentaar op. Soms heb ik een goede reden waarom dit wel mag. Vaak ook niet. Dan probeer ik eerlijk te zijn en gewoon te erkennen tegenover de oudsten dat ik daar bij hen ook relaxter mee om had kunnen en dat het jammer is dat ik dat niet heb gedaan of dat het inderdaad vreemd is dat de jongsten dat wel mogen en dat ik weer wat strenger hier mee om zal gaan.
skik
13-04-2016 om 07:14
Voor de poll
Ik sluit me aan bij alles wat er al gezegd is en bij de argumenten van je oudste dochter. Als ze er een referendum over zou houden was de opkomstdrempel gehaald en werd het een klinkende overwinning.
skik
nou
13-04-2016 om 07:27
nou
Nou ik kan me de bedtijden redelijk voorstellen maar het zakgeld absoluut niet.
Dat de jongste tot 22:00 met huiswerk bezig is geloof ik niet zo tenzij ze 20:00 pas begint, doet ze het op haar slaapkamer? Want mijn zus was ook altijd zo lang met huiswerk bezig maar daar stond de tv wel altijd bij aan in haar slaapkamer.
Maar goed nu het zakgeld. Je oudste heeft gekozen om te gaan werken, en wat bij te verdienen, dat is haar verdienste maar wat doe jij nu, jij pakt feitelijk een deel van die verdienste af. Immers je jongste krijgt 20 euro terwijl je oudste op die leeftijd minder kreeg.
Overigens hier iets vergelijkbaars meegemaakt en dat maakte dat de relatie met moeders en zus echt verziekt is. Zus zei altijd dat ze het heel druk had met huiswerk en dergelijken en omdat ze ouder was zat ze altijd net een niveau hoger, mijn moeder geloofde dat (ze kwam nooit op zus haar slaapkamer want die was op zolder), m.a.w. ik werd regelmatig uit mijn kamer gehaald voor klusjes in huis, ook toen ik op de middelbare zat (waar mijn zus het zo druk had) en kreeg ik te horen, "ja maar zus heeft het te druk die zit al op het mbo".
Mijn ouders hebben gekozen mij in groep 5 te laten zitten, mijn docent liet mij heel duidelijk weten dat hij het niet eens was maar mijn ouders accepteerden geen nee. Dus ik bleef zitten, toen ik 12 was wilde ik net zoals mijn zus kleedgeld en meer zakgeld, want ja dat had zij ook gekregen.....maar nee hoor, ik zat nog niet op de middelbare en kreeg dat geld niet.
Dit heeft het dus helemaal verziekt voor mij he, nog steeds ben ik er kwaad over. Overigens zijn er meer dingen, zoals keuzes van mijn zus waar ik uiteindelijk de klos van was. Zus koos het kleinste kamertje in huis als haar slaapkamer, daar kreeg ze een mooie hoogslaper voor, toen ik 5 jaar later aangaf dat ik ook wel een hoogslaper wilde kreeg ik voor mijn verjaardag een halfhoogslaper. Ik was best teleurgesteld maar ja, toen ik vroeg of mijn vader hem in elkaar wilde zetten kreeg ik verzet van mijn moeder, maar mijn vader deed dat toch....en toen ik 1 nacht in dat bed had geslapen kwam de aap uit de mauw. Mijn zus was bij diezelfde verjaardag verhuisd naar de zolderkamer (want het kleine kamertje was toch te klein) en ja met een schuin dak werkt dat niet echt met een hoogslaper, het was dus altijd al de bedoeling geweest dat mijn zus de halfhoogslaper kreeg en ik haar ondertussen heftig mishandelde en 2 keer uit elkaar gehaalde hoogslaper.....dag verjaardag....dag fijn gevoel....Die emotie die ik toen had voel ik nu nog, dit geeft wel even aan hoe gevoelig dit soort dingen liggen, ga er niet te makkelijk mee om want je kunt je leven lang spijt krijgen!
@Emma
13-04-2016 om 08:49
AnneJ
Ik sluit me aan bij AnneJ. Als jongste heb ik ook altijd veel meer privileges en geld gehad dan mijn oudste zus. Zij heeft voor mij echt de weg vrijgebaand en mijn ouders waren bij mij relaxed en ik had ook veel meer vrijheid. Maar de oudste zus was al lang het huis uit toen ik ging puberen, dus ze heeft gelukkig niet alles van dichtbij gezien. Jouw kinderen zitten dichter op elkaar, daar zou ik wel rekening mee houden. 20 Euro voor een 16 jarige is niet veel. Neem haar af en toe mee uit shoppen en koop dan eens wat kleren, of geef haar af en toe eens wat zodat ze met haar vriendinnen kan shoppen. Er zijn gedisciplineerde gymnasiasten die topsport bedrijven en zich goed ontwikkelen. Dat hoef je de jongste niet af te nemen. Over haar bedtijden heb ik geen mening, als ze het aankan, waarom niet?
Let wel op je oudste, die voelt zich tekort gedaan, en dat is begrijpelijk. Niet iedere 16 jarige heeft zomaar een baantje of kan dat even makkelijk regelen. Sterker nog, ik maak hier thuis mee dat het behoorlijk lastig kan zijn een bijbaantje te vinden in een supermarkt ofzo. En dan nog verdien je nauwelijks. Handige gymnasiumkinderen die oppasbaantjes bij de buren hebben verdienen veel meer, en dat zal mijn dochter weten. Zorg dat je 16 jarige daar geen last van krijgt, dat is echt erg.
Triva
13-04-2016 om 08:59
Vesper
Houd er wel rekening mee dat jouw avondmensenkinderen niet gemiddeld zijn als je vindt dat half 10 vroeg is voor een kind van 13. Mijn oudste ging zo rond groep 8 om half 9 naar bed en had er moeite mee dat zijn training opeens om kwart voor 9 was afgelopen. Niet ieder kind trekt die tijden van jouw kinderen.
Ik vind half 10 dus een mooie tijd om richting bed te gaan. Voor ze slapen is het toch vaak al over tienen. Ze zitten enorm in de groei, moeten soms een eind fietsen, vroeg op etc. Ik begrijp alleen niet hoe DIT kind dat volhoudt, blijkbaar komt het gymnasium niet aanwaaien en sporten en dan om half 12 naar boven? Dat kind slaapt nooit voor 12 uur en dat vind ik op deze leeftijd echt niet gezond.
libelletje75
13-04-2016 om 11:37
voortrekken
Ben het met je oudste dochter eens...moet voor haar niet prettig zijn dat je 3 jaar geleden nog zo op je strepen stond dat ze 21:30 naar bed moest (vind dit qua tijd wel in orde hoor..mijn dochter van 17 gaat vaak rond half 10..tien uur al vrijwillig naar bed omdat ze om 6 weer op moet staan)...en je het nu ok vindt bij haar zusje dat zij 2 uur!! later naar bed gaat.
Heb ook mijn twijfels of jongste dochter echt tot tien uur aan het leren is..als dit wel zo is zou ik zeker een niveau lager overwegen, atheneum dus..vind het nl niet gezond dat ze zo weinig tijd voor ontspanning heeft. Als dit in de onderbouw al zo is..tot hoe laat wil ze dan in de bovenbouw huiswerk gaan maken? Tot 02:00 's nachts?
Wat het zakgeld betreft is het naar mijn mening ook niet eerlijk dat je oudste dochter maar 20 euro krijgt en het zelf met haar bijbaantje moet aanvullen. Vind 35 a 40 euro per maand redelijk voor een 16 jarige. Ook vind ik dat je de kleding voor beide dochters zou moeten betalen. Zo schiet ze er nog weinig mee op dat ze werkt. Hoe jij beide dochters nu behandeld werk je het in de hand dat je oudste dochter een hekel krijgt aan haar 'verwende' zusje
libelletje75
13-04-2016 om 11:39
nou
@nou
Heb je die halfhoogslaper echt weer af moeten geven aan je zus? Wat als je gezegd had dat je hem zelf wilde houden?
Pff onvoorstelbaar gemeen van je ouders
Helena
13-04-2016 om 14:48
Gedeeltelijk eens
Ik ben het wel gedeeltelijk met de rest eens. Ik vind dat je oudste extra geld zou moeten krijgen, nu wordt haar zakgeld eigenlijk ingehouden omdat ze zelf verdient. Haar zelf gewerkte geld zou extra moeten zijn.
Over die bedtijden zou ik geen discussie met haar aangaan. Zij heeft er totaal niks mee te maken hoe laat haar zusje naar bed gaat, dat is iets tussen ouders en het kind. Die discussie zou ik snel afknappen. Jij bent haar geen verantwoording schuldig.
Dat je jongste zo lang aan haar huiswerk zit, lijkt me niet goed. Leert ze wel efficient. Maximaal 2 uur per dag is normaal op het vwo. En daar kunnen wat drukkere periodes tussen zitten, maar daar staan ook periodes tussen dat er bijna niks is.
Ook lijkt het me niet goed dat je het argument "maar ZIJ zit op het gym" gebruikt. Voor de ene is het gymnasium geschikt voor de andere het vmbo, maar de kinderen zijn allebei even goed.