Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
11-04-2025 om 15:45
Mijn dochter (14) doet een vooropleiding dan bij de balletschool hier. Dat kost meer dan € 150,- per maand. Het is ook duidelijk dat het haar niet gaat om een toekomst in dans in theater, maar alleen als hobby. Ze is ooit van een selectiegroep doorgestroomd naar de vooropleiding.
Ik wil dat ze hiermee stopt. Het is zonde om zoveel geld te besteden aan iets waar ze toch nooit haar beroep van gaat maken. Ze zegt ook zelf dat ze het liefste psychologie wil gaan studeren.
Dochter is het er niet mee eens dat ik wil dat ze stopt en man vindt het allemaal maar prima. Echter, geld kan je maar een keer uitgeven.
Moet ik meegaan in dat dochter wil blijven dansen in de vooropleiding?
13-04-2025 om 15:12
Ysenda schreef op 13-04-2025 om 15:03:
[..]
Je kunt ook die sport als het bijbaantje zien. Zeker op een hoger niveau vergt dat discipline, doorzetten en ook dealen met dingen die niet altijd leuk zijn net als bij een bijbaantje.
Werken moeten ze nog lang genoeg met een pensioengerechtigde leeftijd van 70+. Aangezien die van mij nu al op 70 staat op de site van het svb, ik ben van begin jaren '70.
Dat kan inderdaad, dat is een keuze die je als ouders maakt.
Neemt niet weg dat een puber dan nog steeds wensen kan hebben die je als ouders niet kan/wil betalen. Dat is dan de keuze om toch een baantje te nemen (al is het een folderwijk) of met minder genoegen te nemen.
13-04-2025 om 22:35
Over baantjes: dat is een wat bijzondere Nl gewoonte, er zijn veel landen waar je op je 14e echt nog niet in de supermarkt mag werken.
Ik heb heel verschillende kinderen. Mijn oudste twee hebben we rond 16/17 gepusht richting een baantje vanwege de sociale vaardigheden die je er leert, en omdat het de wereld wat verbreedt. Zij hadden zelf het geld niet nodig.
Mijn jongste is 14, en is al sinds 13,5 verwoed overal aan het solliciteren omdat hij allerlei wensen heeft die wij niet bekostigen. Hij is minstens 15x afgewezen (te jong) en nu heeft hij sinds paar maanden werk als vakkenvuller, 4u per week = 20 euro extra per week. Hij is er zielsgelukkig mee. En hoewel ik over zijn uitgavenpatroon niet zo enthousiast ben, heb ik wel grote bewondering voor zijn uithoudingsvermogen bij het solliciteren en zijn lef. Dit durfden de oudste twee echt niet!
14-04-2025 om 20:30
We zijn er voor nu uitgekomen!
Dochter lijkt nu toch wel in te zien dat wat zij doet veel is, en dat de vooropleiding volgen als ze niet eens elke les leuk vindt misschien ook niet zo handig is.
De afspraken voor nu zijn dat onze dochter gaat nadenken over of ze allereerst nog wel auditie wil doen voor 2025/2026, en zoja of dat te combineren valt met 4-vwo na de zomer. Eventueel in overleg met de decaan op school. Ook moet dochter voor alle hobby’s, ook vakanties met vriendinnen die wij betalen (tot nu toe mee naar de camping in Italie) bedenken of ze die ook zou betalen als zij het zelf kon betalen. En wat er met het geld dat eventueel wordt bespaard gedaan kan worden.
Mocht ze toch door willen gaan met de vooropleiding dans dan zullen wij haar er wel in steunen.
14-04-2025 om 21:55
Mooi dat jullie er samen zijn uitgekomen Boontjes!
Heel fijn dat ze zelf inziet dat ze keuzes moet maken en er serieus over gaat nadenken.