Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vooropleiding dansen

Mijn dochter (14) doet een vooropleiding dan bij de balletschool hier. Dat kost meer dan € 150,- per maand. Het is ook duidelijk dat het haar niet gaat om een toekomst in dans in theater, maar alleen als hobby. Ze is ooit van een selectiegroep doorgestroomd naar de vooropleiding. 

Ik wil dat ze hiermee stopt. Het is zonde om zoveel geld te besteden aan iets waar ze toch nooit haar beroep van gaat maken. Ze zegt ook zelf dat ze het liefste psychologie wil gaan studeren. 

Dochter is het er niet mee eens dat ik wil dat ze stopt en man vindt het allemaal maar prima. Echter, geld kan je maar een keer uitgeven. 

Moet ik meegaan in dat dochter wil blijven dansen in de vooropleiding? 

Wilde ze voorheen wel hier haar beroep van maken/professional worden?
Heeft ze door deze vooropleiding ook een aangepast topsportrooster op school?

Wat maakte dat jullie het destijds wel oké vonden dat ze doorstroomde naar de vooropleiding, maar dat je het nu niet meer wil betalen? 
Ik vind 150+ euro per maand voor een hobby erg duur en op jaarbasis enorm veel geld. Tegelijkertijd krijg je daar wel professionele training en begeleiding en kun je vaak veel meer uren trainen dan bij amateurclubs. 

Topsport vergt ook wel een bepaalde mentaliteit; je moet daar heel veel voor doen en nog meer voor laten, heel gedisciplineerd zijn. Het kan natuurlijk dat een puber op enig moment ook andere interesses krijgt. Dat is op zich normaal en niet erg, maar je kunt dan wel bespreken wat de commitment en de verwachtingen en de bijbehorende consequenties zijn.

Mijn dochter danste in de selectiegroep van de dansschool, 5 uur in de week. Haar lichaam is niet geschikt voor een carrière in de dans en dat wist ze zelf ook. Toch hebben we besloten dat ze in die groep zou blijven, al kostte het veel geld (geen 150 euro, maar tegen de 100 euro). Met een oppasbaantje droeg ze zelf ongeveer 25 euro per maand bij. 
Ze heeft veel geleerd van die dansperiode: doorzetten, teambuilding, op elkaar vertrouwen, creativiteit, noem maar op. Maar ook plannen om de dansrepetities heen. En ze was superfit. Bij de selectieprocedure voor haar studie moest ze referenties leveren en de eigenaresse van de dansschool heeft een klinkende afgegeven over dochters eigenschappen. 
Dus als je het kan betalen, eventueel met een bijdrage van je dochter, dan zou ik haar lekker laten dansen.

Tja, pakweg paardrijden of voetbal op een beetje niveau kost ook veel geld.
Dan stopt ze - dik tegen haar zin - met dansen maar wil weer op een andere dure hobby.

Mijn belangrijkste eis zou dus vooral zijn dat ze dus wel zo'n beetje elke les gaat. En niet zomaar regelmatig een les afzegt.

Het lijkt mij bovendien ideaal als voorbereiding op een universitaire studie. Elke week topsport vraagt stevige inspanning, net zoals als ze straks aan de unief zwaar moet werken voor een studie.

men geeft ook therapieën met wandelen en schilderen. Misschien wil zij wel therapie geven met ballet?

Waarom wil ze per se hier blijven en wil ze niet naar een andere, goedkopere dansklas?

Wil je dat ze helemaal stopt met dansen of dat ze teruggaat naar de selectiegroep? Is dat laatste ook bespreekbaar voor haar? En waarom wil ze hier niet mee stoppen? Vanwege het dansen zelf of de vriendschappen die ze misschien heeft in de groep? Ik snap wel als haar vriendengroep bij het dansen is, dat ze daar niet zomaar mee wil stoppen.

Is er een alternatief waar ze op haar niveau kan blijven dansen voor de hobby? Heel weinig mensen maken van dansen hun beroep maar het kan wel echt een goede serieuze hobby zijn. Als ze er goed in is en ze doet het met plezier, zou ik misschien kijken naar een fijn, goedkoper alternatief, maar wel in overleg met dochter. Ik zou een puber die gedisciplineerd is en een hobby heeft die ze echt fijn vindt en waar ze fit bij blijft (en misschien ook haar sociale leven heeft) niet zo snel daarvan afhalen alleen om het geld. Mits je het kunt betalen natuurlijk. Ik zou eerder nog naar een constructie gaan met bijvoorbeeld een bijbaan, of dat je ergens anders minder geld aan besteedt.

Boontjes

Boontjes

11-04-2025 om 18:19 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 11-04-2025 om 16:11:

Wil je dat ze helemaal stopt met dansen of dat ze teruggaat naar de selectiegroep? Is dat laatste ook bespreekbaar voor haar? En waarom wil ze hier niet mee stoppen? Vanwege het dansen zelf of de vriendschappen die ze misschien heeft in de groep? Ik snap wel als haar vriendengroep bij het dansen is, dat ze daar niet zomaar mee wil stoppen.

Een alternatief is er wel maar niet bij deze balletschool. De dansselectie is namelijk opgeheven wegens te weinig leden. Mijn dochter moet daarom ook nu ieder jaar opnieuw auditie doen omdat ze nu een “opleiding” doet. Ze komt wel ieder jaar door de auditie heen. 

Mijn dochter zou van mij ook best “onbeperkt” kunnen gaan dansen bij de huidige balletschool. Zo’n abonnement is de helft van wat ik nu betaal. 

Een vooropleiding is mijns inzien voor kinderen die daaruit willen doorstromen naar een mbo/hbo dans/theater opleiding. Maar daar lijkt niet echt op te worden gelet vanuit de balletschool.

Boontjes schreef op 11-04-2025 om 18:19:

[..]

Een alternatief is er wel maar niet bij deze balletschool. De dansselectie is namelijk opgeheven wegens te weinig leden. Mijn dochter moet daarom ook nu ieder jaar opnieuw auditie doen omdat ze nu een “opleiding” doet. Ze komt wel ieder jaar door de auditie heen.

Mijn dochter zou van mij ook best “onbeperkt” kunnen gaan dansen bij de huidige balletschool. Zo’n abonnement is de helft van wat ik nu betaal.

Een vooropleiding is mijns inzien voor kinderen die daaruit willen doorstromen naar een mbo/hbo dans/theater opleiding. Maar daar lijkt niet echt op te worden gelet vanuit de balletschool.

Is onbeperkt dansen met een abonnement op hetzelfde niveau als ze nu doet?

Ik vind het niet raar dat de balletschool daar niet op let, dat is toch niet hun verantwoordelijkheid?

Fiorah schreef op 11-04-2025 om 18:47:

[..]

Ik vind het niet raar dat de balletschool daar niet op let, dat is toch niet hun verantwoordelijkheid?

Ze screenen sowieso al elk jaar met een auditie om in de groep te mogen blijven.

Ik ken dansscholen genoeg waar je "voor goed" binnen bent in de selectie-groep eens je de eerste auditie door bent. Waar 1 of 2 keer per jaar een auditie is voor nieuwelingen die willen binnenraken en waar je dan rustig 10 jaar kan blijven zitten.

Of je er dan wel of niet later iets mee gaat doen is hun zaak niet. Dan krijg je namelijk weer ouders die hen te pusheriger vinden . Waarom zou een kind niet op top-niveau mogen dansen en tegelijk ingenieur, leerkracht of metser willen worden?

Temet schreef op 11-04-2025 om 16:09:

Waarom wil ze per se hier blijven en wil ze niet naar een andere, goedkopere dansklas?

Mijn zoon heeft als puber recreatief gedanst bij Lucia Marthas. 
Dat was absoluut niet te vergelijken met de dansklasjes in het dorpshuis. 

Hoog niveau, hoge eisen. Ook voor recreatief. 

Hij won op school alle dance battles.

Ik begrijp haar wel. Dit niveau en daarmee ook de inzet en motivatie zijn onvergelijkbaar met een gewone balletschool. Hier dansen alleen jongeren met dezelfde passie voor dans. De voorstellingen zijn mooier. Op een gewone school (zelfs met een selectie) zal het niveau niet hetzelfde zijn. Dat is voor haar een stuk lager en daardoor minder leuk. Dit zijn toekomstige dansers. Daar zitten goedbedoelde amateurs. Ze haalt er voldoende positieve zaken uit. Doorzetten, heel erg fit en gezond bezig zijn. Motivatie en inzet en samenwerking. Daar heeft ze bij haar studie juist heel erg veel aan. Je ziet heel vaak dat topsport dezelfde vaardigheden vraagt als studies op hoog niveau. 

Bedenk dat er genoeg jongeren te weinig bewegen en overgewicht hebben. Ze hangen voornamelijk rond of zitten op schermen. Die van jou is juist heel goed bezig. Stimuleer dat en wees trots op zo'n talent in huis!

Boontjes schreef op 11-04-2025 om 18:19:

[..]

Je hebt gelijk, de vooropleiding was in groep 7 en 8, daarna moesten alle kinderen naar HAVO kunnen (cito) want vanaf dat moment zaten ze op de hbo-dansopleiding. Die liep dus parallel met de havo. Basisschool, havo en dans waren ineengevlochten wat betreft hun programma. 1 of 2 jaar na het einde van de HAVO konden ze ook hun hbo-dansopleiding afronden als professioneel danser.

De opleiding zelf kostte me niets extra's. Nou ja, wel in andere opzichten, reizen naar Amsterdam, gastgezin etc. Hij moest ook elk jaar opnieuw auditie doen. Zo was het in Amsterdam in elk geval.

Voor die vooropleiding moest je al auditie doen in groep 6 of in groep 7, hooguit.

Zoon heeft er ook niet zijn beroep van gemaakt, is gestopt met de dansopleiding, maar heeft daarna wel nog bij een andere dansschool gedanst, en recent zelfs het plan opgepakt om weer te beginnen. Muziek (piano) en dans blijven wel zijn passie. Maar hij verdient zijn geld in de ICT.

Ik denk dat het een ambitieuze dansschool is, die graag investeert in kinderen, maar daaraan ook wil verdienen (niet bovenmatig overigens, weet niet hoeveel lessen ze krijgt). Dochter lijkt ook ambitieus en gestreeld doordat ze op die vooropleiding zit. What's in a name. 

Wat betreft het financiële plaatje, dat valt moeilijk te wegen voor buitenstaanders. Heb je meer kinderen, zware lasten, genoeg werkt of te weinig, kan dochter eventueel erbij werken etc. etc. Ik denk dat je er weinig aan hebt als je hier je gelijk haalt. Wij gaan niet over jullie uitgavepatroon.

Tsjor

" Ik begrijp haar wel. Dit niveau en daarmee ook de inzet en motivatie zijn onvergelijkbaar met een gewone balletschool."

Ja, dat zou heel goed de reden kunnen zijn dat dochter niet ergens anders heen wil. Maar dat weten we niet, vandaar dat ik het vraag.

Ik zou me goed kunnen voorstellen dat dit meisje graag op hoog niveau wil blijven dansen, en dat dat alleen hier kan. Maar het kan natuurlijk ook dat ze gewoon een vriendinnenclubje daar heeft en om die reden niet wil overstappen. Of dat er nog een andere reden is. Voor mij zou dat wel uitmaken als er gesproken wordt over al dan niet hier blijven. 

En verder heeft Tsjor natuurlijk gelijk: wij hebben geen inzicht in de financiën van TO.

Boontjes

Boontjes

12-04-2025 om 14:02 Topicstarter

Fiorah schreef op 11-04-2025 om 18:47:

[..]

Grotendeels wel. Ze moet nu namelijk ook wekelijks meerdere lessen volgen bij de recreatiegroepen. Dat is onderdeel van de opleiding waar ik voor betaal. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.