Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vooropleiding dansen

Zelf heb ik de laatste jaren van mijn middelbare schooltijd ook op hoog niveau op een vooropleiding gedanst. Vanwege iets lichamelijks werd ik niet aangenomen op de dans (docenten-)opleiding die ik graag wilde doen. Inmiddels ben ik 63 en het dansniveau en -plezier zijn nog steeds hoog. Het heeft me gevormd en niet alleen op fysiek en muzikaal vlak. Het geeft mij de discipline en het doorzettingsvermogen gebracht om mijn middelbare school af te maken en daarna een studie. Het niveau van de lessen was en is wel degelijk belangrijk!

Je dochter weet wat ze wil en dat is iets ontzettend waardevols. Laat haar, ook met ambities die niet meteen tot een beroep leiden. Wat niet is kan nog komen en wat ze nu wil (de studie psychologie) hoeft niet je hele leven te blijven. 
Ik werk nu in het hbo, veel met jongeren. Gedrevenheid moet je koesteren, zowel binnen als buiten je studie of beroep. Jongeren die op die manier groeien en gevormd worden zou ik vooral laten en ze dat niet ontnemen.

150 Euro per maamd is best een hoop geld. Uit jouw verhaal maak ik op dat jullie het op zich wel kunnen betalen maar dat jij dat niet wil. Dan is het een principekwestie. 
Misschien kan dochter als ze een paar jaar ouder is wat bijdragen, al is het maar een klein deel? Het principe is dan dat ze leert dat geld niet zomaar aan de boom groeit.

Kun je het niet betalen dan laat je haar stoppen en geef je haar een abonnement wat de helft goedkoper is .

Als je er geen boterham minder om hoeft te eten zou ik het haar wel gunnen. 

Boontjes schreef op 12-04-2025 om 14:05:

Wat betreft de vragen over financiën:

Het klopt dat ik het echt te duur qua die meer dan 150 euro voor alleen dit. Ook is het zo dat dochter nu het duurste kind van de familie is. Ze zit ook op turnen (1 uur per week, 30 euro) en pianoles (2 lessen per maand, ongeveer 60 euro, afhankelijk van vakanties)

Maar het gaat mij ook om dat ik het wel erg duur vind ten opzichte van de groepsgrootte van de klasjes en dat ze ook lessen moet volgen die ze helemaal niet leuk vindt, zoals 1 wekelijks uur ballet op spitzen. Daar betaal ik dus wel mooi voor.

Dus turnen, pianoles en dansles. Waarbij duidelijk de focus op het dansen ligt.

Is stoppen met pianoles en turnen een optie?

Los van die 150 euro per maand zou ik daarnaast ook nog turnen en pianoles te veel vinden. Doet ze daarnaast ook nog een bijbaantje?

Caroline80 schreef op 13-04-2025 om 13:30:

Los van die 150 euro per maand zou ik daarnaast ook nog turnen en pianoles te veel vinden. Doet ze daarnaast ook nog een bijbaantje?

Waarom? Als het kind en de portemonnee het aankan, wat is er dan op tegen?

Caroline80 schreef op 13-04-2025 om 13:30:

Waarom ?
Kind is 14 . Neem aan dat ouders voor alle 3 toestemming geven.

Zeg dan gewoon nee .

Roos57 schreef op 13-04-2025 om 13:46:

[..]

Dat neem ik ook aan. Maar ik zou het dus niet goedkeuren. Er moet ook genoeg tijd voor school en huiswerk overblijven. En kinderen moeten ook leren dat ouders niet altijd alles voor ze betalen. Mijn viertienjarige danst 2x per week en heeft een bijbaantje voor een halve dag in het weekend (laatste is haar eigen keuze),

Turnen en dansen.
Stel.dat ze geblesseerd raakt, welke van de twee zou ze het ergste vinden om op te geven?

Voor mijn gevoel is turnen blessuregevoeliger dan dansen, maar ik heb er geen verstand van.

Caroline80 schreef op 13-04-2025 om 13:50:

[..]

Dat neem ik ook aan. Maar ik zou het dus niet goedkeuren. Er moet ook genoeg tijd voor school en huiswerk overblijven. En kinderen moeten ook leren dat ouders niet altijd alles voor ze betalen. Mijn viertienjarige danst 2x per week en heeft een bijbaantje voor een halve dag in het weekend (laatste is haar eigen keuze),

En als school en huiswerk gewoon goed gaan? Je kunt beter spijt krijgen van de dingen die je wel gedaan hebt dan de dingen die je niet gedaan hebt. Geef je kind de mogelijkheid te hebben om dat uitgeprobeerd te hebben en daarvan te leren. En een bijbaantje voor een 14-jarige? Zodat ze 'wel' 10 euro per maand verdient? Laat een kind toch gewoon kind zijn, kinderarbeid is niet voor niets afgeschaft. 

Poezie schreef op 13-04-2025 om 14:06:

[..]

En als school en huiswerk gewoon goed gaan? Je kunt beter spijt krijgen van de dingen die je wel gedaan hebt dan de dingen die je niet gedaan hebt. Geef je kind de mogelijkheid te hebben om dat uitgeprobeerd te hebben en daarvan te leren. En een bijbaantje voor een 14-jarige? Zodat ze 'wel' 10 euro per maand verdient? Laat een kind toch gewoon kind zijn, kinderarbeid is niet voor niets afgeschaft.

Deels met je eens. Als dingen lukken naast school, prima. Maar een bijbaantje is op die leeftijd vooral om dingen te bekostigen die je ouders niet voor je bekostigen, om te leren dat je moet werken voor geld, dat dat eindig is en je soms keuzes moet maken. En bij een bijbaantje leer je ook weer vaardigheden die je op school niet leert.

MamaE schreef op 13-04-2025 om 14:09:

[..]

Deels met je eens. Als dingen lukken naast school, prima. Maar een bijbaantje is op die leeftijd vooral om dingen te bekostigen die je ouders niet voor je bekostigen, om te leren dat je moet werken voor geld, dat dat eindig is en je soms keuzes moet maken. En bij een bijbaantje leer je ook weer vaardigheden die je op school niet leert.

Nou sorry hoor, maar van een bijbaantje op je 14e leer je niets meer dan wat je van een bijbaantje op je 16e zou leren. Daarnaast: wat leer je ervan wat je niet op school leert en zo mega noodzakelijk is om op je 14e te leren?

Poezie schreef op 13-04-2025 om 14:35:

[..]

Nou sorry hoor, maar van een bijbaantje op je 14e leer je niets meer dan wat je van een bijbaantje op je 16e zou leren. Daarnaast: wat leer je ervan wat je niet op school leert en zo mega noodzakelijk is om op je 14e te leren?

Ik zeg toch nergens dat het noodzakelijk is om op je 14e een bijbaantje te nemen?
Dat kan ook prima met 15, 16, 17 of 18. 

Punt is wel dat pubers vaak wensen hebben en ouders die niet zonder meer kunnen en/of willen bekostigen. Daarvoor kun je ook een baantje nemen. En dat kan ook een bijdrage zijn aan een dure hobby/sport. 

Caroline80 schreef op 13-04-2025 om 13:50:

[..]

Dat neem ik ook aan. Maar ik zou het dus niet goedkeuren. Er moet ook genoeg tijd voor school en huiswerk overblijven. 

Er zit heel veel loze tijd in de dag van ern puber. Zelfs met 4 dagen per week 1 of 2x per dag trainen en wedstrijden die de hele dag in beslag namen had mijn zoon nog genoeg tijd voor huiswerk en vrienden. Zo ook de mede dokters die gymnasium etc deden.

En kinderen moeten ook leren dat ouders niet altijd alles voor ze betalen. 

Dat is jouw mening, een ander kan er anders over denken. Of zijn kind dat op een andere manier leren dan jij dat doet.

MamaE schreef op 13-04-2025 om 14:38:

[..]

Ik zeg toch nergens dat het noodzakelijk is om op je 14e een bijbaantje te nemen?
Dat kan ook prima met 15, 16, 17 of 18.

Punt is wel dat pubers vaak wensen hebben en ouders die niet zonder meer kunnen en/of willen bekostigen. Daarvoor kun je ook een baantje nemen. En dat kan ook een bijdrage zijn aan een dure hobby/sport.

Je kunt ook die sport als het bijbaantje zien. Zeker op een hoger niveau vergt dat discipline, doorzetten en ook dealen met dingen die niet altijd leuk zijn net als bij een bijbaantje.

Werken moeten ze nog lang genoeg met een pensioengerechtigde leeftijd van 70+. Aangezien die van mij nu al op 70 staat op de site van het svb, ik ben van begin jaren '70.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.